Hu
door Huijser Jan 7, 2020 om 09:40
Voeding & gezondheid
Imitatie hondenbrokken?

Ik heb van de week honden brokken van royal canin anallergenic gekocht via internet, omdat mijn dierenarts het niet meer op voorraad had. Maar nu heeft mijn hond sinds hij op deze brok van internet zit last van maag krampen, dus ben ik gaan nadenken hoe en wat, en kwam ik bij dat voer uit. Heb er eens goed naar gekeken, en de kleur van deze brok verschilt nogal met die van de dierenarts. Ook stinkt het ten opzichte van de brok van de dierenarts. Kan het zijn dat er nep brokken op de markt worden uitgegeven. Hij zit nu weer op de brok van de dierenarts, en hij lijkt nu weer rustiger te worden.

Zijn er meer mensen die zoiets hebben mee gemaakt? Of is hier misschien meer bekend over?

6555 12 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Jan 7, 2020 om 09:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Hoeft niet persee imitatie te zijn. Hondenbrokken worden gemaakt van natuurproducten. Zo kun je 2 brokken uit meerdere producties enorm verschillen in kleur en geur. Ondanks zelfde samenstelling..
Enkel brokken met kleur en geurstof zullen altijd zelfde kleur en geur hebben . Maar die wil je niet hebben lijkt mijn .
Denk eerder buikgriepje of virus

https://www.diergezondheidscentrumnicolai.nl/diergezondheid/voeding/royal-canin-hond

Ook heb je oude en nieuwe verpakking.
Blauw is oud, groen is nieuw

Hu
door Huijser Jan 7, 2020 om 11:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Waren beide groene verpakkingen

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2020 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan die verpakkingen maar eens vergelijken of een en ander navragen bij de fabrikant van Royal Canin.

U zult niet slecht voor één week brokken via internet gekocht hebben.

mi
door miennaamishaaz Feb 25, 2020 om 23:15
725 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak vragen zij ook nog om dingen zoals Batch-code, winkel, en andere kenmerken van de verpakking.

Het kan zijn dat het een slechtere batch is. {bijvoorbeeld de 1e nieuwe batch nadat ze eerst vega brokken hebben gemaakt}
Dan worden de eerste zoveel zakken verwijderd omdat hier nog resten van vega brokken in kunnen zitten.

Hu
door Huijser - Jan 7, 2020 om 10:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heb hier al over gemaild met royal canin. Heb nog niets terug ontvangen. Ook heb ik vanmiddag afspraak met de dierenarts , hij wou het voer wel eens bekijken. Voorheen was het voor altijd bleker, dit is de eerste keer dat ik via internet bestel, en het ziet er meteen anders uit (oranje) , heb inmiddels al weer een zak van de dierenarts en die ziet er wel weer goed uit.

En wat betreft kleur zak. Is gewoon de nieuwe

diumenge
door diumenge - Jan 7, 2020 om 10:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat ook dit geimiteerd wordt, valt waarschijnlijk goed aan te verdienen.

Waren de brokken (veel) goedkoper dan bij de dierenarts?

Hu
door Huijser Jan 7, 2020 om 11:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee brokken waren maar 5 euro goedkoper

diumenge
door diumenge Jan 7, 2020 om 11:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou de reactie van de fabrikant maar afwachten, die zullen mogelijk vragen om de verpakking op te sturen. Je kan natuurlijk ook nog navraag doen hierover bij de leverancier.

Hu
door Huijser Jan 7, 2020 om 11:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Leverancier heeft al gereageerd, en zegt dat dit de gewone echte brokken zijn. Maar ja dat zou ik ook zeggen, k wacht royal canin en dierenarts even af.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2020 om 10:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Kan het zijn dat de brokken die u via het i-net kocht 'over datum' waren en dus 'bedorven' of op een andere wijze gecontamineerd? Of inderdaad nep?

Waarom etenswaar (voor uw hond) via i-net gekocht?

Hu
door Huijser Jan 7, 2020 om 11:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat de dierenarts het niet op voorraad had, en niet wist wanneer de zak bezorgd werd, daarom ben ik gaan zoeken welk bedrijf de volgende dag nog kon bezorgen, omdat er een weekend tussen zat en de brokken bijna op waren. En nee brokken zijn niet over datum.

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Jan 7, 2020 om 12:23
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Huijser,

Ik vind dit een schokkende kwestie....:-((((

Misschien kun je je vraag ook stellen bij het Radarforum omdat zij veel aandacht aan dierenwelzijn besteden.

Houdt je ons op de hoogte van de reactie van de fabrikant ?

Hu
door Huijser Jan 7, 2020 om 12:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja doe ik.

Hu
door Huijser - Jan 7, 2020 om 18:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen meneer Huijser, Hartelijk dank voor uw vraag. Ik begrijp uw ongerustheid als u verandering aan de brokken ziet en dat uw last heeft gehad van maagkrampen. Gelukkig is het nu over.  Ik kan u geruststellen dat we niet op de hoogte zijn van een imitatieproduct. Als u Royal Canin gekocht heeft is dit ook van ons. Het kleurverschil is echter wel te verklaren. Het is mogelijk dat er inderdaad weleens kleurverschil zit tussen de verschillende batches. We maken geen gebruik van kunstmatige kleurstoffen waardoor je altijd kleurverschil kan krijgen. De kleur is afhankelijk van de natuurlijke grondstoffen, bakproces en intrekken van de coating laag. Dit kleurverschil heeft geen invloed op de kwaliteit van de voeding, daar kan ik u in geruststellen.Hebben alle brokken wel dezelfde vorm? Mocht dat niet zijn dan kan het zijn dat er per ongeluk andere brokken bij gekomen zijn. Mocht u het niet vertrouwen zou u mij dan een foto van de brokken willen sturen? Ook is het mogelijk dat per productie de grootte en textuurvan de brokken iets verschillen. De brokken van de Royal Canin voedingen zijn geëxpandeerde brokken. Dit houdt in dat de brokken tijdens het productieproces onder invloed van hoge druk en temperatuur hun vorm aannemen. Hierdoor kan het zijn dat de brokken soms verschillen in formaat. Ieder half uur tijdens de productie wordt er een sample genomen en worden de brokken op de verschillende punten gecontroleerd. Zo moet een brok binnen een bepaalde grootte vallen en ook wordt de samenstelling gecontroleerd. In de bijlage heb ik als extra informatie nog onze voedselveiligheidsbrochure toegevoegd.  Wellicht zijn de krampen per toeval ontstaan met het eten van de nieuwe brokjes. Ook kan de geur en smaak soms per batch verschillen waardoor hij misschien de brokken erg lekker heeft gevonden, heeft u dit toevallig gezien? Ik zie graag uw reactie tegemoet en ik hoop dat ik wat ongerustheid weg heb kunnen nemen. Met vriendelijke groeten, Kind regards, Linnea Consumer Care Advisor | Corporate Affairs Royal Canin Benelux T +31 (0) 413318400 E info.nld@royalcanin.com www.royalcanin.nl | www.royalcanin.be  hier de mail van royal canin

Magnum007
door Magnum007 Jan 7, 2020 om 19:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Huijser,

Ik raad je aan om beide zakken op te sturen in 1 doos.

Vraag eventueel om een antwoordnummer zodat je geen portokosten hebt.
Als de verzendkosten geen probleem zijn ,kun je de doos ook aangetekend sturen.

Hu
door Huijser - Jan 7, 2020 om 18:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nu ben ik om 17.00 uur bij de dierenarts geweest, en die vond het abnormale brokken, en adviseerde mij om toch weer in contact met royal canin te gaan. Nu zal ik eerlijk zijn, zijn anaal klieren zaten ook vol. Dit kan ook buikpijn geven, maar toch vond de dierenarts het vreemd. Dus ga ik morgen het contact mrt royal canin weer opstarten, en ga ik het voer proberen te laten onderzoeken door hun. Want mijn en de dierenarts gevoel zegt dat er iets niet klopt. Later meer...

ma
door manwijf Jan 8, 2020 om 12:01
574 Antwoorden / 1 Vragen

Artsen die merkproducten verkopen zijn natuurlijk ook niet geheel objectief. Hij hoeft niet te liegen om u toch het idee te geven het voer volgende keer maar beter weer bij hem te kopen.
Artsen moeten doen waar ze goed in zijn en zij behoren geen belang te hebben in de verkoop van wel product dan ook.

ma
door marleenvanh - Jan 8, 2020 om 12:15
452 Antwoorden / 1 Vragen

Bij welke internet-shop heeft u het gekocht? Een goede (betrouwbare) of een of andere 'marktplaatsjongen'? Bij een goed bekend staand bedrijf (Zooplus, Brekz of Ranzijn of dergelijke) kun je vaak binnen 14 dagen, wanneer het dier het voer niet verdraagt of niet lust, de aangebroken verpakking terug sturen. Ook is bij zo'n bedrijf de kans klein (zo niet te verwaarlozen) dat het 'imitatie'-voer betreft.  Neem contact op met de verkoper.

ko
door korenbloem2000 - Jan 9, 2020 om 11:22
33 Antwoorden / Vragen

Gewoon ff op de lijst van de vorige brokken kijken, wat er allemaal in zit en ook op de nieuwe zak. Niet meer in huis? Op het WWW ook te vinden....

Di
door DivaD - Feb 26, 2020 om 01:08
1 Antwoorden / Vragen

Heeft u inmiddels al meer informatie?