frutseltje
door frutseltje Jan 6, 2024 om 14:44
Huishouden & energie

Zonnepanelen via woningbouw

Ik heb een aanbod gekregen voor zeven zonnepanelen, dat kost €28,77 per maand, de panelen hebben een verwachte opbrengst van circa 2436 KWh per jaar. Nou ben ik geen grootverbruiker van stroom, dus vier of vijf vind ik prima, helaas kan dat niet volgens hun, het is tussen de zes en acht of niks. Nou heb ik zelf natuurlijk al e.e.a. opgezocht en denk dat het in mijn geval niet veel zin heeft wat betreft de opbrengst. Nou moet ik er voor de volledigheid bij vermelden dat er afgelopen maand een hybride warmtepomp
is geplaatst. Dus mijn vraag is het voor mij haalbaar?
is geplaatst.

3774 10 Rapporteer
ne
door neodutchio - Jan 6, 2024 om 15:16
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Dat kan niemand voor u bepalen of het haalbaar is. U moet namelijk gaan rekenen met uw eigen cijfers. Wat denkt u te gaan gebruiken tijdens het opwekken, wat is uw totale verbruik, wat is uw tarief, gaat u gas besparen door zonnepanelen en lonen de kosten per maand tegen die rekensom.
Op dit moment kan er nog gesaldeert worden en dat maakt de rekensom voor nu makkelijk.

frutseltje
door frutseltje Jan 6, 2024 om 19:36
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dat heb ik uiteraard gedaan, mijn verbruik zonder warmtepomp ligt op ongeveer 850 KWh per jaar, ik weet toch niet wat die hybride warmtepomp verbruikt, die is nog geen maand geleden geplaatst.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 6, 2024 om 15:30
2065 Antwoorden / Vragen

Hebt u dan ook al rekening gehouden met extra stroomverbruik door de nieuwe warmtepomp?

frutseltje
door frutseltje Jan 6, 2024 om 19:32
1 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat is ook.een onderdeel van mijn vraag, zonder de warmtepomp heb ik een verbruik van circa 850 KWh per jaar, dat levert ongeveer €65 per jaar op, dan weet ik eigenlijk niet eens of de huur van die panelen er al af is....ik neem nog even contact op met de installateur.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 7, 2024 om 14:09
2065 Antwoorden / Vragen

U moet het maar eens goed (laten) doorrekenen maar ik kan mij niet voorstellen dat u met een warmtepomp die electriciteit niet zelf gaat verbruiken en dan zou het ook moeten lonen.

hereistom
door hereistom - Jan 6, 2024 om 17:17
736 Antwoorden / 1 Vragen

Als de verwachte opbrengst wordt gehaald kunnen ze zo'n 50 tot 60 euro per maand opleveren, min de 29 euro die u moet betalen leveren ze dan minsten zo'n 240 euro per jaar op.
Als er onlangs een hybride warmtepomp is geplaatst zult uw stroomverbruik ook flink omhoog gaan en uw gasverbruik naar beneden, dat is met de zonnepanelen dan uiteindelijk gunstig voor u, waardoor u straks een veel lagere energie rekening krijgt.

sw
door swat1500 - Jan 6, 2024 om 17:27
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk is het antwoord eenvoudig. De opbrengst van de zonnepanelen moet zodanig zijn dat u maandelijks een bedrag van meer dan 28,77 euro per maand bespaart. U moet rekening houden met het feit dat de huur van de zonnepanelen jaarlijks meestijgt met de woninghuur, tenzij in de overeenkomst iets anders staat.  De opbrengst zal echter hetzelfde blijven dus ook in de toekomst moet de besparing opwegen tegen de te betalen huur.
U moet dus nu al zorgen voor een buffer voor de toekomst als u de panelen neemt.

frutseltje
door frutseltje - Jan 6, 2024 om 19:21
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb contact opgenomen met de leverancier, hij zegt dat op dit moment ( dus nog zonder de hybride warmtepomp) ik er ongeveer €65 per jaar aan zou overhouden, ik heb geen idee wat een hybride warmtepomp verbruikt. Mijn verbruik zonder de warmtepomp ligt op circa 850 KWh per jaar.

hereistom
door hereistom Jan 7, 2024 om 00:16
736 Antwoorden / 1 Vragen

Wat was je jaarlijks gasverbruik voordat je de hybridepomp had?
En wel merk is de CV ketel en de hybridepomp?

sw
door swat1500 Jan 7, 2024 om 01:41
3786 Antwoorden / 0 Vragen

In beginsel zal uw electra verbruik door de hybride warmtepomp stijgen en uw gasverbruik dalen. Als de 8 zonnepanelen dit extra verbruik ook dekken zou u inderdaad serieus kunnen overwegen de zonne panelen te huren. Wederom hou rekening met de toekomst. Energieprijzen zullen eerder stijgen dan (blijvend) dalen. Afhankelijk van de overeenkomst zal de huur van de zonnepanelen echter mogelijk ook stijgen.

frutseltje
door frutseltje Jan 7, 2024 om 10:35
1 Antwoorden / 3 Vragen

Gemiddeld gasverbruik over drie jaar is 650 kuub, is nog ruim genomen, het merk van beide apparaten volgt later vandaag, dan moet ik even naar de zolder.

hereistom
door hereistom Jan 7, 2024 om 11:01
736 Antwoorden / 1 Vragen

Op uw gasverbruik zou u tot 50% kunnen besparen met de hybridepomp.
Dat betekent in uw geval 325m3 besparing op gas, het stroomverbruik van de hybridepomp zou dan zo'n 850 kWh zijn.
Plus het stroomverbruik wat u nu al heeft komt dat samen op zo'n 1700 kWh.
Dit wordt dan gedekt door uw zonnepanelen, dat is dus een besparing per jaar van € 550,-

frutseltje
door frutseltje Jan 7, 2024 om 12:46
1 Antwoorden / 3 Vragen

De warmtepomp is van Inventum en de cv ketel van Intergas.

Iv
door Ivo W - Jan 7, 2024 om 07:34
729 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk is een pakket van 4 of 5 zonnepanelen aan u aanbieden niet goedkoper.

Eén zonnepaneel minders scheelt misschien 300 euro. Maar door af te wijken van een tweetal standaard pakketten mist uw verhuurder schaalvoordelen, waardoor het voordeel van een zonnepaneel minder vrijwel verdwijnt.

Los daarvan heeft u nu een hybride warmtepomp. Als de verwarmingsinstallatie nu fatsoenlijk is afgesteld (en dus niet op de veel te hoge fabrieksinstellingen voor de aanvoertemperatuur), dan kunt u zomaar 60 tot 80% op uw gasverbruik besparen. Maar uw elektriciteitsverbruik gaat natuurlijk wel omhoog, omdat de warmtepomp het werk van de gasketel een groot deel van het jaar zal overnemen.
Voor elke m3 gas die u bespaart, is ongeveer 2kWh elektriciteit nodig.

Stel dat u voorheen 1000m³ gas gebruikte en dat nu 60% minder wordt. U bespaart dan 600m3 gas en uw elektriciteitsverbruik gaat 1200kWh omhoog. De set van 6 zonnepanelen past dan sowieso al best goed bij uw jaarverbruik.

De besparing op gas is dan: 600 x €1,30 = €780,- per jaar
De extra elektriciteit kost 1200 x € 0,33 = €400,- per jaar.
Maar de eerste jaren kunt u die elektriciteit volledig salderen met de zonnepanelen en vervallen met de verwachte opbrengsten van de zonnepanelen uw volledige elektriciteitsklsten.

De elektriciteitskosten die vervallen als u de warmtepomp goed gebruikt en zonnepanelen neemt zijn zo'n 2100kwh x €0,33 = €700 per jaar in dit rekenvoorbeeld. Ofwel 58 euro per maand.

Maar let op: hoe het rekenvoorbeeld er voor u uit komt te zien, is héél erg afhankelijk van hoeveel gas u verbruikte.
De besparing is het grootste wanneer de instellingen van het verwarmingssysteem zodanig zijn, dat de warmtepomp het meeste werk voor zijn rekening neemt en de cv-ketel alléén bij springt als het écht nodig is.
Vaak wordt bij hybride installaties het punt waarop de cv-ketel bij springt op een veel te hoge temperatuur gezet, wat zonde is. U kunt de installateur vragen om die instellingen te wijzigen (of zelf goed de handleiding doornemen en bijvoorbeeld op een tech forum als Tweakers om hulp vragen bij het optimaliseren van de installatie).

