jpm
door jpm Jan 12, 2013 om 11:35
Voeding & gezondheid

De huishoudelijke hulp verdwijnt?

Gisteren zag ik op de televisie de staatssecretaris Martin van Rijn in Pauw en Witteman. Hij verdedigde het voorgenomen beleid om de huishoudelijke hulp van de thuiszorgorganisaties grotendeels af te schaffen en daarvoor in de plaats dit als een verplichting te stellen voor de kinderen van hulpontvangers ofwel andere mantelzorgers.

Ik zou graag eens willen weten hoe deze plannen algemeen worden ervaren. Willen ouderen die de hulp ontvangen dit wel van hun kinderen vragen? Willen ze dat wel aan vrienden of buren vragen? Wat vinden de kinderen die deze hulp zouden moeten geven, terwijl ze hun leven aan het opbouwen zijn, vaak niet zo dicht in de buurt van de ouders wonen, etc.?

Natuurlijk vind ik dat er bezuinigd moet worden, maar de staatssecretaris wilde laten geloven dat dit niet (het enige) motief was om een en ander aan te pakken.
Wat moeten we ermee? Ik denk namelijk dat dit wel het enige motief is. Mensen met een dikke portemonnee die de hulp uit eigen zak moeten betalen zullen ook wel denken dat anderen, die dit als voorziening krijgen, dit ook zelf moeten financieren, dan wel organiseren.

Mijns inziens zit de kern in de beoordeling of iemand dit om medische redenen nodig heeft. Indien dat het geval is dan is het logisch dat de hulp verleend wordt en als deze niet betaalbaar is vanwege een niet toereikend inkomen, dan zou dat blijvend uit de AWBZ moeten komen.

Zijn er nog andere meningen denkbaar?

1460 14 Rapporteer

jpm
door jpm - Jan 12, 2013 om 13:03
820 Antwoorden / 28 Vragen

Dat had ik natuurlijk eerst moeten doen. Onderstaand uit Geld & Recht een stukje dat is verschenen in de Volkskrant. Deze man moet de plannen verkopen om de huishoudelijke zorg aan gehandicapten, chronisch zieken en bejaarden door hun kinderen en mantelzorgers te laten verrichten/betalen. Voor de goede orde: Martin van Rijn is econoom en heeft duidelijk helemaal niets met de zorg te maken.

Martin van Rijn
Wat nog veel minder past, is dat de commissie die het onderzoek naar Amarantis leidde, tot voor kort onder voorzitterschap stond van de nieuwbakken PvdA-staatssecretaris van WVC, Martin van Rijn. Deze man, die het onderzoek leidde naar graaiers en zichzelf verrijkende bestuurders in het onderwijs, liet zich als bestuursvoorzitter van PGGM een salaris van 469.000 euro uitbetalen. Van Rijn zit nu in één kabinet met Lilianne Ploumen die als voorzitter van de PvdA ooit het voortreffelijke plan lanceerde om PvdA-leden die zichzelf in (semi)overheidsdienst een salaris boven de balkenendenorm toekennen (181.000 euro), uit te sluiten van ministersposten, staatssecretariaten en burgemeesterschappen. Als het onderzoek naar de val van Amarantis iets heeft aangetoond, dan is het wel een stuitend gebrek aan moreel besef bij vrijwel alle betrokkenen.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 13, 2013 om 03:41
468 Antwoorden / 16 Vragen

Hoe bij kinderloze hulpbehoevenden?!

Socialisme is een loze begrip blijkbaar bij de regeringspartij PvdA! PvdA zou eigenlijk de naam moeten vernoemen in 'Partij van de Armoe(bestrijding)'!

Wanneer zijn er weer landelijke verkiezingen, wanneer spat het plofkabinet uiteen?

loreleigil
door loreleigil - Jan 23, 2013 om 18:37
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind dit een heel onwenselijk en belachelijk plan. Ik heb juist net meer Wmo-hulp moeten aanvragen, omdat ik (kinderloos) mijn vrienden niet elke keer om hulp kan vragen. Die worden dat ook een keer zat. Zij hebben fulltime banen, een eigen huishouden en hobbies. Dan komen ze toch niet ook nog eens mijn bed verschonen en het huis stofzuigen? En wat te denken van de mantelzorgers die al zwaar overbelast zijn? Moeten die nu nog meer gaan doen? Onhaalbaar en onm/wenselijk!

jpm
door jpm - Jan 23, 2013 om 18:52
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wat ook te denken van de eenouder gezinnen met jonge kinderen, waarbij de ene ouder haar kinderen moet belasten met de zorg voor zichzelf? Wat is de leeftijd die je kunt aanhouden waar het begint met de verplichtingen die deze kinderen zouden hebben of later krijgen?

Een land waar de voorzieningen eerst zo volledig werden gegeven, niet overdadig in die zin dat verstrekkingen werden gegeven die niet nodig zijn, maar meer vanuit goede sociale motieven, daar hoor je met zijn allen te knokken voor behoud van wat noodzakelijk of hoogst wenselijk was. Een overheid die nu roept dat we zat kunnen bezuinigen omdat we in Europa tot de top behoren qua voorzieningen en economie, moet beseffen dat dit al niet meer het geval is sinds ze jaren geleden de zorg verkwanselde aan marktwerking. Het ziekenfonds was een eerlijke instelling waar mensen met bovenmodale inkomens niet bij konden, ze wilden er ook niet bij want ze waren trots op hun status, inclusief hun particuliere zorgverzekering.

Dat ziekenfonds en andere voorzieningen zijn inmiddels al ver buiten beeld. Steeds hogere premies, steeds minder aftrekmogelijkheden bij IB, steeds minder in het basispakket en dan daarná nog roepen dat er nog genoeg kan worden bezuinigd, dat is waar dit elitaire zootje in het kabinet heen wil. Als de huishoudelijke zorg staat als symbool van wat al is 'wegbezuinigd' staat het evengoed symbool voor wat daarna nog wordt gesloopt. De tijd dat kinderen op straat moeten gaan zwerven, de ouders moeten bedelen om een extra baantje, de gehandicapten hun inkomen uit een enkel krantenwijkje moeten peuren (wat niet erg makkelijk is met een rolstoel), die tijd komt langzaam in beeld.

Is dit een doemscenario? Nee, als huismoeders al voor postbode moeten spelen en Marktplaats een plek wordt om je kostbaarheden te verkopen voordat je de rekeningen kunt betalen (want dat gebeurt nu), dan is het wachten op de genadeklap. Dit kabinet staat klaar om die toe te dienen, denk aan de huren, de afbraak van vakantiegelduitkeringen, verlagingen van pensioenen en salarissen, we kunnen met een beetje tegenwind uit die hoed de ellende tegemoet zien.

loreleigil
door loreleigil - Jan 24, 2013 om 19:56
678 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, ik moet zeggen dat in de Wvg (Wet voorziening gehandicapten) periode wel erg ruim werd omgesprongen met voorzieningen. Als je ergens recht op had, kreeg je het. Er werd niet gekeken naar is het passend voor u, kunt u ermee overweg en gebruikt u het ook. Case in point de duizenden ongebruikte scootmobiels in Nederland, die in schuren staan te verstoffen. Mensen willen ze niet inleveren, want ze hebben er recht op. Ze vergeten echter wel dat dit elke maand weer geld kost. Dus we hebben zeker een tijd van 'weelde' gehad in gehandicaptenland. Dat is al enkele jaren over en dat is goed. De Kanteling in de Wmo heeft veel goeds gebracht. Maar we slaan nu door naar de andere (verkeerde) kant.

jo
door jorisw - Jan 25, 2013 om 15:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Buiten het geld is er nog een probleem waar bijna nooit iemand het over heeft: er komen meer ouderen, dus minder mensen op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd zijn er veel meer mensen nodig die in de zorg (alle mogelijke vormen) nodig zijn. Dus zelfs als er geld is, is het niet zo vanzelfsprekend dat we voldoende mensen hebben om al het werk te doen.

De komende jaren zouden er 400.000 mensen extra in de zorg nodig zijn om de stijgende vraag aan te kunnen. Dan zouden bijna alle schoolverlaters in de zorg moeten gaan werken. De vraag is dan natuurlijk: wie gaan het geld verdienen zodat de mensen in de zorg betaald kunnen worden?

jpm
door jpm - Jan 25, 2013 om 17:12
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 25 jan 2013, 15:18]Buiten het geld is er nog een probleem waar bijna nooit iemand het over heeft: er komen meer ouderen, dus minder mensen op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd zijn er veel meer mensen nodig die in de zorg (alle mogelijke vormen) nodig zijn. Dus zelfs als er geld is, is het niet zo vanzelfsprekend dat we voldoende mensen hebben om al het werk te doen.

De komende jaren zouden er 400.000 mensen extra in de zorg nodig zijn om de stijgende vraag aan te kunnen. Dan zouden bijna alle schoolverlaters in de zorg moeten gaan werken. De vraag is dan natuurlijk: wie gaan het geld verdienen zodat de mensen in de zorg betaald kunnen worden?

Nou @jorisw, U hebt een punt waar het de toename betreft van de ouderen die zorg nodig hebben. En ook zullen er dan meer vezorgenden en verplegenden nodig zijn, maar 400.000? Ik zou zeggen, doe er eens een nulletje vanaf. Maar dan nog, de overheid is dusdanig aan het bezuinigen dat die 40.000 erbij niet kunnen worden betaald, anders dan door de mensen zelf. De huishoudelijke hulp wordt voor 75% teruggebracht naar 25% van het huidige totaal aan indicaties.
3/4 van de hh wordt dus niet meeer betaald binnen zeer korte tijd. Een klein deel van de zorgbehoevenden kunnen nog wel wat meer betalen uit eigen zak, maar veel zal dat niet zijn.
Op de andere zorg, denk dagbesteding, begeleiding etc. hoeven de mensen vanaf 2014 ook niet meer te rekenen, dat is al besloten (lente-acoord, het is zo'n mooi woord maar desastreus).
Blijft over de intramurale zorg. ZZP4 (zorgzwaartepakket) wordt ook niet meer toegelaten tot de verzorgingshuizen. Dus snel wordt de hulpvraag voor thuishulp groter en het aantal zorgverleners kleiner.
Omdat de inkomsten kleiner worden (noem het ZZP4-effect) worden de eigen bijdragen van mensen die wel intramuraal worden verzorgd/verpleegd, extra zwaar gestraft. Ze moeten 12% van hun vermogen elk jaar extra betalen. Dus als je als oudje een spaarcentje hebt voor je kinderen, dan is het jammer voor die kinderen maar in ruim acht jaar is dat dus echt wel weg.

Heel gek: mensen die nooit hebben gespaard betalen geen extra 12 % want ze hebben geen vermogen.

Cookies
door Cookies - Jan 26, 2013 om 00:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Blijft over de intramurale zorg. ZZP4 (zorgzwaartepakket) wordt ook niet meer toegelaten tot de verzorgingshuizen.........

Dat zijn plannen die in zouden moeten gaan in 2016. Of die plannen door gaan, is afwachten. Voorlopig worden alleen ZZP1 en 2 niet meer opgenomen in verzorgingshuizen.

jpm
door jpm - Jan 26, 2013 om 08:35
820 Antwoorden / 28 Vragen

Sorry Carola.83, maar toen ik hierover in oktober hoorde heb ik tot op 2e Kamerniveau contact gehad en daaruit bleek dat dit per 1 Jan. 2013 zou ingaan, hetgeen ook gebeurde. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dit deze maand terug is gedraaid.

loreleigil
door loreleigil - Jan 26, 2013 om 13:20
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jpm schreef op vrijdag 25 jan 2013, 17:12]Heel gek: mensen die nooit hebben gespaard betalen geen extra 12 % want ze hebben geen vermogen. Nee, maar denk je ook niet dat die mensen misschien geen kans hebben gehad om te sparen? Anders was er wel vermogen.

pa
door patrick00 - Feb 2, 2013 om 02:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Eens met jpm dat het is misgegaan met de zorg sinds deze is verkwanseld aan de marktwerking. Triest om te zien hoe dames die hun werk vooral doen vanuit hart en ziel, en niet om het geld, als machines worden afgerekend (minuten klokken). Thuiszorg is niet alleen wassen, sokken aantrekken en poetsen, maar vooral menselijk contact, het "praatje". Ik zie bij mijn ouders (ieder afzonderlijk) hoe dat praatje een beter medicijn is dan welk chemisch pilletje dan ook. Mantelzorgers (ik) krijg alleen te maken met het feit dat ouders met de jaren steeds chagrijniger worden, vanwege steeds meer mankementen, steeds meer beperkingen. Dat chagrijn wordt vooral tegen familie geuit. Mantelzorgers doen het nooit zo goed (is mijn ervaring) als de opgewekte thuiszorgmedewerkster die verzorgt, babbelt en afstand kan nemen. Ik vraag mij steeds af waarom dat helende effect van het "praatje" nooit wordt meegerekend in de calculaties. Als er meer geld besteed zou worden aan de thuiszorg (met name voor ouderen), zou er minder geld nodig zijn voor medicijnen als antidepressiva, slaapmedicatie enz.

Cookies
door Cookies - Feb 2, 2013 om 06:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jpm schreef op zaterdag 26 jan 2013, 08:35]Sorry Carola.83, maar toen ik hierover in oktober hoorde heb ik tot op 2e Kamerniveau contact gehad en daaruit bleek dat dit per 1 Jan. 2013 zou ingaan, hetgeen ook gebeurde. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dit deze maand terug is gedraaid.

Die maatregel is ook niet in januari terug gedraaid, maar al in december 2012! Wat ik schreef, had je natuurlijk zelf op het web kunnen na kijken, dan had je gezien dat ik geen onzin uit kraam:

Wijzigingsregeling Regeling zorgaanspraken AWBZ in verband met het beperken van de aanspraak op ZZP’s

Artikel III [Treedt in werking per 01-01-2014]

• 1. ZZP 3 VV zoals dat luidt op 31 december 2013, blijft van toepassing op een verzekerde die:
a. op 31 december 2013 een indicatiebesluit als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van het Zorgindicatiebesluit voor een zodanig ZZP had, of
b. na 31 december 2013 een zodanig indicatiebesluit heeft gekregen op een aanvraag die gedaan is voor dat tijdstip

KLIK

Actiz is blij met het jaar uitstel voor het afschaffen van zorgzwaartepakket 3 (ZZP 3), maar vraagt zich af of één jaar voldoende is.
De gevolgen hiervan zijn groot voor zorgorganisaties en cliënten. Leegstand kan een gevolg zijn. Het huisvesten van studenten in verzorgingshuizen, zoals het ministerie van VWS voorstelde, is volgens ActiZ niet de oplossing.

Voor de lichtste zorg, ZZP 1 en 2 worden vanaf 2013 geen nieuwe indicaties meer gegeven voor zorg met verblijf, dat wil zeggen in een verzorgingshuis. Indicaties voor ZZP 3 zullen vanaf 2014 niet meer gegeven worden aan nieuwe cliënten. Dit is nu ook in de Tweede Kamer goedgekeurd.

KLIK

Extramuraliseren ZZP 4

Met deze maatregel wordt beoogd dat cliënten met een lichtere zorgvraag die voorheen in een intramurale setting zorg zouden ontvangen, voortaan de zorg in de eigen omgeving krijgen (scheiden wonen en zorg). Concreet wordt met deze maatregel de aanspraak voor ouderen (V&V) en verstandelijk gehandicapten op zorgzwaartepakket (ZZP) 4 geschrapt en ZZP’s met een vergelijkbare zorgzwaarte in de gehandicaptenzorg. De maatregel wordt ingevoerd voor nieuwe cliënten/herindicaties vanaf 2016.

KLIK

Mocht je nog steeds twijfelen, mag je zelf verder op het web zoeken.

jpm
door jpm - Feb 2, 2013 om 07:24
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ok Carola83, punt voor u, had in November voor het laatst hierover discussie. Maar u ziet hoe dit wordt benaderd? Het komt wat later, we juist omdat er voor hen thuis geen zorg zal kunnen zijn. Het blijft afbraak van zorg en dat voor mensen die bovenmatig hard hebben gewerkt om die voorzieningen in orde te krijgen. We gaan dus vrolijk terug met onze welvaart, want o, dat is pas in 2016!
Laten we vaststellen dat de leegstand in verpleeg- en verzorgingshuizen half leeg zouden komen te staan en de thuiszorg een fiasco, dat is nu dus een paar jaar afgewend. Laten we vooral denken dat het allemaal meevalt. Ik heb de nagalm nog gehoord van de kreet: gaat u allen gerust slapen..., zo letterlijk aan de vooravond van WO 2.

gu
door guust flater - Feb 24, 2013 om 15:50
9 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn zus en ik hebben ook mantelzorg voor onze ouders (ze leven allebei),al zitten ze in een zorginstelling dan moet je nog boenen en schrobben ,rekeningen,was verzorgen(omdat je de kleding maatje pnk terug krijgt) en ga zo maar door.Ik moet er 80 km mee rijden daar naar toe en de mantelzorg 200 krijg ik niet omdat ze in een instelling zitten.
Ik vind dit zeer onterecht omdat ik en mijn zus hard naast ons werk moeten werken daar in die instelling.
Ja leuk op visite nou vergeet het maar,dat komt omdat het personeel tekort en plus dat ze niet inkomsten krijgen van de overheid om alles goed te regelen,en de bejaarde en de kinderen zijn daarvan de dupe.
En de overheid trekt zich steeds minder van zijn bevolking aan en zorgt ook niet voor ze,wel leeg trekken en zware bezuinigen door voeren om de portemonee van hun zelf tevullen en geld over de balk te slingeren aan oorlogen aan landen die van ons lopen te profiteren,gaan zo maar door.En die EEG kost klauwen met geld waar wij de bevolking geen profijt van hebt.Tegenwoordig mag niet oud meer worden want dan word je gestraft door de overheid met enorme kosten verhogingen en allerhande andere geld kostende zaken die dan ineens moet betalen,Je pensioenen wat wij zelf hebben verdient word ook ons afgenomen zowel door de overheid als van de EEG.
Maar 10 miljard naar asielzoekers(economische vluchtelingen)dat kan wel,want daar verdient de overheid weer op.Op de bejaarde nederlander die ze hele leven gewerkt heeft krijgt een schop,en ga maar gauw dood anders helpen we je wel door middel van die nieuwe wet van zelfdoding,en in zorginstellingen word alzo al niet meer gereanimeerd,dus opruimen die hap.
Daar werk je je hele leven voor,en met die nieuwe plannen van dat aso zooitje word het nog erger om oud teworden.
Ik hoop dat ze daar zelf straks zelf mee toemaken krijgen met hun eigen verkeerden wetten en gedachten dan weten ze ook eens wat het is.