SI
door SIEGLIEN VENLOO Jul 2, 2024 om 04:11
Vakantie & reizen

Ik krijg mijn geld niet terug van de cruise maatschappij

Door dat ik Amerika niet in mocht door mijn vakantie in Cuba in januari 2023. Krijg ik mijn betaling niet terug. Ik had een cruise geboekt via Miami Bahamas en nog meer met De NCL
OP 20 December 2023.€2500. Betaald maar nog ABN Verzekering en cruise maatschappij willen mijn geld niet terug geven. In April 2023 ben ik gewoon naar Amerika gereisd toen was er niets aan de hand, daarom heb ik deze cruise geboekt voor een mooie vakantie maar helaas het liep triest uit. Graag u antwoord hierop.
Groetjes Sieglien

6830 11 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jul 2, 2024 om 07:17
7339 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link waar u hopelijk iets aan heeft en de juiste procedure had moeten volgen.

Wanneer u op of na 12 januari 2021 in Cuba bent geweest, komt u niet in aanmerking voor het Visa Waiver programma. Sinds deze datum is Cuba door de Verenigde Staten aangewezen als staatssponsor van terrorisme. Dit betekent dat u een visum via de Ambassade van de Verenigde Staten moet aanvragen en u geen elektronische reistoestemming (ESTA) kunt aanvragen.

https://www.anwb.nl/experts/vakantie/20/kan-ik-esta-aanvragen-als-ik-in-cuba-ben-geweest

ne
door neodutchio - Jul 2, 2024 om 07:49
5235 Antwoorden / 12 Vragen

Kan de cruisemaatschappij er iets aan doen dat u Amerika niet in mag? Waarom zouden zij dan moeten terugbetalen? Staat er iets in de voorwaarden omtrent annuleren indien er geen visum gekregen word? Of is het uw eigen verantwoordelijkheid om eerst alles te onderzoeken en te regelen?

1paul
door 1paul - Jul 2, 2024 om 08:18
3304 Antwoorden / 0 Vragen

het is hard maar je moet wel de juiste procedure volgen bij een visum aanvraag om maar iets te noemen, doe je dit niet dan kan je niet reizen en dan is het "eigen schuld" en dus krijg je niet je geld terug..

mahadma
door mahadma - Jul 2, 2024 om 08:21
11704 Antwoorden / 51 Vragen

Een visum aanvragen is altijd 100% voor rekening en risico en verantwoording reiziger. Dus dan is de cruise daar ook niet verantwoordelijk. Dus ook niet aansprakelijk als u geen heeft/krijgt.

sw
door swat1500 - Jul 2, 2024 om 12:09
3850 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat de omstandigheden.waarom u de VS niet mocht betreden in de voorwaarden van de verzekering en de reisaanbieder zijn uitgesloten of niet opgenomen als grond voor een kosteloze annulering.
Bekijk de voorwaarden dus goed of dit inderdaad het geval is.
U kunt ook advies vragen bij het juridisch loket.

ti
door tilpend - Jul 4, 2024 om 12:48
143 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de Voorwaarden van NCL:

(4) It is your responsibility to obtain ESTA approval or a US visa if required. If you fail to obtain authorisation to travel through the ESTA website or a US visa in advance of travel, you will not be allowed on your outbound flight or sailing to the US. Full cancellation charges will then apply. The ESTA website can be found at https://esta.cbp.dhs.gov/esta.

Uit de voorwaarden van de Reisverzekering van ABN AMRO:
Uw verzekering dekt NOOIT schade, een uitkering voor een ongeval, kosten voor hulpverlening, onvoorziene kosten,
geneeskundige kosten of annuleringskosten:
<knip>
door opzet, roekeloosheid, ernstige schuld, ernstige nalatigheid of een illegale activiteit van een verzekerde;

Ik ga er vanuit dat ABN AMRO het op ernstige nalatigheid zal gooien om uw claim af te wijzen.

rj
door rjw - Jul 4, 2024 om 15:55
3359 Antwoorden / 5 Vragen

Wanneer heb je de ESTA aangevraagd en was die uberhaupt nog geldig (ook als je naar Cuba geweest zou zijn)?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2024 om 11:59
16946 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn reactie, iets anders verwoord: voor reizen naar de VS is het altijd van belang om zich goed te informeren over de inreisvoorwaarden.
Als 'mosterd na de maaltijd'? Had u dan niet elders kunnen opstappen m.a.w. een aanlegplaats na vertrek uit Miami zoals bijv de Bahama's? Die behoren niet tot de VS.

ja
door jan24 - Jul 5, 2024 om 12:12
112 Antwoorden / 4 Vragen

Wel opvallend dat TS  wel schijnbaar probleemloos naar Amerika kon in april 2023, na haar Cuba reis.
Er moet dus meer aan de hand zijn. De ESTA is 2 jaar geldig, daarna opnieuw aanvragen.
Mogelijke theorie, de ESTA waarmee TS  wel naar Amerika kon in april 2023 is voor de Cuba reis aangevraagd? En moest na de Cuba reis en na de Amerika reis van april 2023 opnieuw aangevraagd worden, omdat de 2 jaar geldigheid voorbij was?

@q
door @qwerty@ - Jul 5, 2024 om 15:31
88 Antwoorden / 1 Vragen

Het feit dat er totaal geen reactie komt van @SIEGLIEN VENLOO zegt misschien wel genoeg.

agapon1951
door agapon1951 - Jul 5, 2024 om 16:22
198 Antwoorden / Vragen

M.i.z. is het geen nalatigheid van de persoon, het naltigheid van de bank (alweer ABN) die zou vooraf hebben moeten informeren voordat de verzekering werd afgesloten of meneer bepaalde landen bezocht heeft. Dit had al opgenomen kunnen worden in een lijst doordat de verzekring werd afgesloten. Volgens mij kan hij beroep doen op dwaling (wettelijk regel) aangezien hij onvolledig geinformeerd is en onvolvolledig voorgelicht op grond van de verzekeraar. Bij het afsluiten kon hij niet weten dat er sprake was van uitzonderingen. Van ernsitige nalatigheid is dan ook geen sprake, eerder die van wederom de ABN die wel vaker capriolen uithaalt om ergens onder vandaan te komen. Raad aan juridisch advies in te winnen omtrent de in wet genoemde dwaling.

pe
door pebk Jul 5, 2024 om 17:04
596 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heeft de bank te maken met het feit of de client een bepaald land bezocht heeft of niet? De bank verkoopt gewoon een product waar de klant om vraagt.

Als ik een auto koop hoeft de dealer toch ook niet te onderzoeken of ik een rijbewijs heb? Steker nog, ik hoef geen rijbewijs te hebben om een auto te mogen kopen. Ik moet hem wel verzekeren en op naam laten zetten. Je kunt er weinig mee.

Maar terugkomend op de reis. M.i. heeft de bank hier niets verkeerd gedaan. De dwaling zit toch echt bij de TS.

ti
door tilpend Jul 5, 2024 om 21:36
143 Antwoorden / 0 Vragen

Het niet verkrijgen van een visum is geen onvoorziene, bijzondere omstandigheid en daarom geen grond voor annuleren:
https://www.plusonline.nl/wetten-regelingen-en-rechtspraak/weigering-visum-geen-annuleringsgrond

https://weblog.independer.nl/reisverzekeringen/annuleringsverzekering-ontbreken-van-reisdocument-inenting-geldige/

Overigens staat in de voorwaarden van de ABN AMRO verzekering dat er dekking is in het geval van:
 het niet krijgen van een benodigd visum en dit is niet de schuld van een verzekerde;

Maar in dit geval is het toch echt de schuld van TS want het is de verantwoordelijkheid van de reiziger om op tijd een visum aan te vragen. Dus keert ABN AMRO terecht niet uit. Nou snap ik wel dat TS hier niet aan gedacht heeft gezien het feit dat ze na de Cuba-reis nog in de VS is geweest maar ook toen had de toegang geweigerd kunnen worden.

ti
door tilpend Jul 5, 2024 om 21:40
143 Antwoorden / 0 Vragen

@AGAPON1951 bij het afsluiten van een reisverzekering, doorlopend of kortlopend, wordt helemaal niet gevraagd naar welk land je gaat, alleen of het Europa of Werelddekking moet zijn. Er is geen enkele reden waarom ABN alle VISA-regels zou moeten kennen van alle landen ter wereld en bij TS navragen waar ze heen is geweest. Sorry, maar een reiziger heeft zelf de verantwoordelijkheid om tijdig te zorgen voor alle benodigde documentatie/formaliteiten zoals paspoort, visum, verplichtte vaccinateis, etc.

rj
door rjw Jul 5, 2024 om 23:00
3359 Antwoorden / 5 Vragen

Van alle onzinadviezen op deze site staat deze met stip op nummer 1.

ti
door tilpend Jul 6, 2024 om 11:31
143 Antwoorden / 0 Vragen

@RJW en dat is op zich dan ook alweer best knap want er wordt soms een onzin geschreven.
Misschien kan Kassa dit forum beter hernoemen naar "Vraag & soms zinnig Beantwoord"