SaarvanOs
door SaarvanOs Oct 11, 2022 om 13:33
Vakantie & reizen

Ben je bij reis annulering door ongeval verplicht een statement van dokter te geven?

Op 08/03/2022 hebben mijn partner en ik een vlucht geboekt naar Barcelona via Vliegtickets.nl om een vriend te bezoeken. De vertrekdatum zou zijn geweest 31/03/2022, maar helaas verongelukte mijn partner op 20/03/2022. Hij heeft zijn enkel gebroken en zou zeker 3 tot 5 weken in het gips zitten. Gelukkig haden wij een annuleringsverzekering erbij aangeschaft. Na het ongeval hebben wij direct de reis geanuleerd en het formulier bij Refundable.me ingevuld. Na alle informatie die wij hebben (doktersafspraken, bezoeksamenvatting & decleratie bij de zorgverzekering) te hebben toegevoegd blijft Refund teams vragen op een statement van de dokter. Wij hebben dit aan de dokter gevraagd en die heeft gezegd dat het niet gebruikelijk is en dat ze het daarom ook niet doen.
Vliegtickets.nl kan/wilt ons ook niet verder helpen aangezien zij ons naar Refunable.me sturen. Toen de aanvraag net was gedaan kon ik namelijk altijd op MyTrips op Vliegtickets.nl zien dat de reis geannuleerd was en de aanvraag inbehandeling is. Wanneer ik nu inlog en click op status van terugbetaling staat er dat onze reis niet geanuleerd is.
Na meerdere keren contact op te nemen, worden we er niet veel wijzer van.
Hierbij dus onze vraag, is het verplicht een doktersbriefje of medisch cerfiticaat te geven volgens de nederlandse wetgeving?
Zo ja, hoe kan je hieraan komen als de dokter het niet wilt geven?

4493 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2022 om 14:03
16842 Antwoorden / 108 Vragen

U laat me schrikken met: "helaas verongelukte mijn partner". Verongelukken betekent doodgegaan bij een ongeluk. Maar alleen zijn enkel gebroken, wat lastig reizen is. Als u alle bewijzen heeft opgestuurd van dat ongelukje met zijn enkel moet dat toch voldoende bewijs zijn? Artsen worden tegenwoordig al uitgebuit om allerlei papieren te moeten invullen die niet bij hun werk hoort. Ik zou vliegtickets nogmaals alles sturen, met alweer dezelfde papiermassa en ze vriendelijk doch dringen verzoeken de bijlagen goed te lezen. Waar ze de gevolgen van het ongelukje goed kunnen lezen. Dat moet volgens mij voldoende bewijs van medische indicatie zijn.

marita5
door marita5 Oct 11, 2022 om 14:05
11526 Antwoorden / 15 Vragen

Ik dacht ook dat de partner was overleden .

tenormin
door tenormin Oct 11, 2022 om 14:07
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dan was het bewijs ook "makkelijker" geweest. ;-((

sira
door sira Oct 11, 2022 om 14:13
2356 Antwoorden / 24 Vragen

Ik dacht dat ook

rj
door rjw Oct 12, 2022 om 07:18
3274 Antwoorden / 5 Vragen

Met een enkeling het gips kan je normaal gesproken gewoon op vakantie. Het zal soms even behelpen zijn, maar je bent ook niet aan het bed gekluisterd als je thuis blijft. Het is misschien minder leuk dan als je alles kunt doen, maar daar is de verzekering niet voor. Als het slecht weer is kan je ook niet alles doen wat je misschien had willen doen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 11, 2022 om 14:04
11526 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Saarvanos ,

2. Ziekte en letsel

Stel dat u op wintersport gaat, maar van te voren uw been breekt. Dan kunt u onmogelijk nog op uw board of ski’s de berg af. Wordt u onverwachts ziek of krijgt u een ongeluk? Dan kunt u uw reis kosteloos annuleren. Annuleringsverzekering voorwaarden: u moet een medische indicatie hebben (via de dokter) dat u niet op vakantie kunt.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://na.nl/annuleringsverzekering/annuleringsverzekering-10-geldige-redenen-om-uw-reis-te-annuleren#:~:text=Ziekte%20en%20letsel&text=Wordt%20u%20onverwachts%20ziek%20of,u%20niet%20op%20vakantie%20kunt.

https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/doktersverklaring-annuleringsverzekering

https://roelofsenpeterse.praktijkinfo.nl/medische-verklaring-annulering-reis/

Lees ook hier ,

Belangrijke notitie!

Als je de Basisvoorwaarden voor terugbetaling gebruiken, hebben we een officieel gestempeld medisch certificaat nodig om de terugbetaling te verwerken

https://www.vliegtickets.nl/klantenservice/verzekeringen-garanties/verbeterde-terugbetalingsvoorwaarden-en-basisvoorwaarden-voor-terugbetaling/

Neem eens contact op met het Juridisch loket ,

https://www.juridischloket.nl/contact/

U heeft van uw behandelend arts gehoord dat hij/zij geen ‘geneeskundige verklaring’ afgeeft. Uw arts heeft daarbij gehandeld op grond van de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft opgesteld.

• U kunt navragen bij de instantie die een geneeskundige verklaring vraagt of u niet kunt volstaan met een verklaring van uzelf over uw gezondheidstoestand, eventueel in de vorm van een in te vullen vragenlijst.
• U kunt uw arts vragen om een afschrift van uw medisch dossier waarin bepaalde belangrijke feiten over uw gezondheidstoestand staan vermeld (bijvoorbeeld de uitslag van een looptest, de uitslag van een meting vanuw gezichtsvermogen etc) en die toesturen aan de instantie die een geneeskundige verklaring vraagt.
• U kunt zich voor de noodzakelijke beoordeling wenden tot een arts waarbij u niet onder behandeling staat.
Deze kan met uw toestemming ook feitelijke informatie over uw gezondhei
dstoestand bij de behandelend arts
opvragen en deze informatie bij zijn/haar beoordeling betrekken.

In het kort een toelichting op deze regels:

• De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt,
waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om
bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te
besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd of
heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte?
• Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts (dus niet de ‘eigen’dokter). Zo’n arts kan een eigen beoordeling maken van uw situatie.
Als dat nodig is, kan die arts, met uw toestemming, ook nog extra informatie opvragen bij uw behandelend arts(-en).

Wat kunt u nu nog doen?

• De KNMG vindt het belangrijk dat de behandelend arts zich kan concentreren op uw behandeling en een goede vertrouwensrelatie met u kan opbouwen. Uw arts moet dan niet in allerlei belangenconflicten raken.
Om dit te voorkomen moet er een scherpe grens zijn tussen de behandeling en het beoordelen of u voor bepaalde voorzieningen in aanmerking kunt komen. Op deze manier staat niets u in de weg om uw arts alle informatie te geven die noodzakelijk is voor uw behandeling.
• Daarnaast is uw behandelend arts vaak niet op de hoogte van de criteria die worden gehanteerd voor het al
dan niet toewijzen van bepaalde voorzieningen. Daardoor is het vaak niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Het is ook in uw belang dat de arts die de geneeskundige verklaring afgeeft goed weet
welke punten wel en niet van belang zijn bij de beoordeling

Wat kunt u nu nog doen ?

U kunt navragen bij de instantie die een geneeskundige verklaring vraagt of u niet kunt volstaan met een verklaring van uzelf over uw gezondheidstoestand, eventueel in de vorm van een in te vullen vragenlijst.
• U kunt uw arts vragen om een afschrift van uw medisch dossier waarin bepaalde belangrijke feiten over uw gezondheidstoestand staan vermeld (bijvoorbeeld de uitslag van een looptest, de uitslag van een meting van uw gezichtsvermogen etc) en die toesturen aan de instantie die een geneeskundige verklaring vraagt.
• U kunt zich voor de noodzakelijke beoordeling wenden tot een arts waarbij u niet onder behandeling staat.
Deze kan met uw toestemming ook feitelijke informatie over uw gezondhei
dstoestand bij de behandelend arts
opvragen en deze informatie bij zijn/haar beoordeling betrekken

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2022 om 14:26
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn reactie: ik zie geen enkele reden waarom uw arts een dergelijkje verklaring weigert. Mogelijk kunt u 'uit de voeten'met deze informatie: https://www.zorgklacht.nl/klacht-huisarts  of als al gezegd bij het juridisch loket om nader advies vragen.

Dat er kennelijk op de site van van de annuleringsverzekeraar staat dat de reis niet is geannuleerd kan ook niet juist zijn omdat die wel degelijk zoals u aangeeft is geannuleerd. Daar bij vind ik het ook opmerkelijk dat men de door u bij de melding/aanvraag bijgevoegde verklaringenniet accepteert en ook dan zou een klacht daarover zinvol kunnen zijn en zie dan: https://www.verzekeringen.com/veelgestelde-vragen/waar-terecht-klachten-verzekering   o.a. advies vragen aan de ombudsman van KiFiD)

tenormin
door tenormin Oct 11, 2022 om 16:48
16842 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, waarom zie je geen reden dat de arts weigert een verklaring af te geven? Enig idee hoeveel, of liever: hoe weinig tijd een tegenwoordige huisarts nog over heeft voor de patiënt zelf? Dank zij allerlei regeltjes zijn ze bijna meer bezig met formulieren invullen dan dat ze aan hun echte werk toekomen. Mijn eigen, toch toen nog vrij jonge huisarts is er, na een heftige burn out, weer teruggekomen en kon zijn beroep daarna toch niet meer uitoefenen. De dochter van mijn vriendin heeft ook een praktijk, met andere huisartsen opgezet, ze zijn allemaal afgepeigerd, inclusief de praktijkondersteuners. Allemaal dank zij allemaal onnodig papierwerk waar zij zich, i.p.v. de assistenten over moeten buigen. En zij is nog maar 42 jaar. Waar de TS over beschikt zijn er m.i. voldoende "bewijzen" van het accident, de foto's die altijd genomen moeten worden, de gipskamer en noem maar op. Toen ik nog kon reizen, had altijd een doorlopende reis/annuleringsverzekering bij de Europeesche, nog nooit enige problemen ondervonden. Integendeel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 11, 2022 om 17:20
16882 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIJ, als een verzekering dat vraagt / eist en de bewijzen die zijn aangeleverd worden kennelijk niet geaccepteerd door de verzekeraar. Ts geeft dat duidelijk aan.  Daarom ook de verwijzing naar KiFiD.  Het ius mij uitermate bekend hoeveel tijd etc. huisartsen hebben en hun problemen daarmee.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2022 om 14:10
7369 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft van uw behandelend arts gehoord dat hij/zij geen ‘geneeskundige verklaring’ afgeeft. Uw arts heeft daarbij gehandeld op grond van de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft opgesteld.

De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt,

waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om
bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te
besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 12, 2022 om 16:07
16882 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, hiuer is geen soprake van iets te doen of na te laten door een 'patiënt' maar een eis van een verzekeraar om te kunnen uitbetalen!
En dat is toch even iets anders.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2022 om 21:27
7369 Antwoorden / 14 Vragen

@HK lees nou eens goed, het gaat niet over een patiënt maar wat KNMG als standpunt heeft hetgeen de reden is dat de arts de verklaring niet afgeeft. Dus ook geen verklaring of de reis wel of niet terecht is geannnuleerd.

sira
door sira - Oct 11, 2022 om 14:26
2356 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan het me wel voorstellen dat ze daar bewijs van willen hebben, ze moeten per slot van rekening de "portemonnee trekken". Tegenwoordig kun je niet iedereen meer op de blauwe ogen vertrouwen en er wordt om allerlei redenen geannuleerd.
Zo zijn er ook maatschappijen en instanties die een bewijs van overlijden willen hebben.

Er is gips gezet in het ziekenhuis, het ziekenhuis declareert dit bij de ziektekostenverzekeraar, misschien kunnen ze daar iets mee inclusief foto's van de enkel. Mogelijk kan de huisarts u helpen.

Ik heb overigens nog nooit gehoord van Refundable.me. Ik sluit een (doorlopende) reis- en annuleringsverzekering af bij de maatschappij waar ik ook mijn andere verzekeringen heb lopen, zelfs al zou vliegtickets.nl of wie dan ook dit er bij aanbieden. Meestal verloopt e.e.a. ook eenvoudiger bij schade of annulering.

panter22
door panter22 - Oct 11, 2022 om 14:39
6599 Antwoorden / Vragen

Je vriend heeft zijn enkel gebroken. Dat hij die enkel gebroken heeft, daar zal geen misverstand over bestaan.

Gaat het nu om de vraag of hij met die gebroken enkel niet met het vliegtuig kon?
Dat hij rust moest houden en niet met krukken mocht lopen of in een rolstoel vervoerd kon worden?
Dus medisch gezien onmogelijk kon vliegen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 11, 2022 om 15:56
2087 Antwoorden / Vragen

Ze vragen om een statement, dat betekent dus dat "de dokter" (je huisarts?) iets zou moeten verklaren. Wat dient die dokter dan te verklaren en is dat helemaal kosher? Een dokter gaat niet iets verklaren waar hij niet achter staat maar verder snap ik het probleem niet, het hoeft toch niet gratis.

Iv
door Ivo W - Oct 11, 2022 om 17:56
731 Antwoorden / Vragen

In de voorwaarden zal waarschijnlijk staan dat u recht hebt op terugbetaling als de reis om medische redenen niet verantwoord is.

Een gebroken enkel die netjes in het gips zit, is om te beginnen meestal geen belemmering voor een vlucht en/of hotelovernachtingen. Bij een actieve vakantie is het gips natuurlijk wel een belemmering voor de geplande activiteiten. Bij een bezoekje aan het strand of city trip is gips geen obstakel waarmee je de geplande activiteiten niet meer kunt ondernemen.

Als het been tot boven de knie in het gips zit, dan is een vlucht wel vrijwel onmogelijk.

Mijns inziens wordt er dan ook terecht gevraagd naar een verklaring waarin de arts aangeeft dat deelname aan de vlucht of geboekte activiteiten om medische redenen wordt afgeraden.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Oct 11, 2022 om 18:13
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de regels van de KNMG hoeft de huisarts van uw vriend geen verklaring af te geven. Hij kan daar dus ook niet toe gedwongen worden. De Nederlandse wetgeving verbied niet de verplichting voor een doktersverklaring op te nemen in overeenkomst.
Als een doktersverklaring in een overeenkomst geen enkel redelijk doel kan een rechter de bepaling onredelijk achten en vernietigen.

In de betreffende overeenkomst (een annuleringsverzekering) komt mij die bepaling niet onredelijk over. De huisarts is echter nog steeds niet verplicht mee te werken. Wellicht kan uw vriend bij een andere arts wel die verklaring krijgen als uitgelegd wordt met welk doel hij die verklaring nodig heeft.

lo
door lovewinnie - Oct 11, 2022 om 19:12
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De dokter moet eigenlijk verklaren dat vliegen nu onmogelijk is of zeer onverstandig. Dat u dus niet op vakantie kunt

Dit gaat hij niet doen natuurlijk. Handig is het zeker niet maar in principe kunt u vliegen met een gebroken enkel. Tenzij tot boven de knie in het gips zit.

U kunt bewijzen dat de enkel gebroken is. Dat is dus ook geen discussie. Maar u moet nu bewijzen dat u partner niet op vakantie kan. En ik ben bang dat dat u niet gaat lukken. Zeker niet als u arts niet wil meewerken.

1paul
door 1paul - Oct 12, 2022 om 10:51
3164 Antwoorden / 0 Vragen

een enkel breken betekend niet automatische dat u niet kunt reizen!

Daarom wil men van u bewijs van een arts dat u ook echt niet kon reizen!!!!

ka
door kaartendraak - Oct 12, 2022 om 11:13
182 Antwoorden / 2 Vragen

Een doktersverklaring is  privacy gebonden, dat is tussen jou en je dokter, die mogen ze niet zomaar geven, ook niet voor zoiets. Ze behoren aan wat je al als bewijs hebt geleverd genoeg te hebben, maar ja, sommige bedrijven doen van alles om onder (terug)betaling uit te komen, nog even en ze gaan eisen dat je de ramen komt zemen voordat ze je terugbetalen, moet niet gekker worden

mo
door mof - Oct 12, 2022 om 11:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat is niet verplicht. De verzekeringsmaatschappij moet verifieren dat u een geldige reden aangeeft. HEt gaat erom wat er in de verzekeringsvoorwaarden staat: staat daar expliciet een "doktersverklaring" dan zou ik met de voorwaarden naar de dokter gaan en het het nogmaals vragen aan de arts. En anders naar de rechter.

SaarvanOs
door SaarvanOs - Oct 13, 2022 om 14:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb alle reacties gelezen, heel erg bedankt hiervoor!
Hierbij gekopieerd van de website https://www.refundable.me/nl-2/ ter veruidelijking van de eisen die gesteld worden. Overgins zijn alle emails die ik met het bedrijf heb gevoerd erg verwarrend doordat ik in het nederlands schrijf en een engelse reactie terug krijg.
Op de website staat het volgende:

Ziekte / Letsel
betekent een ziekte of onopzettelijk letsel aan een persoon in de boeking of een direct familielid.

Bewijs vereist
Doktersbriefje of medisch certificaat ter bevestiging van:
  • de bijzonderheden van de ziekte of het letsel;
  • de datum waarop het voor het eerst plaatsvond,
  • dat het voorkomt dat de persoonaanwezig is.
  • Bewijs van relatie.
In de email word dit geschreven:

- Date the symptoms first presented; we do not accept the date you saw the doctor as evidence, it needs to indicate the date you were injured.

- Statement that prevents you from attending the booking; If you are not fit to travel there needs to be a statement from the doctor indicating that you are not allowed to travel.

Of in een andere email:

1) Details of the diagnosed illness/injury;

2) The date it first occurred;

3) Statement that it prevents you from attending;

4) Signed and dated by your doctor/physician.

Wij zullen eerst zijn eigen dokter nogmaals vragen voor een statement, Mijn partner zat namelijk nog in zijn eerste gips en zou later pas zijn 'harde' gips krijgen waar een loopschoen op kon. Doordat dit in overlappende periode plaats vond moesten wij wel in nederland blijven.
Een andere dokter vragen voor een statement lijkt mij niet meer van toepassing aangezien er al enige tijd overheen is gegaan en deze dus niet meer naar de situatie kan kijken.

Wel ben ik blij om te horen dat de dokter in zijn recht staat volgens het KNMG. Als hij opnieuw wiegert een statement te geven zullen wij het advies van Maritas opvolgen en wellicht advies vragen bij het juridisch loket (mocht dit nodig zijn)

Bedankt!

panter22
door panter22 Oct 13, 2022 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

Mijn partner zat namelijk nog in zijn eerste gips en zou later pas zijn 'harde' gips krijgen waar een loopschoen op kon. Doordat dit in overlappende periode plaats vond moesten wij wel in nederland blijven.
Heb je dit aan de verzekeringsmaaatschappij geschreven? Of heb je een folder gekregen waarin dit stond? Of kun je uit de afspraken in het ziekenhuis deze procedure afleiden?

SaarvanOs
door SaarvanOs Oct 15, 2022 om 12:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dit heb ik in mijn verhaal beschreven, ook in de bijlage zoals de afspraak met datum van behandeling in de gipskamer waren bijgevoegd.