Reisverzekering keert waterschade niet uit
In december ben ik op vakantie geweest naar Curacao voor een welverdiende vakantie. tijdens het snorkelen gebruik ik altijd mijn GoPro om mooie onderwaterbeelden te maken.
Helaas is deze tijdens het snorkelen stuk gegaan, er is via het scherm naast de lens water in de gopro gekomen waardoor hij het niet meer doet.
Bij thuiskomst heb ik gelijk contact opgenomen met mijn reisverzekering Allianz waarna ik vrij snel een reactie heb ontvangen:
Deze reactie is naar mijn inziens onzin, weersinvloeden is hier niet van toepassing een gopro is tenslotte geschikt voor opnames onder water en fabrieksgarantie kan ik helaas geen aanspraak meer op maken omdat de gopro al ouder is dan 2 jaar.
Ik was benieuwd wat jullie van deze reactie vinden en of jullie het met me eens zijn dat schade gewoon uitgekeerd moet worden.
Onderwater apparatuur is en blijft altijd een probleem. Slechts bij de duurdere apparatuur is ook ècht onder water getest en genoemd ook geschikt. Een gsm met de claim waterdicht is ook aan grenzen gebonden qua tijd en diepte onderwater.
Het gaat hier om snorkelen en niet om diepzee duiken.
En een gopro is behoorlijk duur zo rond de €500 en meer.
@AUDB en wanneer je dan de waterdichte behuizing niet goed sluit moet de verzekering er dan voor opdraaien?
een waterdicht horloge waarvan de batterijtjes gewisseld zijn gaat hoogstwaarschijnlijk ook lekken... ook verzekering ?
dus wanneer het echt aan de behuizing ligt en daar mee gewerkt is volgens de aanwijzingen van de fabrikant is m.i.z. het inderdaad een garantie zaak en geen verzekerings zaak
U schrijft dat er via het scherm naast de lens water in de gopro gekomen is. Waardoor het apparaat het niet meer doet.
Dus dat ding is niet gevallen of ergens tegen aangeslagen of vertrapt. Hij was gewoon lek.
En nee dat is niet gedekt.
Vreemd want een GoPro is geschikt voor onder water en er zou dus geen water in mogen komen.
Tevens staat er in de voorwaarden niets waarom er niet uitgekeerd zou moeten worden.
Dus op naar de leverancier.
In plaats van de verzekeraar zou ik dit melden aan de verkoper of eventueel ook aan de fabrikant. Mogelijk is de vigerende wetgeving aangaande consumentenaankoop nog van toepassing. Zie onder andere: https://www.justitia.nl/consumentenkoop of bijv. deze: http://www.ejure.nl/2013/01/consumentenkoop-ii/ Ik kan het dus (ook) eens zijn met de beslissing van uw verzekraar.
Indien u het onverhoopt niet met mij en ook de anderen die al reageerden eens bent, dan is dit de aangewezen weg voor u www.kifid.nl maar dan wel met de aantekening dat u ook daar naar naar mijn mening met de meest grote waarschijnlijkheid hetzelfde antwoord zult krijgen. Edoch ik ben niet van KiFid.
Toch vreemd, een product gaat defect tijdens vakantie.
Een GoPro is geschikt voor onder water en er zou dus geen lekkage moeten kunnen voorkomen.
Bij de fabrikant kan ik niet meer terecht want er is geen garantie meer.. en geloof me die gaan echt niet uitkeren.
Tevens waarvoor heb je anders een reisverzekering? Ik had de GoPro dus beter kunnen laten stelen want dan had ik zeker iets terug gehad.
Het is wat mij betreft te krom voor woorden!
Als al gezegd: een reisverzekering is er niet voor om te vergoeden als een product defect raakt anders dan door ongeval of bijv. wordt ontvreemd.
@Mikee,
In Nederland geldt de 2jaar fabrieksgarantie niet zoals in veel andere Europese landen. In Nederland heeft u garantie zolang u ervan uit mag gaan dat de GoPro zou mogen moeten werken (verwachte levensduur).
Ik ga ervan uit dat de GoPro een langere levensduur heeft dan 2jr, en dan moet u dus echt de verkoper/fabrikant gaan aanspreken op de garantie die u dan gewoon nog heeft..
Ik zeg dit allemaal even in mijn eigen woorden. Ik heb op dit moment geen tijd om alles voor u op te zoeken. maar dat kunt u via Google ook zelf...
Wel een interessante zienswijze: als je erkent dat iets onder garantie zou behoren te vallen, maar je kunt er geen beroep meer op doen omdat de termijn verstreken is (of omdat je niet aan een bepaalde bewijslast kunt voldoen), doe je gewoon een beroep op je (reis)verzekering. Was het eerder gebeurd, dan deed je een beroep op de garantie. Ik denk niet dat dit zo werkt.
