th
door themummy Aug 4, 2012 om 12:11
Voeding & gezondheid

Langstudeer boete

Goedemorgen,

Ik weet niet of dit thuis hoort bij onderwijs of bij overheid/recht.

Onze dochter is in 2007 voor 1 september ingeschreven voor een studie aan de HvA. Dit bleek voor haar het juiste niet te zijn. Ze is de studie gestopt in oktober 2007, heeft alle kosten aan de DUO terugbetaald.
Voor 30 september 2008 heeft ze zich ingeschreven voor een nieuwe studie aan de HU. Ze heeft nu een uitloop (ondanks hard studeren heeft ze niet alles kunnen behalen) en zal komend jaar afstuderen. Er wordt haar nu een langstudeerboete opgelegd omdat de inschrijving van 2007 ook meetelt óndanks het feit dat ze (we) zelf daarvoor alle kosten van collegeld etc voor hebben betaald én ze alle studiefinanciering heeft terugbetaald. Men gebruikt hiervoor de CRIHO database. Maar daar had zij dan toch uitgehaald moeten worden? Ik zie overal dat, als je een switch maakt in je studie, het gehele jaar dan direct al als verloren wordt beschouwd en meetelt voor je maximale aantal studie jaren. Zij kon niet eerder over naar de andere studie omdat die andere studie pas in september van het volgens jaar (2008) weer nieuwe inschrijvingen aannam.

Weet iemand of het aan te tonen is dat er een mutatie niet correct is verwerkt, of als er een dergelijke mutatie plaatsvindt, het jaar niet meetelt?
Of weet iemand wat we zouden kunnen doen?

Alle tips zijn welkom.

Vast bedankt,

The Mummy

481 1 Rapporteer

el
door elze30 - Aug 28, 2012 om 23:21
150 Antwoorden / 3 Vragen

Welke inschrijvingen tellen mee?
Elke inschrijving vanaf 1 september 1991 in het CRIHO als student (voltijd, deeltijd of duaal) aan een bekostigde opleiding op peildatum 30 september. Was je tijdens een studiejaar maar een paar maanden ingeschreven, waaronder op de peildatum 30 september? Dan telt het volledige studiejaar mee. Stond je bijvoorbeeld ingeschreven van 1 september tot 1 februari? Dan telt deze inschrijving mee voor de langstudeerdersmaatregel.