eenigma
door eenigma Feb 6, 2012 om 14:39
Voeding & gezondheid

Minder angststoornissen door geen vergoeding medicijnen mee?

Als je dit artikel op de Kassa site mag geloven dan zouden er minder mensen last hebben van een angst- of slaapstoornis sinds de medicijnen daarvoor niet meer worden vergoed want de artsen stellen minder vaak de diagnose.

Ik noem zoiets een omkeerredenatie, het feit dat artsen minder vaak de diagnose stellen zegt namelijk helemaal niets over het feit of deze stoornis/aandoening minder voorkomt en al helemaal niet of er een verband bestaat met het niet vergoeden van de medicijnen daarvoor.

Er namelijk een gestage toename van het aantal alcohol en cannabisverslaafden, middelen die nogal eens gebruikt worden als zelfmedicatie bij angst en slaapstoornissen, dus wie zelf voor zijn "medicijnen" zorgt komt niet bij de dokter met een klacht. Het onderzoek en het artikel geven dan ook een onjuist en vertekend beeld van de werkelijkheid en kan op grond daarvan niet serieus genomen worden.

Bron: Artikel van de site van Kassa
Bron: Cijfers Jellinek over toename behandelingen (laatste up-date juni 2011)

Moeten we dit soort korte berichten die gemakkelijk een vertekend en daardoor onjuist beeld geven niet mijden in de media ook al hebben steeds meer mensen het geduld niet om langere stukken tekst te lezen, te kort en krachtig leid toch alleen maar tot desinformatie?

1241 30 Rapporteer

de eelco
door de eelco - Feb 6, 2012 om 14:46
607 Antwoorden / 92 Vragen

helemaal mee eens enigma maar het is dit soort flauwe kul plaatsen of iets over het elfstedenkoorts...komkomertijd zal ik maar zeggen.....

tdehond
door tdehond - Feb 6, 2012 om 18:35
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het aantal mensen met een angststoornis zal niet afnemen, maar het is m.i. alleen een poging om de kosten van de gezondheidszorg te verminderen.

Deze stelling is net zo onzinnig als de stelling dat Rheuma geen chronisch ziektebeeld is, dus wordt fysiotherapie niet meer vergoed vanuit de basis verzekering.
Helaas is de laatste stelling al realiteit geworden.

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2012 om 20:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 6 feb 2012, 18:35]

Deze stelling is net zo onzinnig als de stelling dat Rheuma geen chronisch ziektebeeld is, dus wordt fysiotherapie niet meer vergoed vanuit de basis verzekering.

Dat is niet de reden waarom het niet meer vergoed wordt. De reden is dat getwijfeld wordt aan het effect/nut van langdurige fysiotherapie, aldus het CvZ.

gr
door grootvader_1 - Feb 6, 2012 om 21:57
153 Antwoorden / 44 Vragen

Psychofarmaca zijn geen onschuldige middelen maar worden veel te makkelijk geslikt en........... voorgeschreven!
Het zou dus huisartsen sieren even wat meer tijd te besteden aan een patiënt met "angst "en/of slaapstoornissen omdat uit veel onderzoekingen ruimschoots is gebleken dat een pilletje niet de oorzaak wegneemt.

Integendeel!
Eenmaal verslaafd, en dat gaat verrassend snel en gemakkelijk, is het veel moeilijker om met dat soort ´medicatie` te stoppen.

Immers, dat onschuldig lijkende slaappilletje houdt ook die belangrijke REM (rapid eye movement)slaap tegen, = het deel van de slaap waarin men droomt en uit onderzoek gebleken het moment waarin het proces van ordening in de hersenen plaats vind en die broodnodige echte rust plaats vind.

Stopt men met die "medicatie" dan komt die REM-slaap in verhevigde mate terug en wekt dan juist angsten (nachtmerries) op en wordt men daarvan juist rusteloos wakker.

En dan ook, dat "pilletje" is tevens schadelijk voor het reactievermogen wat zo dringend nodig is tijdens het autorijden.
Hele horden automobilisten slikken al langdurig en steeds meer omdat het "medicijn" al snel zijn werking aan het verliezen is doordat het lichaam aan de eerst ingenomen dosis went.

gr
door grootvader_1 - Feb 6, 2012 om 22:11
153 Antwoorden / 44 Vragen

Tenslotte;

Bovendien zijn niet alleen volwassenen het slachtoffer van de farmaceutische industrie die heeft gemaakt dat artsen ook wel erg makkelijk ook kinderen aan "het pilletje" heeft gebracht door veel te snel termen als ADHD en dergelijke vast te stellen; een gevaarlijke en verontrustende ontwikkeling.

Ja, ik ben een voorstander van Ivan Wolffers die over het slikken veel verstandige dingen zegt en heeft geschreven.
Bovendien o.a. Lorenz en Tinbergen heeft gelezen over gedrag en agressie die mij tot dit bovenstaande stukje heeft gebracht.

De oude grijze Vrije Vogel

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2012 om 22:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vind het alleen maar goed dat er veel minder van die rommel wordt voorgeschreven. Half Nederland was onderhand aan de anti-depressiva en/of slaapmiddelen. En vaak niet voor even, maar voor jaren en jaren.

Hoogste tijd dat de huisartsen eens wat minder makkelijk die rommel voorschrijven.

Psychiaters klaagden ook al eerder over het vele, langdurige gebruik van die middelen.

loreleigil
door loreleigil - Feb 7, 2012 om 10:33
678 Antwoorden / 3 Vragen

Dat er kritischer gekeken moet worden of iemand echt wel die zware stoornis heeft en of die zware medicatie wel nodig is, ben ik helemaal voor. Kijk maar eens naar de enorme vloedgolf van kinderen die opeens allemaal ADHD hebben. Zullen sommigen van hen echt ADHD hebben? Zeker. Maar echt niet allemaal, want waar komt dat opeens vandaan? Vroeger waren kinderen beter opgevoed en had boos worden nog zin. Vroeger waren kindeen gewoon druk, het zijn immers kinderen! Nu heb je gelijk een aandoening als je een druk kind bent. Net zo goed als dat het gewoon niet mogelijk is dat nu opeens 50% van oze jeugd een stoornis heeft, is het niet logisch om te zeggen 'we schrijven minder medicijnen voor, dus is die ziekte er minder!'. Waarschijnlijker is, dat mensen die weten dat zij iets mankeren maar de medicatie niet vergoed krijgen, gewoon niet meer naar de dokter gaan. Want dat heeft toch geen nut! Tuurlijk is het goed om redelijk gezonde mensen die geen zware medicatie nodig hebben die niet voor te schrijven. Maar om dan te stellen dat een ziekte/stoornis minder voor komt....onzin!

eh
door ehzdhz - Feb 7, 2012 om 10:55
98 Antwoorden / 1 Vragen

Als je ergens wakker van ligt dan moet je dat oplossen i.p.v. een slaapmiddel nemen. Iets anders is het natuurlijk als je er niets meer aan kan doen.
De druk op mensen is soms ook te groot, ouders en economie eisen lang studeren en steeds meer taken op je nemen. Niet naar je gevoel luisteren zegt de tv, vooral doorgaan en tsjakka tot je erbij neervalt. Gevoelens willen je juist iets vertellen, negeer ze niet, ze kunnen je beschermen tegen onheil.

eenigma
door eenigma - Feb 7, 2012 om 11:24
252 Antwoorden / 14 Vragen

Het is òòk zo een onzin-artikel omdat de betreffende medicijnen helemaal niet zo duur zijn, voor 60 diazepam (=Valium) tabletjes van 5 mg betaal ik bij de apotheek 7,34, wie er 3 per dag neemt is voor iets meer dan 21 euro per maand klaar. De temazepam, de beroemde slaappilletjes waren nog goedkoper, als je ziet wat de werkelijke kosten zijn voor het leveren aan de apotheek en de verhoging die de apotheker erop gooit ........... maar dat is een andere discussie ;-) Ik neem overigens diazepam als spierverslapper 3 à 4 keer per week en krijg ze vergoed uit de aanvullende verzekering, gebruikte de temazepam op aanraden van mijn vorige huisarts op dezelfde wijze voor een betere spierontspanning tijdens de slaap 2 à 3 maal per week maar de huidige huisarts adviseerde het bij 1 soort "....pam" te houden en had daar een helder verhaal bij ;-)

