Nick Ligthart
door Nick Ligthart Jan 6, 2021 om 22:51
Vakantie & reizen
Refund vliegtickets

Goedendag,

ik zit momenteel in een geschil met Tix travelgroup over de terugbetaling van de vliegtickets.

Tix heeft heel netjes een voucher geregeld. Daarna heeft Tix op aanvraag van ons deze voucher omgezet in een terugbetaling.

Tot mijn verbazing is deze terugbetaling niet conform de opgestelde rechten van de ACM bij annulering van een vlucht.

Er is een bedrag van €83 ingehouden door Tix. Op te delen in een bedrag van €28 boekingskosten en €55 administratiekosten.

Er is contact gezocht via de mail met Tix met de vraag waarom er een bedrag ingehouden is en of er een mogelijkheid is dat dit terugbetaald zou worden, als dit gewenst is.

Rechten volgens ACM:
"Annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Dan moet u het hele bedrag voor uw ticket terugkrijgen. Hebt u het ticket niet rechtstreeks gekocht bij de luchtvaartmaatschappij? Maar bij een boekingskantoor? Ook het boekingskantoor mag u geen extra kosten laten betalen, zoals administratiekosten of bemiddelingskosten. Vraag deze kosten terug bij het boekingskantoor."

Na uitvoerig contact met het ACM, is via de mail opnieuw contact opgenomen met Tix travelgroup.

Tix is niet meer telefonisch bereikbaar. Enkel per mail, met een reactietijd van maximaal 6 weken.

Tix geeft meerdere malen in een reactie te kennen dat ze de claim voor terugbetaling van de boekingskosten en administratiekosten niet honereren. Ook na nadrukkelijk verwijzen naar mijn rechten en met een voorbeeldbrief van de ECC krijg ik geen honoratie voor de claim op terugbetaling.

Het gaat me niet perse om het bedrag, maar puur om de rechtvaardigheid dat er geen gehoor wordt gegeven aan de regelgeving hierover.

Ook omdat dit niet enkel mij treft, maar ook veel andere consumenten, zo op internet te vinden is.

Tix is niet aangesloten bij de anvr, dus via de geschillencommissie is dit niet mogelijk.
IATA is de branche waar ze aangesloten zijn, maar daar worden geen geschillen tussen consument en reisbureau beslecht.

Nu is mijn vraag of ik naar de rechter moet stappen om €83 terug te gaan eisen, of dit met een groep mensen kan om een grotere claim neer te leggen of dat er andere mogelijkheden zijn dat dit op een normale manier opgelost kan worden.

2216 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 6, 2021 om 23:30
11548 Antwoorden / 51 Vragen

of dit met een groep mensen kan om een grotere claim neer te leggen

Lijkt mij zinloos en kostbaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 6, 2021 om 23:40
2071 Antwoorden / Vragen

Dat zat eraan te komen, ze nemen de gok en pakken nog wat mee. Een groepsclaim zou mij niet verbazen als iemand er brood in ziet het te organiseren. Even aankijken wat er de komende weken gaat gebeuren.

justmeagain
door justmeagain - Jan 7, 2021 om 00:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ach, als het u niet om het geld gaat neem dan uw verlies. Dat kost u €83 naar scheelt erg veel stress, opwinding, boosheid en tijd.
Hoe het ook afloopt de vliegtickets zullen snel heel veel duurder worden en dan pakken ze ons zo wel terug. Uiteindelijk betaald de consument.
Een groepsclaim voor gemiddeld 83 euro starten is zonde van uw tijd en energie.

ma
door marleenvanh - Jan 8, 2021 om 13:46
452 Antwoorden / 1 Vragen

Ben ook bang dat u naar uw geld kunt fluiten.... In het vervolg direct bij een airline boeken en met een creditcard betalen. Zo hebben wij ons geld terug gekregen van Brussels Airlines die maar niet over de brug kwam. Een CC maatschappij is een krachtiger opponent dan een eenvoudig consumentje.

ho
door honza23 - Jan 8, 2021 om 14:02
261 Antwoorden / 3 Vragen

Simpel: zoek een incassobureau op dat de vordering gaat innen: kost je niets en Tix mag de kosten van de incasso ook betalen...

Li
door Lijzenj - Jan 8, 2021 om 21:41
1 Antwoorden / Vragen

Heel begrijpelijk, maar ik denk dat je blij moet zijn dat je het grootste deel van het bedrag terug hebt (wij wachten nog steeds op een paar duizend euro).
Ik zou je energie steken in iets positiefs!

Tryingtohelp
door Tryingtohelp - Jan 9, 2021 om 17:31
53 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Nick Ligthart,

u heeft helemaal gelijk en staat in uw recht. De € 83,- mogen niet ingehouden worden.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.
Wellicht dat de ACM u verder kan helpen hiermee, u bent vast en zeker niet de enige gedupeerde.

Ro
door Robbie-1960 - Jan 9, 2021 om 21:04
4 Antwoorden / Vragen

Ik zou in dit geval iig een paar ruiten ingooien.
Dan leren ze dergelijke fratsen wel af.

En uiteraard  ff een waarderingen achterlaten op hun website en Facebook pagina.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 10, 2021 om 15:15
2071 Antwoorden / Vragen

Ben jij helemaal bij je volle verstand?