br
door bram123_1 May 27, 2005 om 11:19
Voeding & gezondheid

Algemene vraag

Stel je neemt je jack russell mee naar de supermarkt. Je maakt je hond buiten vast aan een fietsenrek, reclamebord oid.

Je komt terug van boodschappen doen en er staat iemand die zegt: uw hond heeft mijn kind gebeten.

Wie is er aansprakelijk? Hoe zit dit juridische?

Vandaag overkwam mij dit, maar er was geen zichtbaar letsel en de vrouw liet het erbij. Maar wil ik weten, hoe zit dit want ik heb wel een avp.

alvast vriendelijk bedankt.

Bram

249 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij vrij duidelijk dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is voor letsel of schade door de hond veroorzaakt. Het feit dat de hond vastgelijnd zit aan een reklamebord doet er niet toe. Ook als een hond gewoon aangelijnd is kan die een plotselinge uitval maken. Een gewone WA verzekering is voldoende om dit soort zaken te dekken heb ikzelf ervaren. Als het vaker voorkomt dat een hond bijt kan zelfs de politie optreden en de hond in beslag nemen en op last van de officier van justitie laten vernietigen. Hoop dat het nooit zo ver komt. Groeten - E.

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken valt dit onder Wettelijk Aansprakelijkheid
Particulieren-verzekering. Let er wel op dat deze huisdieren dekt, dit
is bij een enkele WAP-verzekering niet zo.

Wat ik mij afvraag, of het gedekt is als de hond niet onder toezicht
staat. Hij zit immers alleen buiten zonder z'n baas. De WAP-polissen
zijn niet duur en sluiten daarom vele zaken uit, die je pas te weten
komt, wanneer je ze nodig hebt.

Is er een WAP-schadebehandelaar onder de collega's?

Vladja

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

als (ex) schaderegelaar kan ik hier wel iets over zeggen.Inderdaad is de eigenaar van een dier  vrijwel altijd aansprakelijk voor door het dier veroorzaakte schade (tenzij schuld van degene die de schade oploopt), ook als je geen toezicht op het dier hebt. (bv koeien in de wei).Wel zal de eiser moeten aantonen dat het uw hond was en dat hij niet zelf de schade in de hand gewerkt heeft (bv door een wildvreemde hond te gaan aanhalen) Ik ken geen AVP verz. die schade door dieren niet dekt, maar u kunt het voor de zekerheid even nakijken of vragen. Indie men u aansprakelijk stelt voor wat dan ook: niet zelf iets gaan regelen, maar direct de AVP verzekering inschakelen. Sta graag open voor meer  vragen!

ve
door verwijderd - May 27, 2005 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft uw hond onbeheerd achtergelaten, u bent daarmee verantwoordelijk.