se
door semafoor Oct 5, 2005 om 04:42
Vakantie & reizen

Ondergrond voor olieverfschilderij

Ik schilder in olieverf, maar begrijp dat de basis om dit op te kunnen doen, heel verschillend is. Ik kan geen wijs uit de boekjes die ik daarbij kreeg. Wat kan en mag ik doen? Wie helpt me hierin?

1763 2 Rapporteer

je
door jeroenbosch - Oct 8, 2005 om 14:12
67 Antwoorden / 0 Vragen

Schilderen in olieverf, betekent schilderen met een verfsubstantie welke vet is, op oliebasis dus. De 'wet' met vette substantie schilderen is altijd: vet op mager! Dus Uw basis moet altijd magerder, minder vet zijn dan Uw olieverflaag, anders hecht de volgende laag zich daar onvoldoende op, of U moet die basis daarop aanpassen.

Hoewel ik Uw vraag onvoldoende begrijp denk ik dat U bedoelt te vragen welke 'drager' geschikt is? Deze kunnen heel divers zijn. Feitelijk is alles geschikt, zolang er voldaan wordt aan het princiepe: " Vet op mager". Ergo, hoe minder vet de onderliggende laag aan de oppervlakte heeft, des te gemakkelijker er met een oliehoudende verflaag overheen geschilderd kan worden. Is deze laag al minder oliehoudend, dan is er niets aan de hand, mits er voldoende fysieke retentie mogelijkheden zijn. Zo niet, dan moeten deze gecreeerd worden of de onderlaag moet vetvrij gemaakt worden. Dit kan bijvoorbeeld door het vet-vrijmaken middels ossengal, knoflooksap, uiensap (stuk minder resultaat), of een doorgesneden aardappel. Ossengal heeft hierin echter de voorkeur!

Dragers kunnen ook heel divers zijn: Katoen (vochtgevoelig, zwak en beweeglijk), half linnen [ook half katoen dus!] (ook vochtgevoelig, beweeglijk en door de twee verschillende materialen kwetsbaar,  verschillende trekkrachten) Linnen (heel verschillende kwaliteiten maar wel sterk en wat minder vochtgevoelig), houten dragers (panelen) goed naar gelang de soort en de preparetie. Daarnaast kunnen houten dragers ook beplakt worden met die verschillende stoffen, waardoor de kwalitatieve substantie vergroot wordt.

Desondanks is het van belang te weten wat Uw vraag precies inhoud! Kunt u hierin wat meer duidelijkheid geven?

Groetjes JB

Bij olieverf is dus feitelijk alles mogelijk, op elk soort van ondergrond, mits deze wordt aangepast op het gebruik van die olieverf! Zolang de basis ' magerder' is dan de volgende (olie)laag is het goed, zeker wanneer daar ook enige natuurlijke retentie plaats kan vinden.

se
door semafoor - Oct 8, 2005 om 14:15
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou graag ook willen weten wat voor onderschildering ik mag gebruiken. Wat voor drager ik ook gebruik.