Br
door Brons48 May 11, 2020 om 14:18
Vakantie & reizen

Moet ik een geboekte, maar nog niet betaalde reis toch betalen ?

In januari 2020 boekten wij een pakketreis naar Spanje op 23 augustus. Betaling zijn wij 12 juli as. verschuldigd. Kans dat vakantie door zal gaan acht ik gezien de berichten klein. Hoe de pandemie bestrijding verder zal gaan weet niemand.

De betaaldatum ligt nog in het verschiet. Annulering nu is blijkbaar een slechte optie, het contract zullen wij zo als men dat zegt na moeten komen. We nemen niet aan dat de reisorganisatie nu, maar ook op (korte) termijn garantie zal/kan geven dat de reis zondermeer zal doorgaan. Een soort impasse dus.

Ik heb nog geen contact met de reisorganisatie gehad. Wel lees ik op hun site dat er een versoepelde omruilgarantie is, dat alle geplande reizen tot en met 28 mei zijn geannuleerd en dat er een versoepelde betalingstermijn geldt van 3 weken voor boekingen van reizen met een vertrekdatum tot 30 juni 2020.

Onze situatie is gegarandeerd niet uniek; er zullen meerdere mensen in hetzelfde schuitje zitten. Vraag is dus of er iemand is die ervaringstips heeft?

Brons48

1652 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 11, 2020 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u moet betalen voor 12 juli, reken eens uit, dat duurt nog twee maanden.

Komt tijd, komt raad.

ju
door juliomariner - May 11, 2020 om 14:27
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Uw situatie is zeker niet unoek. In dit forum staan een heel stel bijna identieke vragen incl. antwoorden. Even de zoek functie gebruiken dus.

ne
door neodutchio - May 11, 2020 om 14:34
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Geen idee waar in Spanje u naar toe gaat, maar de lockdown zijn ze aan het afbouwen. Alleen Madrid en Barcelona gaat iets langer duren. Corendon heeft al aangegeven snel weer met bepaalde vakanties te gaan starten. U gaat oas in augustus weg en de betaling is nog niet aan de orde.

Niets dus om nu al druk over te maken.

Donuts
door Donuts - May 11, 2020 om 14:46
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Niemand kan in de toekomst kijken, in deze tijd zelfs niet eens in de nabije toekomst. U hoeft nog voorlopig niet te betalen, dus wacht de ontwikkelingen rustig af.

Zoals het er nu naar uit ziet, is de verwachting dat Spanje pas vanaf oktober toeristen weer toelaat, maar de toerismebranche pleit voor het eerder openen van de grenzen.

Uit het AD

Meer dan 83 miljoen buitenlandse toeristen gaven vorig jaar voor 92 miljard euro uit tijdens hun verblijf in Spanje, maar het grootste deel van dit jaar zullen zij niet welkom zijn, mochten ze al naar het op één na meest bezochte vakantieland van de wereld willen. Het stappenplan van de regering in de de-escalatie van de strenge lockdown voorziet vooral in het nationale, eigen toerisme in de maanden juli en augustus. Volgens dat plan zullen de Spanjaarden vanaf 1 juli weer vrij tussen de verschillende regio’s mogen reizen.

De toerismesector, goed voor zo’n 13 procent van het Spaanse BNP, waarschuwt dat die vakantievierende Spanjaarden te weinig zullen zijn om een fiks deel van de bedrijven te redden. Daarvoor is het aandeel van die buitenlanders, de laatste acht jaar bovendien sterk gegroeid, veel te groot. De toerismebranche vraagt de grenzen eerder te openen dan - wat nu de verwachting is - oktober.

https://www.ad.nl/buitenland/vakantieplannen-dit-is-de-situatie-per-land-en-die-is-niet-gunstig-voor-toeristen~a88c60ef/?referrer=https://www.google.com/

Iv
door Ivo W - May 11, 2020 om 15:37
729 Antwoorden / Vragen

Deze vraag is vele malen gesteld op dit forum en elders. Het antwoord is nog steeds hetzelfde.

Ja u moet betalen, tenzij al vaststaat dat de ondernemer zijn deel van de overeenkomst niet kan nakomen.

Dat u eventueel wegens grenssluitingen niet naar Spanje kunt reizen, maakt daarbij niets uit.

lo
door lovewinnie - May 11, 2020 om 16:20
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou 13 juli gaan naar Turkije . Uiteindelijk toch geannuleerd afgelopen vrijdag. Moest uiterlijk 29 juni betalen ( 2wk ipv 6 WK van te voren ivm Corona) .
De onzekerheid, de maatregelen op vliegveld, vliegtuig en in land van bestemming maken de vakantie sowieso niet onbezorgd. Heb 2 kids met autisme gekozen voor zekerheid .

Heb gelukkig goede annulering verzekering. Anders had dit mijn 30% gekost. 1002 euro.
Krijg van annulering verzekering 852 euro terug. 150 verlies uiteindelijk. Het is niet anders .
Had ik deze annulering verzekering niet had ik vakantie verzet naar  zomer 2021. Dat koste mijn 30 euro pp. ( Vakantie was wel ook nog 800 euro duurder ) .
Heb echt geen zin meer te gaan.

En de verwachting is dat je pas z'n 2wk voor vertrek zekerheid hebt . Je moet meestal 6wk van te voren betalen. Je komt daar niet onderuit . Zolang er niet geannuleerd is door jou of hun blijft vakantie bestaan.
Het kan zomaar dat u gewoon Kunt gaan. Maar of dat gezellig wordt met schermen op strand, op tijd zwemmen, eten etc. Niks meer onbezorgd.

marita5
door marita5 - May 11, 2020 om 17:41
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Brons48 ,

De kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. Moet ik nog betalen?

Wel betalen als uw aanbieder kan leveren

Zegt de aanbieder dat ze de reis nog gewoon kan uitvoeren volgens de afspraken? Dan moet u volgens de reisvoorwaarden gewoon de rekening betalen. Maar er zijn een paar uitzonderingen:

Niet betalen als uw aanbieder annuleert

Neem altijd eerst contact op met de aanbieder. Mogelijk geeft die zelf al aan dat u niet meer hoeft te betalen, omdat zij de reis zelf moeten annuleren. Als de aanbieder de reis niet uitvoert, hoeft u er ook niet voor te betalen. Als u al iets betaald had, hebt u recht op geld terug (zie vraag 1).

Niet betalen als u kosteloos mag annuleren

Soms mag u door corona een pakketreis zelf kosteloos annuleren. Dat mag als de situatie tijdens uw reis zo erg is, dat de reis niet door kan gaan (zie vraag 2). U hoeft dan niets meer te betalen. Als u al iets betaald had, hebt u recht op geld terug.

Wachten met betalen als er een heel grote kans is dat de reis niet doorgaat

Heeft de aanbieder nog niet zelf geannuleerd? Maar is er een heel grote kans dat de reis niet door kan gaan? Bijvoorbeeld omdat er voor uw reisdata al een inreisverbod bekend is? Dan hebt u het wettelijke recht om uw betaling op te schorten. Dat betekent dat u wacht met betalen. U moet de aanbieder in een brief of e-mail uitleggen waarom u wacht met betalen.

U mag alleen wachten met betalen als u echt goede redenen hebt om te vrezen dat uw aanbieder de afspraken op uw reisdata en bestemming niet kan nakomen. Verwacht de aanbieder wel dat hij kan leveren? En hebt u hierover een meningsverschil? Dan kan de aanbieder u aanmanen te betalen en daarna incassokosten in rekening brengen. Of hij beëindigt de overeenkomst met u, omdat u niet betaalt. En hij brengt u hiervoor dan kosten in rekening.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties