cyvonne
door cyvonne May 10, 2007 om 17:22
Voeding & gezondheid

Contactlenzen

Ik ben 19 jaar en draag al zo'n 3/4 jaar zachte lenzen. In de laatste 1 à 2 jaar zijn mijn ogen veel achteruit gegaan. Nu heb ik me laten vertellen dat door harde lenzen je ogen minder snel achteruit gaan. de sterkte van mijn ogen zijn: -4.00 en -4.50. Omdat ik nog enigzins in de pubertijd zit, en mijn ogen nog steeds achteruit kunnen gaan, overweeg ik om harde lenzen te nemen. Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen? Misschien nog een belangrijke bijkomstigheid: ik heb een lichte vorm van nachtblindheid en 's avonds geregeld droge ogen.

4866 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 10, 2007 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo cyvonne,

dit is niet echt mijn veld, maar kon he tniet laten om er toch op te reageren. Het is een fabeltje om te zeggen wanneer je andere type lenzen gaat gebruiken dat je ogen minder hard achteruit gaan. Het zit in je genen wat voor een oogafwijkling (in het algemeen gesproken) je hebt. dit komt vooral naar boven tijdens je pubertijd en lenzenhebben hier niet (of nauwelijks) invloed op, Tijdens je groei zullen je ogen het snelste achteruit gaan. Nu je dus aan het einde van je groei komt zullen je ogen ook minder snel achter uit gaan en uiteindelijk om een stabiel niveau komen en de eerst komende jaren (!!) niet meer achteruit gaan.. Dit is ook een van de redenen waarom ze bij jonge mensen (pubers) geen oog laser behandelingen doen, omdat je ogen nog steeds aan het groeien zijn en eigenlijk nog een beetje slechter kunnen worden.

Misschien is het verstandig om eens een opticien te bezoeken je vragen daar voor te leggen. Ik denk dat ze je graag te woord willen staan

Succes Laaglander

ve
door verwijderd - May 10, 2007 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mezelf: zucht waar is de tijd gebleven van de edit knop om wat taalfouten te corrigeren, nou ja hoop dat je het me kan vergeven ;-)

ve
door verwijderd - May 10, 2007 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de opticien kon ik beiden goed hebben en is het aan mezelf om een keuze te maken. Het voordeel volgens de opticien is dat harde lenzen geen vocht vasthouden, en de droge ogen 's avonds dus verleden tijd kunnen zijn. Het nadeel is echter, dat je geen reserve hebt. Toch heb ik nog steeds geen keus kunnen maken. Vandaar dat ik mijn vraag hier neerleg.

ve
door verwijderd - May 10, 2007 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag cyvonne,

heb je hierover al contact gehad met je oogarts of opticiën? Dat je ogen (sneller) achteruit gaan door zachte contactlenzen is een fabeltje, ik heb al minstens 6 jaar (waarschijnlijk langer, maar ben intussen naar een andere opticën overgestapt) dezelfe sterkte, -2,5 en -3,5. ook ik ben nachtblind (zo nachtblind als een geblindeerd paard) en ik werk op kantoor dus heb ook in de avond geregeld last van droge ogen.

Sinds twee maanden heb ik daarom (op aanraden van mijn opticën) daglenzen, dat zijn zachte lenzen die je elke ochtend indoet en elke avond in de prullenbak gooit. Omdat deze extra vochtig zijn, heb ik vrijwel geen last meer van droge ogen.

Ander bijkomstig voordeel (vooral in jouw geval) is dat je gemakkelijk je lenzen kunt inwisselen bij je opticiën als je sterkte veranderd, en omdat je elke maand een nieuw pakketje haalt, kun je eventueel elke maand je ogen laten meten.

De kosten ligeen rond de 30 euro per maand, en die kun je, als je ziektekostenverzekeraar niets vergoed, aanvoeren bij je belastingaangifte als ziektekosten.

Succes

Linda

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cyvonne,

Ik denk niet dat zachte lenzen je ogen slechter maken. Maar met harde lenzen gaan je ogen wel iets vooruit. ik spreek uit ervaring. Ik ben 25 jaar geleden begonnen met harde lenzen, na zo'n 4 jaar was ik overgestapt op zachte.Nu ik sinds 2 jaar weer harde lenzen draag merk ik dat ik als ik ze uit heb, vooral als ik 's ochtends wakker wordt, dat mijn zicht een stuk beter is zonder iets in. Omdat er ook niet zoveel vuil aan blijft kleven doordat ze hard zijn (trouwens alle harde lenzen zijn tegenwoordig niet echt helemaal hard maar half en zuurstofdoorlatend) zijn ze ook hygienischer. Maar ik vind er 1 groot nadeel aan zitten en dat is dat er sneller iets onderschiet. Helaas kan ik geen zachte lenzen meer gebruiken anders stapte ik toch weer over.
Maar laat je door een goede opticien of oogarts begeleiden en vraag desnoods of je harde mag uitproberen. Kan je altijd kijken wat je het beste bevalt.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Cyvonne

Ik zie dat meerdere mensen vertellen dat het een fabeltje is dat je sterkte achteruit gaat met zachte lenzen. Maar die ervaring heb ik juist wel. Ik heb jarenlang (ca. 10 jaar) daglenzen gebruikt (Bausch & Lomb) en mijn ogen gingen met het jaar achteruit. Ook kreeg ik steeds meer last van droge en zere ogen. Mijn ogen gingen zeg maar die daglenzen afstoten. (schijnt vaak voor te komen op termijn).

Daarom heeft mijn opticien aangeraden de daglenzen te verwisselen voor een vormvaste lens, de Xtralens. Deze is hard, maar met een speciaal laagje, groter dan een gewone harde lens en wordt speciaal naar je oog gemaakt. Ondanks dat ik mijn zachte lenzen wel erg mis (van deze vormvaste heb ik geregeld last als er stof/haartjes in waaien, ze zijn gewoon iets minder comfortabel dan zachte lenzen) heb ik geen droge ogen meer en is mijn oogsterkte voor het eerst gelijk gebleven.

Solar: welke daglenzen gebruik jij, omdat je zei dat ze extra vochtig zijn? Acuvue moist? Als ik ga zwemmen of op vakantie ben dan neem ik nog wel zachte lenzen mee, die Bausch en Lomb dus, extra vochtige lenzen zou ik ook goed kunnen gebruiken, maar zag dat die Acuvue moist een heel stuk duurder zijn.

Dinos

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je last hebt van droge ogen zullen harde lenzen niet geschikt zijn voor jou. De lenzen zullen zich op je ogen vastzuigen, ze hebben (traan)vocht nodig om dit te voorkomen. Ik had hetzelfde probleem, het was een onaangenaam gevoel. En of je nou harde of zachte lenzen gebruikt, dat heeft geen invloed op je oogafwijking. Je ogen zijn zeer belangrijk, je kunt het beste deskundig advies vragen aan een goede opticien. Ik ben destijds goed geadviseerd door Groeneveld; daar had men duidelijk het beste met me voor. Je kunt eventueel overdag je lenzen dragen en 's avonds een leuke bril. Ik ben ook nachtblind, een bril met gele glazen (opticien!) helpt iets. Sukses! Aquarius.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

hai,

Ik weet niet welk merk het is, ik heb ze van het eigen merk van Het Huis (die betrekken ze bij Bausch en bij Acuvue)

Linda

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Aquarius

Voor zover ik het van mijn opticien begrepen heb is het juist zo: zachte lenzen zuigen zich vast aan je ogen, vooral aan het oogwit en onttrekken zo veel oogvocht.

Harde of vormvaste/zuurstofdoorlatende lenzen 'zwemmen' in het vocht van de iris en zuigen zich dus absoluut niet vast.

Daarom heb je met zachte lenzen vaak droge ogen en met 'harde' niet.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Yvonne

Ik draag al harde zuurstofdoorlatende lenzen vanaf mijn 18e en ben nu 45 , ik knipper te weinig en heb wel eens last van droge ogen maar het is te doen, gewoon een keer extra het eiwit afwassen met een reiniger, ik ben erg tevreden, natuurlijk zijn mijn ogen in de loop van de jaren wel slechter geworden,(-2) maar zoals gezegt, ik ben erg tevreden.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie adviezen! Ik zal me laten adviseren door een gespecialiseerde opticien. Als ik eraan twijfel, kan ik altijd een second opinion laten doen.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het een idee om naar een contactlens-specialist te gaan ipv naar een opticien of oogarts. De contachtlens-specialist kan precies meten welke lenzen het meeste geschikt voor je zijn. De prijzen zijn hier wel hoger dan bij een opticien of oogarts, maar je weet dan zeker dat het goed is.

Ik draag zelf al ruim 20 jaren harde lenzen en mijn ogen zijn niet achteruitgegaan. Voor je ogen zelf zijn harde lenzen beter, aangezien je merkt als er een stofje onder komt, zodat je de lens gelijk schoon kunt maken. Bij zachte lenzen voel je dit niet gelijk, totdat het oog gaat irrriteren door het stofje en dan heb je de irritatie aan je oog al.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Cyvonne,

Ga met deze vragen naar een echte oogarts en laat hem je ogen beoordelen, Ikzelf draag nu 35 jaar harde lenzen. Deze zijn mij destijds aangeraden door een oogarts die tevens oogchirurg was in het ziekenhuis. Tegenwoordig ga ik ook naar het ziekenhuis naar de oogarts. Van de huisarts kun je een verwijsbrief krijgen.

Ik ben begonnen met harde, niet zuurstofdoorlatende lenzen, later kreeg ik zuurstofdoorlatende. Alle lenzen kunnen vacuum zuigen, maar door je ervaring die je krijgt, zijn ze zonder problemen weer los te maken. Bij zachte lenzen zijn er eerder risico's van oogontstekingen. Je mag niet zeggen dat een oogafwijking sneller achteruit gaat bij zachte lenzen, maar bij harde lenzen gaat deze wel degelijk minder snel achteruit (de cilindrische afwijking wordt namelijk gecorrigeerd). Tijdens mijn brilperiode had ik ieder jaar een correctie nodig, nadat ik lenzen ging dragen (18-jarige leeftijd) heb ik tot op heden eenmaal een correctie gehad. Harde lenzen zijn tevens in het gebruik goedkoper. In de 35 jaar heb ik 5 paar lenzen verbruikt. Over het algemeen wordt er gezegd dat je harde lenzen om de 3 - 5 jaar moet vervangen. Ik doe dat niet. Zolang ze goed zijn en geen last geven, laat ik het ook nog door de oogarts controleren en in overleg met hem vervang ik ze of blijf ze dordragen.

Het kan zijn dat je nu droge ogen hebt vanwege de puberteit, maar dat zou straks weer over kunnen zijn, de oogarts kan dat beoordelen. Ik heb een jaar last van droge ogen gehad in het begin van de overgang (bij meting bleek dat ik onder de 1 zat, wat zeer weinig was). Ik heb toen van de oogarts een recept gehad voor speciale oogdruppels, een soort kunsttraan (een dag en een nachtdruppel) die niet schadelijk waren voor de lenzen. Inmiddels heb ik er geen last meer van en bleek bij de laatste meting dat de hoeveelheid traanvocht weer normaal was. Zou de oogarts bij jou tot de conclusie komen dat je droge ogen zult blijven houden (hij zal dat ook bij jou meten, alsmede de samenstelling van het traanvocht beoordelen), dan zul je toch zachte lenzen moeten nemen. Harde lenzen zullen dan altijd voor irritatie zorgen. Zowel de lenzen als de schoonmaakvloeistof en inzetvloeistof voer ik aan als ziektekosten bij mijn belastingaangifte zoals Solar al aangeeft.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt, maar dan toch adviseer ik je naar een oogarts te gaan en samen met hem te overleggen welke lenzen het meest voor jou geschikt zijn. Je ogen zijn belangrijk.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik 14 jaar harde lenzen gedragen.. sterkte -2..
toen ik drie jaar geleden over ging op zachte lenzen had ik plots -3..

De verklaring is als volgt:
harde lenzen veroorzaken een lichte vervorming van je oog lens, overigens zonder schade toe te brengen. Het duurt een behoorlijke tijd (wel een maand ofzo) voor je oog na het stoppen met het dragen van harde lenzen.. voor ze weer hun 'natuurlijke' vorm hebben.

Dat je ogen beter zijn als je je harde lenzen niet draagt is dus wel waar maar berust op een illusie.. feitelijk zijn je ogen gewoon nog een beetje 'vervormd' en dus beter.. in mijn geval had ik vroeger bij het niet dragen van mijn lenzen een -2 effect en nu een -3 terwijl mijn ogen niet slechter of beter zijn geworden.

De keuze voor hard of zacht is dus puur een overweging van 'wat vindt ik handig? Hoe groot is de kans dat ik ze (regelmatig) verlies? en wat geeft mij het meeste comfort (voor harde lenzen is een tekort aan oogvocht een groter probleem dan met zachte kan ik uit ervaring zeggen.. en het afwisselen met een bril is wat comfortabeler met zachte lenzen heb ik gemerkt omdat je ogen na het gebruik van harde lenzen dus langzaam 'veranderen' en daar kan een bril geen rekening mee houden!

dus.. doe er je voordeel mee en kies je voorkeur.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb zelf vanaf mijn 18e zachte lenzen, ik ben nu 30.
Mijn ogen zijn eerst beter geworden en daarna stabiel gebleven.
Nu is het zelfs zo dat mijn ogen beter zijn geworden.
Dus ik denk niet dat het uitmaakt welke lenzen je daarvoor gebruikt.

Ik denk ook juist als je last hebt van droge ogen, zachte lenzen beter zijn.

Succes!
Groetjes :)

ve
door verwijderd - May 12, 2007 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik draag 27 jaar zachte lenzen. Heb 1 keer een oog probleem gehad.Ik bemerk zelfs nu ik lenzen draag mijn ogen vrij stabiel blijven. Ik heb -4.50 en min 6.00. Eerst verwerkte mijn opticiën de cilinder gedeelte ook in mijn lenzen,voor het lezen, maar ja nu ik een dagje ouder wordt moet ik dit nu gaan opvangen met een lees bril. Mijn dochter draagt ook zachte lenzen en heeft inderdaad ook jouw probleem.Zij last een lenzen vrije dag in, en dat doe ik trouwens ook. Zo geef je je ogen een dag rust. En als ze s'avonds niet weg hoeft doet ze ze op tijd uit.

ve
door verwijderd - May 12, 2007 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb inderdaad ook een cilinderlens.
Het verschil is dat je oog iets meer een eivorm heeft (de iris)
De lens is dan iets groter, een iets andere kleur en natuurlijk iets duurder.

Voor nachtblindheid heb ik van horen zeggen dat brillen met gele glazen goed werken tegen de verblinding van andere auto's.
Die kan je altijd gebruiken als je je lenzen in hebt.

Weet je al wat je gaat doen?
Succes!

ve
door verwijderd - May 16, 2007 om 22:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het dragen van harde lenzen heeft geen invloed op het tempo waarmee uw ogen achteruit gaan. Maar wanneer u 's avonds last heeft van droge ogen, kunt u met uw opticien bespreken of hydrogel/siliconen lenzen misschien de oplossing voor u zijn. Biovision heeft hele goede (vind ik) hudrogel lenzen, ook cylindrisch. Dat zijn speciaal lenzen voor mensen die en vaak droge ogen hebben, of in rokeige ruimtes werken of mensen die voor hun werk veel naar het beeldscherm moeten turen. De meeste opticiens kunnen voor u op proef lenzen bestellen om te kijken hoe het bevalt. Nog een topmerk van hydrogel lenzen is Extreme H2O en een hele goede vloeistof hiervoor is Océ Twins. Ik raad u echt aan om het te proberen. Succes

ve
door verwijderd - May 17, 2007 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik ben zelf opticien en contactlensspecialist (zo'n 14jaar nu) en wil je daarom heel graag adviseren. Het beste wat je kunt doen is inderdaad harde lenzen nemen, niet zo zeer vanwege je sterkte, maar zowieso is het dragen van harde contactlenzen veel beter voor je ogen, ZEKER als je droge ogen hebt!! Zachte contactlenzen bestaan voor het grootste gedeelte uit water, maar kan dat gemakkelijk kwijtraken, in een airco ruimte, in de auto met de blower aan, achter de pc enz. Wanneer een zachte lens dehydreert, droger wordt, verandert de sterkte van de lens, maar ook de maat!! De lens gaat dan strakker op het oog zitten en knelt daarbij de bloedvaten rondom het oog af en belangrijker nog de traancirculatie onder de lens stagneert. De traancirculatie is essentieel voor de stofwisseling van het oog, het voorziet het oog van zuurstof en voedingsstoffen en zorgt dat de afvalstoffen en bacterien weggespoelt worden. Kortom als de traancirculatie stagneert, verstik je het oog en maak je de kans op infecties en intolerantie daarbij enorm groot. Een harde lens daarentegen is een vormstabiele lens, hetgeen inhoudt dat de lens geen vocht opneemt en het dus ook niet kwijt kan raken. Daarbij kunnen er ook geen bacterien e.d. in het materiaal trekken, hetgeen bij zacht wel het geval is. Mits een harde contactlens goed is aangemeten heeft de lens geen enkele invloed op de stofwisseling van het oog, waardoor het oog er totaal geen problemen mee heeft dat er een lens op zit. Het enige minpuntje is dat het enige tijd in beslag neemt er goed aan te wennen, omdat het bovenooglid in eerste instantie protesteert tegen de rand van de lens, maar nogmaals mits de lens goed aangemeten is en in de goede positie op het oog zit is hier met enkele dagen tot een week goed aan te wennen en zal het comfort uiteindelijk net zo hoog, dan niet hoger zijn dan met een zachte lens. Een lens die de overgang van zachte naar harde lenzen vrij gemakkelijk kan laten verlopen en die ook nog eens helemaal op maat van jou ogen gemaakt wordt is bijvoorbeeld de Xtralens. Voor meer informatie kun je kijken op www. xtralens.nl Ik hoop dat ik je hiermee verder heb kunnen helpen en wens je heel veel succes in het maken van de juiste keuze.

ve
door verwijderd - May 17, 2007 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@cyvonne,

even dit. Als je droge ogen hebt zijn contactlenzen waarschijnlijk niet zo geschikt voor je. Althans dat is mij verteld. Je kunt dan gemakkelijk irritaties aan je ogen krijgen en dan ben je nog verder van huis. Dus vraag dit eerst eens aan een oogarts. Hartelijke groet, Elena