w.
door w.bergen Jun 30, 2010 om 12:31
Huishouden & energie

Zuurstofplanten verdwijnen uit vijver

Ik heb ook een soepvijver. 2 filter pompen met UV lamp. Verschillende chemische middelen toegevoegd voor heldere vijver maar helpt weinig
Draadalgen wel een beetje verdwenen maar vijver blijft toch erg groen
De zuurstofplanten die ik de vijver doe en heb gedaan verdwijnen allemaal erg snel
Vijver 3 m3 11 vissen meeste windes vissen krijgen genoeg te eten
Hoe komt dat? Bvd voor reactie

5958 13 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jun 30, 2010 om 12:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heb je de PH-waarde gecontroleerd? Te lage PH water door regenwater wil vaak een boosdoener zijn.

Hier een linkje; dit ook betreffende het toevoegen van zuurstof planten. Indien je vijver erg groen is, krijgen deze niet genoeg zonlicht. Hierdoor sterven deze weer af.

Verder krijgen de Windes genoeg te eten, ook overvoeren zorgt voor veel energiestoffen in het water, waardoor algen gaan groeien.

Verder is de plaats van de vijver ook bepalend, ligt deze overwegend in de zon, zorg dan voor voldoende beplanting om de vijver heen, ongeveer 4 uur zonlicht per dag is namelijk voldoende.

Een pasklare oplossing is er niet, aangezien een vijver aan veel factoren moet voldoen om helder te worden en te blijven.

Verder ook nog een idee opgedaan via een site (betreft een baal ingebonden stro in je vijver).

Succes ermee!
Link

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jun 30, 2010 om 13:23
330 Antwoorden / 15 Vragen

de link...

Kijk eens op deze site, hier krijg je beslist een goed antwoord.
Groetjes en succes
Gerda

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jun 30, 2010 om 13:25
330 Antwoorden / 15 Vragen

@pino123
nu ik mijn antwoord terug lees, lijkt het net alsof ik Pino's antwoord niet goed vind. Dit is echt NIET de bedoeling, mij antowoord is alleen een beetje ongelukkig geformuleerd ;-)

pino123
door pino123 - Jun 30, 2010 om 13:28
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=gerdamarijke schreef op woensdag 30 jun 2010, 13:23]de link...

Kijk eens op deze site, hier krijg je beslist een goed antwoord.
Groetjes en succes
Gerda

Ik zie hier niets staan, wel allerlei andere onderwerpen, niets over groene vijvers...

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jun 30, 2010 om 13:39
330 Antwoorden / 15 Vragen

@ Pino
Oeps, het is de bedoeling dat TS hier dan z'n vraag stelt hihi.
Ja, het is warm, ik weet ik.... zal eerst even met mn voeten in de vijver gaan afkoelen voor ik weer een antwoord geef. Bedoeling was goed in elk geval.

pino123
door pino123 - Jun 30, 2010 om 13:40
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Haha, ik dacht al dat ik er overheen keek.

mhofman
door mhofman - Jun 30, 2010 om 14:14
530 Antwoorden / 93 Vragen

hoi,kijk een op intern bij groeninfo.com,daar heb je forums die vast je vraag kunnen beantwoorden.En als je erop zit weet ik zeker dat deze vraag al gesteld is en misschien kun je daar wat mee.Groet mhofman

kiran
door kiran - Jun 30, 2010 om 16:59
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@w.bergen

Vraag: wat is de capaciteit van de pomp[en]? Draait ie 24/7?
Filterpomp: alles in één of in combinatie met een biobak?
Hoeveel watt bedraagt de uv lamp?

Welke planten heb je erin?
De reden waarom je planten het afleggen is dat het te donker is door alg/drab.
Krijgt te weinig zonlicht.

Als je een biobak/pomp/uv lamp gebruikt, dan geen chemische troep erin doen.
Eigenlijk nooit van die rommel gebruiken, zonde van je geld.
Bak/pomp/lamp en de goede planten moet genoeg zijn om je vijver helder te krijgen en te houden.

UV lamp: hoelang doe je er al mee?
Voeren van de vissen: wat gebruik je voor voer?

toolboy
door toolboy - Jun 30, 2010 om 17:41
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ts mijn tip zorg voor schaduw boven/naast het water oppervlak door te veel zonlicht gaat alg zich vaak ontwikkelen.Dit is middels een struikje /boompje vaak op te lossen dan krijgt de vijver iniedergeval minder zonlicht te verwerken

T

fo
door foefr - Jul 2, 2010 om 12:37
14 Antwoorden / 0 Vragen

Als de zuurstofplanten verslijmen dan is het meestal dat de GH waarde te laag is. Test deze en zorg dat die ongeveer 10 is, Ph staat in direkte verhouding met kh,
kan zijn dat water te zuur is dan kh+ tovoegen, dit neit samen met gh+
Als gh goed is , hoef je meestakl niets te doen aan ph. Deze varieert gedurende dag en is moeilijk te beinvloeden. Zorg dat kh in orde is en GH.
Niet te veel vissen voeren. Je kan ook een deel vh water verversen .

Check of de uv lamp nog wel werkt. als id eouder is dan 2 jaar , vervangen, werking wordt naar verloop minder.

pr
door prakstel - Jul 2, 2010 om 12:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Er is volgens mij maar één oplossig, hoe kom ik aan deze wijsheid. Ook ik heb kapitalen aan mijn vijvertje van circa 700 liter besteed, watertesten, voedingsstoffen, filters, pompen, beluchting en chemicalien, In ieder geval alle spullend die worden aangeboden. Sinds jaren heb ik de vijver ingericht en onderhoud ik hem volgens het principe van Ada Hofman. Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad van mijn heldere vijver, de goudwindes, een zonnebaars en de planten. Geen chemicalien, testen, filters en zo voort. Ook geleerd dat, dat groene spul niet altijd algen behoeft te zijn, maar er bestaan ook wieren. Zo kan ik nog even doorgaan, maar kijk op http://www.adahofman.nl/ en voer haar werkwijze uit en geniet van een bijna onderhoudsvrije heldere vijver.

mvanessen
door mvanessen - Jul 2, 2010 om 14:33
26 Antwoorden / 5 Vragen

Waarschijnlijk dat laatste.
hooguit twee keer voeren in de week is meer dan voldoende, door teveel voer poepen de vissen overmatig waardoor de vijver nooit schoon wordt.
Vissen scharrelen hun eigen voer wel bij elkaar.

raywin
door raywin - Jul 3, 2010 om 23:02
20 Antwoorden / 5 Vragen

Beste W, Bergen,

Ik heb dit jaar een vijver van ongeveer 40m2 opnieuw ingericht.
De vijver was inmiddels vol gelopen met regenwater én opgepompt water vanuit mijn kruipruimte, die ik zo perfect droog houd.
Via marktplaats een aantal planten gekocht van iemand, die zijn vijver opruimde.
De planten zaten al keurig in bakken.
Deze bakken op gevoel op de juiste hoogte in de vijver geplaatst.
De zuurstofplanten zijn aan de onderkant met stenen verzwaard om ronddrijven te voorkomen.
Verder niets gedaan!!!!! , behalve het toevoegen van een zakje watervlooien.
De vijver is glashelder en planten o.a. verschillende soorten waterlelies groeien perfect. Ik kreeg er zelfs zomaar salamanders in.
Voor de aardigheid heb ik er 5 kleine goudwindes in gedaan, die ik absoluut NIET voer, zodat zij mij helpen met de bestrijding tegen muggen.
Misschien een idee voor jou.

raymond