kr
door kruumeltje Oct 12, 2010 om 17:12
Vakantie & reizen

Id kaart achterhouden

Mijn vraag is:

Ik hoor de laatste tijd vaker, dat je op je vakantieadres, b.v. camping, dat ze of al je id kaarten achter willen houden of dat ze er van 1 persoon 1 willen achterhouden. Mag dit zomaar? Zo ja, wat dan te doen, als je eens van de camping af wil, om eens te gaan shoppen of zomaar eens rond te kijken in de omgeving. Ik heb, namelijk, zelf het idee, dat dit, helemaal, niet mag. Hoe kun je dit dan voorkomen, als ze je idkaart wel achter willen houden?

9195 54 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

'vroeger' gaf de ANWB daar een kampeercarnet voor uit. Ik weet niet of dat nog steeds bestaat.
Je kunt het wellicht voorkomen door vooruit te betalen......?

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maak gewoon een kopie van je ID kaart. Kun je die afgeven indien dat nodig mocht zijn. Ik zou nooit mijn orginele papieren afgeven. Waarom eigenlijk?

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

gallito schreef op dinsdag 12 okt 2010, 18:00: Maak gewoon een kopie van je ID kaart. Kun je die afgeven indien dat nodig mocht zijn. Ik zou nooit mijn orginele papieren afgeven. Waarom eigenlijk?

Als men tevreden zou zijn met een kopie ID-kaart dan zou men die kopie heus wel maken. De ervaring leert dat men gewoon het origineel eist.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Men heeft niets te eisen.
Evenals een paspoort mag men een ID-kaart beschouwen al rijkseigendom!
Een gemaakte copie ter plaatse is meer dan genoeg!
Voor u gaat boeken moet u dan ook als eis stellen dat een paspoort, een ID-kaart of rijbewijs innemen niet getolereerd zal worden.
Kom nou!
En dan de kans lopen dat men er misbruik van maakt.
Bovendien, kijk ook of die pinkassa automaat wel volgens de regels der kunst op een behoorlijke manier is afgeschermd.
Ik zou daar geen enkel vertrouwen in hebben.
Zou men dit van mij willen dan zou ik rechtsomkeert maken.
Zit dit in de Algemene Voorwaarden dan zou ik bij boeking laten opschrijvenL "In afwijking hetgeen vermeld in de AV enzovoort.

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grootvader: niet alleen is het paspoort (en de ID-kaart volgens mij net zo) te beschouwen als rijkseigendom, het IS rijkseigendom! Dat staat er zelfs letterlijk in... Daarom is het ook absoluut niet toegestaan dit in te nemen als borgstelling of wat dan ook.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt alvast voor de reacties. Het gaat niet om vooruitbetalen. Ik lees het ook op zoover.nl. Wij betalen, meestal, vooruit. En even afgeven, vinden we ook niet erg, maar achterhouden leek ons ook nogal wat, daar het een privebezit is en je het nodig hebt om je te kunnen legitimeren. Vandaar ook mijn vraag. Ik doe het dus liever niet en mijn man zegt ook, daar begin ik niet aan. Weet ook niet of het op onze volgende bestemming zo zal zijn, maar wil er bij voorbaat wel 1 en ander over horen. Fijn dat jullie reageren.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kruumeltje: je ID-kaart is dus GEEN privébezit. Het is en blijft een onvervreemdbaar rijkseigendom, je krijgt het alleen in bruikleen!

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

De leverancier van de dienst bepaald hoe hij garanties krijgt voor betaling. Als je niet mee wilt werken aan ID-kaart inleveren tot het moment van betaling heb je mijns inziens nog maar één ander optie: vooruitbetalen. Het alternatief (dass dan de 2de optie) is vertrekken op zoek naar een andere camping.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat mij er niet om of ik vooruit moet betalen. Wij betalen of voordien of altijd, gelijk, als we aankomen. Ik neem aan, als ik gewoon netjes heb betaald, ook al is dat op de camping zelf, dat ze mijn id kaart, terug moeten geven en dat ze daar, alleen, een copie van hoeven te maken. Ik bedoel, ze mogen hem best even hebben, zodat we het later, allemaal, weer op kunnen halen. Dat hebben we nog altijd gedaan.

pbarendse, ja sorry, ik snap dat het van de staat der nederlanden is, foutje in mijn beschrijving, maar ik zie het wel als mijn bezit, daar ik er voor moet zorgdragen en ook zorgen dat ik het bij me heb.

Ik vind het gewoon heel vreemd, dat je 1 of meerder pasjes af moet geven en weet ook niet, als je dat niet doet en hem terug wil of je dan van de camping verwijderd kunt worden. Een vriendin van ons heeft dus wel haar id afgegeven en bij weggaan netjes teruggehad, maar wat zijn je rechten daarin in andere landen?

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

Grootvader schrijft:

Men heeft niets te eisen.
Evenals een paspoort mag men een ID-kaart beschouwen al rijkseigendom!
Een gemaakte copie ter plaatse is meer dan genoeg!
Voor u gaat boeken moet u dan ook als eis stellen dat een paspoort, een ID-kaart of rijbewijs innemen niet getolereerd zal worden.

Wijze woorden van onze ouwe!!!

Note: zelf een kopie geef ik niet af. Ook daarmee kan gefraudeerd worden.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

kruumeltje schreef op dinsdag 12 okt 2010, 19:36: Het gaat mij er niet om of ik vooruit moet betalen. Wij betalen of voordien of altijd, gelijk, als we aankomen. Ik neem aan, als ik gewoon netjes heb betaald, ook al is dat op de camping zelf, dat ze mijn id kaart, terug moeten geven en dat ze daar, alleen, een copie van hoeven te maken. Ik bedoel, ze mogen hem best even hebben, zodat we het later, allemaal, weer op kunnen halen. Dat hebben we nog altijd gedaan.

pbarendse, ja sorry, ik snap dat het van de staat der nederlanden is, foutje in mijn beschrijving, maar ik zie het wel als mijn bezit, daar ik er voor moet zorgdragen en ook zorgen dat ik het bij me heb.

Ik vind het gewoon heel vreemd, dat je 1 of meerder pasjes af moet geven en weet ook niet, als je dat niet doet en hem terug wil of je dan van de camping verwijderd kunt worden. Een vriendin van ons heeft dus wel haar id afgegeven en bij weggaan netjes teruggehad, maar wat zijn je rechten daarin in andere landen?

Als er eenmaal betaald is en men heeft je id-kaart gezien zie ik niet in waarom men nog deze kaart achter zou willen houden. Welke andere reden dan betaling denk je dat men heeft voor het 'bewaren' van het Rijks ID van jou?

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk mogen ze je id kaart niet achterhouden, zou wat moois zijn zeg.
We hebben in Nederland een identificatieplicht (ik geloof vanaf 14 jaar) en daar zou je dan niet meer aan kunnen voldoen.
Ik zou nooit of te nimmer aan wie dan ook mn id kaart of paspoort afgeven.
Echt belachelijk als ze dat eisen!

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op dinsdag 12 okt 2010, 20:14: Natuurlijk mogen ze je id kaart niet achterhouden, zou wat moois zijn zeg.
We hebben in Nederland een identificatieplicht (ik geloof vanaf 14 jaar) en daar zou je dan niet meer aan kunnen voldoen.
Ik zou nooit of te nimmer aan wie dan ook mn id kaart of paspoort afgeven.
Echt belachelijk als ze dat eisen!

Het is waarschijnlijk een eis als je niet vooruit hebt betaald. Indien je betaald hebt kan ik me niet voorstellen dat ze dit eisen!
(Dat is in elk geval mijn ervaring in het buitenland).

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al betaal je niet vooruit dan nog mogen ze je id kaart niet inhouden.
Zij geven toch zelf de mogelijkheid om achteraf te betalen.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga het eens vragen aan mijn vriendin. Maar volgens mij had die ook al betaald. Dat horen jullie nog. Het geeft toch veel respons, zie ik. Wij stonden er ook gek van te kijken. Jullie horen me nog, maar zal niet meer vanavond zijn. Wel al bedankt en ik ben blij, dat iedereen er, eigenlijk, hetzelfde over denkt. Vraag me alleen af, hoe ver je daar in een ander land in kan gaan. Als het aan ons ligt, geven we het, in ieder geval, niet voor vast af.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

kruumeltje, jij alleen bent nog altijd de persoon die beslist over je identiteitspapieren en niet iemand anders. Hou dat goed in gedachten, straal dat ook uit en laat je niet manipuleren.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je id of paspoort in het buitenland afgeven is helemaal uit den boze, dat moet je echt never nooit doen.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ krumeltje:

Zie de (onwettige) inname van een paspoort of rijbewijs en/of vooruitbetaling als motie van wantrouwen jegens de klant. Ze vertrouwen je niet. Bang dat je met de noorderzon zult vertrekken of zo.
Terwijl ze als bedrijf genoeg mogelijkheden hebben om aan hun geld te komen. Zowel ín rechte alsook buiten rechte.

Daar zou ik niet intrappen. Dan maar naar een ander die beter van vertrouwen is.
Er is geen handvol doch een landvol.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op dinsdag 12 okt 2010, 20:38: Ook al betaal je niet vooruit dan nog mogen ze je id kaart niet inhouden.
Zij geven toch zelf de mogelijkheid om achteraf te betalen.

@sonjaatje; zij geven aan onder welke conditie zijn achteraf betalen accepteren.
Je bent vrij om dat te aanvaarden. Als je dat niet wil dan is je keuze dus vooruit betalen!

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Scholtes, lijkt mij dat deze voorwaarden in strijd zijn met de wet, die verplicht immers dat je je ten alle tijden moet kunnen indentificeren op straat.

Gaan zij ook de boete betalen die je krijgt als je je id niet kan tonen.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off-topic- de redactie]

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, net nagevraagd aan die vrienden van ons. En idd, ze hadden achteraf betaald. Dus zal het toch daar wel mee te maken hebben. Zal ik eens in gedachten houden. Want wij hadden het vorig jaar bij het hotel waar we overnachten. Dan ga ik gewoon vooraf betalen en zeggen, dat ik alles terug wil hebben.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit -off-topic- de redactie]

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben al jaren een ANWB Campingcard. Kost ongeveer €9.-- + lidmaatschap van de ANWB.
Deze kaart geven wij altijd af op de camping en dat is voldoende.
Nooit vragen ze dan naar onze ID-card of paspoort.
Als je een kopie van je ID-card achterlaat hebben ze ook je persoonsnummer.
Dat zou ik nooit willen achter laten.
In de zak houden dus!!!

Een legitimatiebewijs mag je alleen afgeven aan de bevoegde instanties.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn weten mag men geen officieel document als paspoort of ID kaart innemen. Normaal is dat u zich legitimeert met uw ID kaart. Vaak maakt men op de receptie er een kopietje van. Ik weet dat veel campings de ID kaart in bewaring willen houden tot vertrek. Dit mag dus niet.
Voor dat doel heeft de ANWB tegenwoordig de CCI = Camping Card International. Deze is niet duur en wordt jaarlijks vernieuwd. Hierop staat vermeld: Naam, voornamen, adres, geboortedatum/plaats en uw paspoort/ID-kaartnummer. Ik gebruik deze kaart al jaren in binnen- en buitenland en ze wordt overal geaccepteerd. Zo houdt u uw ID kaart altijd in uw bezit. Hopelijk heeft u iets aan mijn antwoord.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit staat in de paspoortwet
Campinghouders staan niet op de lijst van bevoegde personen.

Artikel 55
Bevoegd tot het inhouden van reisdocumenten, voor zover niet reeds in deze wet voorzien, zijn:
a. de autoriteiten, die bevoegd zijn tot het in ontvangst nemen van een aanvraag voor reisdocumenten;
b. de autoriteiten belast met de grensbewaking, de politie en de ambtenaren belast met het toezicht op vreemdelingen.

Artikel 62
Ieder is verplicht een reisdocument dat in zijn bezit is, maar waarvan hij niet de houder is, of dat ingevolge het bepaalde in artikel 56 moet worden ingeleverd, terstond wanneer hem dit mondeling door een tot inhouding bevoegde ambtenaar is bevolen, dan wel binnen veertien dagen, nadat hem dit bij aangetekend schrijven in persoon is medegedeeld, in te leveren.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

bbert, wat is dat zo'n kaart? Wij gaan niet met de caravan, maar gewoon met de auto en dan in een stacaravan. Is die kaart dan ook geldig? Heb daar namelijk al meer over gehoord, maar weet niet wat het is. Hoor het graag van u, want dat vind ik een goede optie, om die aan te schaffen. bvd

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, theodorusme. U heeft mijn vraag juist beantwoord. Denk dat ik daar dan toch eens achteraan ga

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

erikoo8. Kijk daar heb ik wat aan. Dus de camping, mag het, eigenlijk, niet eens innemen, als ik het goed snap. Dat is nou, wat ik wilde weten. De rest was bijkomende info, ook handig om te weten, maar hier staat het letterlijk vermeld. Alvast heel erg bedankt allemaal voor de info. Hier kan ik iets mee.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, ze mogen je ID kaart of paspoort niet bij zich houden. Staatseigendom. Desalniettemin in hotel in Alanya (Turkije) nam men het WEL in, wat ik ook deed. Zelfs (nederlandse) reisgids zei dat dit gewoonte was. Niet mee eens maar midden in nacht in vreemd land heb je weinig in te brengen. Maar mag niet.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo dit mag absoluut niet het is staats eigendom alleen mensen die daar bevoegt toe zijn en dat is politie en douane en bepaalde amtenaren en voor de rest NIEMAND NOOIT AFGEVEN italianen hebben er ook zoon handje van omdat ik daar heel veel voor mijn werk kwam heb het NOOITafgegeven alleen laten ZIEN maar wel zelf de kaart vast houden het zijn ratten die dat DOEN maar hebben daar TOTAAL HET RECHT NIET TOE ze zijn daar niet toe BEVOEGT.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor je papieren (eigendom van de staat). Dus als ze daar kwijtraken, is het je eigen schuld en zit jij met de gevolgen. Normaliter wordt er bij hotels of appartementen niet eens een kopie gemaakt en typen ze evt. wat in hun systeem en krijg je direkt je paspoort weer terug. Eerder hielden ze hem evt. een uurtje of wat achter voor hun administratie, maar dat is al jaren geleden dat we dat voor het laatst hebben gehad. NIET afgeven dus, lijkt bijna op chantage of zo, als je iets niet wilt betalen of zo... De laatste keer waren we op Mallorca en zij vroegen om een kopie te maken van onze creditcard (?), die kenden we nog niet en we hebben steenhard gelogen dat we die niet hadden. Bij terugkomst in NL creditcard maatschappij gebeld en die zij dat dit puur op kwestie van vertrouwen zou zijn dat ze er niets mee zouden uithalen. Blij dus dat we dat niet hebben gedaan, dit soort dingen zijn niet nodig, idem voor dat paspoort afgeven, lijkt een soort machtspositie van de hotelier of zo, krijg er een raar gevoel bij.....

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

kruumeltje schreef op woensdag 13 okt 2010, 14:05: erikoo8. Kijk daar heb ik wat aan. Dus de camping, mag het, eigenlijk, niet eens innemen, als ik het goed snap. Dat is nou, wat ik wilde weten. De rest was bijkomende info, ook handig om te weten, maar hier staat het letterlijk vermeld. Alvast heel erg bedankt allemaal voor de info. Hier kan ik iets mee.

Dat had ik toch al lang gezegd!

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kruumeltje,
Kijk even bij het antwoord van Theodorusme.
Verdere antwoorden kun je krijgen bij de ANWB zelf.
http://www.anwb.nl/kamperen/campings/korting-en-voordeel,/camping-card-international.html

Succes, bbert

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Sonja:

Och, verongelijkt? Dat ze je zomaar negeren....

Je zult vaker zien dat voorgaande antwoorden helemaal niet gelezen worden en reacties er zo maar neergepleurd worden.

Lazen ze van te voren, dan waren er veel minder reacties.

H.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond.
Deze afgelopen zomer in een hotel in Italie,wat reeds gewoon betaald was,wilden ze ook mijn paspoort houden.Dit ging dus mooi niet door,omdat ik een hoop stennis heb gemaakt.
En het paspoort terug kreeg.
Gr.Jan.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als Nederlands staatsburger is men verplicht zich te identificeren. Kan men dit niet omdat het id. in bezit is van de camping, is men strafbaar en kan een boete worden opgelegd.
Betreffende camping zet met inname van het id in principe aan tot het begaan van een strafbaar feit.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2010 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gaan elk jaar naar het buitenland op vakantie met de caravan
Wij hebben een acsi pasje deze leveren we in bij de camping houder en als we weer weg gaan en betaald hebben krijgen we hem terug.
Mij is nooit gevraagt om een id kaart op paspoort

ve
door verwijderd - Oct 14, 2010 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al 38 jaren komen we op campings in geheel Europa. Bij aanmelden op de camping, geven we de "Camping Card International" of de 'Camping Card ACSI' af. deze wordt met de ID-kaart vergeleken en de laatste krijgen we terug. Nooit problemen gehad.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2010 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is een ACSI kaart? Waar kun je die halen en wat kost die? Kun je ze ook in hotels gebruiken? Bedankt

ve
door verwijderd - Oct 14, 2010 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Acsi geeft een boek uit met informatie over campings in Europa
Daarin staat de ligging , informatie over voorzieningen, de prijs per nacht etc
En er staat ook of u een huisdier mee mag nemen
tevens zit er een kortingskaart in het boek dat tevens dient als indentificatie mits goed in gevuld.
De prijs van boek is ongeveer € 10.00
voor verder informatie verwijs ik naar
http://www.eurocampings.net/nl/europa/

ve
door verwijderd - Oct 14, 2010 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

De acsi kaart is niet geldig voor hotels. De acsi kaart (ter grote van een bankpas) kan aan de achterzijde gepersonaliseerd worden door naam, adres, postcode/woonplaats, paspoort- of identificatienummer in te vullen en vervolgens te voorzien van een handtekening.
De kaart is volledig in het Nederlands dus zal in het buitenland (wegens onleesbaarheid) vast door kunnen gaan voor 'geldig' identiteitsbewijs.....

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad zo dat je geen rijksdocumenten mag afgeven (zelfs eigenlijk niet om een kopie te maken).
De Anwb geeft tegen geringe betaling nog steeds de CCI kaart uit. Ik weet niet of bungalolwparken en hotels hier ook gebruik van maken, maar campings zeer zeker.

Het gaat er bij een camping oid niet zozeer om dat ze een legitimatie nodig hebben voor de betaling maar meer om wie er allemaal op de camping staan. Als er dan iets gebeurt kunnen ze een soort "pasagierslijst" aan eventuele autoriteiten geven.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is de overheid zelf die hier voor verantwoordelijk is. De "staatsbank" ABNAMRO eist een copie van een wettelijk geldig identiteitsbewijs voor het dossier. Zoals overigens ook andere banken verwijzen ze hiervoor naar eisen van de overheid m.b.t. identificatie.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

antoinefrance

Dit is een oud topic.Weinig zin om daar nu nog op te reageren.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

sanhenk schreef op zaterdag 23 okt 2010, 15:26: Het is inderdaad zo dat je geen rijksdocumenten mag afgeven (zelfs eigenlijk niet om een kopie te maken).
De Anwb geeft tegen geringe betaling nog steeds de CCI kaart uit. Ik weet niet of bungalolwparken en hotels hier ook gebruik van maken, maar campings zeer zeker.

Het gaat er bij een camping oid niet zozeer om dat ze een legitimatie nodig hebben voor de betaling maar meer om wie er allemaal op de camping staan. Als er dan iets gebeurt kunnen ze een soort "pasagierslijst" aan eventuele autoriteiten geven.

Nou, als ik iets aanvraag bij bank, pensioenfonds of andere groot mochols vragen ze wel degelijk een kopie van paspoort of rijbewijs. DAT zouden dan juist de instellingen moeten zijn die dat weten dat ze dat niet mogen vragen. Heeft iemand daar dan een antwoord op, want dit ga ik niet begrijpen., zonder uitleg dan.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

kruumeltje schreef op dinsdag 12 okt 2010, 17:12: Mijn vraag is:

Ik hoor de laatste tijd vaker, dat je op je vakantieadres, b.v. camping, dat ze of al je id kaarten achter willen houden of dat ze er van 1 persoon 1 willen achterhouden. Mag dit zomaar? Zo ja, wat dan te doen, als je eens van de camping af wil, om eens te gaan shoppen of zomaar eens rond te kijken in de omgeving. Ik heb, namelijk, zelf het idee, dat dit, helemaal, niet mag. Hoe kun je dit dan voorkomen, als ze je idkaart wel achter willen houden?

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees de laatste pagina van je paspoort eens, dat geeft voldoende antwoord lijkt mij.

Dit paspoort is eigendom van de staat der Nederlanden.
De houder is verplicht het paspoort zorgvuldig te bewaren.
Het mag slechts ter beschikking van een derde worden
gesteld, indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een copie van ID-kaart of paspoort is het wel van belang om die gegevens waarmee fraude kan worden gepleegd om die gegevens op het copie met een zwart viltstift onzichtbaar weg te strepen.
In principe verbied de wetgever eigenlijk dit soort vragen van niet-overheden.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op maandag 4 apr 2011, 21:24: Lees de laatste pagina van je paspoort eens, dat geeft voldoende antwoord lijkt mij.
Dit paspoort is eigendom van de staat der Nederlanden.
De houder is verplicht het paspoort zorgvuldig te bewaren.
Het mag slechts ter beschikking van een derde worden
gesteld, indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op maandag 4 apr 2011, 21:27: Voor een copie van ID-kaart of paspoort is het wel van belang om die gegevens waarmee fraude kan worden gepleegd om die gegevens op het copie met een zwart viltstift onzichtbaar weg te strepen.
In principe verbied de wetgever eigenlijk dit soort vragen van niet-overheden.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

brigden schreef op maandag 4 apr 2011, 21:18:
sanhenk schreef op zaterdag 23 okt 2010, 15:26: Het is inderdaad zo dat je geen rijksdocumenten mag afgeven (zelfs eigenlijk niet om een kopie te maken).
De Anwb geeft tegen geringe betaling nog steeds de CCI kaart uit. Ik weet niet of bungalolwparken en hotels hier ook gebruik van maken, maar campings zeer zeker.

Het gaat er bij een camping oid niet zozeer om dat ze een legitimatie nodig hebben voor de betaling maar meer om wie er allemaal op de camping staan. Als er dan iets gebeurt kunnen ze een soort "pasagierslijst" aan eventuele autoriteiten geven.

Nou, als ik iets aanvraag bij bank, pensioenfonds of andere groot mochols vragen ze wel degelijk een kopie van paspoort of rijbewijs. DAT zouden dan juist de instellingen moeten zijn die dat weten dat ze dat niet mogen vragen. Heeft iemand daar dan een antwoord op, want dit ga ik niet begrijpen., zonder uitleg dan.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2011 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Groot gelijk. Bedrijven die aan de overheid zijn gerelateerd geven het verkeerde voorbeeld. Dus wordt het voor de individuele burger steeds moeilijker om zelf wel hierin de wet te volgen. Je wordt simpelweg van dienstverlening afgesloten als je je wijgert te voegen. Je kunt je alleen maar massal hiertegen verzetten door in voorkomende situaties te zorgen voor een alternatief en op deze impertinente vraag botweg te weigeren.