Dus zet maar neer wat uw historische gasverbruik per jaar is. Dan kunnen we nauwkeurigere schattingen maken.

Maar hoe dan ook: die zonnepanelen zullen in combinatie met een hybride warmtepomp vrijwel zeker hun geld opbrengen. Indien de kosten voor 6 of 8 panelen vrijwel gelijk zijn, dan altijd kiezen voor 8 panelen. Als daar wel een verschil in huurprijs in zit, dan kan 6 panelen voor een alleenstaande met weinig verbruik de, betere keuze zijn.

frutseltje
door frutseltje Jan 7, 2024 om 10:30
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een gemiddelde van het gasverbruik van de laatste drie jaar genomen, dan kom ik op 650 kuub, dat is nog ruim genomen, ik krijg zeven zonnepanelen wat neerkomt op een bedrag van €28,77 per maand.

ro
door ronny530 - Jan 7, 2024 om 07:48
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De woningbouw volgt het advies van Milieu Centraal en die adviseert 5 tot 7 (extra) zonnepanelen bij gebruik van een hybride warmte pomp.
Het gemiddelde jaar verbruik is op internet te vinden maar ligt rond de 2000 Kwh op jaarbasis tel daar uw verbruik van 850 Kwh bij op dan komt u met 7 zonnepanelen net tekort om tot het 0 op de meter principe te komen.
De grootste winst zit hem in de daling van het gasverbruik want het gasverbruik is de grootste kostenpost op de energierekening.
Mijn advies zou zijn om voor 8 zonnepanelen te gaan want dan komt de teruglevering in de buurt van uw jaarlijkse stroomverbruik en bespaart u ook nog eens op de stroomkosten.

Ja
door JannyBoe - Jan 7, 2024 om 10:22
519 Antwoorden / Vragen

Op de website van Milieu Centraal, waar @RONNY530 aan refereert, staan rekenvoorbeelden per type woning.
Als u daar uw verbruik naast legt komt u er vast wel uit.

frutseltje
door frutseltje Jan 7, 2024 om 10:39
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zal daar nog even gaan kijken, bedankt.

mo
door mof - Jan 8, 2024 om 14:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het slechts een aanbod is hoeft u niets te accepteren. Wanneer de woningbouwvereniging ze wil plaatsen ongeacht uw wens dan is dit een renovatiewerkzaamheid. In dat geval geldt artikel 220 uit het Boek 7 van het BWB: Als de renovatie bij tien of minder woningen die een gezamenlijke bouweenheid vormen wordt uitgevoerd (gezamelijke bouweenheid is bijvoorbeeld een huizenblok of flatgebouw) dan mag elke bewoner op eigen titel bewzaar maken en moet de woningbouwvereniging naar de rechter om het voordeel ten aanzien van uw woongenot aan te tonen. Het woongenot voor u moet namelijk toenemen. U kunt dan bij de rechter aantonen dat zonnepanelen voor u geen nut hebben en dan bestaat de kans dat de woningbouwvereniging moet wachten tot u verhuist.
Bij meer dan 10 woningen die een gezamenlijke bouweenheid vormen moet minimaal 70% van de bewoners met de renovatie instemmen. Ook dan kunt u bezwaar maken maar dan moet u het initiatief nemen en naar de rechter gaan.

Zo'n renovatie moet 1) schriftelijk aan u worden gemeld, 2) er moet niet slechts staan welke werkzaamheden gaan worden uitgevoerd maar ook welke consequenties dat voor u heeft tijdens en na het werk, 3) er moet een redelijke compensatie worden geboden voor de overlast die u gaat krijgen tijdens het aanbrengen van de zonnepanelen. U heeft na het ontvangen van de brief 8 weken de tijd om bezwaar te maken.

1paul
door 1paul - Jan 8, 2024 om 15:29
3153 Antwoorden / 0 Vragen

altijd doen en wel acht en als het kan npog meer.

je zal met de hybride pomp behoorlijk meer stroom gaan gebruiken namelijk, verbruik je nu zeg 1500 KWH zul je in deze nieuwe situatie zo rond de 3500 KWH zitten!!!!

opbrengst zo rond de 6o Euro p/mnd, kost 30,00 Euro p/mnd, reken uit je winst!!