jvberkel
door jvberkel Oct 30, 2008 om 14:40
Vakantie & reizen

FOOI TIJDENS CRUISE VAN STIP REIZEN

Is het niet belachelijk dat er VERPLICHT EN PER DAG fooien gegeven moeten worden tijdens een reis?

Het bedrag en percentage wordt zelfs aangegeven, zie onderstaande uit de voorwaarden:

Fooien

Aan boord bent u verplicht servicekosten te betalen. De kosten hiervan bedragen ca. $ 12 per persoon per dag. Voor kinderen van 3 tot 12 jaar wordt een bedrag van ca. $ 5 gehanteerd en voor kinderen onder 3 jaar is er geen toeslag. (Let op, vanaf januari 2009 wordt de toeslag verhoogd naar ca. $ 12 per persoon per dag). Tevens is het ook mogelijk tussentijds fooien te geven, dit wordt echter niet afgetrokken van het totaalbedrag aan verplichte servicekosten die u aan het einde van de cruise dient te betalen. Het aanbevolen fooibedrag voor drank aan de bar is 15% en voor gasten die gebruik maken van de Spa-activiteiten 18% van het totaalbedrag.

6890 12 Rapporteer

stacey
door stacey - Oct 30, 2008 om 14:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Staat bij de reisgegevens, dus als je dat niets vind had je niet moeten boeken.

---Exclusief:

Fooien (per 1-1-2009 ca. $ 12 p.p.p.d. vanaf  3 jr en ouder, te voldoen in Amerikaanse Dollars )  ---

http://stipreizen.nl/CRNJO

Is de boot/rederij amerikaans ? (omdat er in dollars aangegeven staat) dan is het daardoor, in america is verplichte fooi normaal (bij ons in de prijs al ingecalculeerd veelal en daar niet voorzover ik altijd begrepen heb).

--In America is fooi niet inbegrepen maar ben je VERPLICHT om iets van 10-12 % fooi te geven.--

Dus dit bedrag had je kunnen incalculeren bij de vakantieuitgaven daar het op voorhand al aangegeven was........

Groetjes,

duif2
door duif2 - Oct 30, 2008 om 14:56
371 Antwoorden / 116 Vragen

Servicekosten zijn geen fooien.

Er staat toch duidelijk dat het ook mogelijk is tussentijds fooien te geven.

Servicekosten zijn dus verplicht en fooien geven een optie.

Ze geven alleen aan wat het aanbevolen bedrag voor fooien is.

Geheel vrijblijvend lijkt mij dus.

jvberkel
door jvberkel - Oct 30, 2008 om 15:05
41 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb nog niet geboekt en zal er niet boeken.

De ene keer heet het fooi en ergens anders staat dat het servicekosten zijn, maar wel verplicht!

Het gaat om een Noorse boot.

jvberkel
door jvberkel - Oct 30, 2008 om 15:07
41 Antwoorden / 7 Vragen

Wanneer ik in een hotel een kamer boek, worden mij toch ook geen extra servicekosten of fooi voor het kamermeisje berekend.

Waarom op een boot wel?

astoria
door astoria - Oct 30, 2008 om 15:46
362 Antwoorden / 55 Vragen

Geachte Heer van Berkel, € 1614 . 13 dagen vol pension voor 2 personen
 inclusief vlucht VV is een koopje . En u maakt bezwaar tegen het geven van  fooien . Er zijn een aantal cruise maatschappijen die deze regeling niet toepassen dat doet een cruise passagier uit eigener beweging .Maar dan praten we wel over een ander prijskaartje ,Trouwens de club geeft u stipt van te voren de spelregels .U moet dus niks .fred

freya
door freya - Oct 30, 2008 om 16:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo jvberkel,

Ik lees in je vraag nergens dat je verplicht wordt om fooien te geven. In het begin van de vraag gaat het over servicekosten (deze zijn verplicht) en verderop over een 'aanbevolen fooibedrag' (deze zijn dus kennelijk niet verplicht).

Als je het met die 'verplichte' servicekosten niet eens bent zou je eens moeten informeren waar die kosten allemaal voor zijn.

m.vr.gr. Freya

jvberkel
door jvberkel - Oct 30, 2008 om 16:16
41 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Astoria:

ik weet niet waar u het over heeft, maar er zit geen vliegreis bij is slechts 6 dagen.

astoria
door astoria - Oct 30, 2008 om 16:22
362 Antwoorden / 55 Vragen

Dus geen cruise ?? Tja dan   zijn de regels aangepast aan het publiek .

melati
door melati - Oct 30, 2008 om 16:30
76 Antwoorden / 12 Vragen

Niet bij alle cruiesereizen zit het vliegervoer erbij in. Staat overal duidelijk aangegeven.

En als het over cruisen gaat....zijn het schepen en geen boten, maar dat even terzijde. Ik vind dat het bij de meeste cruiseaanbieders heel duidelijk erbij staat, wat wel en wat niet inclusive is. Althans dat is onze ervaring.

adriaan2
door adriaan2 - Apr 22, 2009 om 23:08
105 Antwoorden / 0 Vragen

De Hr. van Berkel heeft de folder niet goed gelezen. Het zijn nu eenmaal de spel- en leefregels in de cruisewereld. En dat is niet nieuw of van gisteren. Niet mee eens, dan ook niet boeken. Ik begon in de bediening op het ss Nieuw Amsterdam in 1962 en toen was het ook al en het is nog steeds zo. Toen was je vrijwel afhankelijk wat de passagier je wilde geven. Typisch was het dat passagiers die altijd wat te mauwen hadden en je dag en nacht lieten opdraven dat die vrijwel niets of iets gaven waar je net een postzegel voor kon kopen. Dat waren meestal de rijken in de luxe hutten. De fam. van der Vorm, grootaandeelhouders van de Holland Amerika lijn waren zulke mensen. Het meeste ontving ik bij de gewone man in de toeristenklasse. Het hedendaagse vastgestelde systeem is toe te juichen. Je weet waar je staat.

Wat vrijwel niemand (meer) weet is dat eind 50er jaren een wet in werking is getreden waarbij de taxi en de horeca hun prijzen inclusief fooi en/of bediening moesten vermelden. U hoeft dus sinds die tijd de taxichauffeur ( die niet eens de deur voor je open houdt ) en de kelners geen fooi meer te geven. Die moeten zich melden bij hun baas. Maar wie weet dat nog?

Kassa zou dat moeten weten.

mvg

adriaan2

jvberkel
door jvberkel - Apr 22, 2009 om 23:57
41 Antwoorden / 7 Vragen

ik ben het er zeker niet mee eens, omdat het VERPLICHT is en VOORUIT betaald dient te worden.

Het zijn alleen fooien maar ook de servicekosten, waaruit die mogen bestaan. In een hotel betaal je toch ook geen servicekosten? Het kamermeisje zit in de prijs inbegrepen !

holpen
door holpen - Apr 23, 2009 om 00:53
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb onderwerp tot nu toe met stijgende verbazing gelezen. Of je dit nu wel of niet wilt boeken, is een persoonlijke keuze, dus dat laat ik geheel aan u zelf over.

Wel moet mij van het hart dat het in mijn optiek een van de meest belachelijke regelingen ooit is. Ik kan me met wat fantasie voorstellen dat er een dagelijkse servicekosten-toeslag wordt gerekend. Lijkt me weliswaar ridicuul, want dan kun je het net zo goed bij de totaalprijs incalculeren. Nederlandse reisorganisaties zouden dit ook moeten aangeven in de totaalprijs.

Maar verplichte fooien? Dat is dus een contradictio in terminis. Een fooi is altijd een extraatje dat je wilt geven, bijvoorbeeld wegens goede service. Bij slechte service maak je dat duidelijk door niets te geven. Maar het is altijd vrijwillig. Is het niet vrijwillig, dan is het dus gewoon een deel van de totaalprijs en geen fooi.

Naar mijn bescheiden mening is dit principe echt de flauwste kul die ik in jaren gehoord heb.

Maar goed, de beslissing of u hieraan mee wilt doen, is geheel aan uzelf.