daadlooz
door daadlooz Dec 31, 2004 om 10:25
Voeding & gezondheid

Gewijgerd bij tandarts

Begin dit jaar wou ik een afspraak maken bij de tandarts waar ik ingeschreven stond. Ik werd door de assistente geweigerd omdat het langer dan een jaar (plus minus 1,5 jaar) geleden was dat ik voor een behandeling was geweest. Tussentijds is de tandartsenpraktijk ook nog eens overgenomen door een andere tandarts.

Het is moeilijk om bij ons in de buurt ingeschreven te geraken bij een nieuwe tandartsenpraktijk, echter werd wel door de assistente verzocht om een andere (ver weg) praktijk te zoeken.

Kan een tandarts zo maar iemand weigeren bij zijn praktijk als hij niet binnen 1 jaar op controle is geweest ???

849 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 31, 2004 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag geweigerd,

Een (nieuwe) tandarts kan je altijd weigeren, daar is een smoesje van, niet binnen een jaar op controle geweest, helemaal niet voor nodig. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2004 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat hier vermoedelijk aan de hand is is het feit dat om voor een
tandartsverzekering gesaneerd te zijn men minimaal één keer per jaar
voor de periodieke controle naar de tandarts moet. Als dit niet gebeurd
komt men niet meer in aanmerking voor ziekenfondsvergoeding en moet
eerst het gebit opnieuw gesaneerd worden waarbij alle kosten voor
consult en eventuele behandelingen door de patient zelf betaald moeten
worden. In feite komt het er op neer dat men zich opnieuw bij de
tandarts moet inschrijven. Dit kan de tandarts weigeren, temeer omdat
veel mensen pas naar de tandarts gaan als het werkelijk nodig is en de
verplichte periodieke controles aan zich voorbij laten gaan. Deze
tandarts heeft daar klaarblijkelijk geen zin in en schrijf patienten,
als ze niet minimaal één keer per jaar voor controle verschijnen zonder
pardon uit. Rigoreus maar met het huidige tekort aan tandartsen wel
begrijpelijlk. Wat mij voorts nog verbaast is dat u begin dit jaar een
afspraak wilde maken, toen geweigerd bent en nu pas dit probleem
aankaart dus adviezen om de tandarts alsnog tot andere gedachten te
brengen hebben volgens mij nu weinig zin meer omdat er inmiddels 2,5
jaar verstreken zijn. Groeten - E.