fe
door femkebronstein Apr 16, 2020 om 10:58
Vakantie & reizen

Accommodatie gereserveerd maar vanwege corona niet kunnen gaan?

Wij hebben met onze studie vereniging een accommodatie in Nederland geboekt. Nu kan dit weekend niet doorgaan vanwege corona. Wij hebben de keus gekregen om 50% terug te krijgen bij annuleren, of een voucher voor een andere datum. Stel het bedrijf gaat nu failliet, dan vervalt de voucher en zijn wij het totale bedrag kwijt. Hebben wij niet het recht dat we het volledige bedrag terugkrijgen? De accommodatie valt niet onder een groot concern, maar is particulier. Daarbij is de accommodatie ook volledig gesloten.

4254 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

edrick3
door edrick3 - Apr 16, 2020 om 11:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen
1

Wettelijk gezien heb je recht op geld terug, maar .... er zijn voucher-regelingen in het leven geroepen om te voorkomen dat er faillisementen gaan optreden.

Ter info: https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties

Tr
door Trostomaat Apr 16, 2020 om 13:18
239 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk heb je niet zonder meer recht op geld terug.
Er blijkt dat vragensteller onder de reservering uit wil: bij annuleren moet er immers 50% betaald worden. De accommodatieverschaffer kan dus zo te zien gewoon leveren.
Geld terug? Vergeet het maar. Nuancering: het staat niet vast dat de accommodatie het initiatief heeft genomen om de boel te cancellen.

panter22
door panter22 Apr 16, 2020 om 13:37
6599 Antwoorden / Vragen

De accomodatie is gesloten, maar het is inderdaad mogelijk dat ts zelf geannuleerd heeft.
In dat geval is een voucher een redelijke oplossing.

Tr
door Trostomaat Apr 16, 2020 om 13:56
239 Antwoorden / Vragen

'Daarbij is de accommodatie ook volledig gesloten' is een cryptische zin.
Als inderdaad vragensteller niet de keuze heeft om te gaan omdat de accommodatie gesloten is, dan heeft ze wel recht op geld terug, maar kan ze ervoor kiezen het voucher accepteren.
Is las de opmerking anders. 'Gesloten' in de zin van afgebakend, privé etc.

deexpert
door deexpert Apr 22, 2020 om 10:07
104 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt niet

lo
door lovewinnie - Apr 16, 2020 om 12:53
1210 Antwoorden / 1 Vragen
0

Uiteraard 50% niet accepteren. Je hebt gewoon recht op geld terug. Dit hoeft niet meteen, mag ook later . Anders zullen bedrijven faillissementen gaan aanvragen en heeft u niks. 
U zult voucher kunnen accepteren met daarop duidelijk de vermelding dat deze na bepaalde datum om te ruilen is voor contanten. Of voet bij stuk houden dat u geld terug wilt en geen bon . Maakt u er een zaak van zult u u gelijk ook wel krijgen alleen de vraag is of ze dan al niet failliet zijn. Dan heeft u niks meer 
Hun annuleren. Niet u. Dat u daarvoor 50% moet inleveren is onjuist  

Tr
door Trostomaat Apr 16, 2020 om 13:19
239 Antwoorden / Vragen

'Hun annuleren'.

Helemaal niet. Zo te zien ligt het initiatief bij de vragensteller.
Er blijkt uit niets dat de accommodatie-eigenaar niet kan leveren of anderszins onder zijn verplichtingen uit wil. Recht op geld terug? Op basis van de gegeven informatie is dat onzin.

deexpert
door deexpert Apr 22, 2020 om 10:07
104 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt niet

panter22
door panter22 - Apr 16, 2020 om 13:29
6599 Antwoorden / Vragen
0

Je hebt recht om het volledige bedrag terug te krijgen. Maar dat gaat de verhuurder je op dit moment niet betalen.
Je kunt de afspraak maken dat je de helft terug krijgt, maar je weet nooit zeker of en wanneer je betaald krijgt.
Als je een voucher neemt, dan kun je boeken op een andere datum. 
Bij faillissement krijg je niets tenzij de SGR garant staat.
Gaat het misdan ben je in alle gevallen het geld kwijt.
Maar even afwachten wat er gaat gebeuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2020 om 16:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen
0

U heeft ten alle tijde recht om uw geld terug te vorderen op basis van ingebreke stelling, zie daarvoor dit: http://www.wetrecht.nl/schadevergoeding-bij-het-niet-nakomen-van-een-overeenkomst/ en zie ook deze met wel ook de aantekening dat indien iedereen gebruik maakt van het recht er sprake kan zijn van faillissement en er dan ook via juridische aanpak per saldo mogelijk niets 'te halen valt'. U zult uw vordering dan bij de curator moeten melden.

ANWB info: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/voordat-de-reis-begint/gevolgen-coronavirus-voor-geboekte-reis?digitalehandtekening=ZxrySTy3yrhkJ%2BEvNtn9u45NHGCyru0UEVhbtphg9R5AkVqcpQBPzgoU9prf%2FPN%2FtQfUCkjFtSgl6zlujRbwdk5rgwPccnNGz0qHfnpXfxA%3D&utm_source=nbinformatieservice&utm_medium=email&utm_campaign=OS_O_ANWB_NB_2020_APR-A000038343-April1-Versie%20A&utm_content=00_faq1_reisgeboekt

 

Annulering corona: In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt verleend en zou u, zoals recent ook aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/

mo
door mof - Apr 17, 2020 om 13:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen
1

Als uannuleert heeft ute maken met de overeengekomen annuleringsvoorwaarden. Er is nergens afgesprokenin dit land datdoor de corona de wet is gewijzigd. Overeenkomsten blijven gewoon geldig. Als dit slechter is dan 50% zou ik die 50% accepteren, als het beter is kunt u meer eisen. Als u het voucher kiest neemt u het risico zelf dat het beerijf failliet gaat.
maar als het niet failliet gaat, kost het u uiteindelijk het minste.

tel je knopen!

1paul
door 1paul - Apr 17, 2020 om 14:51
3173 Antwoorden / 0 Vragen
0

je hebt recht op totaalbedrag retour, staat gewoon zo in de wet, wijs ze hierop....

mo
door mof - Apr 17, 2020 om 16:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen
1

Recht op 100% terugheb je alleen als zij annuleren. Als u zelf annuleert gelden gewoon de annuleringsvoorwaarden.

deexpert
door deexpert Apr 22, 2020 om 10:10
104 Antwoorden / 2 Vragen

Top antwoord

deexpert
door deexpert - Apr 22, 2020 om 10:05
104 Antwoorden / 2 Vragen
0

Geld terug bij alleen boeken van een accommodatie is geen recht in Nederland.

Kijk ook even naar de bijvoorbeeld de Recron voorwaarden, die geven aan dat bij annuleren binnen een maand vooraf 90% van de huur verschuldigd is. Dus dan krijgt men 10% terug. Jullie hadden ook een (goede) annuleringsverzekering kunnen afsluiten. Doe je dat niet, dan valt het in jullie eigen risicosfeer.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer