Coatinglaag van brilleglazen slijten
ik heb 2 jaar terug in augustus een bril gekocht met variofocus glazen meekleurend en ontspiegeld dit was een vrij dure bril
in juni dit jaar ben ik terug geweest omdat er een streep over het linkerglas liep dit bleek de coating laag te zijn die beschadigd was en er was niets aan te doen omdat het erger werd ben in ik in begin oktober nogmaals terug geweest en kreeg het zelfde te horen andere glazen zouden mij € 530 kosten na na vraag bij een andere opticien werd dit bedrag bevestigd maar er werd mij ook verteld dat ik tot augustus garantie op mijn glazen had dit is mij niet vertelt in juni bij mijn eigen opticien nu zit ik in dubio om te gaan reclameren maar zou het zin hebben
Het verdwijnen van coating kan veel oorzaken hebben: verkeerd schoonmaakmiddel (bv glassex is fout, milde vloeibare handzeep is ok), papieren keukenrol of zakdoekjes etc (zitten minniscule houtsplinters in die de coating vh glas af schuren), huidcontact vd coating vooral icm (zuur) zweet.
Waarmee maakt u de glazen schoon?
hoi
bedankt voor je reactie
ik maak mijn bril altijd schoon met en microvezel brillendoekje
ik draag nu al 28 jaar een bril en heb dit nog nooit meegemaakt vind het maar raar want variofocus is toch merk glas
die coating slijt er op de duur altijd van af, daarom bestel ik al lang geen bril met coating meer, is weggegooid geld.
Dag dinitrici,
Op een kras in de coating is geen garantie. Er zijn verschillende hardheden in coatings, met verschillende prijskaartjes.
Mijn opticien adviseert iets afwasmiddel zoals Dreft onder de kraan eerst spoelen en dan met een brillendoekje of vaak gewassen zakdoek droogdeppen.
Geen vochtige brillendoekjes zoals van ALDI of droge microvezeldoekjes gebruiken en niet wrijven. Dat mag alleen onder de waterstraal met afwasmiddel.
Hardware ERror MAN.
Ik maak altijd schoon met lauw water afwasmiddel en daarna afdrogen met microvezeldoekje.
Zou niet weten waarom microvezeldoekjes niet zouden mogen. Die gebruik ik al jaren en de coating zit er nog altijd op. Ik gebruik er wel een die ook voor cameralenzen gebruikt wordt. Ik kan me wel voorstellen dat als je een echt vieze bril direct schoon probeert te maken met een microvezeldoekje dat je dan de laag eraf schuurt. Maar oke dat weet ik ook niet zeker. Ook maar even niet proberen.
Het is mij ook overkomen dat de coating eraf is gegaan naar een paar jaar. Dat kwam omdat ik met te warm water schoonmaakte.
@dinirici
Varifocus is geen merk glas. Varifocus is de geleidelijke overgang van verschillende sterkten voor veraf en dichtbij (lezen).
Vele fabricanten leveren varifocusglazen in diverse kwaliteiten, zoals een goedkoper smal leesgedeelte of een duurder breed leesgedeelte, en met coatings met verschillende hardheden.
Ik koop mijn brillen al meer dan 20 jaar bij Hans Anders, altijd met ontspiegelde en zonwerende glazen, en ik heb nog nooit meegemaakt dat de coating beschadigd raakte (nee, ik heb geen aandelen...). En ik maak ze schoon met microvezeldoekjes, mijn zakdoek en zelfs keukenpapier. En zeker bij zo'n dure glazen mag dit niet gebeuren. Maar ik heb me ooit laten vertellen dat de meeste glazen gewoon uit dezelfde fabriek komen, of ze nou door Hans Anders of een dure opticien worden verkocht. Ik zou altijd reclameren en als u een rechtsbijstandverzekering hebt deze eventueel inschakelen en u niet laten afschepen met "het is uw eigen schuld, waarschijnlijk hebt u de glazen verkeerd schoongemaakt". Dit is namelijk altijd het eerste wat ze zullen zeggen. En ze hadden u bovendien in juni moeten vertellen dat u nog tot augustus garantie had. Ik wens u veel succes.
Ik heb toevallig een paar weken geleden ook een bril gekocht variofocus en meekleurende glazen. De verkoper heeft me gezegd, nooit de bril met keukenpapier, papierenzakdoekjes etc. schoon te maken. Alleen met een zacht doekje en drupje afwasmiddel.Ik zou verhaal halen als dit er bij u niet is gezegd toen u de bril kocht.
Dan is Hans Anders blijkbaar de enige die glazen met coatings verkoopt die overal tegen kunnen. Ik gebruik namelijk wel gewoon keukenpapier of bij gebrek aan iets anders zelfs af en toe mijn T-shirt of trui om de glazen schoon te maken en in ruim 20 jaar tijd heb ik nog nooit een beschadiging van de coating kunnen constateren (en ik koop elke 2 jaar een nieuwe bril). Het lijkt er verdacht veel op dat opticiens met opzet waarschuwingen voor het schoonmaken geven zodat ze later de schuld op de klant kunnen schuiven omdat deze de glazen dan niet goed zou hebben behandeld.
Vroeger waren alle brillen voorzien van echt glas,al of niet met een coating,die er met hoge temperatuur opgedampt was. Tegenwoordig is het gelukkig allemaal kunststof met een wat zachtere coating dan vroeger.Ik adviseer de klanten altijd om de bril met warer af te spoelen en dan met een zachte doek af te drogen.Een brilledoekje is ook goed mits die apart wordt bewaard en steeds verwisseld wordt.Laat geen druppels achter, die oxyderen op de coating.Bij de ,, goede,, opticien is er altijd een fabrieksgarantie van meestal 2 jaar. Komt u na de 2 jaar met een loslating dan zal de echte opticien geen problemen maken en u een coulance regeling aanbieden. Meestal voor de halve prijs met eventueel een nieuwe meting.Bedenk wel dat de tijden van vroeger ,waar je 20 jaar met een bril deed ,niet meer van deze tijd zijn, de monturen mode veranderd om de 2 jaar, net als de auto,s. En hoe meer je poetst aan een bril hoe harder de coating slijt, net als een auto. Maar met de service scheelt het enorm waar je de bril vandaan hebt. Een zelfstandige opticien doet er natuurlijk van alles aan om z,n klanten te behouden. En onthoud , de klanten met de grootste monden krijgen meer voor elkaar! Dus gewoon teruggaan met die losgelaten coating en eisen dat die omgeruild wordt. !!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer