anita555
door anita555 Oct 24, 2023 om 15:29
Voeding & gezondheid

Is kattenvoer urinary van dierenarts beter dan urinary voer bij dierenzaak?

Mijn kat heeft blaasgruis en hiervoor medicatie van de dierenarts gehad. Ik moest ook meteen overschakelen naar ander voer, nl: Royal Canin urinary.
Dit heb ik gedaan. Ik moest ook het natvoer van hetzelfde merk hebben. De zakjes natvoer van Royal Canin bij de dierenarts is per zakje € 1,80 Naast de dierenartslocatie is ook een dierenwinkel. Daar heb ik ook gevraagd of hun zakjes natvoer hebben waar urinary op staat. De zakjes daar zijn € 1,15 per stuk van het merk Animonda. Ik vroeg aan de eigenaar waarom die zakjes bij hem stukken goedkoper is vergeleken met de Royal Canin van de dierenarts.
Hij zei dat de dierenarts er alleen maar geld mee wil verdienen en dat ik met vertrouwen zijn product kon kopen voor mijn kat met blaasproblemen.
Wie moet ik nou geloven?

6217 20 Rapporteer
ju
door juliomariner - Oct 24, 2023 om 15:37
1328 Antwoorden / 2 Vragen

U zou de goedkopere een maand kunnen proberen en dan kijken of het slechter is geworden.
Normaal gesproken zou het spul van de dierenspeciaal zaak niet slechter hoeven zijn dan van de dierenarts.

ne
door neodutchio - Oct 24, 2023 om 15:39
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U moet wel appels met appels vergelijken. U hebt nu 2 zakjes van niet hetzelfde merk bij verschillende bedrijven. Een dierwinkel kan inkopen via een inkooporgamisatie en krijgt betere prijzen omdat ze meer afnemen bij die leverancier.

Een dierenarts heeft een kleinere inkoop met veelal hogere inkoopprijzen. Daarbij heeft in dit geval de dierenarts een A merk.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2023 om 15:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Royal Canin is sowieso een duurder merk katten/hondenvoer. Ik zie dat u het ook online kunt kopen, goedkoper. Bij o.a. zooplus, beslist en bitiba. Boven bepaalde bedragen wordt het gratis geleverd.

sira
door sira Oct 24, 2023 om 19:06
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Momenteel heeft Zooplus een gratis-verzenden-actie bij de eerste bestelling en daarna betaal je alleen verzendkosten onder de € 29,-.
Aan € 29,- zit je al gauw (hier zit een ervaringsdeskundige), maar je ontvangt wel voor iedere bestelling punten waar je weer gratis artikelen voor kunt krijgen en bij iedere bestelling krijg je korting.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 24, 2023 om 16:19
2055 Antwoorden / Vragen

Ik zie helemaal geen tegenstrijdigheid. Uw dierenarts raadt u aan een urinary product te gebruiken en verkoopt een dergelijk product ook. Nu heeft u zelf een goedkoper product gevonden maar uw dierenarts heeft toch nergens gezegd dat dit product niet goed is?

Overigens is de opmerking van de houder van de dierenwinkel dat een dierenarts er alleen maar geld wil mee verdienen de belachelijkheid voorbij. Wat doet hij dan als winkelier, geeft hij de spullen gratis weg?

ju
door juliomariner Oct 24, 2023 om 16:34
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Dat laatste klopt natuurlijk helemaal. De dierenwinkel vind het natuurlijk erg zielig voor de kat

john devries
door john devries Oct 25, 2023 om 12:13
218 Antwoorden / Vragen

De dierenarts wil er belachelijk veel geld aan verdienen over het hoofd van een dierenwinkel die normale prijzen rekent.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 25, 2023 om 13:15
2055 Antwoorden / Vragen

Je bedoelt de bekende richtlijn "Wat mag een leverancier rekenen voor een product" van de Autoriteit op het toezicht van de handelsprijzen? ;-)

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 24, 2023 om 16:55
7188 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt natuurlijk proberen of het urinaryvoer van de dierenwinkel ook helpt maar als ik in de link lees hoe goed  de kat bij hen het doet op Royal Canin urinary zou ik daar voor gaan.

https://www.zooplus.nl/feedback/shop/katten/kattenvoer_droog/royal_canin/royal_canin_gevoeligheid/465903

sira
door sira - Oct 24, 2023 om 18:28
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn kat heeft hetzelfde probleem en ik ben ruim 25 jaar dierenartsassistente geweest. Ik heb voor mijn kat uitsluitend de eerste benodigdheden gekocht bij de dierenarts, maar let wel, ik haal het voer niet bij de dierenwinkel. De dierenwinkel ziet jou als een nieuwe klant en de dierenarts adviseert voor het welzijn van je kat.

Je zult merken dat je kat het voer na verloop van tijd niet meer lekker vindt, want er zijn stoffen uitgehaald die wel in normaal kattenvoer zitten, dus je zult op een gegeven moment toch moeten overgaan op een ander merk. Beter is blijven wisselen van voer.

Ik heb geen idee hoe oud je kater is, maar mijn kat was nog geen 2 jaar toen hij het kreeg. Ik heb dus zelf gekozen voor een penisamputatie, m.a.w. van je kater wordt een "poes" gemaakt en poezen plassen het gruis gemakkelijker uit. Het is een dure operatie, maar als je alle dierenartskosten rekent die je nog gaat krijgen, ben je met een operatie op termijn goedkoper uit. Er is wel een maar, niet iedere dierenarts heeft ervaring met deze operatie, wel de dierenartsen met langere ervaring.

Een kater met gruis zal ook sneller blaasontsteking krijgen en dus moet je weer een antibiotica geven en dat alles zijn kostbare zaken.
Je moet de kat ook goed in de gaten houden en echt iedere dag de bak controleren c.q. verversen, want je moet controleren of hij geplast heeft.
Een kater die niet kan plassen, gaat zichzelf vergiftigen en 72 uur is een kritieke tijd. Een kater die niet kan plassen gaat steeds maar weer naar de bak en uiteindelijk probeert hij te sproeien en dat is het moment dat je direct naar de dierenarts moet, want dan moet hij aan het infuus, ook omdat hij een blaasverlamming kan krijgen en dat had mijn vorige kat, weliswaar van korte duur, want hij kreeg voor een week een catheter, waardoor de blaas weer ging werken, maar ik moest voor hij de catheter had zijn blaas handmatig leegknijpen.

Ik koop het voer op internet bij Zooplus, daar ben ik het voordeligst uit en zij hebben veel keus. Ik heb al eerder een kat met blaasgruis gehad en daardoor ben ik redelijk bekend met de merken.
Mijn kat vindt Hill's Prescription Diet c/d Urinary Stress + Metabolic (droogvoer) het lekkerst en daar neem ik ook de zakjes en de kleine blikjes stoofpotje (82 gr) van.

Het voer van Hill's heeft m.b.t. Urinary voer twee varianten de c/d en de s/d, jij zult de c/d moeten nemen, dat is ook stress gerelateerd, maar wil je de s/d dan moet je dat overleggen met je dierenarts. Bij Royal Canin is het s/o.
Ga kijken op de site van Zooplus en als mij nog wat van belang te binnen schiet, laat ik je het weten. En heb jij nog vragen, reageer dan onder mijn antwoord, want dan krijg ik er een seintje van.

Sterkte met je kat.

Nog een aanvulling wat betreft Hill's of Royal Canin, in die keuze ben je vrij. Beide merken doen hetzelfde en de ene dierenarts heeft Hill's en de ander Royal Canin. Het is maar net welke vertegenwoordiger ze aan de deur hebben gehad.

anita555
door anita555 Oct 24, 2023 om 22:05
47 Antwoorden / 44 Vragen

Beste Sira, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb een poes, geen kater. Ze is ruim 14 jaar oud. Inmiddels heb ik het dierenvoer bij de dierenzaak gekocht omdat ik ook al behoorlijk veel geld aan de dierenarts heb uitgegeven. Ik kijk het even aan hoe het bevalt. Royal Canin urinary krijgt ze wel met de brokjes. Ik ga kijken op de site van Zooplus als ik daar voordeliger uit ben dan de dierenarts. Ik laat het weten hoe het gegaan is.

sira
door sira Oct 24, 2023 om 22:45
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Met een poes van ruim 14 jaar moet je het nemen zoals het nu is, want dit is echt een ouderdomskwaal. En als de poes wat minder eet, omdat ze het niet lekker vindt, is ook niet erg. Hoe lager het gewicht, hoe gezonder, maar dat geldt ook voor mensen.
Waren de nieren nog wel in goede conditie?

