door 25757 Jan 23, 2010 om 10:39
Voeding & gezondheid

Komkommer in plastic?

Waarom zit er lastig verwijderbare plastic om de komkommers van vele winkels?
Juist deze zijn minder vers en eerder rot en smaken ook minder.
Moeten we deze boycotten en dit plastic is volgens mij overbodig en kost alleen maar geld en milieu.

Ook is lastig te voelen of de komkommer nog vers of oud is en de kleur is ook moeilijk zichtbaar.

12345 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien tegen het beschadigen??
Geen idee.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk omdat iedereen er met zijn handen aanzit het dus bacterie vrij blijft, en misschien omdat ze dan langer vers blijven en er beter uit blijven zien.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal eet je een komkommer zonder schil dus dat lijkt me een beetje onzin.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

AH antwoorde; Met plastic 2x langer houdbaar.

Ik vind; Moeilijker te controleren of deze vers of rot is.

verder is verplicht op verpakte producten een houdbaarheidsdatum en die ontbreekt.

Ik krijg het plastic als slechtziende er moeilijk af en zowel plastic en het verpakken kosten geld.

Ik heb regelmatig van buiten goede die binnen al enige rotting vertonen!

Hygiëne: Appels worden vaker met schil gegeten en die zijn ook niet per stuk verpakt!

Het wassen van producten is naast vieze handen ook voor resten bestrijdingsmiddelen!

Ik ben tegen elke overbodige verpakking die wel geld kost en niets opleverde.
De bescherming van de doos is toch voldoende, en waarom in de zomer wel zonder plastic en nu niet meer?

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat verpakte komkommers langer vers blijven als onverpakte.
Zie hier

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg van AH hetzelfde antwoord.....maar....

Ik heb vaak na kopen en uitpakken zonder koelkast bewaren soms al een iets rotte komkommer omdat ik niet kan voelen of de binnenkant nog goed is!

Dus langer houdbaar klopt maar als ik in winkel deze folie eraf peuter worden ze boos!

Voorverpakt moet datum houdbaar tot bevatten en die ontbreekt tot nu toe bij elke Komkommer!

Ook de Krom kommers vind ik prima, recht hoeft niet en zonder plastic zou goedkoper moeten zijn!
Gezien de omzet van Aldi en Lidl dus totaal overbodige rotzooi die ik niet wil maar waar koop ik verse zonder plastic?

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vooral omdat de gemiddelde klant geen groente (of fruit) met beschadigingen wenst. En als iedereen in een bak met komkommers aan het graaien is (op zoek naar de mooiste), is de kans groot dat er door nagels een gaatje in de schil komt waardoor niemand die komkommer meer wil hebben... Wat dus verlies aan omzet betekent voor de winkel.

@2575... Het wassen van groente en fruit is alleen maar om vuil en stof te verwijderen. Bestrijdingsmiddelen verdwijnen niet met water. Anders spoelt het bestrijdingsmiddel bij een regenbui weg. Daarom is er een aantal jaar geleden in de USA een speciaal afwasmiddel voor groente en fruit op de markt gekomen. Maar ja, daar zijn ze helemaal paranoïde. :-)

Over het algemeen valt het mee met restanten van bestrijdingsmiddelen want er wordt in NL goed gecontroleerd. Meer over bestrijdingsmiddelen op groente en fruit.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat als je een komkommer net als andere etenswaar zonder verpakking in de koelkast bewaard snel uitdroogd, een koelkast ontrekt nou eenmaal water uit dergelijke produkten.

mtvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op zaterdag 23 jan 2010, 12:22: Omdat als je een komkommer net als andere etenswaar zonder verpakking in de koelkast bewaard snel uitdroogd, een koelkast ontrekt nou eenmaal water uit dergelijke produkten.

mtvrgrt Nico

Quote site:

[[ Bijzonderheden

Bewaar de groente niet in de koelkast. ]]

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een Bosch of Siemens met afsluitbare groente lade die warmer en ook vocht dus vast zal houden mag volgens het instructie boekje.

Dus die is gemeten 11 graden.
Rest kast tussen de 3 en 7 graden (bovenin voor room boter)

Maar ik krijg regelmatig pas thuis gekomen reeds rotte producten.
Dus ook als je op kamer temperatuur bewaarde vanuit winkel zit er erg veel rotte tussen!
Ik snij nu in de winkel deze door om te kijken, en heb diverse iets bruine ingeleverd bij Chef.
Hoewel ze het verbieden doe ik de verpakking er voor de kassa al af en snij deze af om te zien of het goed is, terug leggen doe ik dus nooit maar ik wil zekerheid dat ik niet thuis met rotte komkommer zit die matige smaak heeft.

5 jaar terug begon dit probleem en steeds minder winkels verkopen Condoom vrije producten!

Verder moet ik dankzij het plastic juist harder en meer voelen omdat het niet meer zichtbaar is dus juist ik knijp meer kapot dan vroeger!
Geur en kleur is niet meer dus moet ik ze wel bruin knijpen!
De volle prijs dus ik wil kwaliteit.

Dus in plaats van voorkomen zullen ze juist meer bruine vinden omdat ik wel moet voelen!

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

's Winters komen de komkommers uit het buitenland. Moeten dus een grotere afstand afleggen. Voor de houdbaarheid en transportschade misschien in plastic.

's Zomers zijn er hier gekweekte komkommers te koop zonder plastic jasje.

Zou daar de verklaring inzitten?

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 24, 2010 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit geleerd;

Alle voorverpakt eten moet een THT datum hebben.
Op de doos staat een datum en land maar de inhoud ....
Even een vreemde doos bijvullen kan.

Ik wil een datum van verpakken of houdbaarheidsdatum,
want thuis met half rotte die van buiten nog mooi aanvoelde hoef ik niet meer.

Zonder Condooms kan ik ruiken en voorzichtig voelen,
juist plastic veroorzaakt knijpen omdat dit het gevoel en geur weg neemt.
Hoewel ze langer houdbaar zijn, zodra ze oud worden kunnen de rotting gassen niet weg en gaan ze erg snel bruin worden.

Gezien de dagelijks verse producten uit gehele wereld is langer dan 1 week houdbaar dus verpakking overbodig.
Naast de kosten van de verpakkers, zowel plastic als salaris belast het onnodig het milieu.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2010 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

25757 schreef op zaterdag 23 jan 2010, 12:17: Ik kreeg van AH hetzelfde antwoord.....maar....

Ik heb vaak na kopen en uitpakken zonder koelkast bewaren soms al een iets rotte komkommer omdat ik niet kan voelen of de binnenkant nog goed is!

Dus langer houdbaar klopt maar als ik in winkel deze folie eraf peuter worden ze boos!

Voorverpakt moet datum houdbaar tot bevatten en die ontbreekt tot nu toe bij elke Komkommer!

Ook de Krom kommers vind ik prima, recht hoeft niet en zonder plastic zou goedkoper moeten zijn!
Gezien de omzet van Aldi en Lidl dus totaal overbodige rotzooi die ik niet wil maar waar koop ik verse zonder plastic?

D!RK; je klets weer eens uit je nek! Uit onderzoek is gebleken dat komkommers langer goed blijven indien in plastic verpakt! Heb je weleens een onverpakte kk van Dirk vd Broek willen bewaren? Die is na 3 dagen rot!
Je opmerking over verplichte houdbaarheidsdatum is niet van toepassing op onbewerkte producten! Heb je weleens een tht-datum op een bloemkool gezien?
Verpakking lospeuteren? Logisch dat ze je daar op aanspreken! Doe je met andere producten ook niet!

Je vergelijking met condooms?
Tja, wodka is ook lekker!

Zielige poging om interessant gevonden te worden....

Gozik, de groetjes van een ex-groenteman met 25 jaar ervaring!

ve
door verwijderd - Jan 24, 2010 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zaterdag 23 jan 2010, 12:54: 's Winters komen de komkommers uit het buitenland. Moeten dus een grotere afstand afleggen. Voor de houdbaarheid en transportschade misschien in plastic.

's Zomers zijn er hier gekweekte komkommers te koop zonder plastic jasje.

Zou daar de verklaring inzitten?

