me
door meisie Feb 28, 2008 om 10:23
Voeding & gezondheid

Bakken en braden zonder spatten?

Heeft iemand een tip hoe ik (gezond!) met olie  e.d. kan bakken en braden zonder de olie  overal heen spettert en spat.

34359 30 Rapporteer

hell-rider
door hell-rider - Feb 28, 2008 om 10:47
573 Antwoorden / 0 Vragen

Een deksel zou kunnen helpen.

Hell-Rider

johanpc
door johanpc - Feb 28, 2008 om 10:48
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat spatten wordt verorzaakt door het vocht dat in het vlees zit, en is bijna niet te voorkomen.

Het vlees goed uitlaten lekken of droogdeppen met keuken papier of schone theedoek helpt iets.

johanpc
door johanpc - Feb 28, 2008 om 10:49
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Hell-rider meestal gebeurt het als je het vlees in da pan legt en dat gaat dus niet als er een deksel oplicht.

karen81
door karen81 - Feb 28, 2008 om 11:39
9 Antwoorden / 5 Vragen

mijn moeder gebruikt altijd een spatopvanger, weet het echte woord niet, het is een soort van platte zeef. Je kan ook het vet iets langer laten sudderen(met het risico dat het vet verbrand) en dan gewoon weglopen als je het vlees in de pan legt, je vet wordt heter en dus zal je vlees sneller dichtbranden

holstein
door holstein - Feb 28, 2008 om 12:01
922 Antwoorden / 16 Vragen

Volgens mij zijn er " problemen" die eenvoudig weg niet op te lossen zijn......
                         sad-happy

johanpc
door johanpc - Feb 28, 2008 om 12:09
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat heet spatdeksel gebruik ik ook, maar dan nog op het moment dat je het vlees in de pan doet krijg je dat spat fontijn.

hans

wimbremer
door wimbremer - Feb 28, 2008 om 12:38
122 Antwoorden / 19 Vragen

Tuurlijk wel.... Vet gewoon niet TE heet laten worden doet wonderen... Gebruik boter c.q. braadvet waar weinig of geen water in zit zoals Chroma. Olijfolie bijv, spat zeer erg net als de meeste roomboters.

Een deksel gebruiken is vragen om spatten: vocht uit vlees condenseert op de deksel als water en dat valt bij deksel optillen weer in het (gloeiend hete) vet. Maar een béétje spatten zul je altijd blijven houden, maar verminderen kan zeer zeker!

marbia
door marbia - Feb 29, 2008 om 09:59
17 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal "spatloos"bakken met olie lukt denk ik nooit. Wel heb ik het idee dat het ene merk meer spat dan het andere. Het is een kwestie van uitproberen van verschillende merken.

Met vriendelijke groet,

Marbia

me
door meisie - Feb 29, 2008 om 10:29
141 Antwoorden / 169 Vragen

Veel schiet ik dus niet op, er zit ,geen echte tip tussen.

Het gebruik van Croma e.d. vind ik niet zo geweldig, ik gebruik n.l. liever natuurlijke olie want daar zitten de minste hulpstoffen en E-nummers in en is gezonder.

En......  nu heb ik zelf  toevallig een tip tegen spatten gevonden!! (of hij werkt weet ik nog niet):

Bij de braadboter wat zout toevoegen tijdens het braden.  Ik weet niet of het ook echt helpt , en of het bij braden met olie ook werkt, maar ik ga het eens proberen.

Bedankt verder allemaal en ik hoop dat deze tip dus gaat werken.

\

ib
door ib - Feb 29, 2008 om 13:04
6 Antwoorden / 11 Vragen

Wat helpt is te bakken met  bakboter én olie. Dus allebei tegelijk. Is ook lekkerder.

ge
door gerans - Feb 29, 2008 om 13:10
10 Antwoorden / 3 Vragen

Van te voren, dus voordat u olie in de pan doet, bij het opwarmen van de pan er een beetje zout instrooien. Let op: het vlees dus iets minder zouten.

chouffebier
door chouffebier - Feb 29, 2008 om 13:12
32 Antwoorden / 27 Vragen

Olie in de pan en de olie goed verdelen door met de pan te draaien.

Dan het te bakken produkt erin leggen en daarna pas de verwarming aanzetten.

va
door vanroekel - Feb 29, 2008 om 13:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Laatst waren bij onze vrienden in Frankrijk en zij kochten in de supermarkt een kan met 5 liter zonnebloemolie. Reagerend op mijn verbaasde vraag: "Bakken met olie spettert alles onder"antwoordden zij: "Nee hoor, altijd een klontje boter toevoegen en dan is er absoluut geen gespetter" Deze raad volgde ik op en beka en braad gezond spettervrij met zonnebloemolie.

Olijfolie Virgin nooit gebruiken om te braden daarvoor is het niet bedoeld, gebruik dan de 2de persing.

jb
door jblom - Feb 29, 2008 om 13:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vlooeibare Croma in de pan, niet te heet laten woden (goudbruin) vlees rustig in de pan doen. Aan weerskanten even aanbraden, dan laten sudderen op een laag pitje afhankelijk van de vleessoort.

na
door naat9 - Feb 29, 2008 om 13:51
14 Antwoorden / 15 Vragen

Doe gewoon heel heel klein beetje boter bij de olie, dan spat de olie niet meer. Als je alleen in olis bakt dan spettert het de pan uit, dat heb ik ook ervaren. Een klein steekje boter erbij doet wonderen.

stip_1
door stip_1 - Feb 29, 2008 om 14:02
2 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ook wel wil helpen is het vlees even in de bloem te deppen. de bloem absorbeerd het vocht in het vlees. koks doen dat altijd zo

bi
door bisamar - Feb 29, 2008 om 14:27
17 Antwoorden / 5 Vragen

is ook mijn ervaring

bi
door bisamar - Feb 29, 2008 om 14:29
17 Antwoorden / 5 Vragen

doe ik ook altijd maar wel bij kip en varkensvlees.

stip_1
door stip_1 - Feb 29, 2008 om 14:51
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bisamar, je hebt gelijk was ik vergeten te melden. komt omdat rundvlees vaak gesudderd wordt en de bloem maakt dan de jus wellicht onbedoeld gebonden groetjes stip

re
door renze - Feb 29, 2008 om 15:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees heel goede tips in zoals droogdeppen van het vlees en niet al te heet laten worden van de olie.
Vocht is zwaarder dan vet en zal zodra het in de olie komt onder de olie bijna gelijk gaan koken en in stoom veranderen , vervolgens op willen stijgen en spat = daar heb je 'm = de olie wegdrukken en eigenlijk is hieraan dus weinig anders te doen als te zorgen dat het vlees niet nat is en de het temperatuurverschil niet al te groot is, is ook beter voor het vlees en dat is toch het belangrijkst.

pa
door pather - Feb 29, 2008 om 15:46
2 Antwoorden / 0 Vragen
pa
door pather - Feb 29, 2008 om 15:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zorg ten eerste dat je vis of vlees goed droog is gedept  als je gebruik maakt van  olie in de pan.
Of marineer vlees of vis in kruiden met olie,dep het wederom goed af ( met bijvoorbeeld keukenrol) en bak  het in een hete  DROGE pan.

ra
door radenmaar - Feb 29, 2008 om 19:46
16 Antwoorden / 13 Vragen

De tip die ik van de slager heb gekregen is, product voor bakken en braden in de pan en het vlees er glijk bij doen.Duurt iets langer met bruin worden maar het spatten is eigenlijk haast weg.Dus proberen waard.

succes ermee

la
door laptop - Feb 29, 2008 om 21:28
92 Antwoorden / 14 Vragen

beetje koude melk toevoegen!  lepel is genoeg!

door 4711 - Feb 29, 2008 om 22:13
885 Antwoorden / 2 Vragen

Het water (vocht ) in het vlees in de hete pan veroorzaakt het gespetter, dus in magnetron voorverwarmen en drogen zou het ook minder spetterend maken!

Wel word je vlees erg droog maar het spetterde niet meer!

ba
door baan4 - Mar 2, 2008 om 06:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer een grill pan het vocht zakt naar beneden en maakt niet direct kontakt met het vlees zodat je het spatten al voor 60% reduceert

ta
door tartarus - Mar 2, 2008 om 11:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

zorg dat alles zo droog mogelijk is,het spatten komt
meestal door vocht.
geluk ermee

ma
door malia59 - Mar 2, 2008 om 20:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn tip: neem een diep bord met wat (olijf of zonnebloem)olie en leg je vlees erin, wentel het even rond en laat het zo op temperatuur komen. Wel even afdekken met plastic folie. Je kunt eventueel smaakstoffen toevoegen. Voeg pas zout toe vlak voor het bakken. Bak het vlees dan niet te heet -zonder toevoeging van extra ve/olie- in een pan met  anti aanbak laag. Het Voedingscentrum beschrijft deze techniek als bakkerellen. Je gebruikt zo weinig vet en het spettert niet.

Overigens: een goede kwaliteit vlees (biologisch) bakt aanmerkelijk beter dan het vlees van de supermarkt/kiloknaller/plofkip

elenay
door elenay - Mar 2, 2008 om 21:20
1031 Antwoorden / 142 Vragen

@meisje,

misschien heb je hier wat aan en klik ook maar eens boven in het menu op de link. Ik heb ook eens ergens als tip gelezen dat als je het vet in de pan hebt gedaan en je er dan eerst wat zout op strooit het niet zou spatten. Of het werkt, dat zou je kunnen uitproberen, want ik heb geen idee. Niet handig als je zout vrij eet, dus dan is de link wel wat. En hier heb je een andere oplossing:

Bakken zonder toevoeging van vet door....

knolselder
door knolselder - Mar 5, 2008 om 17:33
16 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Meisie!

Ik wil toch nog ook even een lans breken voor het antispatdeksel, naast de combi olie/boter. Die zijn er in diverse uitvoeringen en lang niet allemaal even effectief. Ik gebruik zelf platte, zeef-achtige antispatdeksels van zgn. strekmetaal, een fijn aluminiumgaas. Die laten optimaal waterdamp door en houden de meeste spetters goed binnen. Soms wil je nou eenmaal flink heet kunnen bakken, en dat gaat nou eenmaal met enig spetteren gepaard, zeker als het dik vlees of vis betreft. Daar zit relatief veel vocht in dat er door het krimpen van de buitenkant uitgedreven wordt.

in elk geval smakelijk eten! Knolselder