ha
door hans_bouchans Feb 14, 2023 om 20:20
Vakantie & reizen

Hoge water/gas/energietarieven, CCTV, slecht onderhouden en niet zoals omschreven. Welk recht heb ik als huurder van een belvilla?

Hey,

Afgelopen weekend hebben een aantal vrienden en ik genoten van een weekendje weg in de (Aangezien de plaats er niet echt toe doet, laat ik dit even in het midden ;-)). Om eerlijk te zeggen zijn we thuisgekomen met een bittere nasmaak in onze mond. Hieronder een korte samenvatting.

1. De energietarieven voor gas en stroom lagen procentueel vele malen hoger dan het watertarief (g +50%, s +20%, w +10%)

2. Het pand was erg slecht onderhouden, denk aan vochtschade (en dus ook schimmel) en hele slechte isolatie

3. Bij aankomst was het pand volledig koud (het was dus niet bepaald een "warm welkom", badum tss)

4. CCTV camera's die ons 24/7 in de gaten hielden (waaronder een op het privé zwembad)

5. De jacuzzi, waar wel mee werd geadverteerd, was opeens niet meer aanwezig. De vrijdag bij aankomst "werd er gekeken naar een oplossing", de zondag bij vertrek "moesten we het regelen met belvilla". Deze was overigens sinds 3 weken niet meer aanwezig. We hebben langer dan drie weken geleden geboekt, maar volgens de verhuurder hadden we de omschrijving goed moeten lezen.

6. Niet iets wat de verhuurder direct af te rekenen valt, maar het hele huis was zowat beplakt met waarschuwingen en reglementen. Bij overlast zou de politie worden ingeschakeld, er was tegens een buitenlamp die aan zou gaan bij overlast. Deze hong overigens onder de CCTV camera, dus we hebben het vermoeden dat ofwel de buren ofwel de verhuurder deze controleerde. Bij overlast zou er een boete gelden.

Naar aanleiding hiervan rest mij een aantal vragen:

1. Heeft er iemand al eens een soortgelijke ervaring gehad? En in hoeverre werd hier onze privacy gescholden?
2. Mochten er navenant moeilijke worden gedaan over bijvoorbeeld de teruggave van de borg, in hoeverre staan wij dan in ons recht om actie te ondernemen? Don't get me wrong; alles is prima verlopen, de verhuurder was erg tevreden met ons bezoek en we hebben verder geen klachten of opmerkingen ontvangen. Wel nog een vette rekening voor het gas/water/licht; 450 euro.

1626 5 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 14, 2023 om 20:38
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Wat de tarieven betreft: Bij een carracvan park of bungalowpark heb je ook andere tarieven als de inkoop van de verhuurder/eigenaar. Vaak zijn dat kosten om de electra en gas bij de plaats te brengen. Dus duurder als de inkoop van de verhuurder/eigenaar.

hereistom
door hereistom Feb 14, 2023 om 23:17
733 Antwoorden / 1 Vragen

En dan vindt u €450,- voor een weekendje normaal bovenop de huur?

mahadma
door mahadma Feb 15, 2023 om 08:03
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het is een forse winst, maar zouden de ekectra enz prijzen ook niet vooraf bekend geweest kunnen zijn? Niet iedereen keest alles bij iets huren. Ook is het mogelijk dat de verhuurder grote zakken heeft.

tenormin
door tenormin - Feb 14, 2023 om 22:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals u het omschrijft bent u al snel tevreden. Wat een ideale gast voor "waar u de naam van wilt beschermen". Maar voor 1 weekendje weg met vrienden, alles betaald hebbende voor boeking en het weekend ook nog eens €450,00 moeten betalen voor gas, water, licht? Zou toch wel graag de naam van die verhuurder willen weten, d.w.z. de keten, want die mag u gerust plaatsen als.... alles correct is zoals u schrijft.

hereistom
door hereistom - Feb 14, 2023 om 23:15
733 Antwoorden / 1 Vragen

Het ligt aan de 'huur' prijs die u heeft betaald, vaak zit daar de energierekening al in verekend.
Echter is onduidelijk waar die energierekening precies uit is opgemaakt, via meterstanden o.i.d.?
Met €450,- voor een weekend zou ik echter niet akkoord gaan als die prijs niet vooraf duidelijk was.

rj
door rjw - Feb 14, 2023 om 23:45
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Was dit in Nederland? (I.v.m. geldende regelgeving)

ha
door hans_bouchans - Feb 27, 2023 om 12:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hi allen, sorry voor de late reactie. Dit was niet in Nederland, dit was bij onze zuider buren :-)

Een korte update, inmiddels wachten we nog steeds op onze borg, en heeft de verhuurder snel alle foto's gewijzigd op de pagina van Belvilla. Gelukkig hebben we op de dag van aankomst nog screenshots genomen, want belvilla reageert nu dat er nooit spraken was van een jacuzzi.

Wij willen eerst even de borg afwachten en een eventuele tegemoetkoming. Mocht er iets niet aan kloppen, dan deel ik hier alle info :-)