el
door elsroos Sep 11, 2015 om 13:51
Voeding & gezondheid

Levering medicijnen

Hoe komt het dat er steeds meer medicijnen niet meer geleverd kunnen worden via de verzekering. Ik moet nu al zelf 2 soorten medicijnen gaan betalen. Kan een verzekering dat zo maar gaan bepalen? Of ligt dat aan mijn verzekering?
ik ben verzekerd bij het zilveren kruis en het gaat om oordruppels en een soort zalf.

2145 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2015 om 14:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo elsroos,

Is je eigen bijdrage soms nog niet op?

Voor sommige soorten zorg die worden vergoed vanuit de basisverzekering moet u een wettelijke eigen bijdrage betalen. Dit geldt onder andere voor:

Hulpmiddelen (bijvoorbeeld orthopedische schoenen)
Bepaalde geneesmiddelen (door de overheid bepaald)
Kraamzorg
Zittend ziekenvervoer
Poliklinische bevalling zonder medische indicatie
Tandheelkundige zorg (bijvoorbeeld voor behandelingen die niet rechtstreeks in verband staan met de indicatie voor bijzondere tandheelkundige zorg)

Vraag maar eens na bij ZK.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2015 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien zijn deze medicijnen wel gewoon uit het pakket. Of wellicht is er een goedkoper merk voorhanden, wat wel vergoed wordt. Dus maar eens navragen.

Cookies
door Cookies - Sep 11, 2015 om 14:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees oordruppels en zalf. Zijn het soms zelfzorg medicijnen? Die worden nl niet vergoed.

me
door mein33 - Sep 11, 2015 om 14:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mogelijk heeft uw zorgverzekeraar een preferentie beleid.
Dit houdt in dat medicijnen van een bepaald merk vanwege de hoge kostprijs niet meer voor vergoeding in aanmerking komen.
Uw zorgverzekeraar heeft dan een lijst met (preferente) medicijnen van een ander goedkoper merk met de zelfde werkzame stof.
Vaak hoeft, bij het gebruik van preferente medicijnen, het medicijn helemaal niet meer te worden betaald en wordt alleen de terhandstellingskosten doorberekend op uw eigen risico,
Bij de verzekeraar waar ik verzekerd ben werkt het in ieder geval op die manier.
Nadere informatie hierover bij uw zorgverzekeraar.

el
door elsroos - Sep 11, 2015 om 18:26
36 Antwoorden / 28 Vragen

ik zal op verschillende vragen reageren.
De oordruppels waren voorgeschreven door een kno-arts en daarna herhaalt door mijn huisarts. ze zijn dus niet zo maar te koop. er is geen goedkoper alternatief voor volgens de apotheek.
De zalf was voorgeschreven door de dermatoloog en is ook een herhaling met hetzelfde verhaal als boven, geen goedkoper alternatief.
Mijn eigen bijdrage was al totaal gebruikt in maart 2015.
Dat heb ik dus ook al betaald en nu moet ik 33,- euro voor de zalf betalen en 30,- euro voor de oordruppels als ik ze nog wil hebben.
Ik heb ze regelmatig nodig en ik ben nu met de huisarts op zoek naar een vervanging die net zo werkt. is na 3 pogingen nog niet gelukt.
Vandaar mijn vraag op deze site: Is dit normaal?

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2015 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die zalf en oordruppels kwamen dan eerder in het jasr wel voor vergoeding in aanmerking?

el
door elsroos - Sep 11, 2015 om 20:00
36 Antwoorden / 28 Vragen

ja allebei. een is per 1 mei niet meer te krijgen en de ander 1 maand later. gek hoor.

so
door sofieke - Sep 14, 2015 om 09:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

Vermoedelijk gaat het hier om zogenoemde doorgeleverde bereidingen. Deze hebben nooit onderdeel gemaakt van het basispakket maar werden tot halverwege dit jaar wel vergoed door alle zorgverzekeraars. Achmea is hier op terug gekomen. Staan uw oordruppels en zalf op deze lijst? Dan kunt u ook zien wat de vergoedings-status is in de ogen van uw verzekeraar.

el
door elsroos - Sep 14, 2015 om 11:20
36 Antwoorden / 28 Vragen

hartelijk dank Sofieke voor uw reactie. dat is inderdaad de reden. als ik dus overstap naar een andere verzekering krijg ik het misschien nog wel vergoed, want de alternatieven werken niet zo goed vind ik.

so
door sofieke - Sep 14, 2015 om 11:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=elsroos schreef op maandag 14 sep 2015, 11:20]hartelijk dank Sofieke voor uw reactie. dat is inderdaad de reden. als ik dus overstap naar een andere verzekering krijg ik het misschien nog wel vergoed, want de alternatieven werken niet zo goed vind ik.

Het vergoedingsbeleid voor 2016 is nog niet vast gesteld. Het kan dus zijn dat een verzekeraar die aangeeft dit jaar te vergoeden dit volgend jaar niet doet.

Mocht uw financiële ruimte dit toelaten zou ik eens neuzen bij ONVZ.

so
door sofieke - Sep 14, 2015 om 11:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens vind ik het bijzonder dat uw apotheek deze reactie niet heeft gegeven. Deze kan gewoon uitleggen dat de verzekeraar niet meer vergoed.

Cookies
door Cookies - Sep 14, 2015 om 12:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=sofieke schreef op maandag 14 sep 2015, 11:52]Overigens vind ik het bijzonder dat uw apotheek deze reactie niet heeft gegeven. Deze kan gewoon uitleggen dat de verzekeraar niet meer vergoed.

Misschien is de vraag helemaal niet gesteld aan de apotheek?

el
door elsroos - Sep 14, 2015 om 12:06
36 Antwoorden / 28 Vragen

jawel hoor mijn apotheek zei ook dat Achmea niet meer vergoedde, maar op mijn vraag of het aan mijn zorgverzekeraar lag zei ze nee. dus heb ik mijn medicijnen zelf betaald.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2015 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet volgend jaar niet te kijken of het nut heeft die kosten op uw aangifte inkomstenbelasting op te voeren.

wi
door wilhelmina59 - Oct 15, 2015 om 16:35
519 Antwoorden / 0 Vragen

Zet uw verhaal hier eens neer.
http://www.stichtingegv.nl/?page=welkom&rubriek_id=233