JellePlomp
door JellePlomp Dec 10, 2023 om 21:38
Voeding & gezondheid

Hanwag Wandelschoenen

Hallo,

Ik heb (~) 3 maanden geleden Hanwag Banks GTX wandelschoenen bij een speciaal zaak gekocht. Het merk Hanwag staat bekend om zijn kwalitatief hoogstaande schoenen. Ik heb 2 maanden geleden in Schotland gehiket en kwam tot de conclusie dat mijn schoenen niet waterdicht meer waren.

Ik heb de schoenen na mijn reis meteen terug gebracht naar de desbetreffende winkel voor reparatie. Na zes weken kreeg ik de schoenen retour waarbij een extra stukje stof over een gaatje (in het goretex membraam) geplaatst is. Helaas ben ik 2 weken geleden wederom tot de conclusie gekomen dat de schoen niet waterdicht is.

De desbetreffende winkel geeft aan dat de waterdichtheid niet meer gegarandeerd kan worden. En geven aan 40% korting te bieden op een nieuw paar schoenen omdat de fabrikant geen garantie geeft (zij geven aan dat het gaatje gelopen is).

Wat zijn mijn rechten bij bovenstaande situatie?

4072 9 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 10, 2023 om 22:15
2094 Antwoorden / Vragen

In principe hebt u recht op garantie tenzij de leverancier aantoont dat u het defect zelf hebt veroorzaakt. Er zit een gaatje in, wat is de oorzaak van dat gaatje, komt dat door een defect van de schoen of door uw handelen?
Dan is er ook nog de kwestie van het loket waar u uw garantie dan af kan halen. Als u het met de leverancier niet uitkomt bestaat er hopenlijk een bevoegde geschillencommissie want anders moet u naar de kantonrechter.

JellePlomp
door JellePlomp Dec 11, 2023 om 14:39
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Henk,
De desbetreffende winkel geeft aan dat het gaatje erin gelopen is (zit bij de grote teen). Het lijkt mij toch echter zeer onwaarschijnlijk dat er door mijn toedoen in 3 maanden tijd een gat in gelopen kan worden.
Groetjes,
Jelle

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 11, 2023 om 19:56
2094 Antwoorden / Vragen

Mij ook, wandelschoenen moeten jaren meegaan en daar loop je niet in een paar weken een gaatje in. Meldt dat aan de winkel en vraag een oplossing.

mahadma
door mahadma - Dec 10, 2023 om 23:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Worden de betreffende schoenen ook verkocht als 100% waterdicht?

JellePlomp
door JellePlomp Dec 11, 2023 om 14:41
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Mahadama,

Hanwag beschrijft dit onder het product: "De GORE-TEX voering houdt je voeten droog." Dus ik ga ervan uit van wel!

Groetjes,
Jelle

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 11, 2023 om 07:57
7210 Antwoorden / 3 Vragen

De schoenen vereisen wel enig onderhoud waar wat tijd in gaat zitten, hebt u daar rekening mee gehouden?

https://www.hanwag.com/nl/nl-nl/duurzaamheid/schoenonderhoud

JellePlomp
door JellePlomp Dec 11, 2023 om 14:42
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Sjjoppy,

Ik heb de schoenen na iedere tocht gereinigd en ingespoten met Carbon Wax. Daarnaast heb ik het leer regelmatig ingesmeerd met wax.

Groetjes,
Jelle

sjjoppy
door sjjoppy Dec 11, 2023 om 14:58
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Daar heeft het dus niet aan ontbroken gelukkig.

ze
door zeemannetje - Dec 11, 2023 om 12:24
121 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, de vraag is dan wat de direkte oorzaak van het kapot gaan van het goretex membraan is. Is het bv bij de teen, dan kan het zijn dat je de schoen iets te klein hebt gekocht en/of je je teennagels moet knippen. Bij de hak kan het juist zijn dat de schoen iets te groot is gekocht.
Of heb je schoenen gekocht waarvan het membraan al beschadigd of plaatselijk erg zwak was.
Kortom, wat is de oorzaak. Als je die weet kun je verdere actie vaststellen.

JellePlomp
door JellePlomp Dec 11, 2023 om 14:45
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Zeemannetje,

De desbetreffende winkel geeft aan dat het komt door eigen toedoen. Voordat ik de schoenen heb gekocht heb ik bij de desbetreffende winkel een passessie gehad waarbij dit de goede maat was. Daarnaast hou ik mijn teennagels regelmatig kort in verband met het snel krijgen van klachten. Daarnaast vind ik het enigszins absurd dat de schoenen na 3 maanden al kapot gegaan zijn, mijn inziens kan dit toch niet komen door goed en adequaat gebruik?

Groetjes,
Jelle

ze
door zeemannetje Dec 13, 2023 om 12:27
121 Antwoorden / 0 Vragen

Als het binnen 6 maanden is moet de verkoper aantonen dat het jouw schuld is volgens mij. Met de passessie etc kun je dan wel sterk maken dat het aan de schoen moet liggen denk ik. En de reparatie lekt ook weer toch?

mo
door mof - Dec 11, 2023 om 16:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt zelf: dat de schoenen niet waterdicht meer waren. Daaruit concludeer ik dat ze dat na aankoop wel waren. Als u ze draagt dan kan het zijn dat ze slijten en als dat op plekken gebeurt die daarom bekend staan kan het dat er geen garantie gegeven wordt. Slijtschade wegens gebruik is in het algemeen niet onder de garantie

JellePlomp
door JellePlomp Dec 11, 2023 om 18:37
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mof,
Het lijkt mij toch echter sterk dat schoenen van €260 na 3 maanden (~ 300 km) stuk gaan?
groet,
Jelle

sira
door sira Dec 12, 2023 om 16:05
2361 Antwoorden / 24 Vragen

@Jelleplomp
Dat kan wel. Slijtage heeft ook met de stand van je voeten te maken.

Mijn vader en ik waren fervente lange-afstandswandelaars (incl. Nijmeegse- en Apeldoornse Vierdaagse). Mijn vader had steeds problemen met zijn dure wandelschoenen (versneld slijtage in schoenen + afslijten zolen en hakken). Hij is toen bij een medisch instituut geweest (Utrecht?) waar alles wordt gemeten, zoals lopen, staan, stand van voeten, etc.
Daar werd geconcludeerd dat zijn voeten niet de juiste stand hadden die ze idealiter zouden moeten hebben. Er zijn daar toen speciale inlegzooltjes gemaakt. Die inlegzolen hebben prima geholpen, want de problemen waren weg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 11, 2023 om 22:09
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jelle,

Kunt u , ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wat is uw leeftijd?

Heeft u vaker dit merk en model schoen gehad?

Loopt u door het water met de schoenen?

Ik heb een foto bijgevoegd van de schoen.

JellePlomp
door JellePlomp Dec 12, 2023 om 07:03
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

ik ben 25 jaar oud, het is de eerste keer dat ik deze schoenen draag. Ik heb niet bewust door het water gelopen, tijdens de hike in Schotland (en de laatste keer) is het met name door regen gekomen. En het zijn inderdaad die schoenen.

groet,
Jelle

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 12, 2023 om 10:05
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Jelle,

U bent nog vrij jong, dus nog wat onervaren qua schoenen,  daarom geven wij u hier wat tips.

Het eerste wat opvalt aan de Hanwag Banks GTX is dat de schoen bestaat uit laagjes ,zoals bij de neus : mijn ervaring is dat die overlappingen een zwak punt zijn omdat juist bij dat stiksel het kan gaan lekken.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 13, 2023 om 14:16
174 Antwoorden / Vragen

Oh man, ga nou niet in eens doen alsof je verstand hebt van wandelschoenen en doe ook niet alsof je voor iedereen spreekt. Serieus? Stiksels? Ben je ooit een wandelschoenen winkel binnen gewandeld? Wandelschoenen zonder dit soort stiksels bestaan (zo goed als) niet en deze zijn prima. Mijn ervaring in 20 jaar wandelen is dat stiksels weinig invloed hebben op het waterdicht zijn zolang je kwaliteitsschoenen hebt. En bij Hanwag mag je dat gewoon verwachten voor die prijs.

Mabelle
door Mabelle Dec 13, 2023 om 15:43
453 Antwoorden / 1 Vragen

Aldus de 'deskundige' Amsterdammer... Jij bent de enige die zo'n fantastische 'tip' geeft, dus hoezo 'wij'???

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 14, 2023 om 11:28
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Ozymandias en Mabelle,

Hebben jullie in het leger gezeten?

Wandelen is wel iets anders dan een  oefening in de bossen.....

Ozymandias
door Ozymandias Dec 14, 2023 om 17:17
174 Antwoorden / Vragen

Ik weet wel zeker dat ik meer kilometers in mijn leven heb gelopen dan jij want ik doe al ongeveer 20 jaar alles wandelend. Vaak 10 km per dag, soms 30 km. Ik loop de gemiddelde soldaat er uit op tempo.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2023 om 00:33
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

Dan bent u zeker helderziend.....

Ik ben ook 10 jaren Stadswacht geweest.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 11, 2023 om 22:15
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jelle,

Ik heb veel ervaring met schoenen.

Kijk goed wat de mensen van de hulpdiensten dragen.

Voor mij zijn de beste schoenen om door water te lopen en grote afstanden: legerkistjes (zie bijgevoegde foto).

De zool is sterk ,waterdicht,  hoe meer je er op loopt, hoe beter ze zitten.

Wel goed blijven poetsen.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 13, 2023 om 14:23
174 Antwoorden / Vragen

Ervaring? Van 40 jaar geleden dan. Ondertussen zijn schoenen sterk verbeterd. Legerkistjes zijn nou niet bepaald meer de beste schoenen voor je voeten. Leuk voor op een festival maar ondermatig vergeleken moderne wandelschoenen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 14, 2023 om 11:30
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

Ben u ook militair geweest?

Die wandelschoenen van u houden het niet lang vol als je weken door de blubber moet lopen.....

Ozymandias
door Ozymandias Dec 14, 2023 om 14:14
174 Antwoorden / Vragen

Mijn vader was een groene baret en deelt mijn mening.

En ik heb een mars van het leger gelopen (met mijn vader) in Schotland over The Devils Stairway (onderdeel van de West Highland Way). 180 km in 8 dagen met bepakking. En ook daar zie je de militairen op bergschoenen en niet kistjes. Jouw kennis is 40 jaar achterhaald.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2023 om 00:36
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

Als u zo van lopen houdt, waarom bent u dan niet zelf commando geworden?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 16, 2023 om 00:58
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@ Ozymandias,

Kijk goed naar de laarzen van de volgende link:

https://www.defensie.nl/onderwerpen/kct/specialismes-commandos