el
door elkana Aug 15, 2017 om 16:03
Vakantie & reizen

Air Berlin faillissement aangevraagd: vlucht annuleren?

Vanmiddag las ik op nu.nl dat de vliegtuigmaatschappij Air Berlin faillissement heeft aangevraagd. In juni hebben wij een vlucht geboekt voor mei 2018. Heeft iemand een idee wat ons staat te wachten?

Zijn er mogelijkheden tot annuleren? Ik heb de website even snel doorgekeken (nog geen tijd gehad om dat uitgebreid te doen) maar ik kan er nog niet echt wijs uit worden. Iemand een idee?

6850 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2017 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor mei 2018? Dan zult u toch nog niet betaald hebben? Ik zou maar even wachten op nadere berichten.

Lees ook hier.

https://nos.nl/artikel/2188168-air-berlin-vraagt-faillissement-aan-maar-vliegt-nog-even-door.html

tenormin
door tenormin Aug 15, 2017 om 16:54
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Nuttige link. Maar terzijde: als ik boek moet ik wel meteen (bij TUI) betalen. Terwijl ik pas over 2½ maand weer vertrek. Maar hopen dat de TS antwoord geeft of er al betaald is.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts boekt haast een jaar van tevoren.

gerdamarijke
door gerdamarijke Aug 15, 2017 om 17:12
330 Antwoorden / 15 Vragen

Lijnvlucht boeken is inderdaad direct volle pond betalen, hoe ver van te voren je ook boekt. Hebben hier vaak geboekt. Jammer, was een prettige maatschappij.

Gr
door Grunn1 Aug 15, 2017 om 19:18
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger, rechtstreeks bij een luchtvaartmaatschappij boeken is altijd direct betalen. Heb zelf ook regelmatig een vlucht drie kwart jaar vantevoren geboekt en raar is dat niet.

tenormin
door tenormin Aug 15, 2017 om 19:22
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot, zie mijn antwoord aan tijger1, ik boek niet rechtstreeks (in dit geval KLM) maar via TUI en moet ook direct afrekenen.

Gr
door Grunn1 Aug 15, 2017 om 22:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@Tenormin, er is wel een verschil tussen rechtstreeks boeken of via een reisbureau. Rechtstreeks altijd vooraf volle bedrag betalen en geld kwijt bij faillissement. Via reisbureau eerst een aanbetaling en later het restant (als je lang vantevoren boekt) en je hoeft je geld niet kwijt te zijn bij faillissement luchtvaartmaatschappij.

tenormin
door tenormin Aug 16, 2017 om 13:57
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft TUI toch andere regels: boeken = pinnen. Maar ik verwacht niet dat TUI binnenkort failliet gaat, tenminste; hoop het niet, @epcot. ☺

boppe1943
door boppe1943 - Aug 15, 2017 om 17:05
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Nee, ik heb eigenlijk ook geen tijd om de website uitgebreid te lezen. Het is de bedoeling dat u zelf eerst wat moeite doet en als u er echt helemaal niet uitkomt op het forum advies vraagt. Het probleem i.v.m. tijdgebrek bij de forumleden neerleggen is wel wat makkelijk. Maar goed, dit heb ik voor u in de alg. voorw. van Air Berlin gevonden:

3.5 Annulering en het niet gebruiken van een ticket 3.5.1. Bij annulering van een geboekte vlucht of een andere al bevestigde dienst (zoals zitplaatsreservering, vervoer van huisdieren, speciale reserveringen) in het EconomyClassic-tarief, moet de luchtvaartmaatschappij schriftelijk op de hoogte worden gesteld, onder vermelding van het boekingsnummer en vóór het voorziene tijdstip van vertrek (per fax aan +49 (0)30-4102 1003, per brief aan Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG, Serviceteam, Saatwinkler Damm 42-43, 13627 Berlijn, Duitsland of per e-mail aan serviceteam@airberlin.com). U kunt telefonisch contact opnemen met het serviceteam op +49 (0)30-3434 3434 (lokaal tarief vanuit het Duitse vaste telefoonnet) of op het desbetreffende telefoonnummer in uw land (http://www.airberlin.com/deDE/site/airberlin_service_center.php). Doorslaggevend is de datum van binnenkomst bij airberlin.

jvberkel
door jvberkel - Aug 15, 2017 om 17:09
41 Antwoorden / 7 Vragen

Wanneer u betaald heeft en Air Berlin gaat failliet, dan bent u helaas uw geld kwijt.

hansje klein
door hansje klein - Aug 15, 2017 om 17:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen
tenormin
door tenormin Aug 15, 2017 om 17:44
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Maak de link even zelf @hk, ik kan het niet, moet ik alles gaan overschrijven en heb ik geen zin in.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 15, 2017 om 17:55
7200 Antwoorden / 3 Vragen

Edit

tenormin
door tenormin Aug 15, 2017 om 18:42
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ach @ shoppie, had jij het gedaan (de link) en zag dat @hk het net 1 minuutje eerder erop had gezet. Nou ja, ik lees al slecht eigen taal: Deutch ist nicht mijne conditorei, haha, weet ik veel.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Konditorei.

hansje klein
door hansje klein Aug 15, 2017 om 19:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Deutsch ist nicht meine Kragengrösse ...

tenormin
door tenormin Aug 15, 2017 om 19:24
16840 Antwoorden / 108 Vragen

1 foutje @tijger1, ik boek vooruitgang... ☺

sjjoppy
door sjjoppy Aug 15, 2017 om 19:35
7200 Antwoorden / 3 Vragen

So kann-ie wohl wieder. :))

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. De andere foutjes waren het vermelden niet waard, maar een
Konditorei is zo heerlijk, moet goed zijn.:-))

hansje klein
door hansje klein Aug 15, 2017 om 20:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dagje Keulen bij voorbeeld (niet met Air Berlin): met lege maag héén en misselijk weer terug ...

marita5
door marita5 - Aug 15, 2017 om 17:52
11523 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin Aug 15, 2017 om 18:44
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Had HK al om 17:32 u gedaan @marita5, even goed merci.

marita5
door marita5 Aug 15, 2017 om 18:48
11523 Antwoorden / 15 Vragen

Toen u dit vroeg stond de link er niet @hansje klein heeft de link achteraf pas geplaatst , maakt ook niks uit .

hansje klein
door hansje klein - Aug 15, 2017 om 17:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De actuele stand is, dat zelfboekers hun geld kwijt kùnnen zijn, groepsreizen en boekingen via reisburo's NIET!

Er worden nog oplossingen gezocht om het definitieve omvallen te kunnen verhinderen/vertragen.

"We blijven vliegen..."   mit Bundeshilfe

hansje klein
door hansje klein - Aug 15, 2017 om 19:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het probleem met de duitse teksten is, dat een bekend voorkomend woord of een zin een nèt iets andere betekenis kan hebben dan spontaan wordt aangemeten met vakantieduits. Het verdient daarom een aanbeveling om de nederlandse pers te volgen wanneer het werkelijk op de punt en komma aankomt. Voor actuele en betrouwbare bronnen zijn primair de publieke omroepen en tv-stations en de grote dagbladen aan te bevelen. Zoals Spiegel.de

aurora1
door aurora1 - Aug 15, 2017 om 20:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ook ik heb geen tijd om het uitgebreid door te lezen. Is voor mij ook niet nodig want ik heb daar niet geboekt, en ik ga het niet voor u uitgebreid doorlezen. Vindt u het zo onbelangrijk dat u zelf geen moeite wilt doen maar dat u wilt dat anderen het voor u uitzoeken? Daar kunt u dan beter personeel voor inhuren...
Kijk eens op de ARD Mediathek bij Brisant. Vanmiddag werd in dat programma uitvoerig op deze berichten ingegaan.

gerbera
door gerbera - Aug 15, 2017 om 22:10
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb de website even snel doorgekeken (nog geen tijd gehad om dat uitgebreid te doen) maar ik kan er nog niet echt wijs uit worden.

Iemand een idee?

Ja hoor, er ff de tijd voor nemen en het op uw gemak lezen. Dan weet u meteen waar u aan toe bent.

ca
door caesarb - Aug 23, 2017 om 09:47
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb in juli betaald middels een automatische incasso, we vliegen in december. Deze kan ik binnen 8 weken nog storneren (vanwege de automatische incasso). M'n geld zou ik dan terug moeten hebben maar mijn 'bestelling' blijft bestaan. Ik vind hier niets over in de voorwaarden. Wat is wijsheid ?

aurora1
door aurora1 - Aug 23, 2017 om 14:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@ceasarb, breekt u nu in op de vraag van een ander (die ook al zelf geen moeite wil doen de eigen problemen op te lossen)?
Als u een eigen probleem heeft dan kunt u maar beter zelf daarvoor een topic openen. Wat u nu doet is niet alleen erg onbehoorlijk, maar is in internetverkeer doorgaans ook niet toegestaan. Op vele forums wordt het verwijderd.
Lees de Duitse berichten en kijk naar de Duitse tv, en beslissingen moet u zelf nemen.

audb
door audb - Aug 23, 2017 om 14:43
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Hopelijk gaan ze niet failliet tijdens de vlucht anders is de kans groot dat u onmiddelijk het toestel moet verlaten :)

Maar hebt u al betaald? dan is het een zaak om onmiddelijk terug boeking van het geld aan te vragen anders is dat net als uw vlucht gevlogen.

ra
door randomguy123 - Aug 30, 2017 om 11:31
1 Antwoorden / Vragen

Hi Enelka, Heb je inmiddels al actie ondernomen/gestorneerd? Ik heb ook voor mei2018 een vlucht betaald in juli.

marita5
door marita5 Aug 30, 2017 om 11:55
11523 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RandomGuy123 , lees deze informatie eens door , klik op de rode regels , https://www.eccnederland.nl/nl/nieuws/aanvraag-faillissement-air-berlin
Vreemd is wel dat  Air Berlin aangeeft de komende 3 maanden door te gaan , maar hier zijn al vluchten geannuleerd , klik op de rode regel en scroll naar beneden , https://www.euclaim.nl/vlucht-geannuleerd/air-berlin