ge
door gebruikerja Feb 2, 2005 om 23:14
Huishouden & energie

Stroommeter sneler!

Beste heer/ mevr van Kassa…

Ik vraag mij af.

Sinds de komst van 230 Volt in plaats van 220 Volt lijkt het wel of de meters in Nederland sneller draaien!

Als je meer volt op een motortje zet draai dat ook sneller toch?

In een meter zit ook een motortje dat zal wel een paar procentjes zijn maar toch!!!

Gezien die dingen door heel het land hangen kan het wel hun omzet met een paar procent op schroeven.

 Leg dit eens uit !!!! zijn deze meters nog wel goed geijkt ???

Het val wel op dat alle rekeningen hoger zijn hè!!!

2758 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 2, 2005 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag gebruikerja,

Of de electriciteitmeter sneller draait weet ik niet. Wat betreft de rekeningen die hoger zijn kan ik dat het beste beoordelen aan mijn eigen afrekening van Eneco. En ik moet je zeggen dat bij gelijk gebruik het laatste jaar (2004) de prijzen van electriciteit, gas en water, niet gestegen zijn tenopzichte van het voorlaatste jaar (2003)! Moet je meer betalen, dan zit dat dus in meer verbruik. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2005 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gebruikerja,

Het feit dat de spanning is verhoogd van 220V naar 230V heeft zeker niet tot gevolg dat daardoor de meter sneller draait. In de meter zit niet zomaar een motortje dat dan sneller gaat draaien. Zowel de spanning als de stroom wordt gemeten. De meters geven alléén het verbruik aan. Dat verbruiksapparaten iets meer gaan verbruiken door de hogere spanning is wel het gevolg van de hogere spanning. Ook zal de levensduur van bv. gloeilampen iets worden verkort. Neemt niet weg dat alle verbruiksapparaten wél geschikt zijn voor 230V en dus niet worden overbelast. De meters blijven nog steeds goed geijkt en geven het werkelijke verbruik aan. Dat da laatste jaren bij veel mensen het verbruik omhoog is gegaan is meer het gevolg van de toenemende aantallen moderne apparaten in huis als computers, grote TV toestellen, keukenapparaten enz.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Feb 3, 2005 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@freya

quote>Dat verbruiksapparaten iets meer gaan verbruiken door de hogere spanning is wel het gevolg van de hogere spanning.”

Dit is niet juist, want het energieverbruik blijft het zelfde. Alleen door de hogere spanning is de stroomsterkte lager. Op die manier is het mogelijk om via hetzelfde netwerk dus een hogere capaciteit te creëren.

Verklaring;

(formule berekening vermogen) stroomsterkte x spanning = vermogen.

Dit betekend dus dat wanneer de stroomsterkte (bijvoorbeeld 16 Ampère) het zelfde blijft en de spanning omhoog gaat ook het vermogen hoger word.

Voorbeeld;  stroomsterkte (bijvoorbeeld 16 Ampère) x Spanning ( 220 volt) = 3.520 watt

 Stroomsterkte 16 ampere x spanning (230 volt) = 3.680 watt.

Dit is dus een winst van 160 watt.

Voor de rest een prima antwoord.

Willie

ve
door verwijderd - Feb 3, 2005 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wvs: Je redenatie dat een hogere spanning een lagere stroom oplevert is niet juist. Die redenatie gaat alleen op als je het hebt over het transport van energie. Zoals bekend vindt de transport van energie plaats via hoogspanningskabels. Dat die spanning zo hoog is (150kV=150000V) is gedaan omdat de transportkabels een bepaalde weerstand hebben en je het verlies in die kabels zo laag mogelijk wilt houden. Het verlies bereken je via P = I² x R waarbij I de stroom is en R de weerstand in de kabel. Zoals je ziet gaat het verlies kwadratisch omhoog met een toename van de stroom. Dus voor transport van energie kies je een hoge spanning zodat de stroom laag kan zijn en dus het verlies het minst. Nu wat betreft het energieverbruik thuis. Een voorbeeld. Als ik een straalkachel heb van 1000W bij 220V dan is dat dus een stroom van 1000/220= 4.545 Ampère. De weerstand van de kachel is dan 220/4.545= 48,4 Ohm. Jouw foute redenatie is dat het vermogen van de kachel konstant blijft. Wat konstant blijft is de weerstand van de kachel. Dus bij een hogere spanning wordt de stroom door de kachel 230/48,4= 4.752 Ampère Het opgenomen vermogen wordt dus 230 x 4.752= 1093 Watt. Het vermogen (en dus het aantal kilowattuurtjes) neemt dus met ongeveer negen procent toe. Er spelen nog een paar faktoren mee, maar die heb ik voor de duidelijkheid niet meegenomen. Hopelijk is deze uitleg duidelijk. m.vr.gr. Freya.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2005 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ freya

Je hebt gelijk, ik was inderdaad een beetje in de war met het principe van het transport van de energie. Ook spelen er inderdaad nog een paar andere factoren mee zoals je al zei, maar daar gaan we maar niet verder op in. De vraag is wat mij betreft hiermee beantwoord.

Ps, Jouw uitleg was voor mij zeer duidelijk, dus bedankt

Groeten Willie

ve
door verwijderd - Feb 3, 2005 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Wim: Ook jij maakt dezelfde redenatiefout door te stellen dat het vermogen hetzelfde blijft. Verbruik is iets anders dan transport. Ja, je kunt door verhogen van de spanning en dezelfde stroomafname meer vermogen transporteren. Nee, als je stelt dat als de spanning op een verbruiksapparaat wordt verhoogt, de stroom zal afnemen omdat het vermogen gelijk blijft. Het vermogen blijft niet gelijk. Het opgegeven vermogen van een apparaat (in mijn voorbeeld de kachel) is een produkt van een spanning en een stroom in een bepaalde situatie. (bv. 1000Watt gemeten bij 220V) De vraag is of het verbruik toeneemt wanneer je de spanning verhoogt. Het antwoord is dan, ja. Zie mijn berekening.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Feb 3, 2005 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor de duidelijkheid,

De meter meet geen spanning, want die is nu gewoon 230Volt, dus hij meet de stroom. Spanning X stroom is vermogen (Watt).

In de centrale is alleen de spanning te verhogen door de snelheid van de generator aan te passen, te verhogen, de dynamo sneller te laten draaien.

Welnu, als je harder fietst heb je meer licht, als de generator harder draait heb je meer spanning.

Conclusie was nog niet verkeerd, hij draait sneller. Pas op: Dit wil niet zeggen dat je meer verbruikt want nog altijd is het vermogen spanning X stroom ofwel Volt X ampere. Je toestel gebruikt bijvoorbeeld 230 Watt dan is de stroom dus theoretisch 230 (Watt) gedeelt door 230(Volt) = 1 ampere.

Vroeger, bij 220 Volt,  was de som dan 230 : 220 = 1,045 ampere, dus je verbruik is hetzelfde. Het voordeel is dat je met meer spanning op het net meer vermogen kunt leveren aan je klanten zonder het gehele netwerk te vernieuwen.

m.v.g. Wim

ve
door verwijderd - Feb 3, 2005 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Wim: Ter aanvulling, toerental heeft er niets mee te maken. Het toerental mag niet varieëren want dan veranderd de frekwentie. En we willen graag allemaal 50 Hz. Freya

ve
door verwijderd - Feb 8, 2005 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de elektriciteitsmeter zit inderdaad een motortje. Het bijzondere ervan is dat hij zowel op de stroom als op de netspanning reageert. Het ijken van de meter is dus niet nodig want dat klopt nog steeds. Bij een ohmse belasting zoals een kachel of kookplaat neemt het opgenomen vermogen toe met het kwadraat van de spanning. Was het vermogen bij 220volt eerst 100 watt dan wordt dat bij 230volt 109,3 Watt. Je komt inderdaad op ca. 10% hoger verbruik uit. Het is natuurlijk wel zo dat moderne spullen al zijn ontworpen voor 230volt en dan klopt het opgegeven verbruik weer. Het probleem is er dus alleen voor oude apparatuur. Ik heb bij een aantal spaarlampen het opgenomen vermogen gemeten bij 228volt. Het blijkt dat dit klopt of zelfs minder is. Een gloeilamp blijkt ontworpen te zijn voor 225volt, dan klopt het vermogen wonderbaarlijk nauwkeurig.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2005 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Harrie 113

Ik moet toch even wat rechtzetten.

In een “elektriciteits”meter zit toch echt geen motortje. Al komt het principe hiervan inderdaad wel overeen.

Ook is het een misverstand dat apparaten in het algemeen meer energie verbruiken doordat de netspanning omhoog is gegaan.

Dit meerverbruik is echt minimaal en dus te verwaarlozen.

U bent uitgegaan van een kachel die op 230 volt meer energie gebruikt (opneemt) dan op 220 volt. Dat is op zich wel juist, maar dat hij die energie ook meer verbruikt is een ander verhaal. Verbruik wordt namelijk gemeten in Kw/h (kilowatt/uur) en is dus de hoeveelheid energie die wordt gebruikt per uur. Wanneer die kachel dus meer energie levert zal hij in theorie ook eerder zijn warmte hebben afgegeven, en is de tijd dat hij daadwerkelijk “aan” staat dus korter. Dit is in de praktijk afhankelijk van de werking van de thermostaat, die de stroom onderbreekt wanneer een bepaalde temperatuur is bereikt. Zoals Freya ook al antwoordde bij andere apparaten spelen weer andere factoren mee.

Een voorbeeld hiervan zijn de elektronische apparaten (zoals tv en audioapparatuur) die een gestabiliseerde voeding hebben en op die manier de (secundaire)spanning op het juiste voltage houden. Dit alles om onder andere het apparaat ondanks de bekende schommelingen in netspanning optimaal te laten werken.

Groeten Willie

ve
door verwijderd - Feb 8, 2005 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Willie heeft het bij het juiste eind.

ECHTER, het verbruik zal hier en daar toch wel iets toenemen, denk
hierbij aan een oude gloeilamp. Deze heeft daarbij ook in theorie een
korter leven als het een oud exemplaar betreft. De oude 220 Volt
apparatuur heeft te lijden onder de hogere spanning en kan daardoor
sneller stuk gaan. Dat betekent ook hogere kosten.

Nog even:

Een stroommeter heet Ampèremeter, maar die wordt hier niet bedoeld. De
energiemeter waar het hier om gaat noemt men een KWH-meter
(KiloWattUurmeter).

GSM

ve
door verwijderd - Feb 9, 2005 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een reactie mijnerzijds,

Jawel er zit een inductiemotortje in.(schijf draaiend in een veld). Deze schijf drijft een telwerk aan.

Wenu, over dit motortje staat parallel een shuntweerstand. Loopt de stroom (ampere) op dan zal het motortje echt wel sneller gaan draaien, ga maar kijken in de meterkast. En waarom draait deze sneller? Niet omdat de spanning nu ineens 400 Volt is maar er wordt meer stroom geleverd, lees vermogen onttrokken uit het net. Dit vermogen wordt uitgedrukt in VA of bij grote vermogens, met een draaistroommeter voor 400Volt, wordt het uitgedrukt in Kva.

Bij heeeeel weinig stroomverbruik draait dit motortje amper, kijk naar je meter. Zet alles maar eens uit en een klein lampje aan.

Bij veel stroomafname, zet wasmachine en vaatwasser maar aan, dan is de meter niet te volgen. Het aantal omwentelingen per Kwh staat tevens op de meter. Leuk als je even de tijd hebt om zelf de meter te controleren. Tel de aantal keren dat de zwarte streep voorbij komt.

Dus het motortje reageert op het stroomverbruik en niet op de spanning als zodanig.

Rectificatie richting Fryea, Je hebt gelijk wat betreft de frequentie. Er wordt in principe maar 20 KV opgewekt en getransformeerd naar 150 KV of 380KV voor de internationale netten.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2005 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wmgvdoever: Het lijkt inderdaad alsof de meter alleen reageert op veranderingen in de stroom, maar de waarde van de spanning wordt wel degelijk meegenomen. Als de spanning niet wordt meegenomen zou je het ook nooit een KiloWattUurMeter mogen noemen, maar b.v. een AmpèreUurMeter. Dat je die variatie niet ziet komt omdat de spanning nu eenmaal slechts langzaam varieert. In eenzelfde opstelling waarbij de geleverde stroom bv. 10 Ampère is, maar in de eerste opstelling gevoed uit 220V en de tweede opstelling gevoed uit 230V zal de KiloWattMeter in de 230V opstelling sneller draaien. De eerste meter zal na 10 uur dus 10 x 10 x 220 = 22kWuur aangeven en de tweede zal dan 10 x 10 x 230 = 23kWuur aangeven.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Feb 9, 2005 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad Freya,

De KWh meter meet op ieder moment het product van de effectieve spanning en effectieve stroom.

Deze kunnen onderling in fase (cos y) verschillen en ook daar houdt de
meter rekening mee, zodat het werkelijk opgenomen vermogen de
draaisnelheid bepaald.

Theoretisch (gevonden op internet):

Het opgenomen electrische vermogen op een tijdstip t is het product van
stroom I(t) en spanning U(t). Beiden hebben een sinusvormig verloop met
een frequentie van 50 Hz maar zijn niet noodzakelijkerwijs in fase (het
faseverschil is phi). Het gemiddelde opgenomen vermogen is het product
I(t)xU(t) over 1 periode te integreren. De uitkomst van deze integratie
is Ieff x Ueff x cos(phi), waarin Ueff en Ieff de amplitude gedeeld
door wortel 2 is.

GSM

ve
door verwijderd - Feb 9, 2005 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@GSM: Ik zie dat je wat huiswerk hebt gemaakt. ;-) Het hele verhaal met cos phi heb ik juist uit de discussie gehouden om het niet nog ingewikkelder te maken. Voor mij is het allemaal bekende materie (Heb jaren in de energiesektor gewerkt, vandaar) groetjes, Freya

ve
door verwijderd - Feb 9, 2005 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hele stukken theorie.

Nu ga ik er mijn schoolboeken weer maar eens op naslaan. Diverse uitspraken die worden gebezigd zijn juist maar ik zoek nog even naar de letterlijke tekst in mijn schoolboeken. Zal een heel verhaal worden, moeten alleen oppassen dat het voor de doorsnee gebruiker ook begrijpelijk is, begrijpen jullie.

groetjes, Wim

ve
door verwijderd - Feb 10, 2005 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het principe berust op twee spoelen, een spanningsspoel die op de netspanning is aangesloten en een stroomspoel waar de verbruikstroom doorheen loopt van het uitwendig aangesloten toestel. Als het verbruikstoestel  10 ampere opneemt loopt door deze spoel een stroom van 10 amp. We maken hierbij gebruik van de opgewekte inductie. De wisselstroom in de spoelen wekken  magnetische wisselvelden op die inde aluminium meterschijf wervelstromen doen ontstaan. De stroomspoelen worden zodanig aangesloten dat hun krachtvelden t.o.v. de meterschijf op elk ogenblik tegengesteld zijn .De spanningsspoel geeft men een grote zelfinductie en bovendien worden enkele hulpmiddelen toegepast zodat het opgewekte krachtveld 90 gr. naijlt t.o.v. de spanning. Deze krachtvelden worden verctorisch opgeteld. Dit betekent dat de maximum waarden van de kracht-velden  t.o.v. de schijf, de schijf in een en dezelfde richting bewegen. De wervelstromen in de schijf trachten deze tegen te gaan waardoor de schijf gaat draaien in de richting van de krachtvelden. Daardoor blijkt een bewegend koppel op te treden dat evenredig is aan U x I x Cos fie.

Derhalve dus met het aangesloten vermogen.

De meterschijf is gemonteerd op een as die vervolgens een telwerk aandrijft en zo uigevoerd dat direct Kwh op het telwerk worden afgelezen. Met nog wat extra ingrepen wordt de aanspreekgevoeligheid ingesteld, d.w.z. dat de meterschijf ook moet gaan draaien als er een minimum verbruik is. Ook heeft de meter een rem voor als er geen verbruik is. Op de aluminium schijf zit ter hoogte van de as een klein lipje. Dit wordt door het magnetisch van de spanningsspoel vastgehouden indien er geen verbruik is. Op zo'n moment ziet u in het glazen raampje een zwart streepje verschijnen dat op de rand van de meter is aangebracht. Anderzijds hebben Kwh-meters ook last van leegloop. Leegloop wil zeggen: registratie van Kwh terwijl er geen verbruikers zijn aangesloten. Normaal zal de meter bij geen verbruik heel langszaam doorlopen totdat het zwarte streepje vooraan verschijnt.  De meeste Kwh-meters worden uitgevoerd tot max 30 amp. Daarboven gaat men over op secundaire stroommeting d.m.v. stroomtransformatoren en een secundair metersysteem dat werkt op max. 5 amp. Bijvoorbeeld: 200/5 wil zeggen primair loopt een stroom van 200 amp terwijl de trafo dit omzet naar 5 ampere secundair.  Op de meter staan nog meer gegevens zoals n=600. Dit wil zeggen dat de schijf 600 omwentelingen moet maken voor 1 Kwh.

Bij grotere vermogens, boven 30 amp (kracht), worden draaistroommeters toegepast voorzien van 3 stroom- en 3 spanningsspoelen.

Als er nog vragen blijven zoek ik nog verder.

m.v.g. Wim