Nu is het van belang dat je inderdaad uitsluitend voer geeft tegen blaasgruis/stenen en de kattenbak goed controleert en ook het voldoende waterdrinken is van belang, vooral met droogvoer, meer kun je niet doen. Wat dat betreft heb je geluk dat het een poes is, een kater kan namelijk echt compleet verstopt raken.
Probleem bij een poes is de irriitatie en beschadigingen van en door het gruis, die weer ontstekingen kunnen veroorzaken.

En ja, het kost vreselijk veel geld, ik weet er alles van. Gelukkig gaat het met mijn kat uitstekend, maar moet nog wel ieder half jaar ter controle voor een echo.

Ik ben wel blij met Zooplus en bestel er tevens voor mijn hond. Ik kan het altijd goed plannen, want meestal ontvang ik het de volgende dag al in huis. Sinds kort moet ik voor een kennis ook hondenvoer bestellen.

anita555
door anita555 Oct 24, 2023 om 23:34
47 Antwoorden / 44 Vragen

Op de nieren is niet gecontroleerd. Ze drinkt wel opvallend veel meer en plast veel. Ik houd de kattenbak heel goed bij en zorg dat het opgeruimd en schoon blijft. Ze heeft een antibiotica kuur gehad, een blaasontpanner en een ontstekingsremmer.
Ze heeft wel lichtbruine poep en ook diaree. Heb er veel werk aan..

anita555
door anita555 Oct 25, 2023 om 10:33
47 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb van de brokjes de s/d van Royal Canin. Het voer van de dierenwinkel waar ik het over had heb ik gegeven, maar vanmorgen zag ik dat ze overgegeven heeft. De zuurtegraad moet naar beneden en ik ga toch de Royal Canin urinary natvoer bestellen. Bloed heb ik niet meer gezien gelukkig.
Ik moet overigens eerst urine meenemen naar de dierenarts zodat ze kan zien of de zuurtegraad naar beneden is gegaan. ( stond op 9!)

sira
door sira Oct 25, 2023 om 11:03
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is inderdaad hoog.

Is jouw kat alleen brokjes gewend, want probeer anders ook het natvoer eens, voor een kat is dat gezonder en lichter verteerbaar. Ik combineer altijd, ik begin met natvoer ('s morgens en 's avonds) en als ze dat op hebben, krijgen ze nog wat brokjes toe. Ik praat in meervoud, want ik heb dat met al mijn katten zo gedaan.
Ik ben meer een voorstander van de c/d, omdat een kat die last heeft van pijn door gruis of blaasontsteking ontwikkelt ook stress en daar is de c/d voor bij Hill's.

Hoe dan ook, het is moeilijk het juiste voer te vinden voor je kat, vooral als hij het niet lekker vindt. Ga ook eens informeren bij andere dierenartsen in je omgeving welk merk voer zij hebben, dan kun je namelijk met kleine hoeveelheden uitproberen wat je kat lekker vindt.

Kwalitatief zijn Royal Canin, Hill's, Specific goede merken. Bij mijn laatste bestelling bij Zooplus, heb ik ook Kattovit Urinary (natvoer) genomen om zoveel mogelijk te kunnen afwisselen. Ik concentreer mij voornamelijk op het natvoer, omdat droogvoer ook een dikmaker is en dat is bij gruis juist niet goed. Ook krijgt mijn kat af en toe wat rauwe kipfilet en dat vindt hij heel lekker. De kipfilet wil ik ook nog weleens door het urinary voer mengen, maar dan moet je heel goed mengen anders haalt hij de kipfilet er uit en de rest laat hij liggen. In de vriezer heb ik kleine porties kipfilet ingevroren. Een theelepeltje zonnebloemolie door het voer is ook een succes.

Mag ik weten in welke regio je woont?

anita555
door anita555 Oct 25, 2023 om 12:23
47 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb de s/o van Royal Canin. (ik schreef s/d) Ikzelf woon in Rotterdam Prinsenland. De dichtstbijzijnde dierenarts is een paar haltes met de metro, station Binnenhof. Dierenarts Woof, waar ze nu ook ingeschreven staat. Ik heb helaas geen auto, dus ben ik kwa vervoer met de kat afhankelijk van hulp. Ik ben alleen. Ik ga zometeen het voer kopen van de dierenarts wat dan toch het beste is.

sira
door sira Oct 25, 2023 om 12:30
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Vergelijk de prijs van de dierenarts ook op internet.

Had je in mijn omgeving gewoond, was ik wel bereid geweest om probeervoer met je uit te wisselen, maar ik woon in de Betuwe.

anita555
door anita555 Oct 25, 2023 om 15:09
47 Antwoorden / 44 Vragen

Ik ben zojuist bij de dierenarts geweest en Royal Canin natvoer gekocht, en ik ga zeker wel van alles uitproberen wat ze het lekkerste vind. De zakjes waren € 1,65 per stuk en geen €1,80. En het voer van de dierenzaak wat ik al in huis heb.

sira
door sira Oct 25, 2023 om 17:16
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Bij Zooplus kosten de zakjes Royal Canin Veterinary Feline Urinary s/o kattenvoer in saus € 1,50 per stuk, maar begin eerst maar met kleine hoeveelheden i.p.v. 12 stuks ineens, je komt er vanzelf achter wat je kat wel en niet lekker vindt.
Geef ook niet het hele zakje in 1 keer, maar per keer kleine hoeveelhedeb.

mw
door mw Zuurtje - Oct 24, 2023 om 19:24
1 Antwoorden / Vragen

Ik bestel dieetvoer (Specific) voor mijn katten online bij Petmarkt of Dierapotheker. Dat is een stuk goedkoper dan bij de dierenarts. Ik geloof wel dat het duurdere voer kwalitatief beter is dan het hele goedkope voer, al betaal je vast ook voor het merk.

sira
door sira Oct 24, 2023 om 22:50
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Specific van Dechra Veterinary Products is ook een goed merk.

Hajon
door Hajon Oct 25, 2023 om 16:13
9 Antwoorden / Vragen

Ik heb de indruk dat dierenartsen en webshops in NL rond een vastgestelde prijs moeten verkopen. Ik bestel Specific altijd in Duitsland, bijvoorbeeld bij drhoelter.de, kost daar maar tweederde of nog minder dan hier voor precies dezelfde producten.

sira
door sira Oct 25, 2023 om 17:20
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Dat kan ook aan de btw liggen. Ik dacht dat ze in Duitsland het lage btw-tarief berekenen.

rj
door rjw - Oct 24, 2023 om 21:52
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Toch wel goed van de eigenaar van de dierenwinkel dat hij producten verkoopt die je gewoon kunt gebruiken. En dat blijkbaar ook nog eens belangeloos tegen kostprijs.

sira
door sira Oct 24, 2023 om 22:54
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Zo'n dierenwinkel zoek ik al jaren ;-))

ju
door juliomariner - Oct 24, 2023 om 22:57
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Is de dierenartspraktijk onderdeel van een grotere keten. Dan heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in zijn advies.
Deze ketens zijn in rigfndom van grote voerfabrikanten als Mars. Zo'n praktijk heeft gewoon keiharde maandelijkse businesstarget die ze halen moeten ( dus zoveel voer verkopen, zoveel scans en andere dure onderzoeken, zoveel dure operaties etc.
Het lijkt erop dat de omzet belangrijker is dan het dier.

sira
door sira Oct 25, 2023 om 11:16
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Daar blijf ik ook weg, maar sommige mensen hebben veel vertrouwen in zo'n grote kliniek. Ik ben meer een voorstander van de kleine dierenartsenpraktijken, maar ik vergelijk voor sommige behandelingen ook andere praktijken. Een voorbeeld van een aantal jaar geleden is tandsteen verwijderen kat, dat is assistentenwerk, 2 praktijken € 150,- à € 200,-, de derde praktijk (toen) € 39,50. Raden welke ik koos.

ju
door juliomariner Oct 25, 2023 om 11:19
1328 Antwoorden / 2 Vragen

zeker 1 van de dure ;-)

sira
door sira Oct 25, 2023 om 17:22
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Helemaal fout..... ;-))

Du
door Duc7 - Oct 25, 2023 om 11:41
35 Antwoorden / Vragen

Je kunt dit ook bij Zoo&zo kopen, ook via internet. Mijn ervaring dat het daar iets goedkoper is. Ook Hills heeft dit voer en is ook medisch verantwoord, sommige dierenartsen schrijven dat voor. Het belangrijkste is dat de kat ook genoeg drinkt en minder stress krijgt. Sterkte ermee.
urinary voer bij dierenwinkels bevat een minder hoeveelheid van de werkende stof, die is goed als onderhoud als het probleem verholpen is.

KasjavH
door KasjavH - Oct 25, 2023 om 12:06
4 Antwoorden / Vragen

Dierenartskattenvoer is beter, maar je mag ook niet zomaar een dier een ander voer geven. In een ander voer zitten andere werkstoffen. Ik gebruik ook dierenartsvoer al jaren, maar koop ik nooit bij een dierenarts, altijd online. Online zijn verschillende prijzen en je kunt best kijken waar het op moment een aanbidding is. Je komt zeker veel goedkoper uit.

mo
door mof - Oct 25, 2023 om 12:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat kunt u aan uw (of een willekeurige andere) dierenarts vragen. Ook kunt u op de verpakkingen op de ingredientenlijst kijken of er grote verschillen zijn. Uw dierenarts wil er ws geen geld mee verdienen, want dan was hij wel een echte dierenvoer winkel begonnen, maar ws is het duurder omdat hij ze in kleine hoeveelheden inkoopt en er ook iets voor moet rekenen.

johanna66
door johanna66 - Oct 25, 2023 om 13:24
48 Antwoorden / 6 Vragen

De dierenwinkel heeft gelijk. Voor de dierenarts is het een leuke bijverdienste. Dierenvoeding is ook volop verkrijgbaar op internet tegen hele aantrekkelijke prijzen.

JO
door JOROO - Oct 25, 2023 om 13:52
1 Antwoorden / Vragen

Onze kat had ook dat voer, belachelijke prijzen bij de dierenarts.. ben op den duur gaan kopen bij zooplus en hij heeft het er jaren en jaren goed op gedaan en veel goedkoper, zowel nat als droogvoer.

ze
door zeemannetje - Oct 25, 2023 om 15:56
120 Antwoorden / 0 Vragen

Hij wil er ook alleen maar geld mee verdienen hoor. Bij de dierenarts is het in ieder geval precies bekend of en hoe goed het helpt. Dat er urinary op de verpakking staat betekent niet dat het dezelfde samenstelling en kwaliteit heeft, er is best wel veel toegestaan om op verpakkingen te zetten. Als je niet in kwaliteit wilt inleveren kun je zoeken naar dezelfde zakjes van hetzelfde merk en dan de prijs vergelijken. Of je vraagt de dierenarts of er een goedkoper alternatief is.

DickD67
door DickD67 - Oct 25, 2023 om 17:28
1 Antwoorden / Vragen

Je kan ook bij bijvoorbeeld Zooplus een bulkverpakking Royal Canin Urinary kopen, per eenheid ben je dan veel goedkoper uit.

mn
door mnscheet - Oct 25, 2023 om 18:28
1 Antwoorden / Vragen

Hallo ik heb ook twee katten met Royal Canin voor voor blaasgruis
Mijn katten hebben het S O voor
Die bestel ik al jaren bij zoo plus
Dat is het voordeliger
En het is exact het zelfde voer
Succes

donna53
door donna53 - Oct 25, 2023 om 19:16
98 Antwoorden / 10 Vragen

Bij mij in ce buurt zit het tuincentrum van Ranzijn. Zij verkopen ook Royal Canin Urinary voor een goedkopere prijs. Het blijft bij katten moeilijk, want meestal vinden ze dat eten niet lekker. Misschien idd. af en toe wisselen met een ander merk en smaak. Animonda is ook hoogwaardig voer dus je kunt het proberen. Kijk of je kat het lekker vindt. Sterkte ermee!

anita555
door anita555 Oct 25, 2023 om 23:09
47 Antwoorden / 44 Vragen

Hoi Donna53, het klopt dat mijn kat de Royal Canin urinary inderdaad niet lekker vind. Ik heb haar gisteren ook Animonda urinary gegeven, en dat vond ze eigenlijk veel lekkerder. Ze kreeg dat voor het eerst, en ze heeft wel overgegeven omdat ze het misschien te gulzig op heeft gegeten!

na
door nathalieq - Oct 25, 2023 om 21:14
2 Antwoorden / 2 Vragen

Beide willen verdienen. In royal canin zit granen wat onnatuurlijk eten voor een kat is, mijn voorkeur gaat dan uit naar Animonda.
Op internet zijn diverse sites waar je goedkoper dan bij de dierenarts of in de dierenwinkel voer voor je kat kan kopen zoals Bititba en Zooplus.
Mijn advies is schakel een Veterinair natuurgeneeskundige therapeut in om je dier te ondersteunen. Ik heb hier zelf goede ervaringen mee.

1paul
door 1paul - Oct 26, 2023 om 08:37
3148 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat erom dat de kat minder gruis gaat krijgen, daarom raad men dit soort voer aan, elk voer mist een ingedrient wat wel in ander voer zit waardoor katten dit aan gaan maken, ander merk zal hetzelfde resultaat hebben als voer de oorzaak is!!