is
door ischut Jan 21, 2006 om 14:53
Voeding & gezondheid

Kosten Wortelkanaalbehandeling

Mijn tandarts heeft vastgesteld dat er een wortelkanaalbehandeling plaats moet vinden. Hij doet dat niet zelf, maar verwijst door naar een andere tandarts in hetzelfde pand, die doorgeleerd heeft voor wortelkanaalbehandelingen.

Voor de behandeling zijn twee afspraken nodig:
a. een consult van een half uur ? 75-100 euro
b. de wortelkanaalbehandeling zelf van 2 uur. Kosten 500-700 euro

Ik heb er geen verstand van, maar is dit niet erg duur?

Inge

29639 10 Rapporteer

lintie
door lintie - Jan 21, 2006 om 15:20
22 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Inge,

Dit lijkt mij erg duur. Ik heb zelf aan 1 tand een worterkanaalbehandeling gehad. Deze koste mij ongeveer 180 euro.

Dit alles werd gedaan in 3 afspraken.

Lintie

ijzerbroot
door ijzerbroot - Jan 21, 2006 om 15:22
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste ischut,

via deze link kunt u de tarievenlijst (maximale tarieven) voor tandartsen per 1-1-2006 downloaden (pdf formaat). Onder "tandartstarieven 2006" onder aan die pag vindt u die lijst. Het is even zoeken, maar hierin hoort u ook de maximale tarieven voor een consult en voor een wordtelkanaal-behandeling te kunnen vinden. Sluit anders nog even kort met de desbetreffende assistente om welke codes het uiteindelijk exact gaat, zodat u ook deze code in de tarievenlijst bekijkt.

IJzerbroot

lintie
door lintie - Jan 21, 2006 om 16:00
22 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry,

Bedrag was 280 i.p.v. 180. Maar nog steeds beduidend minder dan 500 euro.

Lintie

da
door daaldijk - Jan 24, 2006 om 07:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Inge,

Ik vind de tijd die de behandeling duurt (2 uur) wel erg lang. Ik ben vroeger tandartsassistente geweest, en dan werd een wortelkanaalbehandeling in 45 minuten gedaan.

Het bedrag is naar mijn mening ook erg hoog. Ik zou een second opinion laten doen bij een andere tandarts.

ja
door jankok - Jan 24, 2006 om 10:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb zelf een aantal behandelingen achter de rug. Een behandeling duurt maximaal een uur en zou m.i. niet meer mogen kosten dan 200 euro. Ik raad je aan bij een andere tandarts je licht op te steken. Succes!

ma
door mar60 - Jan 24, 2006 om 13:10
15 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi Inge,

Je bent doorverwezen naar een endodontoloog. Je tandarts kan de kanaalbehandeling dus niet zelf doen. Dat kan omdat de wortels te krom zijn of te nauw of er zit al een kanaalbehandeling in die overnieuw moet worden gedaan of worden verbeterd. Zo een endodontoloog werkt met miscrocopen dus heeft een veel beter zicht op je wortelkanalen als de tandarts, plus de man doet niet anders de hele dag het is zijn specialisatie.

Ik weet niet wat je kalchten zijn en waarom je tandarts je heeft doorverwezen maar als het je niet geheel duidelijk is moet je dat goed navragen. En wat wil je verder met de kies, behouden of kan hij gemist worden.

Een kanaal behandeling bij een endodontoloog kost je minimaal 500 tot 800 ? dat ligt aan het element en hoeveel wortels het element heeft. De endodontoloog bekijkt het element ook nog goed en als deze twijfelt start hij de behandeling niet vandaar een eerste consult. Gaat hij over tot behandelen dan maakt hij in 1 keer de wortelbehandeling af.

Kijk je verzekering na want meestal als je een tandheelkundige verzekering hebt vergoed die wel iets, je kunt het ook  even navragen bij ze.

Dat de behandeling 2 uur duurt is normaal en zelfs aan de korte kant. Een kanaalbehandeling bij de tandarts in een grote kies duurt ook minstens een uur en kost je ook tussen de 200 en 300?.

De tarieven die minister Hoogervorst laatst in de krant zetten van 85? voor een wortelkanaalbehandeling slaan nergens op en daar wordt je fout door geinformeerd.

vraag anders bij de NMT de tarieven maar eens op

Sterkte en laat je vooral goed informeren.

Mar

ga
door garfield4 - Jan 24, 2006 om 13:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben een paar maal een wortelkanaalbehandeling gehad en die duurden inderdaad zo'n 2.5 uur per keer. Ik was rond de 300 euro kwijt.

ma
door mari1958 - Jan 24, 2006 om 14:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een paar maanden terug ook een wortelkanaal behandeling laten doen bij mijn eigen tandarts totale kosten ca 75 euro

Dus trap hier maar niet in grootste afzetterij

Mari

bi
door bianca4 - Jan 25, 2006 om 09:27
1 Antwoorden / 2 Vragen

Nou ik heb afgelopen jaar ook zo'n behandeling gehad en het totaal bedrag wat ik aan tandartskosten heb verbruikt was zo hoog dat ik nog een deel 100% zelf moest betalen. Ik moest op controle (rekening nummer 1!) en bleek een gaatje te hebben, daar moest ik een nieuwe afspraak voor maken een tijdje later en toen ging ik voor het gaatje (waar ik geen last van had) en toen bleek de wortel te bloeden (dit zou dan een ontstoken wortel moeten zijn, ik denk te ver doorgeboord maar goed...). Hij vulde het gat want had geen tijd om meteen te behandelen. Ik kreeg hier alvast een rekening van. Ik zou terug komen na mijn vakantie om dit te laten behandelen, maar kreeg ineens last van kloppingen dus moest eerder terug. Toen ben ik behandeld en ging er weer een noodvulling in en zou ik toch nog na mijn vakantie terug moeten komen (terwijl ik dacht dat hij het deze dag helemaal ging fixen). Weer een rekening. Toen dus een paar weken later terug en opnieuw een behandeling. En let op gewoon nog een rekening. Na 3 x behandelen en verdoven en foto's was ik een hoog bedrag verder, uit mijn hoofd schat ik zo'n 400 euro alleen al voor de zenuwbehandeling die ik naar mijn mening niet nodig had gehad als de tandarts niet te ver had geboord (dat zegt hij niet maar denk ik wel). Ik baal hier gruwelijk van, zowieso betaal ik 30% zelf en zat ook boven de vgz vergoeding dus moest ik nog een  groot bedrag uit eigen zak betalen toen ik in oktober nog een gaatje had in een andere kies. Ik zoek thuis nog eens op voor je wat ik totaal kwijt was. Ik was hier niet blij mee en aan de andere reacties te zien hoeft het niet zo te gaan. Maar ja wat doe ik er nog aan? succes Bi en laat je niet zo oplichten als mij

kantjes
door kantjes - Jan 26, 2006 om 15:49
10 Antwoorden / 2 Vragen

Als je kijkt op de website www.ctg-zaio.nl vindt je ALLE CODES EN TARIEVEN van de tandartsen . In dit geval zijn het de E-nummers. Bladzijde 9 staat consult 32,70. Uitgebreid 32,70. Wortelkanaalbehandeling kan zijn 1,2,3,4 of meer kanalig ongekompliceerd ten hoogste 196,50.Bij moeilijke gevallen toelichting en tarieven. Vraag dus naar de E-codes