do
door downie Sep 5, 2013 om 21:35
Voeding & gezondheid

Mag arts mij weigeren een gesprek te voeren zonder ex?

Mijn gehandicapte zoon woont sinds vier jaar bij mijn ex. Nu wil de arts in Nijmegen mijn zoon opereren. Ik moet als vader een handtekening ter goedkeuring plaatsen maar ik wil niet tekenen totdat ik een gesprek heb gehad met de arts, die mijn zoon gaat opereren. Deze arts wil mij echter niet te woord staan zonder mijn ex, terwijl ik heb aangegeven dat ik niet met mijn ex in een kamer wil gaan zitten. Bovendien heeft deze arts wel diverse keren alleen met mijn ex rond de tafel gezeten, zonder mij, kan een arts zich zo opstellen en sta ik in mijn recht als ik zeg dat ik zonder mijn ex een gesprek wil hebben?

2468 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2013 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw zoon mij zijn moeder woont, is het logisch dat al hij met zijn moeder naar de dokter gaat, de dokter ook met haar spreekt. Het is natuurlijk normaal dat niet allebei de ouders elk doktersbezoek bijwonen.

Nu u de dokter in een speciaal geval te spreken vraagt, kan ik mij heel goed voorstellen dat de dokter uw ex erbij wilt hebben. Die dokter heeft wel wat beters te doen, dan twee keer een gesprek te voeren over hetzelfde onderwerp.

Dat u zelfs in het belang van uw zoon niet even met uw ex in één kamer kunt zijn, vind ik ongelofelijk.

do
door downie - Sep 5, 2013 om 22:16
5 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Tijger1,
Je reageert wel zo dat ik niet in het belang van mijn zoon in 1 kamer wil zijn, maar mijn ex heeft vier jaar lang mij niet op de hoogte gebracht van de medische toestand van mijn zoon. Ook heeft zij mij niet 1 keer uitgenodigd om mee te gaan naar een dokter, ondanks herhaalde verzoeken van mijn kant. Dus wie denkt er dan aan het belang van mijn zoon??

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2013 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt zelf dat u niet in één kamer wil zijn met uw ex. Over uw redenen daarvoor, vel ik helemaal geen oordeel.

Als u nu de dokter wilt spreken voordat u uw handtekening zet, lijkt me volkomen logisch, dan zult u ten behoeve van uw zoon en de dokter uw weerzin t.o.v. uw ex even op zij moeten zetten.

Het is helaas niet anders. U kunt de dokter niet dwingen.

mahadma
door mahadma - Sep 5, 2013 om 22:37
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als TS en de ex beiden wat water bij de wijn doen en zich beiden als volwassenen gedragen komt dat de gezondheid van de zoon ten goede. Dus effe door de zure goudrenet heen bijten en samen gaan. Zoals eerder door anderen geschreven, die dokter heeft wel meer te doen als twee liedjes voor één cent te zingen, en dit is niet hatelijk bedoeld. Of de koppigheid van de exen is belangrijker als de gezondheid van het kind, natuurlijk.

ph
door philip36 - Sep 6, 2013 om 00:30
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt me dat de ex in de diverse gesprekken met de arts alles al weet betreffende de operatie vd. zoon.
Het is nu nog de handtekening van de vader die ontbreekt.
Zie niet in waarom arts weigert voor een gesprek zonder ex.
Ex hoeft het verhaal van de arts niet twee keer te horen.
Dus vindt dit een redelijke verzoek.
Zou een klacht indienen bij het betreffende ziekenhuis.

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2013 om 00:34
16847 Antwoorden / 108 Vragen

hallo downie, ik neem aan dat uw ex-echtgenote de voogdij heeft en u (normaal gesproken toeziend voogd bent?) u er wel recht op hebt met de arts te spreken. Echter, aan een verhaal zitten twee kanten, u wilt niet in één kamer verblijven door een gesprek te hebben; is dat wederzijds? Wat er tussen u beiden is gebeurt gaat ons geen bal aan, maar u zult toch over eigen schaduw (lees ego) heen moeten springen en, alleen in het belang van uw zoon, uw weerzin even opzij moeten zetten. Dus ja, als de arts er geen trek in heeft om een paar keer zijn verhaal te doen, aan iedere ouder apart, dan heeft hij groot gelijk. Stel je voor, met zoveel echtscheidingen tegenwoordig, daar kan toch geen enkele hulpverlener aan die wens tegemoet komen (word de zorg nog duurder).

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2013 om 00:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Toeziende voogden bestaan al lang niet meer.

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2013 om 00:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 6 sep 2013, 00:45]@tenormin

Toeziende voogden bestaan al lang niet meer.

Oh, dank je, leef nog in de middeleeuwen. Slaap lekker.

donna
door donna - Sep 6, 2013 om 12:50
207 Antwoorden / 43 Vragen

Helaas komt dit na een (v)echtscheiding vaak voor. Een constructief gesprek samen met uw ex zal het in deze situatie niet worden, ik begrijp de arts dan ook niet. Als met de ex alles al besproken is, voegt haar aanwezigheid niets toe.
In elk ziekenhuis is tegenwoordig een patientenbureau, waar klachten behandeld worden en ook wordt bemiddeld bij problemen. Misschien kunt u daar uitleggen wat u wilt en waarom. Wellicht is er dan een oplossing te vinden die voor alle partijen acceptabel is.

Of u wel of niet samen met uw ex dat gesprek moet hebben, daarover kan niemand op dit forum oordelen.

dearagain
door dearagain - Sep 6, 2013 om 18:53
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*nou, dan teken je toch niet!!!

*en wat zijn dan de konsekwenties?

me
door mein33 - Sep 7, 2013 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=downie schreef op donderdag 5 sep 2013, 22:16]Hallo Tijger1,
Je reageert wel zo dat ik niet in het belang van mijn zoon in 1 kamer wil zijn, maar mijn ex heeft vier jaar lang mij niet op de hoogte gebracht van de medische toestand van mijn zoon. Ook heeft zij mij niet 1 keer uitgenodigd om mee te gaan naar een dokter, ondanks herhaalde verzoeken van mijn kant. Dus wie denkt er dan aan het belang van mijn zoon??

Normaal gesproken zou er een omgangsregeling zijn voor uw zoon tussen u en uw ex.
Als deze er is dan lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat u niet op de hoogte zou kunnen zijn van zijn algehele gezondheid.
Heeft u de afgelopen 4 jaar zelf wel belangstelling getoond voor uw zoon en in zijn gezondheidstoestand. Mogelijk wil de arts vanwege deze mogelijkheid geen gesprek met u alleen.
Maar in het belang van uw zoon zou u, als uw ex. wel akkoord gaat met een gezamenlijk gesprek, over deze drempel heen stappen en dit gesprek aangaan of een handtekening zetten. U wilt toch een noodzakelijk geachte operatie niet in de weg staan.
Ik wens u sterkte en wijsheid.

do
door downie - Sep 7, 2013 om 12:28
5 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb een zoontje, die niet kan praten (gehandicapt). Hij wordt inderdaad iedere twee weken opgehaald door mijn vrouw van school (80 km verderop). Dus mijn zoontje kan niet zeggen hoe het gaat. Iedereen in mijn omgeving ziet dat hij achteruit gaat, (hij woonde eerst ruim drie jaar bij ons toen mijn ex vertrok). Ik heb het AMK ingelicht, maar als vader kan ik geen klacht indienen. Ik vraag al vier jaar aan mijn ex naar medische gegevens, naar de inkoop van zorg via het PGB maar ze wil totaal niets geven. Bij instanties kom ik niks verder en nu weer een arts, die mij niet wil vertellen waarvoor ik moet tekenen. Natuurlijk gaat de gezondheid van mijn zoon voor alles, maar we hebben het over een rugoperatie waar ik het nodige van wil weten, dat is toch niet zo vreemd. Zoals eerder hierboven geschreven is mijn ex al bij meerder afspraken geweest, dus heeft zij geen toegevoegde waarde bij een gesprek.

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2013 om 12:57
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=downie schreef op zaterdag 7 sep 2013, 12:28]Ik heb een zoontje, die niet kan praten (gehandicapt). Hij wordt inderdaad iedere twee weken opgehaald door mijn vrouw van school (80 km verderop). Dus mijn zoontje kan niet zeggen hoe het gaat. Iedereen in mijn omgeving ziet dat hij achteruit gaat, (hij woonde eerst ruim drie jaar bij ons toen mijn ex vertrok). Ik heb het AMK ingelicht, maar als vader kan ik geen klacht indienen. Ik vraag al vier jaar aan mijn ex naar medische gegevens, naar de inkoop van zorg via het PGB maar ze wil totaal niets geven. Bij instanties kom ik niks verder en nu weer een arts, die mij niet wil vertellen waarvoor ik moet tekenen. Natuurlijk gaat de gezondheid van mijn zoon voor alles, maar we hebben het over een rugoperatie waar ik het nodige van wil weten, dat is toch niet zo vreemd. Zoals eerder hierboven geschreven is mijn ex al bij meerder afspraken geweest, dus heeft zij geen toegevoegde waarde bij een gesprek.

Als u dit in uw openingspost had vermeld, misschien ietwat de verkortte versie, was het mij (in ieder geval) wat duidelijker geworden waarom u met de arts zelf alleen een gesprek wilt hebben en ja, mening herziend, zou deze arts dit ook met u, apart van uw ex-vrouw, moeten bespreken. Ook nu lezend dat hij 3 jaar onder uw zorgen viel. Wat inhoud dat u wel degelijk als vader betrokken bent en blijft.

me
door mein33 - Sep 7, 2013 om 13:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ downie,

Dit lijkt me een een ongewenste situatie die dringend om een oplossing vraagt.
Bij mij rijst de gedachte of de ziekenhuisarts u niet aleen wil ontvangen vanwege mededelingen die uw ex. over u heeft gedaan.
Mogelijk kunt u het e.e.a. met uw huisarts bespreken.
Misschien is hij/zij genegen om de ziekenhuisarts ervan te overtuigen dat een gesprek zonder uw ex. noodzakelijk en gewenst is. Als vader heeft u daar zondermeer recht op.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2013 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u co-ouderschap?

to
door tomszus - Sep 9, 2013 om 12:41
12 Antwoorden / 6 Vragen

Informatie over medische behandelingen bij kinderen van gescheiden ouders vindt u hier: http://knmg.artsennet.nl/Publicaties/KNMGpublicatie/Wegwijzer-dubbele-toestemming-minderjarige-2011.htm. Mocht u er niet uitkomen dan kunt u voor informatie en advies ook contact opnemen met een Informatie- en Klachtenbureau in uw regio: 0900-2437070.

Mvg,