ab
door aboer088 Jan 12, 2018 om 17:36
Vakantie & reizen

Vriend betaald zijn deel van gereserveerde vakantie niet, gedwongen annuleren en deze kosten op die persoon verhalen?

Dus ik heb een aantal weken terug met een vriend besloten om op vakantie te gaan, leuk gereserveerd vrij gevraagd van werk en de vriend dus ook. Nu moet deze vakantie nog betaald worden, alleen reageerd deze vriend nergens meer op, telefoontjes, whatsappjes etc.

Nu heb ik met het boeken geen annuleringsverzekering afgesloten, wanneer de reissom niet betaald wordt zal de vakantie worden geannuleerd door .. (bedrijf) en omdat ze deze dan zelf annuleren, doordat er niet is betaald zijn hier enige kosten aan verbonden.

Is er iets waarop ik deze kosten kan verhalen op die vriend?

MvG,

Alex

9184 17 Rapporteer

mi
door miepje58 - Jan 12, 2018 om 17:50
208 Antwoorden / 6 Vragen

Telefoon en whatsapp? Ga jij op vakantie met iemand die je nooit ziet? Ga er gewoon langs. Ouderwets ja, gewoon een gesprekje van mens tot mens, m aar misschien helpt het.

ab
door aboer088 Jan 12, 2018 om 17:52
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, tot een week geleden sprak ik deze persoon heel veel ook face to face omdat ik hem wel eens ophaalde van werk. Echter sinds ik toen bekend had gemaakt van lettop, de vakantie moet dan en dan betaald zijn is het gewoon radio stilte, persoon reageerd niet op mijn whatsapp berichten of telefoontjes.

panter22
door panter22 Jan 15, 2018 om 12:51
6599 Antwoorden / Vragen

Dan er nog maar eens heen. Op de man af vragen hoe het zit met dat geld. Financiele problemen misschien?
Dan weet je waar je aan toe bent.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2018 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“VRIEND”?

Als u niet betaalt, waardoor de reis geannuleerd wordt, moet u toch echt betalen en wel de hele som. Normaal gesproken moet men ook meteen betalen als men boekt.

Een annuleringsverzekering betaalt overigens ook niet als men zomaar annuleert of niet betaalt, daar is zo’n verzekering niet voor.

Misschien kunt u zijn deel omboeken op een ander die meewil? Maar ook dat is meestal niet gratis.

Verhalen op die vriend? Welzeker, maar zie het maar eens te krijgen.

edrick3
door edrick3 - Jan 12, 2018 om 18:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

omdat ze deze dan zelf annuleren, doordat er niet is betaald zijn hier enige kosten aan verbonden.
Ja, de gehele reissom!
Raar idee heb je blijkbaar betreffende annulering.
Lees eens wat verzekeringsvoorwaarden betreffende annulering.
Voor het eerst op reis?
En vriend .... ? Bij vriend denk ik toch aan een ander soort persoon dan hier blijkbaar het geval is.

koekeloer
door koekeloer Jan 15, 2018 om 13:01
562 Antwoorden / 18 Vragen

niet waar. de kosten hangen af van hoe lang van te voren wordt geannuleerd.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 12, 2018 om 18:13
509 Antwoorden / Vragen

De enige optie is alles betalen en alleen op vakantie te gaan , Kosten verhalen op deze fantatische vriend is lastig zonder bewijzen.

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2018 om 18:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Van je vrienden moet je het maar hebben. Dat woord vriend wordt te pas en te onpas gebruikt. Nou ja, je weet in ieder geval dat je hem van je lijst kan schrappen.

me
door mein33 - Jan 12, 2018 om 18:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Van je "vrienden" moet je het (niet) hebben !!
Reis wel of niet gemaakt, geanuleerd of niet, degene die de reis geboekt heeft zal deze ten allen tijde volledig moeten betalen.
Zou de reis sowieso door laten gaan, betalen en een andere, maar wel betrouwbare, vriend(in) zien te strikken om samen deze reis te (willen) maken en de kosten daarvan netjes te delen.

hutch
door hutch - Jan 12, 2018 om 19:27
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Degene die deze reis geboekt heeft is (financieel) verantwoordelijk en aansprakelijk.

Wat tussen u en uw vriend is, is civielrechtelijk en daar heeft de reisorganisatie niets mee te maken.
Aan u of het financieel interessant is om een zaak te beginnen. Ik denk van niet.......

gerbera
door gerbera - Jan 12, 2018 om 22:15
7364 Antwoorden / 14 Vragen

zal de vakantie worden geannuleerd door .. (bedrijf) en omdat ze deze dan zelf annuleren,
Dat werkt toch anders, zij zullen de reis niet annuleren, u krijgt, zolang er niet betaald is, geen reisbescheiden.
U krijgt wel een rekening van de volle prijs van de reis, er zijn nml kosten voor u gemaakt zoals reservering locatie en de (vlieg)reis.
Dus kijk even of u iemand anders kan charteren de reis met u te maken en anders alleen. Mocht het een vliegreis zijn en u besluit niet mee te gaan, kijk dan even naar de vertrektijd, kunt u uw geld over zien vliegen

aurora1
door aurora1 - Jan 13, 2018 om 01:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vriend? Hoe komt u aan deze "vriend"?
"Dus" u moet betalen, het bedrijf annuleert niet als u niet betaalt. Integendeel, er komen kosten bij als u niet betaalt en niet binnen de gestelde termijn betaalt.

crewmember
door crewmember - Jan 15, 2018 om 12:37
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je wel kan proberen is is iemand anders te vinden die met je mee wilt. Het veranderen van een naam kost doorgaans minder dan het annuleren van een vakantie.

sp
door sporten - Jan 15, 2018 om 12:46
17 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Alex,

Of jij de totale reissom moet betalen, hangt helemaal af, van het tijdstip wanneer de reis is gepland.
Hoe dichter de datum naderbij komt, hoe meer annuleringskosten jij moet betalen.

Mocht de vakantie in de toekomst liggen, b.v. de zomervakantie, dan vallen de annuleringskosten mee ( kijk eens op de anvr voorwaatden, mits jij bij een touroperator hebt geboekt).
Mocht je alleen een vlucht hebben geboekt, dan gelden daar weer andere voorwaarden voor.

me
door mein33 Jan 15, 2018 om 13:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sporten,

Ts. schrijft in het topic: GEEN annuleringsverzekering.
Het niet nakomen van een afspraakje door een 'vriend' is geen reden om wel aanspraak te kunnen maken op een afgesloten annuleringsverzekering.

ol
door old fellow - Jan 15, 2018 om 12:48
90 Antwoorden / Vragen

Wiens handtekening staat er onder de boeking?

makreel18
door makreel18 - Jan 15, 2018 om 12:56
15 Antwoorden / 7 Vragen

Denk het niet.
Vriendschappelijk vertrouwen beschamen is walgelijk en frustrerend.
Vraag aan zijn 'vrienden" of kennissen -mede als waarschuwing- of ze hem willen verzoeken zijn afspraak na te komen.
Deze miserabele laffe types zijn meestal wel gevoelig voor imagoverlies.

mathijs_b
door mathijs_b - Jan 15, 2018 om 12:58
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ben maar blij dat die "vriend" niet meegaat. Het zou een heel dure vakantie kunnen worden.....

hansje klein
door hansje klein - Jan 15, 2018 om 13:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Opvallend ...

dat u in uw tekst deze 'vriend' niet al zèlf met aanhalingstekens heeft geschreven. Een 'vriend' die toch moest begrijpen dat ú nu met de gebakken peren zit. Hopelijk heeft u ook nog èchte vrienden die met u mee willen op een gezamelijke vakantie.

mo
door mof - Jan 15, 2018 om 19:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) wat voor vriend is die vriend dan eigenlijk als hij/zij je er zou mee laat zitten?
2) nee, verhalen wordt lastig als je geen afspraken hard kunt maken. Zelfs een annuleringsverzekering zou ws niet helpen omdat de afmelding van de vriend
niet per definitie een annuleringsgrond inhoudt.

lemmy
door lemmy - Jan 15, 2018 om 20:18
41 Antwoorden / 1 Vragen

Of je de kosten geheel of gedeeltelijk kunt verhalen is maar zeer de vraag. Dat hangt van de gemaakte afspraken af (tussen jou en die vriend) en of die ook aantoonbaar zijn (getuigen, schriftelijk vastgelegd e.d.). Ik vermoed dat dit niet het geval is, dus heb je wellicht moreel recht op vergoeding van de kosten door die vriend (in ieder geval deels), maar aan moreel recht heb je niet zo veel.....
(Ik ga er overigens van uit dat jij de hoofdboeker bent en dus de rekening krijgt van de aanbieder).

Heb je al contact gezocht met het bedrijf waar je geboekt hebt? Als de reis pas over een aantal maanden is, kan het zijn dat men coulant is en de boeking opnieuw in de verkoop gooit. Je zult dan waarschijnlijk nog wel wat 'administratiekosten' moeten betalen, maar dat zal nooit een heel hoog bedrag zijn.

Is dit niet mogelijk, dan kun je onderzoeken of je de reis kunt doorverkopen of wellicht toch een andere reisgenoot zoeken.

Wellicht heb je inmiddels al wel contact gehad met die vriend? Aangezien jullie een vakantie hebben gepland, neem ik aan dat je deze persoon al langer kent en dergelijke. Is er misschien een logische verklaring dat deze vriend (tijdelijk?) niet reageert op appjes e.d.?