Refund vliegtickets
Goedendag,
ik zit momenteel in een geschil met Tix travelgroup over de terugbetaling van de vliegtickets.
Tix heeft heel netjes een voucher geregeld. Daarna heeft Tix op aanvraag van ons deze voucher omgezet in een terugbetaling.
Tot mijn verbazing is deze terugbetaling niet conform de opgestelde rechten van de ACM bij annulering van een vlucht.
Er is een bedrag van €83 ingehouden door Tix. Op te delen in een bedrag van €28 boekingskosten en €55 administratiekosten.
Er is contact gezocht via de mail met Tix met de vraag waarom er een bedrag ingehouden is en of er een mogelijkheid is dat dit terugbetaald zou worden, als dit gewenst is.
Rechten volgens ACM:
"Annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Dan moet u het hele bedrag voor uw ticket terugkrijgen. Hebt u het ticket niet rechtstreeks gekocht bij de luchtvaartmaatschappij? Maar bij een boekingskantoor? Ook het boekingskantoor mag u geen extra kosten laten betalen, zoals administratiekosten of bemiddelingskosten. Vraag deze kosten terug bij het boekingskantoor."
Na uitvoerig contact met het ACM, is via de mail opnieuw contact opgenomen met Tix travelgroup.
Tix is niet meer telefonisch bereikbaar. Enkel per mail, met een reactietijd van maximaal 6 weken.
Tix geeft meerdere malen in een reactie te kennen dat ze de claim voor terugbetaling van de boekingskosten en administratiekosten niet honereren. Ook na nadrukkelijk verwijzen naar mijn rechten en met een voorbeeldbrief van de ECC krijg ik geen honoratie voor de claim op terugbetaling.
Het gaat me niet perse om het bedrag, maar puur om de rechtvaardigheid dat er geen gehoor wordt gegeven aan de regelgeving hierover.
Ook omdat dit niet enkel mij treft, maar ook veel andere consumenten, zo op internet te vinden is.
Tix is niet aangesloten bij de anvr, dus via de geschillencommissie is dit niet mogelijk.
IATA is de branche waar ze aangesloten zijn, maar daar worden geen geschillen tussen consument en reisbureau beslecht.
Nu is mijn vraag of ik naar de rechter moet stappen om €83 terug te gaan eisen, of dit met een groep mensen kan om een grotere claim neer te leggen of dat er andere mogelijkheden zijn dat dit op een normale manier opgelost kan worden.
Dat zat eraan te komen, ze nemen de gok en pakken nog wat mee. Een groepsclaim zou mij niet verbazen als iemand er brood in ziet het te organiseren. Even aankijken wat er de komende weken gaat gebeuren.
Ach, als het u niet om het geld gaat neem dan uw verlies. Dat kost u €83 naar scheelt erg veel stress, opwinding, boosheid en tijd.
Hoe het ook afloopt de vliegtickets zullen snel heel veel duurder worden en dan pakken ze ons zo wel terug. Uiteindelijk betaald de consument.
Een groepsclaim voor gemiddeld 83 euro starten is zonde van uw tijd en energie.
Ben ook bang dat u naar uw geld kunt fluiten.... In het vervolg direct bij een airline boeken en met een creditcard betalen. Zo hebben wij ons geld terug gekregen van Brussels Airlines die maar niet over de brug kwam. Een CC maatschappij is een krachtiger opponent dan een eenvoudig consumentje.
Simpel: zoek een incassobureau op dat de vordering gaat innen: kost je niets en Tix mag de kosten van de incasso ook betalen...
Heel begrijpelijk, maar ik denk dat je blij moet zijn dat je het grootste deel van het bedrag terug hebt (wij wachten nog steeds op een paar duizend euro).
Ik zou je energie steken in iets positiefs!
Beste Nick Ligthart,
u heeft helemaal gelijk en staat in uw recht. De € 83,- mogen niet ingehouden worden.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.
Wellicht dat de ACM u verder kan helpen hiermee, u bent vast en zeker niet de enige gedupeerde.
Ik zou in dit geval iig een paar ruiten ingooien.
Dan leren ze dergelijke fratsen wel af.
En uiteraard ff een waarderingen achterlaten op hun website en Facebook pagina.
Ben jij helemaal bij je volle verstand?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Niet geïndexeerde begrafenisverzekering
Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer
TrackR app voor android
Ik heb een TrackR tracker hier maar de bijhorende android app werkt niet meer. Is er iemand die hier een alternatieve app voor weet? Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer