Corpulent persoon neemt deel van mijn vliegtuigstoel in.
Ik ben met KLM vanuit Kaapstad Zuid-Afrika terug naar Nederland gevlogen. Dit was een nachtvlucht van circa 11 uur. Ik kon niet naast mijn zoon zitten.
Helaas zat ik naast een zeer corpulent persoon,zij nam een deel van mijn stoel inbeslag. Ik heb direct een klacht bij de stewardes ingediend. Zij deelde mij mede dat het vliegtuig vol zat en ik mocht gebruik maken van een bemanningsstoel. Dit is een stoel met een rechte leuning, veel minder zitconform en zonder tv scherm. Uiteindelijk ben ik toch terug op mijn stoel gaan zitten, heb mijn armleuning naar boven gedaan en ben zover mogelijk op de rand van mijn stoel gaan zitten. Ik zat hierdoor de rest van de reis met de armleuning in mijn rug. Dit was de enige manier om te voorkomen dat ik lichaamscontact had met mijn buurvrouw. Ik heb een schriftelijke klacht ingedend bij de KLM en heb als tegemoetkoming een bon van 100 euro gehad. Deze bon is een jaar geldig op een vliegticket naar keuze bij de KLM. Houd in dat ik binnen een jaar nogmaals met KLM moet vliegen. De kans hierop is erg klein doordat ik vaak een combinatie met een hotel boek, KLM niet vliegt naar de lokatie van mijn keuze of dat hij omdat met reispartner ook een ticket nodig heeft duurder is.
Moet ik tevreden zijn met dit aanbod van de KLM?
Lijkt mij wel. Er is u een oplossing geboden tijdens de vlucht, zij het zonder entertainment en met iets minder comfort. Met een volle vlucht is dat het maximum wat ze ter plekke voor u konden doen. Dat uw buurvrouw zo dik was dat is heel vervelend (ik heb zelf ook die ervaring eenmaal gehad) maar daar kan de KLM niets aan doen. Ik heb wel eens gehoord dat sommige maatschappijen in de VS corpulente personen verplichten twee tickets te kopen maar dat is wel weer erg discriminerend.
Al met al is dan een bon van €100 meer dan niets, maar meer zou misschien ook onrealistisch zijn. Misschien kunt u er iemand anders mee verblijden of zelf een stedentripje maken.
Ik vind het ook een goed aanbod. Ik ging een keer met m'n broer naar New York. Het vliegtuig was eerst overboekt. Uiteindelijk konden we toch mee. Hij zat naast een verschrikkelijke dikke man. De reis was echt niet leuk. We hebben het later gemeld maar kregen helemaal geen aanbieding. Moet wel zeggen dat wij niet om een vergoeding vroegen maar stiekem hoopten dat ze met iets kwamen. Niet dus. Pech gehad.
Dikke mensen zijn inderdaad heel irritant in een vliegtuig. Het wordt tijd dat het verplicht wordt dat deze mensen 2 plaatsen boeken. Jammer dan als ze door een ziekte zo dik zijn geworden, maar ze zullen wel vaker nadelen ervaren van dik zijn. Je kunt niet anderen opzadelen met die problemen.
Jammer dan? Niet erg fatsoenlijk van je.
edit redactie
Ik ben van mening dat u terecht ontevreden bent over de geboden oplossing. De KLM dient maar een oplossing te vinden voor dat soort mensen met een bovengemiddelde omvang, daar hoeft een andere klant/reiziger niet de dupe van te worden. Het bedrag in contanten i.p.v. een tegoedbon is het minste wat ze kunnen doen.
'dat soort mensen'? Vind dit echt denigrerende, kwetsende woorden. (En nee, ik ben niet dik.)
Ik begrijp je punt, staat er inderdaad wat ongelukkig. Bedoelde het niet denigrerend. Punt blijft wel dat een andere passagier geen last hoeft te hebben van de omvang van zijn buurman of -vrouw.
Dat laatste ben ik met je eens, maar dat is dan idd een taak voor - in dit geval - de KLM. Maar ja, er moeten zoveel mogelijk mensen ingepropt worden, dus hoe meer stoelen, hoe liever het ze is. Zelfde telt in OV bussen: stoelen worden steeds smaller (nee, lijkt niet zo, is echt zo), maar tegelijkertijd worden steeds meer mensen forser en/of dikker.
Je kan het verhaal ook omdraaien, de KLM had ook die dikke persoon op een bemanningsplaats kunnen zetten.
Probleem ligt dan niet meer bij jou, de dikke heeft dan pech, hoe jammer dat ook is.
Je kan ook de leuning naar beneden laten dan heeft ieder zijn eigen plek, dat die dikke er dan niet tussen kan in vervolgens niet jouw probleem, die leuning zit er niet voor niks, je betaald voor een zitplaats met de helft van de leuning.
inderdaad, de dikke zorgt voor overlast dus die moet op de bemanningsplaats.
Zéker niet tevreden zijn, dit riekt naar verkoop bedrog.
Want op de KLM site biedt men in centimeters stoelruimte aan. Zowel de breedte als knieruimte staat daar expliciet beschreven, nèt als het feit dat een stoel kan kantelen of dat je naast de toiletten of babies zit. Daar betaal je voor. Of er nu een pigmee naast je zit of iemand die eigenlijk twee stoelen nodig heeft, maakt niet uit. De bewuste deal is bij aankoop (zelfs in centimeters!) helder en daar kan niet, zeker op het moment dat je niet meer van de deal af kan zien, mee gerommelt gaan worden. Dus, interessante casus en ik zou van KLM mijn totale ticket terug eisen. Proefprocesje?
De bon op zich is wel aardig maar aan restricties gebonden. Dan had men u €100,00 over moeten maken. Jammer dat ik niet geklaagd heb op de terugvlucht SFO-AMS. U kon nog voorkomen om lichaamscontact te hebben: had helaas plek aan het raam en zowel arm als rechterbeen heb ik meer dan 10 uur moeten 'verdragen'. En om een plasje te doen: dat was een ramp: voor ze de stoel uit was had heel wat voeten in aarde. Probeer eens contact te zoeken met KLM op Facebook, de mensen zijn enorm actief in beantwoorden van vragen: leg ze voor of het mogelijk is i.p.v. tegoedbon geld te ontvangen. En natuurlijk niet schrijven dat u geen KLM meer wilt vliegen vanwege lokaties.
verspil geen tijd door met het facebookteam contact op te nemen. Zij komen met het standaard antwoord "Wat vervelend dat U de reis zo heeft moeten ondergaan. Neemt U verder contact op met de customer care".
Dat moet ik heel fel tegenschrijven @koekeloer, heb nooit het standaard antwoord op Facebook gekregen, integendeel. Gisteren b.v. heeft men via FB binnen 20 minuten mijn vraag (urgent) beanwoord; Vlucht van mijn partner: wij beiden konden het niet vinden: hij in USA en ik hier. Binnen 20 minuten was het 'probleem' opgelost. Dat niet alleen: had een ander probleem met mijn retourvlucht USA-NL; kreeg, zonder nota bene een klacht te hebben ingediend, mijn shirt vergoed op bankrekening: plastic "glas" voor mijn wijntje tijdens, nou ja, diner kan men het niet noemen, door gescheurd plastic bekertje wat dus niet in mond maar op shirt terecht kwam. Crew heeft geprobeerd de vlek eruit te halen, lukte niet. Maar na thuiskomst telefoon van KLM: kreeg binnen 10 dagen geld voor nieuw shirt. En nogmaals, niet om gevraagd!
Ben bang van wel..... KLM mag dit soort [edit - redactie] helaas niet hard aanpakken. Het 'smerig dikke' mensen verplichten tot het kopen van twee tickets heet helaas ook al discriminatie. Persoonlijk vind ik het echt geen probleem.Hoezo discriminatie?? Slechts een paar procent van de zeer overgewichtigen is dat door een medische oorzaak de rest heeft gewoon veel te veel gevreten! Discriminatie van mensen met een normaal postuur hoor ik niemand over. Want dat is wat er hier gebeurt!!!
'smerig dikke'. Stijlloos.
Ben het helemaal eens met bikker. Uitzonderlijk dikke mensen verplichten twee tickets te kopen is natuurlijk geen discriminatie, maar gewoon voldoen aan de vraag van de dikkerd, namelijk zitgelegenheid om een vliegreis te maken. Als één stoel niet voldoende is voor die zitruimte is er maar één oplossing, i.c. voor twee stoelen betalen. Als de dikke medemens al zit en ook een deel van de naastliggende stoel bezet houdt, kan de passagier die voor die stoel betaald heeft vragen , zo niet eisen dat die persoon zich terugtrekt van die stoel waar hij/zij niet voor betaald heeft. Dat de lichaamsomvang het onmogelijk maakt te volstaan met één stoel mag nooit het probleem worden van andere passagiers, dat moet de luchtvaartmaatschappij oplossen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer