snowgirl
door snowgirl Dec 26, 2010 om 12:29
Voeding & gezondheid

Droge hoofdhuid in de winter

een vriend van mij heeft in de winter altijd een erg droge hoofdhuid.
het is schilferig..en hij houd zijn haar dan altijd erg kort geschoren.
hij gebruikt het middel body lotion zachte huid amandelbloesem va Kneipp
want dat was hem aanbevolen bij :de tuinen:

maar het werkt niet optimaal..

wat zou hij nog kunne proberen om hier vanaf te komen
of teminste dat het minder word..

hij gebruikt gewone shampoo.
en hem is aangeraden shampoo te gebruiken bij een droge huid..dus dat zou hij doen.

maar wat kan hij nog meer op zn hoofd smeren zodat het schilferen minder word..
het jeukt niet en doet ook geen pijn..
en zomers heeft hij er geen last van..

22872 25 Rapporteer

de motormuis
door de motormuis - Dec 26, 2010 om 12:34
598 Antwoorden / 13 Vragen

Misschien kan hij eens proberen ofdat anti-roos shampoo helpt.
Anders misschien even informeren bij de huisarts.

Succes.

tappie
door tappie - Dec 26, 2010 om 12:55
289 Antwoorden / 82 Vragen

Mijn eerste ingeving was om juist niet je hoofdhuid te scheren, ten eerste bieden de haren bescherming en ten tweede hoef je er niet met een scheermes overheen,wat ook niet bevoorderlijk is voor je huid

johanpc
door johanpc - Dec 26, 2010 om 13:09
1379 Antwoorden / 2 Vragen

mijn zwager gebruikt op dokters advies selsun shampo, en bij hem werkt het positief,

poltol
door poltol - Dec 26, 2010 om 14:24
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik gebruik berkenwater zonder alcohol.
Werkt perfect.
Beetje op de hand, en inwrijven op het bolletje.
Glimt als .............. in de maneschijn.

berkenwater

Succes, poltol

de motormuis
door de motormuis - Dec 26, 2010 om 14:34
598 Antwoorden / 13 Vragen

@ Poltol.

Is dat nog steeds te koop dan ? Ik weet dat mijn vader (ondertussen 10 jaar geleden overleden) dat toen ook gebruikte. Is nog iets voor mensen van de oude stempel.

erik008
door erik008 - Dec 26, 2010 om 14:48
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Vaseline, goed en goedkoop.

snah
door snah - Dec 26, 2010 om 15:02
654 Antwoorden / 61 Vragen

Wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet ook te werken.
De hoofdhuid is te droog wat komt door te weinig voeding ( zoals mijn kapster dat noemt )

De oplossing is een wat minder agressieve shampoo gebruiken ( geen antie-roos shampoo ) en na het uitspoelen een conditionair gebruiken.

Er zijn natuurlijk ook huismiddeltjes die hetzelfde doen.

Hans

robert11
door robert11 - Dec 26, 2010 om 15:36
310 Antwoorden / 25 Vragen

Met hetzelfde probleem heb ik dit opgelost met:
nivea oil shampoo te gebruiken,
klitten water(alcohol basis bij de kruidvat te krijgen),
en...Brylcream, de ouderwets crème!....Er zijn 2 soorten crème, een blauw(minder vettig) en de gewone rode doos.
Ik heb geen roos meer, geen witte roos op de kleding en mijn hoofdhuid jeukt niet meer.
Al die andere producten hebben niet geholpen, deze methode wel. Ik heb geen korte haren (wel voldoen ;-) ), maar zodra de haren te lang worden heb ik er wel een beetje last van!

aurora1
door aurora1 - Dec 26, 2010 om 17:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@motormuis, Berkenwater heb ik kort geleden nog bij het Kruidvat zien staan; mogelijk verkoopt Trekpleister het ook.

vr.gr.

poltol
door poltol - Dec 26, 2010 om 18:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=de motormuis schreef op zondag 26 dec 2010, 14:34]@ Poltol.

Is dat nog steeds te koop dan ? Ik weet dat mijn vader (ondertussen 10 jaar geleden overleden) dat toen ook gebruikte. Is nog iets voor mensen van de oude stempel.

@motormuis,

Bedankt!!!! ;-))
En ja, ik ben van het oude stempel.
En ja, ze verkopen het gewoon, kijk maar naar de link.
Maar het werkt wel heel goed hoor!!!!!

Fijne week verder, poltol

elenay
door elenay - Dec 26, 2010 om 21:18
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Hoofdhuid een uurtje of nachtje insmeren met jojobaolie of amandelolie.
De volgende dag met een zachte/babyshampoo wassen en dat iedere keer als hij het haar wilt wassen herhalen.

elenay
door elenay - Dec 26, 2010 om 21:19
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Uhhh...ik bedoel een uurtje of nachtje van te voren dus.

gk
door gkurvers - Dec 27, 2010 om 13:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ben nu ruim 65 en heb al jaren een droge(hoofd)huid. Het enige wat mij tot nu toe goed help is een atiroos shampoo (Head and shoulders) voor droge huid.'m alternatief is Selsun shampoo, maar dat is wel erg agressief, alhoewel ik op advies van de dokter daarmee ben begonnen. Nu volstaat gelukkig 1x per week wassen met head and shoulders. Werkt perfekt!! succes ermee.

gajnieuw
door gajnieuw - Dec 27, 2010 om 14:37
37 Antwoorden / 0 Vragen

mijn man heeft hier ook last van. En hoe langer het word hoe meer last hij er van heeft.
1 tip heb ik wel. Gebruik nooit een anti roos shampoo. Dit is mij door verschillende mensen die van dit probleem weten aangeraden waar onder artsen en kapers. Dit middel is heel agressief. En vooral omdat het om een droge hoofdhuis gaat beschadig je daarmee waarschijnlijk meer mee op de lange termijn.
Een normale shampoo voor elke dag. Probeer eens babyshampoo deze zijn vaak een heel stuk milder. En het kan wel even pijn doen maar koop een neten kam en kam daarmee elke dag het haar goed door. Hierdoor laten de schilfers los.

jo
door josien_1 - Dec 27, 2010 om 14:48
11 Antwoorden / 5 Vragen

Prpbeer eens en maskertje van wonderolie,5 min. laten inwerken en daarna met een zachte shampoo b.v.b. baby shampoo wassen.
Wel regelmatig herhalen.
succes

danath
door danath - Dec 27, 2010 om 15:50
88 Antwoorden / 1 Vragen

De antiroos shampoo van ELVIVE ( blauwe knijpflacon ) werkt perfect.
Het hielp mij van de roos af en onlangs kwamen de schilfers weer terug.
Na een paar keer wassen was het weer weg.
Je hoeft het niet constant te gebruiken en je kunt afwisselen met een andere shampoo, baby shamppo is daarbij niet verkeerd!

spouky
door spouky - Dec 27, 2010 om 17:57
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht direct aan olijfolie en niet die waar ingebakken word maar van de trekpleister of kruidvat 1 nachtje in laten trekken en met een baby shampo uit wassen herhaal dit een paar keer 1 maal in de week of maand
groetjes spouky

wimmi20
door wimmi20 - Dec 28, 2010 om 16:07
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waar ik niemand over hoor is het volgende :
meet eens met een hygrometer (vochtmeter) het vochtpercentage in de woning.
Als je er geen hebt kun je er misschien een lenen voor een paar dagen.
Anders koop je er een bij b.v. Blokker of een soortgelijke winkel voor iets meer dan een tientje.
Meet het vochtgehalte ook op je werkplek, indien van toepassing.
Ik moet hieraan denken omdat het probleem in de warmere dagen niet voorkomt.
Dan is de luchtvochtigheid in de woning veel hoger omdat er niet gestookt wordt.
Te droge lucht in de woning is slecht voor de gezondheid en kan leiden tot o.a griep en verkoudheid omdat de slijmvliezen te droog zijn.
Een droge hoofdhuid kan ook het resultaat zijn van droge lucht.
Een voor de gezondheid voldoende vochtpercentage moet toch wel boven de 50 % liggen.
Is dit lager dan is het raadzaam om een vochtverdamper te kopen.
Gelukkig nieuwhaar.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 29, 2010 om 17:50
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=de motormuis schreef op zondag 26 dec 2010, 14:34]@ Poltol.

Is dat nog steeds te koop dan ? Ik weet dat mijn vader (ondertussen 10 jaar geleden overleden) dat toen ook gebruikte. Is nog iets voor mensen van de oude stempel.

Hoi motormuis,

Mijn moeder gebruikt het ook al jaren, is gewoon te koop.
Je hebt ook verschillende varianten, maar mijn moeder gebruikt berkenwater met vet.

al
door alpmkb - Dec 31, 2010 om 19:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

alpmkb
Wimmi heeft gelijk! een vochtmeter is niet alleen voor je hoofdhuid maar ook als je veel last van kloofjes hebt.Dan ook tegen rimpels! zo gauw ik in een warm land kom zie ik er jonger uit!!!! veel minder rimpels!!!!!!, geen kloofjes of id. Het zit ,m gewoon in het vochtgehalte vd lucht.Waar zijn de waterverdampers die wij vroeger aan de verwarming hadden hangen? En wat de shampoo betreft,probeer ook eens teer shampoo.

ho
door hondmilo - Dec 31, 2010 om 20:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Pure olijfolie een nachtje in laten trekken op je hoofdhuid.
Heb ik ook als advies gekregen van mijn dermatoloog.
Veel succes.

fe
door feeny - Jan 2, 2011 om 16:17
35 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Snowgirl,

Mijn vriend heeft een tijd terug ook last gehad van schilfers op de hoofdhuid, wij dachten eerst dat het roos was. Anti-roosshampoos gebruikt maar dat hielp niet. Op advies van de drogist gebruikt hij nu Neutral (zonder parfum ed. ik geloof dat er ook iets als Dermolyn is, ook parfumvrij). Zij zei tevens dat de schilfers kunnen komen door wisseling in weer of luchtomstandigheden. Sinds gebruik van Neutral geen schilfers meer! Neutral is makkelijk verkrijgbaar, iedere drogist verkoopt zulke producten (ook in de supermarkt).

Succes!

snowgirl
door snowgirl - Jan 8, 2011 om 19:01
89 Antwoorden / 46 Vragen

bedankt voor de tips...
hij gebruikt normale shampoo en geen anti roos of dergelijke..
in de zomer, lente, herfst heeft hij er geen last van..

echt alleen in de winter..en dan is het droog en schilferig..
hij is niet helemaal kaal
en scheren doet hij niet..

af en toe een tondeuse voor de zijkantjes,
want daar zit nog wat haar en daar heeft hij juist dat het droog is
en daarom houd hij het zo kort mogelijk
hij smeert al enige tijd met amandelolie..
want dat voed en dat was hem aangeraden..
meer eigenlijk niet

en om voor een droge hoofdhuid naar de dokter te gaan...
hoefde voor hem niet
er ligt vast wel een zalfje in de winkel die optimaal helpt..

het is trouwens geen roos..

het komt echt door de kou en de wind..

spouky
door spouky - Jan 9, 2011 om 12:50
22 Antwoorden / 0 Vragen

Snowgirl ,als jou vriend dan toch met zalfjes smeert gebruik dan eens goudsbloemzalf van het merk zonnegoud kan je alleen krijgen bij een homepathische winkel,die werkt heel goed,
Groetjes spouky

sp
door spikkel - Jan 18, 2011 om 11:01
148 Antwoorden / 5 Vragen

Zooo herkenbaar alleen had ik het in de winter over mijn hele lijf en dan met jeuk.
Anti-Roos shampoo nooit gebruiken bij een huid die 'beschadigd' is. Een echt milde shampoo is niet te koop bij de supermarkt of drogisterij. Zelfs babyshampoo is geen milde shampoo. Overal zit Sodium Laureth Sulfate in, dit zorgt dat produkten sterk schuimen. Groot nadeel, wat steeds meer mensen ondervinden, is dat het heel sterk ontvet en uitdroogt met huidklachten als gevolg.

De Tuinen heeft een milde shampoo namelijk E-Line Balans Shampoo. Deze shampoo schuimt veel minder dan normaal, dit komt omdat er alleen milde schuimvormers in zitten. Bij de Reformzaak hebben ze vaak meer milde shampoos maar pas hier ook op voor produkten met Sodium Laureth Sulfate. Bij de Tuinen lijkt alles natuurlijk, helaas zijn alleen produkten van E-Line en Sea-Line echt natuurlijk. Handig hulpmiddel is een logo op de verpakking waar BDIH in staat.

Na het haren wassen insmeren met Sea-Line Bodybutter, ook te koop bij de Tuinen of Reformzaak. Bodybutter klinkt heftig maar valt heel erg mee. Het trekt goed in, zelfs als je een laagje opsmeert om bijvoorbeeld tijdens het TV kijken in te laten trekken.