Vladja

Nee! Vroeger werd elke komkommer, Hollands of import, onverpakt verkocht. Winter en /of zomer is niet van toepassing.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2010 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kocht zaterdag een rode paprika bij c1000, verpakt, en geen tht datum.
Hier bij de appie liggen ze altijd onverpakt.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

25757 schreef op zaterdag 23 jan 2010, 11:50: AH antwoorde; Met plastic 2x langer houdbaar.

ontbreekt.

Ik krijg het plastic als slechtziende er moeilijk af en zowel plastic en het verpakken kosten geld.

En een slecht ziende mag wel autorijden met sneeuwkettingen?

Iedereen begrijpt dat groente en fruit verrot door er in te knijpen.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

25757 schreef op zaterdag 23 jan 2010, 12:17: Ik kreeg van AH hetzelfde antwoord.....maar....

Ik heb vaak na kopen en uitpakken zonder koelkast bewaren soms al een iets rotte komkommer omdat ik niet kan voelen of de binnenkant nog goed is!

Dus langer houdbaar klopt maar als ik in winkel deze folie eraf peuter worden ze boos!

Voorverpakt moet datum houdbaar tot bevatten en die ontbreekt tot nu toe bij elke Komkommer!

Ook de Krom kommers vind ik prima, recht hoeft niet en zonder plastic zou goedkoper moeten zijn!
Gezien de omzet van Aldi en Lidl dus totaal overbodige rotzooi die ik niet wil maar waar koop ik verse zonder plastic?

Bij Aldi koop je VERSE ZONDER plastic en die blijven zeer lang goed!
Mijn ervaring met in plastic verpakte is dat ze minder lang goed blijven dan voornoemde van Aldi.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een moeilijk probleem met het plastic om de komkommer.
Heb er zelf ook last van .

Maar als U langer met de komkommer wilt doen, dan mag u helemaal geen fruit in de buurt leggen want dan gaan ze sneller rotten.

En dan kunt u wachten tot er iemand in de buurt is die het voor u eraf wilt halen.
Gr xxxlll

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hetzelfde doet zich voor bij de HEMA worsten. Ziijn ook niet verpakt, iedereen zit met zijn handen aan de worst, en er staat ook geen aanmaakdatum op.
Vroeg het aan een meisje die bij de HEMA werkt waarom staat er geen aanmaakdatum op?, antwoord : wij letten daar wel op!
Wat een onzin. Hoewel ik ze wel lekker vindt!

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al verschillende keren vermeld blijven komkommers langer goed als ze in het plastic zitten.Het zijn meestal Spaanse export komkommers .De Nederlandse export komkommmers worden ook meestal vacuum verpakt..Het geleuter over het wel of niet in de koelkast bewaren het bruin worden van komkommers ,Een komkommer moet je op een koele droge plek leggen en hoort net als tomaten aardappels niet in de koelkast thuis ,want dat gaat ten koste van de smaak..

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie het probleem van de verpakte komkommer niet echt.
Misschien een tip:
Snijd met een scherp mesje het stuk af dat je wil gebruiken.
In de lengte het mes er langs halen en de verpakking haal je er met gemak af.
En ook met pastic kun je voelen of de komkommer stevig,en dus vers is.

MVGR

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja mijn ervaring is dat komkommers in plastic "condoom" inderdaad gewoon
langer meegaan. En in de koelkast nog langer.
En ik heb werkelijk nog nooit uit de winkel een komkommer gehad die van binnen verrot was met zo'n plastic "condoom" dus ik zou dan eens met de winkelier gaan praten.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit mij hier vertwijfeld af te vragen waarom mensen komkommers kopen die lang moeten meegaan? Of nóg langer zelfs in de koelkast? Ik kom zelf minstens tweemaal per week bij de lokale super en koop verse waar. Kan me voorstellen dat anderen maar 1x per week gaan. Koop je op zaterdag al een komkommer voor de vrijdag daarna? Tsja... mij lijkt dat je van dagverse spullen niet mag verwachten dat het zomaar een hele week ook vers blijft.

Ik begrijp nu ook waar al die beurse groenten en fruit vandaan komen. Kennelijk houden hele hordes zich bezig met daarin knijpen. Nou, bedankt dus allemaal voor de beurse bananen, appels, meloen, kiwi, tomaten, etc.

Wat betreft bestrijdingsmiddelen verwijs ik naar de publicatie van de Voedsel en Waren Autoriteit (1 december 2009). Kort gezegd: op kwamkwammers zit veel methiocarb, methomyl, endosulfan, omethoaat en dimethoaat. Klinkt allemaal niet echt lekker.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon in winter geen komkommers eten ,het is tenslotte een zomer product.vele groentes die uit warme landen komen , Transportkosten zijn dan ook hoog en betalen we met z'n allen veel geld voor onze groente..........

ve
door verwijderd - Jan 27, 2010 om 00:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Peterf1943,

Als slechtziende kan ik wel auto rijden maar ik loop thuis zonder bril.
Ook is het lees deel van de varifocus aan vervanging toe...

Verder wil ik als je er toch plastic om doet graag een verpak datum op!
Dan zie ik hoe oud ze zijn.

Het probleem wat ik heb is dat zonder kun je voelen en ruiken hoelang je ze nog kunt bewaren.
In Plastic is dit moeilijker, en soms is het hard in winkel maar binnen 1 of 2 dagen toch geheel rot, en dat zonder koelkast.

Ik weet dat fruit ook dit kan aantasten maar daarom leg ik ze ook apart op broodtrommel.
Dus ver weg van fruit en andere en zelf ik die ze vaak binnen 3 dagen op maakte krijg vaak rotte plekken en moet soms halve weggooien.

Het langer houdbaar vind ik prima maar dan wel een datum THT erop!
Anders heb je er nog niets aan, want ik wil niet de houdbaarheid winkel maar hoe lang ik deze nog thuis zou kunnen bewaren onder goede omstandigheden.

Gezien de hoge winter prijs zal ik dus nu harder klagen dan zomers waar het tevens zelden voorkomt dat ze rot zijn of minder smaken.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2010 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je groente bij een groenteboer halen is "natuurlijk" geen optie?

ve
door verwijderd - Jan 27, 2010 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gozik/D!RK/Stofzuigertje;
Kun je lezen? Op PRODUCTEN DIE GEEN BEHANDELING HEBBEN ONDERGAAN HOEFT GEEN, IK HERHAAL, GEEN HOUDBAARHEIDSDATUM!!!!!
En waar haal jij de kennis vandaan dat zomerkomkommers langer houdbaar zouden zijn?

Kletspraat van een leek!

ve
door verwijderd - Jan 27, 2010 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zaterdag 23 jan 2010, 12:54: 's Winters komen de komkommers uit het buitenland. Moeten dus een grotere afstand afleggen. Voor de houdbaarheid en transportschade misschien in plastic.

's Zomers zijn er hier gekweekte komkommers te koop zonder plastic jasje.

Zou daar de verklaring inzitten?

Vladja

Ook de Nederlanse kromme jongen wordt al sedert ca 1965 vacuum verpakt voor de export,maar ze komen ook vaak nog op de nederlandse markt terecht.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2010 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op woensdag 27 jan 2010, 20:48: Gozik/D!RK/Stofzuigertje;
Kun je lezen? Op PRODUCTEN DIE GEEN BEHANDELING HEBBEN ONDERGAAN HOEFT GEEN, IK HERHAAL, GEEN HOUDBAARHEIDSDATUM!!!!!
En waar haal jij de kennis vandaan dat zomerkomkommers langer houdbaar zouden zijn?

Kletspraat van een leek!

Nou nou heb jij de kromme jonge uitgevonden soms.Nou nog een tip van Bootz .Eet de kromme direct na aankoop op of doe er eerst nog een spelletje mee,maar wil je een onverpakte kromme jongen toch wat langer bewaren verpak je hem in een krant en doe je hem in de koelkast of een andere koele plek

ve
door verwijderd - Jan 27, 2010 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op woensdag 27 jan 2010, 21:43:
tp schreef op woensdag 27 jan 2010, 20:48: Gozik/D!RK/Stofzuigertje;
Kun je lezen? Op PRODUCTEN DIE GEEN BEHANDELING HEBBEN ONDERGAAN HOEFT GEEN, IK HERHAAL, GEEN HOUDBAARHEIDSDATUM!!!!!
En waar haal jij de kennis vandaan dat zomerkomkommers langer houdbaar zouden zijn?

Kletspraat van een leek!

Nou nou heb jij de kromme jonge uitgevonden soms.Nou nog een tip van Bootz .Eet de kromme direct na aankoop op of doe er eerst nog een spelletje mee,maar wil je een onverpakte kromme jongen toch wat langer bewaren verpak je hem in een krant en doe je hem in de koelkast of een andere koele plek

Deze jongen is in het bezit van een vakdiploma AGF en heeft dik 20 jaar in die handel gezeten.
Moet ik dan nog bewijzen dat ik verstand van die dingen heb?
Welterusten....

ve
door verwijderd - Jan 27, 2010 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op woensdag 27 jan 2010, 22:26:
vr1944 schreef op woensdag 27 jan 2010, 21:43:
tp schreef op woensdag 27 jan 2010, 20:48: Gozik/D!RK/Stofzuigertje;
Kun je lezen? Op PRODUCTEN DIE GEEN BEHANDELING HEBBEN ONDERGAAN HOEFT GEEN, IK HERHAAL, GEEN HOUDBAARHEIDSDATUM!!!!!
En waar haal jij de kennis vandaan dat zomerkomkommers langer houdbaar zouden zijn?

Kletspraat van een leek!

Nou nou heb jij de kromme jonge uitgevonden soms.Nou nog een tip van Bootz .Eet de kromme direct na aankoop op of doe er eerst nog een spelletje mee,maar wil je een onverpakte kromme jongen toch wat langer bewaren verpak je hem in een krant en doe je hem in de koelkast of een andere koele plek

Deze jongen is in het bezit van een vakdiploma AGF en heeft dik 20 jaar in die handel gezeten.
Moet ik dan nog bewijzen dat ik verstand van die dingen heb?
Welterusten....
tp schreef op woensdag 27 jan 2010, 22:26:
vr1944 schreef op woensdag 27 jan 2010, 21:43:
tp schreef op woensdag 27 jan 2010, 20:48: Gozik/D!RK/Stofzuigertje;
Kun je lezen? Op PRODUCTEN DIE GEEN BEHANDELING HEBBEN ONDERGAAN HOEFT GEEN, IK HERHAAL, GEEN HOUDBAARHEIDSDATUM!!!!!
En waar haal jij de kennis vandaan dat zomerkomkommers langer houdbaar zouden zijn?

Van harte gefeliciteerd met je vak diploma.Je zal er wel veel van weten.Maar ik zie het nut er niet van in om mensen met schreeuwende letters af te zeiken.Oh ja ik zat al in de groente en fruithandel toen jij nog geboren moest worden.Mijn vader had een exportbedrijf in groente en fruit en een inpakcentrale dus het is me met de paplepel ingegoten.Weltrust met of zonder komkommer als speelgoedje.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2010 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

het feit dat jij al eerder in die handel zat betekent niet dat je er ook verstand van hebt, je zou ook zommaar komkommer-inpakster geweest kunnen zijn...
En het feit dat ik iemand "afzeik" heeft te maken dat onze grote vriend
Gozik/D!RK/Stofzuigertje, die jij alleen kent onder zijn "nummer", al jaren allerlei fora vervuilt met zijn lariekoek en apekool. Jij loopt nog niet zo lang mee om daar een oordeel over te kunnen geven, die (van origine) Rus met zijn schimmige internethandeltjes doet voorkomen overal verstand van te hebben. Ik zal je uit de droom helpen, dat heeft ie niet.
Meneer (hoewel hij in een ouder topic beweert vrouw te zijn...) heeft wat moeite met begrijpend lezen, vandaar het grotere lettertje.
En hier dan een belachelijke vraag durven stellen over verpakte komkommers?

Je opmerking over de komkommer en de functie als speelgoed zegt meer over jouw vrouwelijke frustratie...maar je inlognaam verwijst kennelijk naar je geboortejaar, kan me voorstellen dat je komkommers anders bekijkt.....

Succes met je groene vriendje.