Ik denk dat veel meer mensen niet meer naar hun huisarts gaan met bepaalde klachten zoals slaap en angststoornissen omdat die huisarts tot over zijn oren in het werk zit en zelden rustig de tijd voor een patiënt kan nemen. Daarnaast weten de meeste mensen wel dat je met dit soort klachten niet meer door de huisarts geholpen wordt met medicijnen maar dat je verondersteld wordt het sowieso zelf op te lossen, dus gaan ze naar de alternatieven en dat kan van een slaapmutsje, een jointje tot de hypnotherapeut, de Bach bloesemremedies of de Chinese kruidendokter, die ook met naaldjes prikt zijn om maar wat te noemen. In de meeste aanvullende verzekeringen zit wel een vergoeding voor alternatieve geneeswijzen, via een omweg laat men zich dan toch vergoed behandelen ;-)

Het is nu eenmaal zo dat sommige slaapproblemen zich niet meer laten oplossen en dat er angststoornissen zijn die zonder de ondersteunende werking van medicijnen niet te behandelen zijn. Maar dat de media ons probeert wijs te maken dat de oorzaak van de vermindering die de huisartsen waarnemen in dit soort klachten dùs veroorzaakt wordt door de eigen bijdrage is quatsch, kul en gel*l!!!

pe
door petrov_1 - Feb 7, 2012 om 19:13
42 Antwoorden / 0 Vragen

90 % van de tegenwoordige angststoornissen worden veroorzaakt door alcohol en/of drugs.

Maar dat is een groot taboe in dit landje.

eh
door ehzdhz - Feb 8, 2012 om 10:39
98 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is een idee dat tegenwoordig populair is, als het waar zou zijn dan zouden alle junks aan straatvrees leiden. Dat is niet het geval....
Het is net als met de maagzuurremmers, veel politici denken dat als je ze niet meer vergoed dat het probleem weg is. En dat je alleen maagzuur krijgt van junkfood.

tdehond
door tdehond - Feb 8, 2012 om 10:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=petrov schreef op dinsdag 7 feb 2012, 19:13]90 % van de tegenwoordige angststoornissen worden veroorzaakt door alcohol en/of drugs.

Maar dat is een groot taboe in dit landje.

Op welke bron baseert u deze stelling?

M.i. is een angst-paniek stoornis goed te behandelen door een combinatie van psychotherapie en medicatie.

Als psychotherapie aan slaat kan de medicatie weer afgebouwd worden.

eh
door ehzdhz - Feb 8, 2012 om 11:05
98 Antwoorden / 1 Vragen

TdeHond heeft gelijk, alleen zijn er maar weinig artsen die de tijd hebben om zulke patienten te helpen. Vaak kunnen ze niet eens een depressie of overspannenheid herkennen.

loreleigil
door loreleigil - Feb 8, 2012 om 11:18
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=petrov schreef op dinsdag 7 feb 2012, 19:13]90 % van de tegenwoordige angststoornissen worden veroorzaakt door alcohol en/of drugs.

Maar dat is een groot taboe in dit landje. Da's een behoorlijk boute uitspraak die volgens mij nergens op gebaseerd is. Ik zie de onderbouwing dan ook graag tegemoet.

loreleigil
door loreleigil - Feb 8, 2012 om 11:21
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=eenigma schreef op dinsdag 7 feb 2012, 11:24]Het is òòk zo een onzin-artikel omdat de betreffende medicijnen helemaal niet zo duur zijn, voor 60 diazepam (=Valium) tabletjes van 5 mg betaal ik bij de apotheek 7,34, wie er 3 per dag neemt is voor iets meer dan 21 euro per maand klaar. De temazepam, de beroemde slaappilletjes waren nog goedkoper, als je ziet wat de werkelijke kosten zijn voor het leveren aan de apotheek en de verhoging die de apotheker erop gooit ........... maar dat is een andere discussie ;-) Ik neem overigens diazepam als spierverslapper 3 à 4 keer per week en krijg ze vergoed uit de aanvullende verzekering, gebruikte de temazepam op aanraden van mijn vorige huisarts op dezelfde wijze voor een betere spierontspanning tijdens de slaap 2 à 3 maal per week maar de huidige huisarts adviseerde het bij 1 soort "....pam" te houden en had daar een helder verhaal bij ;-) Klinkt bekend. Mijn arts heeft me ook diazepam voorgeschreven om de heftigste spierkrampen wat te verlichten, maar ik krijg het niet vergoed. Ik gebruik het dan ook zo min mogelijk. Ik los het op door meer codeïne te gebruiken (soms een beetje veel, maar dat werkt zooooo lekker ;-) )en dat wordt wel vergoed. Dat ze verslavingen willen voorkomen vind ik een sympathiek plan waar ik 100% achter sta. Maar ik vind dat op medische indicatie vergoeding mogelijk moet zijn, ook als je aanvullende verzekering het niet vergoed.

tdehond
door tdehond - Feb 8, 2012 om 13:04
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Helaas werkt Codeïne ook verslavend. U vindt het lekker om te gebruiken wat aangeeft dat het gebruik van Codeïne door u discutabel zou kunnen zijn. Voer deze discussie bij voorkeur met degene die dit aan u voorschrijft.
BTW
Geen last van de bijwerking: obstipatie?

=loreleigil schreef op woensdag 8 feb 2012, 11:21:
=eenigma schreef op dinsdag 7 feb 2012, 11:24: Het is òòk zo een onzin-artikel omdat de betreffende medicijnen helemaal niet zo duur zijn, voor 60 diazepam (=Valium) tabletjes van 5 mg betaal ik bij de apotheek 7,34, wie er 3 per dag neemt is voor iets meer dan 21 euro per maand klaar. De temazepam, de beroemde slaappilletjes waren nog goedkoper, als je ziet wat de werkelijke kosten zijn voor het leveren aan de apotheek en de verhoging die de apotheker erop gooit ........... maar dat is een andere discussie ;-) Ik neem overigens diazepam als spierverslapper 3 à 4 keer per week en krijg ze vergoed uit de aanvullende verzekering, gebruikte de temazepam op aanraden van mijn vorige huisarts op dezelfde wijze voor een betere spierontspanning tijdens de slaap 2 à 3 maal per week maar de huidige huisarts adviseerde het bij 1 soort "....pam" te houden en had daar een helder verhaal bij ;-)
Klinkt bekend. Mijn arts heeft me ook diazepam voorgeschreven om de heftigste spierkrampen wat te verlichten, maar ik krijg het niet vergoed. Ik gebruik het dan ook zo min mogelijk. Ik los het op door meer codeïne te gebruiken (soms een beetje veel, maar dat werkt zooooo lekker ;-) )en dat wordt wel vergoed. Dat ze verslavingen willen voorkomen vind ik een sympathiek plan waar ik 100% achter sta. Maar ik vind dat op medische indicatie vergoeding mogelijk moet zijn, ook als je aanvullende verzekering het niet vergoed.

loreleigil
door loreleigil - Feb 8, 2012 om 13:11
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 8 feb 2012, 13:04]Helaas werkt Codeïne ook verslavend. U vindt het lekker om te gebruiken wat aangeeft dat het gebruik van Codeïne door u discutabel zou kunnen zijn. Voer deze discussie bij voorkeur met degene die dit aan u voorschrijft.
BTW
Geen last van de bijwerking: obstipatie? En hoe lang heeft u medicijnen gestudeerd? U weet niet wat ik heb en waarom ik codeïne slik, en stelt direct dat het gebruik van codeïne voor mij discutabel kan zijn.......op basis van een luchtige opmerking. Met 'lekker' bedoelde ik dat het fijn voelt als je spieren na dagen strak staan zich even ontspannen. Dat het fijn is als je bijvoorbeeld drie dagen een verkrampte kuit hebt, waardoor je nog beroerder loopt dan Lucille Werner (met alle respect voor haar overigens), je codeïne kan nemen en de boel een paar uur ontspant. Waarom moet ik een discussie aangaan (welke discussie?) met de huisarts, terwijl hij precies weet wanneer ik het slik, waarom ik het slik en hoeveel ik slik? En nee, met de ziekte van Crohn heb je weinig last van obstipatie, ondanks mijn (overigens zeer incidentele) codeïne gebruik. Ik zou bijna zeggen 'was het maar waar!'.... ;-)

tdehond
door tdehond - Feb 8, 2012 om 17:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik los het op door meer codeïne te gebruiken (soms een beetje veel, maar dat werkt zooooo lekker ;-)

Ik heb aangegeven dat het discutabel zou kunnen zijn als u het gebruik van codeïne zooooo lekker vindt werken.
U deelt mijn mening niet. Prima.

loreleigil
door loreleigil - Feb 8, 2012 om 20:46
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 8 feb 2012, 17:12]Ik los het op door meer codeïne te gebruiken (soms een beetje veel, maar dat werkt zooooo lekker ;-)

Ik heb aangegeven dat het discutabel zou kunnen zijn als u het gebruik van codeïne zooooo lekker vindt werken.
U deelt mijn mening niet. Prima. Ik schrijf toch ook 'zou kunnen zijn'? Maar nogmaals, die mening van u, op hoeveel jaar medicijnenstudie is die gebaseerd?

tdehond
door tdehond - Feb 8, 2012 om 21:34
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn mening is gebaseerd op uw schrijven:

Ik los het op door meer codeïne te gebruiken (soms een beetje veel, maar dat werkt zooooo lekker ;-) )[

=loreleigil schreef op woensdag 8 feb 2012, 20:46:
=tdehond schreef op woensdag 8 feb 2012, 17:12: Ik los het op door meer codeïne te gebruiken (soms een beetje veel, maar dat werkt zooooo lekker ;-)

Ik heb aangegeven dat het discutabel zou kunnen zijn als u het gebruik van codeïne zooooo lekker vindt werken.
U deelt mijn mening niet. Prima.
Ik schrijf toch ook 'zou kunnen zijn'? Maar nogmaals, die mening van u, op hoeveel jaar medicijnenstudie is die gebaseerd?

loreleigil
door loreleigil - Feb 8, 2012 om 21:39
678 Antwoorden / 3 Vragen

Mooi. Dan ga ik toch maar af op de meing van mijn huisarts. Die heeft namelijk wel medicijnen gestudeerd.

eenigma
door eenigma - Feb 10, 2012 om 11:41
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=loreleigil schreef op woensdag 8 feb 2012, 11:21][quote=eenigma schreef op dinsdag 7 feb 2012, 11:24]Het is òòk zo een onzin-artikel omdat de betreffende medicijnen helemaal niet zo duur zijn, voor 60 diazepam (=Valium) tabletjes van 5 mg betaal ik bij de apotheek 7,34, wie er 3 per dag neemt is voor iets meer dan 21 euro per maand klaar. De temazepam, de beroemde slaappilletjes waren nog goedkoper, als je ziet wat de werkelijke kosten zijn voor het leveren aan de apotheek en de verhoging die de apotheker erop gooit ........... maar dat is een andere discussie ;-) Ik neem overigens diazepam als spierverslapper 3 à 4 keer per week en krijg ze vergoed uit de aanvullende verzekering, gebruikte de temazepam op aanraden van mijn vorige huisarts op dezelfde wijze voor een betere spierontspanning tijdens de slaap 2 à 3 maal per week maar de huidige huisarts adviseerde het bij 1 soort "....pam" te houden en had daar een helder verhaal bij ;-) Klinkt bekend. Mijn arts heeft me ook diazepam voorgeschreven om de heftigste spierkrampen wat te verlichten, maar ik krijg het niet vergoed. Ik gebruik het dan ook zo min mogelijk. Ik los het op door meer codeïne te gebruiken (soms een beetje veel, maar dat werkt zooooo lekker ;-) )en dat wordt wel vergoed. Dat ze verslavingen willen voorkomen vind ik een sympathiek plan waar ik 100% achter sta. Maar ik vind dat op medische indicatie vergoeding mogelijk moet zijn, ook als je aanvullende verzekering het niet vergoed.

Hoi Loreleigil,

Ik gebruik het meestal ook minder als dat ik van mijn huisarts mag dus de kosten zijn bij mij zo laag dat ik wel erg prettig vind ze erbij te houden ;-) Wat ik niet vergoed krijg maar wel goed helpt tegen spierkrampen is extra magnesium, om te zorgen dat dit goed opgenomen wordt moet je het in de combi met calcium innemen bij de maaltijd. Ik haal ze bij het Kruidvat, een combi van magnesium, calcium, zink (dat laatste helpt je weerstand verhogen ;-)) en na een eerste periode waarin ik ook extra magnesium innam erbij in tabletvorm neem ik nu gewoon een onderhoudsdosis van een tablet per dag. Als ze op zijn en ik kom er even niet aan toe ze te halen duurt het ongeveer een week tot anderhalve week en de krampen nemen in aantal en heftigheid toe.

Als pijnstiller heb ik ook een tijd codeïne gebruikt aangevuld met paracetamol maar gebruik nu een combi-pil van paracetamol met tramadol die mij beter bevalt voor de neuropathische pijn, daarnaast heb ik nog diclofenac maar vanwege de bijwerkingen van de NSAID's beperk ik die tot 1 voor het slapen gaan zodat ik 's morgens niet zo stijf en stram ben. Als chronisch pijnpatiënt (wat een ieder is die langer dan 1 jaar dezelfde pijn heeft zonder uitzicht op verbetering) is het vaak puzzelen wat het best werkt voor jou, jouw lichaam en jouw klachten én waar je je het best bij voelt. Ik ben wel eens door de soort en de dosis pijnstillers geheel pijnvrij geweest maar was dan wel "high as a kite" en dat vond ik niet prettig dan maar een bepaalde mate van pijn maar helder van geest ;-)

Ik vind ook dat als mensen op medische gronden zo een medicijn nodig hebben en voor sommigen kan dat ook een psychosomatische reden zijn,ze deze gewoon vergoed moeten krijgen. Het is onzin om ouderen die al 20 jaar een slaappilletje nemen waarvan is aangetoond dat het niet meer feitelijk werkt te straffen voor hun psychische afhankelijkheid daarvan door ze het zelf te laten betalen. Een minister die op de stoel van de behandelende arts gaat zitten is sowieso fout bezig.

Wat petrov beweert dat 90% veroorzaakt wordt door alcohol en drugs is zelfbedachte onzin, er is nergens enige onderbouwing voor zijn stelling te vinden. Dan hadden al die alcoholisten vroeger ook in grote aantallen angst en slaapstoornissen moeten hebben, waarschijnlijk weet petrov niet wat een angst of slaapstoornis precies inhoud.

tdehond
door tdehond - Feb 10, 2012 om 12:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is m.i. onzin om mensen jaren klakkeloos slaapmiddelen voor te schrijven.
De middelen worden steeds zwaarder, omdat de eenvoudige middelen uitgewerkt zijn.

Een bekende was van Mogadon opgeklommen naar Rohypnol. Zij probeerde iedereen te overtuigen dat Rohypnol geweldig goed werkte en dat daar naar gevraagd moest worden bij de h.a. als je slecht slaapt.

M.i. kunnen huisartsen mensen beter doorverwijzen als zij zelf geen tijd hebben om mensen met langdurige slaapstoornissen goed te begeleiden en te helpen af te kicken van deze medicatie.

=eenigma schreef op vrijdag 10 feb 2012, 11:41:
=loreleigil schreef op woensdag 8 feb 2012, 11:21
=eenigma schreef op dinsdag 7 feb 2012, 11:24: tijdens de slaap 2 à 3 maal per week maar de huidige huisarts adviseerde het bij 1 soort "....pam" te houden en had daar een helder verhaal

Hoi Loreleigil,

. Het is onzin om ouderen: 20 jaar een slaappilletje nemen waarvan is aangetoond dat het niet meer feitelijk werkt te straffen voor hun psychische afhankelijkheid daarvan door ze het zelf te laten betalen. Een minister die op de stoel van de behandelende arts gaat zitten is sowieso fout bezig.

Wat petrov beweert dat 90% veroorzaakt wordt door alcohol en drugs is zelfbedachte onzin, er is nergens enige onderbouwing voor zijn stelling te vinden. Dan hadden al die alcoholisten vroeger ook in grote aantallen angst en slaapstoornissen moeten hebben, waarschijnlijk weet petrov niet wat een angst of slaapstoornis precies inhoud.

marjon1
door marjon1 - Feb 10, 2012 om 12:41
284 Antwoorden / 3 Vragen

Het moet verboden worden dat artsen zo maak klakkeloos slaappillen blijven verstrekken en dat er nooit meer een gesprek volgt met de patient. Je raakt alleen maar verslaafd en het helpt toch niet meer. Ik ken iemand die wel 15 jaar rohypnol van de huisarts kreeg, je wilt niet weten wat er gebeurde toen die in het ziekenhuis kwam en het niet meer kreeg omdat er niemand bij was die dit wist. Zwaar verslaafd dus.
Maar ik weet ook zeker dat als genoemd persoon het zelf had moeten betalen dat het dan zeker niet meer nodig was geweest.
Door deze maartregel wordt natuurlijk weer iedereen geraakt maar het wordt wel tijd dat mensen bewuster omgaan met medicijnen en gevallen als bovenstaand voorbeeld houden misschien eindelijk op met gebruik van medicijnen die ze eigenlijk meer niet nodig hebben.

eenigma
door eenigma - Feb 10, 2012 om 13:20
252 Antwoorden / 14 Vragen

Ik doelde op de lichte slaapmedicatie, die medicatie die niet meer vergoed wordt daar ging het immers over en niet over een middel als rohypnol wat m.i. veel zwaarder is. Iedere huisarts weet dat bij dagelijks gebruik na 2 weken een slaapmiddel niet meer werkt, iedere huisarts weet ook dat bij matig gebruik af en toe een slaapmiddel zijn werking behoud. Daarnaast weet iedere arts dat er heel veel mensen zijn die een licht slaapmiddel zoals temazepam nemen volslagen in paniek raken als ze dit middel niet meer zouden nemen, dat is niet vanwege een lichamelijke verslaving maar vanwege en psychische afhankelijkheid. Twee heel verschillende problemen die door de meeste mensen niet uit elkaar gehaald worden uit onkunde.

Een lichamelijke verslaving geeft lichamelijke én geestelijke klachten/problemen als je ineens met het middel stopt, Een psychische afhankelijkheid geeft geen lichamelijke klachten behalve welke door spanning en stress van het stoppen worden veroorzaakt en levert dus psychische/geestelijke klachten op. Het laten betalen van zoals ik zei een 20 euro per maand is voor de mensen met een psychische afhankelijkheid echt geen belemmering om die medicijnen niet te gebruiken. De huisarts wéét dat hij met betreffende patiënt uitgedoktert is en dat het nutteloze slaaptabletje dat elke avond wordt ingenomen en waar de patiënt zich goed bij voelt beter is dan de medicatie weigeren en patiënt ernstige spanningsklachten zien ontwikkelen die onbehandelbaar zijn met alle problemen en ellende die dat geeft.

De verhalen van ik ken iemand die.......... ja wie niet zou ik zeggen, die verhalen kennen we allemaal wel ;-) en voor die ene persoon zou een andere oplossing misschien wel beter zijn. Zoals het ook beter zou zijn als artsen niet op hun horloge zitten te kijken tijdens het consult maar alle tijd voor hun patiënten zouden nemen, zolang dat niet gebeurd en er nu eenmaal onbehandelbare patiënten en niet te verhelpen aandoeningen zijn die oa slapeloosheid veroorzaken, is het aan de arts om te beoordelen of die patiënt meer gebaat is met een vertrouwd recept dan met het weigeren van dit recept.

donna
door donna - Feb 10, 2012 om 14:01
207 Antwoorden / 43 Vragen

Chronische pijn is niet hetzelfde als een angststoornis, al kunnen beide wel tegelijkertijd bij dezelfde persoon voorkomen. Een angststoornis kan heel goed worden behandeld door een eerstelijnspsycholoog, eventueel met ondersteuning van medicatie. Maar ook de eerstelijnspsychologie is door deze regering aangepakt en wordt nauwelijks nog vergoed.
Zouden ze echt niet begrijpen dat het alleen maar erger en duurder wordt als je behandelingen onmogelijk maakt? Of is het een korte termijn denken dat niet verder reikt dan de volgende verkiezingen. Zo iets van: "dan kunnen we de schuld aan het vorige kabinet geven", dat doet het CDA nu ook.

tdehond
door tdehond - Feb 10, 2012 om 16:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Alle maatregelen zijn m.i. gericht op beheersing van de kosten van de gezondheidszorg in het algemeen, niet om het individu dat vastloopt op vastgelopen is te helpen.

Ook bij chronische pijnmedicatie is het m.i. van belang dat de huisarts een vinger aan de pols houdt m.b.t. therapie trouw en de manier waarop met de voorgeschreven medicatie omgegaan wordt.

Dan kan de medicatie zo nodig bijgesteld worden als wat voorgeschreven wordt niet voldoende werkzaam is.

=donna schreef op vrijdag 10 feb 2012, 14:01: Chronische pijn is niet hetzelfde als een angststoornis, al kunnen beide wel tegelijkertijd bij dezelfde persoon voorkomen. Een angststoornis kan heel goed worden behandeld door een eerstelijnspsycholoog, eventueel met ondersteuning van medicatie. Maar ook de eerstelijnspsychologie is door deze regering aangepakt en wordt nauwelijks nog vergoed.
Zouden ze echt niet begrijpen dat het alleen maar erger en duurder wordt als je behandelingen onmogelijk maakt? Of is het een korte termijn denken dat niet verder reikt dan de volgende verkiezingen. Zo iets van: "dan kunnen we de schuld aan het vorige kabinet geven", dat doet het CDA nu ook.

donna
door donna - Feb 10, 2012 om 16:21
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ja, eigenlijk zou de (huis-) arts dat moeten doen, maar dat gebeurt helaas niet. Het is vaak de assistente die herhalingsrecepten geeft. Enige tijd geleden lieten de huisartsen weten dat ze, in ruil voor een hogere vergoeding, een keer per jaar wilden checken of ouderen nog wel de juiste medicatie gebruiken. Hoe komen ze erbij dat dat niet bij het normale werk hoort?

jo
door jorisw - Feb 10, 2012 om 16:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=grootvader schreef op maandag 6 feb 2012, 22:11]Tenslotte;

Bovendien zijn niet alleen volwassenen het slachtoffer van de farmaceutische industrie die heeft gemaakt dat artsen ook wel erg makkelijk ook kinderen aan "het pilletje" heeft gebracht door veel te snel termen als ADHD en dergelijke vast te stellen; een gevaarlijke en verontrustende ontwikkeling.

De arts is nog altijd de eerste verantwoordelijke en niet de farmaceutische industrie. Die laatste proberen uiteraard zo veel mogelijk pillen te verkopen, maar als een arts die niet voorschrijft dan houdt het op. Bij een apotheker kan je nog zeggen dat die soms moet omdat als hij medicijn A niet wil leveren hij wellicht medicijn B niet meer gelevert krijgt. Maar een arts heeft die afhankelijkheid niet. Tenzij hij zich laat omkopen natuurlijk.

Kortom: i.p.v. de industrie en het management altijd maar de schuld van alles te geven kan het geen kwaad om de rol van "die heilige" artsen eens een keer onder de loep te nemen.

tdehond
door tdehond - Feb 10, 2012 om 16:28
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is inderdaad verbazingwekkend dat huisartsen meer geld willen zien voor een handeling wat ook m.i. tot een normaal takenpakket behoort.

M.i. zou m.n. elke bejaarde een medicijnkaart moeten hebben waarop bijgehouden wordt door de diverse behandelaars wat aan medicatie wordt voorgeschreven.

Niet iedereen heeft zo'n goede apotheek als de mijne waar goed opgelet wordt of de voorgeschreven medicatie geen ongewenste interacties geeft.
Zelfs een middel wat vrij in de handel verkrijgbaar is, maar wat ik altijd daar betrek staat bij mijn medicatie vermeld.

=donna schreef op vrijdag 10 feb 2012, 16:21: Ja, eigenlijk zou de (huis-) arts dat moeten doen, maar dat gebeurt helaas niet. Het is vaak de assistente die herhalingsrecepten geeft. Enige tijd geleden lieten de huisartsen weten dat ze, in ruil voor een hogere vergoeding, een keer per jaar wilden checken of ouderen nog wel de juiste medicatie gebruiken. Hoe komen ze erbij dat dat niet bij het normale werk hoort?