Bij elke aankoop hebt u recht op een deugdelijk product. Ook buiten de fabrieksgarantie heeft u nog recht op wettelijke garantie. Geen idee hoe oud de camera is, maar het zou kunnen zijn dat u wel degelijk recht heeft op vakantie. De gopro zou langer mee moeten kunnen gaan dan 2 jaar. Tenzij de behuizing beschadigd is of de lekkage is ontstaan door een externe factor.
Dus toch maar de verkoper benaderen dat u een ondeugdelijk product heeft.
Een van de voorwaarde bij een verzekering is dat ze niet uitkeren als de schade door een andere partij ook gedekt is. En in dit geval is dat de verkoper van een, waarschijnlijk, ondeugdelijk product.
En verzekering is er om schade te vergoeden als gevolg van ongelukken en 'van buiten komend onheil'. Schade die ontstaat tijdens het normaal gebruik van het voorwerp zonder dat sprake is van een ongeluk of 'van buiten komende onheil', wordt terecht meestal niet vergoed.
Het onder water gebruiken van een onderwatercamera is normaal gebruik. Het water is in dit geval geen 'van buiten komend onheil', je kiest er immers zelf voor om de camera in contact te brengen met water. Dat de camera daar niet (meer) tegen kan, komt door slijtage, ouderdom of fabricagefouten. Oorzaken waarbij de verzekering niets uitkeert.
Afhankelijk van de oorspronkelijke aankoopprijs en leeftijd van de camera heb je mogelijk nog recht op gedeeltelijke vergoeding van de nieuwprijs, op basis van de wettelijke garantie. Hiervoor moet je aankloppen bij de verkoper die het product aan jou verkocht heeft.
Ik vind het toch vreemd, want stel de camera was onder water tegen een rots aangekomen dan had de reisverzekering dus wel uitgekeerd!
Een fabrikant gaan zeker weten niets meer uitkeren want wettelijk gezien hoeft het ook niet.
Waarvoor sluit je anders een reisverzekering af?
Ik had de camera dan beter kunnen laten stelen want dan had ik wel iets terug gehad.
Ja misschien 30 euro. GoPro is economisch bijna niets meer waard na een paar jaar.
Een verzekering betaald nooit als je je camera laat stelen. Dan wordt je verzekering beëindigd en mag je het bij een rechter uitleggen. Daarna heb je een probleem om nog ooit iets te kunnen verzekeren.
Mike, consumentenrecht gaat verder dan de fabrieksgarantie. Dus wettelijk moeten ze na het aflopen van de garantie wel degelijk u helpen. Elk product heeft een economisch levensduur. Zolang de levensduur loopt moet de verkoper u helpen. Niet meer voor de volle 100%, deze bouwd af. Tenzij het probleem een oorzaak is van een euvel die er bij verkoop al in zat, dan blijft de garantie 100%.
Gelukkig was uw vakantie welverdiend, anders was u daar maar onverdiend geweest.
Gelukkig keert de reisverzekering niet uit voor defecte apparatuur e.d. Dan zou iedereen oud en versleten spul bij de reisverzekering kunnen claimen en nooit zelf voor iets nieuws hoeven betalen. Anderen betalen dan de hogere premies want het geld daarvoor moet tenslotte ergens vandaan komen.
Heeft u eigenlijk wel de voorwaarden van uw verzekering gelezen?
Als het toestel niet voldeed aan wat beloofd was moet u bij de verkoper zijn en niet bij een reisverzekering. Maar of na het ruimschoots verlopen van de garantieperiode dat kosteloos gerepareerd kan worden
vraag ik me af.
De schade hoeft niet uitgekeerd te worden omdat het defect niet door onheil van buitenaf is ontstaan. U bent willens en wetens met de GoPro de zee ingegaan en zoals iedereen wel weet bestaat een zee voornamelijk uit water en in die zee gaan brengt risico's met zich mee d.w.z. het is uw keuze om wel of niet die zee in te gaan. De GoPro heeft uw avontuur in zee door de lekkage niet overleeft en dat is dikke pech voor u maar de GoPro komt niet in aanmerking voor een vergoeding. De garantie termijn is inmiddels ook voorbij dus kunt u ook geen garantie meer claimen en als u toch een beroep op garantie zou willen doen dient u aan te tonen dat de lekkage al aanwezig was bij aanschaf van het product.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Tarieven domeinnaam
Ik wil een domeinnaam registreren bij Transip.nl. Nu zie ik daar bij de tarieven die ze rekenen alleen het actie tarief staan. 0,49 euro cent voor het eerste jaar voor een .nl domeinnaam. Maar wat het verlengen na een jaar gaat kosten, vermelden ze er niet bij. Na lang zoeken kom ik uit op een link waar volgens hun de tarieven zouden moeten staan, maar ook daar staat niet wat het kost.
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer