Moet ik een geboekte, maar nog niet betaalde reis toch betalen ?
In januari 2020 boekten wij een pakketreis naar Spanje op 23 augustus. Betaling zijn wij 12 juli as. verschuldigd. Kans dat vakantie door zal gaan acht ik gezien de berichten klein. Hoe de pandemie bestrijding verder zal gaan weet niemand.
De betaaldatum ligt nog in het verschiet. Annulering nu is blijkbaar een slechte optie, het contract zullen wij zo als men dat zegt na moeten komen. We nemen niet aan dat de reisorganisatie nu, maar ook op (korte) termijn garantie zal/kan geven dat de reis zondermeer zal doorgaan. Een soort impasse dus.
Ik heb nog geen contact met de reisorganisatie gehad. Wel lees ik op hun site dat er een versoepelde omruilgarantie is, dat alle geplande reizen tot en met 28 mei zijn geannuleerd en dat er een versoepelde betalingstermijn geldt van 3 weken voor boekingen van reizen met een vertrekdatum tot 30 juni 2020.
Onze situatie is gegarandeerd niet uniek; er zullen meerdere mensen in hetzelfde schuitje zitten. Vraag is dus of er iemand is die ervaringstips heeft?
Brons48
Uw situatie is zeker niet unoek. In dit forum staan een heel stel bijna identieke vragen incl. antwoorden. Even de zoek functie gebruiken dus.
Geen idee waar in Spanje u naar toe gaat, maar de lockdown zijn ze aan het afbouwen. Alleen Madrid en Barcelona gaat iets langer duren. Corendon heeft al aangegeven snel weer met bepaalde vakanties te gaan starten. U gaat oas in augustus weg en de betaling is nog niet aan de orde.
Niets dus om nu al druk over te maken.
Niemand kan in de toekomst kijken, in deze tijd zelfs niet eens in de nabije toekomst. U hoeft nog voorlopig niet te betalen, dus wacht de ontwikkelingen rustig af.
Zoals het er nu naar uit ziet, is de verwachting dat Spanje pas vanaf oktober toeristen weer toelaat, maar de toerismebranche pleit voor het eerder openen van de grenzen.
Uit het AD
Meer dan 83 miljoen buitenlandse toeristen gaven vorig jaar voor 92 miljard euro uit tijdens hun verblijf in Spanje, maar het grootste deel van dit jaar zullen zij niet welkom zijn, mochten ze al naar het op één na meest bezochte vakantieland van de wereld willen. Het stappenplan van de regering in de de-escalatie van de strenge lockdown voorziet vooral in het nationale, eigen toerisme in de maanden juli en augustus. Volgens dat plan zullen de Spanjaarden vanaf 1 juli weer vrij tussen de verschillende regio’s mogen reizen.
De toerismesector, goed voor zo’n 13 procent van het Spaanse BNP, waarschuwt dat die vakantievierende Spanjaarden te weinig zullen zijn om een fiks deel van de bedrijven te redden. Daarvoor is het aandeel van die buitenlanders, de laatste acht jaar bovendien sterk gegroeid, veel te groot. De toerismebranche vraagt de grenzen eerder te openen dan - wat nu de verwachting is - oktober.
https://www.ad.nl/buitenland/vakantieplannen-dit-is-de-situatie-per-land-en-die-is-niet-gunstig-voor-toeristen~a88c60ef/?referrer=https://www.google.com/
Deze vraag is vele malen gesteld op dit forum en elders. Het antwoord is nog steeds hetzelfde.
Ja u moet betalen, tenzij al vaststaat dat de ondernemer zijn deel van de overeenkomst niet kan nakomen.
Dat u eventueel wegens grenssluitingen niet naar Spanje kunt reizen, maakt daarbij niets uit.
Ik zou 13 juli gaan naar Turkije . Uiteindelijk toch geannuleerd afgelopen vrijdag. Moest uiterlijk 29 juni betalen ( 2wk ipv 6 WK van te voren ivm Corona) .
De onzekerheid, de maatregelen op vliegveld, vliegtuig en in land van bestemming maken de vakantie sowieso niet onbezorgd. Heb 2 kids met autisme gekozen voor zekerheid .
Heb gelukkig goede annulering verzekering. Anders had dit mijn 30% gekost. 1002 euro.
Krijg van annulering verzekering 852 euro terug. 150 verlies uiteindelijk. Het is niet anders .
Had ik deze annulering verzekering niet had ik vakantie verzet naar zomer 2021. Dat koste mijn 30 euro pp. ( Vakantie was wel ook nog 800 euro duurder ) .
Heb echt geen zin meer te gaan.
En de verwachting is dat je pas z'n 2wk voor vertrek zekerheid hebt . Je moet meestal 6wk van te voren betalen. Je komt daar niet onderuit . Zolang er niet geannuleerd is door jou of hun blijft vakantie bestaan.
Het kan zomaar dat u gewoon Kunt gaan. Maar of dat gezellig wordt met schermen op strand, op tijd zwemmen, eten etc. Niks meer onbezorgd.
Hallo Brons48 ,
De kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. Moet ik nog betalen?
Wel betalen als uw aanbieder kan leveren
Zegt de aanbieder dat ze de reis nog gewoon kan uitvoeren volgens de afspraken? Dan moet u volgens de reisvoorwaarden gewoon de rekening betalen. Maar er zijn een paar uitzonderingen:
Niet betalen als uw aanbieder annuleert
Neem altijd eerst contact op met de aanbieder. Mogelijk geeft die zelf al aan dat u niet meer hoeft te betalen, omdat zij de reis zelf moeten annuleren. Als de aanbieder de reis niet uitvoert, hoeft u er ook niet voor te betalen. Als u al iets betaald had, hebt u recht op geld terug (zie vraag 1).
Niet betalen als u kosteloos mag annuleren
Soms mag u door corona een pakketreis zelf kosteloos annuleren. Dat mag als de situatie tijdens uw reis zo erg is, dat de reis niet door kan gaan (zie vraag 2). U hoeft dan niets meer te betalen. Als u al iets betaald had, hebt u recht op geld terug.
Wachten met betalen als er een heel grote kans is dat de reis niet doorgaat
Heeft de aanbieder nog niet zelf geannuleerd? Maar is er een heel grote kans dat de reis niet door kan gaan? Bijvoorbeeld omdat er voor uw reisdata al een inreisverbod bekend is? Dan hebt u het wettelijke recht om uw betaling op te schorten. Dat betekent dat u wacht met betalen. U moet de aanbieder in een brief of e-mail uitleggen waarom u wacht met betalen.
Voor verdere informatie , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus
https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
Mag corendon dit zomaar doen?
Goedemiddag,
Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bed
...
Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer