sh
door sharina_1 Dec 20, 2012 om 16:33
Voeding & gezondheid

Misleidt OHRA met opzeggen van de zorgverzekering?

Gisteren heb ik gebeld met OHRA met de mededeling dat ik graag mijn zorgverzekering bij hen wilde beeindigen per 1 januari 2013. De medewerkster vroeg direct of ik een andere verzekeraar had gevonden. OPZEGGING was volgens de medewerkster namelijk NIET MOGELIJK ZONDER EEN ANDERE ZORGVERZEKERING te hebben.

Ik gaf aan dat ik van plan was om voor 1 februari 2013 een andere zorgverzekering uit te kiezen. Ze gaf aan dat men in Nederland verplicht is om een zorgverzekering te hebben en niet zonder verzekering rond mag lopen. Ik gaf aan dat ik ieder jaar mijn verzekering opzeg en niet anders weet dan dat ik tot 1 februari 2013 de mogelijkheid had om een andere verzekering uit te kiezen tenzij er wat recentelijk was veranderd in de wetgeving. Er was volgens haar niets veranderd. Ik heb het idee dat dit pure tactiek is van OHRA om ervoor te zorgen dat klanten hun verzekering niet opzeggen. Het is namelijk regelrechte onzin dat je een nieuwe verzekering MOET hebben om je huidige verzekering op te zeggen.

Overigens moest volgens de medewerkster opzegging schriftelijk gebeuren. Naar mijn weten kan iedere opzegging vormloos (dat wil zeggen zowel schriftelijk als mondeling) plaatsvinden. Wie weet hier meer over?

Hebben andere mensen ook zulke negatieve ervaringen met OHRA over het opzeggen van de zorgverzekering? Ik heb sterk het idee dat OHRA op deze manier wil voorkomen dat men klanten verliest.

1698 18 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Dec 20, 2012 om 17:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die medewerker van Ohra zwetst. Je mag tot 1 februari een andere verzekering zoeken. Weet niet of het beleid is van Ohra om klanten vast te houden. Misschien een onkundige klantenservicemedewerker, maar dat is eigenlijk net zo erg. Je mag toch wel verwachten dat de klantenservice goede informatie geeft.

Kun je ook niet per mail opzeggen bij Ohra? Ik zou voor mijn gemoedsrust sowieso nooit per telefoon opzeggen. Later blijkt het dan vaak allemaal weer 'vergeten'.

zwemmer
door zwemmer - Dec 20, 2012 om 17:14
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Men is wettelijk verplicht een basisverzekering te hebben. Dat zal in de gedachten van de overijverige medewerkster meegespeeld hebben. Een nieuwe verzekeraar kan de opzegging voor je overnemen als je deze gevonden hebt. Vraag daarnaar als je besloten hebt naar wie je over wilt stappen. De OHRA werkt goed en je kunt je opzegging per mail doen als je dat wilt, dan ontvang je automatisch een bevestiging ervan.

Zwemmer

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2012 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ohra medewerkster kletst onzin. Als u nu bij Ohra verzekerd bent, hebt u inloggegevens. Dus inloggen en dan kunt u een pagina kiezen met mailen en dan zorgverzekering kiezen in het lijstje. Dan kunt u uw boodschap doorgeven.

zwemmer
door zwemmer - Dec 20, 2012 om 17:27
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het gaat inderdaad om een wat overdreven en verwarrende omgekeerde overstapservice die deze klant haast achterdochtig maakt. Waarom de medewerkster dit aangeboden heeft -misschien is het een hele brave- zal in het duister blijven. De OHRA wint er echt niets mee en het is het meest efficiënt om zo'n vraag door de betreffende medewerkster zelf te laten toelichten.

Zwemmer

jpm
door jpm - Dec 20, 2012 om 18:23
820 Antwoorden / 28 Vragen

Als overal wordt aangegeven hoe u kunt opzeggen lijkt het me logisch dat de Ohra-medewerkster precies dezelfde informatie geeft. Daarbij kan ze vertellen wat de bijdrage van Ohra zal zijn in dit overstapproces en wat de rol kan zijn van de nieuwe verzekeraar.

Deze Ohramedewerkster heeft, als uw informatie klopt en daar ga ik van uit, onjuiste informatie gegeven. Tenslotte bent u niet onverzekerd als u opzegt per 1 februari en voor die tijd een andere verzekeraar via hun opzegservice laat weten dat er naar hun wordt overgestapt.

Jammer dat Ohra niet een betere selectieprocedure hanteert bij het aannemen van mensen die voor deze verzekeringsmaatschappij relevante en betrouwbare informatie moeten verstrekken.

Cookies
door Cookies - Dec 20, 2012 om 18:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Tenslotte bent u niet onverzekerd als u opzegt per 1 februari ......

Opzeggen per 1 februari kan helemaal niet! Dat moet per 1 januari. Voor 1 februari moet je een andere verzekeraar hebben, die je dan met terugwerkende kracht tot 1 januari verzekerd.

jo
door jorisw - Dec 20, 2012 om 20:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jpm schreef op donderdag 20 dec 2012, 18:23]
Jammer dat Ohra niet een betere selectieprocedure hanteert bij het aannemen van mensen die voor deze verzekeringsmaatschappij relevante en betrouwbare informatie moeten verstrekken.

Wat is dat nu weer voor onzinopmerking? Als je nu gezegd had dat Ohra de medewerkers beter moet opleiden had je een punt gehad (al is het ook maar weer de vraag wat er precies gezegd is; we horen het nu maar van 1 kant).

Of neem jij alleen mensen aan die al voor meer dan 100% zijn ingewerkt en opgeleid voor het werk wat ze moeten gaan doen?

jpm
door jpm - Dec 20, 2012 om 21:54
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 20 dec 2012, 20:18][quote=jpm schreef op donderdag 20 dec 2012, 18:23]
Jammer dat Ohra niet een betere selectieprocedure hanteert bij het aannemen van mensen die voor deze verzekeringsmaatschappij relevante en betrouwbare informatie moeten verstrekken.

Wat is dat nu weer voor onzinopmerking? Als je nu gezegd had dat Ohra de medewerkers beter moet opleiden had je een punt gehad (al is het ook maar weer de vraag wat er precies gezegd is; we horen het nu maar van 1 kant).

Of neem jij alleen mensen aan die al voor meer dan 100% zijn ingewerkt en opgeleid voor het werk wat ze moeten gaan doen?

Kijk jorisw, mijn opmerking komt erop neer dat de medewerkster niet betrouwbaar is omdat ze de goede informatie niet geeft. Dat heeft niets met onvoldoende ervaring of opleiding te maken. Ze kan al wel langere tijd dit werk doen. Ze kletst gewoon onzin en dat verwacht je als klant niet. Carola83 heeft wel een punt en in dat opzicht wijzig ik graag, voor dat deel, mijn opinie. Selecteren van personeel is jarenlang mijn vak geweest, anders zou ik me dat oordeel niet aanmatigen. Personeel moet gewoon goed op de hoogte zijn en dienaangaande voorlichting geven. Aan onzin hebben klanten helemaal niets.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2012 om 22:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Personeel moet gewoon goed op de hoogte zijn enz. enz."

Was het maar waar, volgens die standaard kan meer dan de helft van de klantenservice medewerkers ontslagen worden.

jpm
door jpm - Dec 20, 2012 om 22:54
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ze moeten derhalve dus worden ontslagen. Mee eens dus

Cookies
door Cookies - Dec 21, 2012 om 00:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jpm schreef op donderdag 20 dec 2012, 22:54]Ze moeten derhalve dus worden ontslagen. Mee eens dus

Iedere werknemer bij ieder willekeurig bedrijf maakt wel eens een fout. Als jij nooit fouten maakt, werk je blijkbaar niet.

empyria
door empyria - Dec 21, 2012 om 06:27
504 Antwoorden / 3 Vragen

Op het moment dat je opzegt bij je verzekering betekent niet dat je dan ook per direct niet meer verzekerd bent...dus je loopt dan niet onverzekerd rond.

Bij welke verzekering je weer gaat aanmelden daar heeft die miep van Ohra toch niets mee te schaften? Dat kan je dan toch ook gewoon zeggen > joh, dat gaat je niets aan! :-/

jobiejoba
door jobiejoba - Dec 21, 2012 om 07:38
134 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een drukke tijd voor de zorgverzekeraars, dan worden er tijdelijke werknemers ingehuurd (vaak studenten) die de vragen moeten beantwoorden. Dan kan er wel eens iets fout gaan, maar verkeerde voorlichting blijft natuurlijk heel vervelend.

oh
door ohra nl - Dec 21, 2012 om 08:21
28 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sharina,

Het klopt dat onze medewerker u niet helemaal juist geïnformeerd heeft. Onze oprechte excuses hiervoor. U kunt, zonder dat u al een nieuwe zorgverzekeraar gevonden heeft, de zorgverzekering opzeggen. Dit moet vóór 1 januari 2013 gebeuren. U heeft dan tot 1 februari 2013 de tijd om een andere zorgverzekering af te sluiten. Het wel juist dat de opzegging schriftelijk moet gebeuren. U kunt een e-mail sturen naar service@ohra.nl, vergeet hierbij niet om uw persoonlijke gegevens en relatienummer te vermelden. U kunt ook gebruik maken van het contactformulier op onze website: https://www.ohra.nl/klantenservice/emailen.jsp

Met vriendelijke groet,
OHRA Webcare

alexishoop
door alexishoop - Dec 22, 2012 om 08:37
562 Antwoorden / 6 Vragen

ik snap de ohra medewerker wel en heeft ook niets fouts gedaan, ze worden opgeleid (en vooral die tijdelijke werknemers) om mensen te doen overstappen, niet opzeggen dat is een heel ander iets. je bent trouwens niet verplicht om je te verzekeren, zij het dat dit wat nadelige gevolgen heeft voor je AOW en andere verzeker mogelijkheden, maar je kan nog altijd inschrijven als gemoedsbezwaarde indien men dat wenst.

viel mij ook al op hoe gemakkelijk je kan overstappen, sommigen vragen enkel je adres en telefoonnummer, de rest van de gegevens kunnen ze kennelijk uit hun eigen branche systemen vissen. wel erg fraude gevoelig.

hou er ook rekening mee dat veel aanbiedingen maar lopen tot 1 januari. dat overstappen vaak toch het handigste is ;)

alexishoop
door alexishoop - Dec 22, 2012 om 08:43
562 Antwoorden / 6 Vragen

tenzij je van plan bent om in 2013 met een werkvisum voor langere tijd naar het buitenland te gaan en je daar kan verzekeren,dat nu nog niet zeker weet, dan kan zelf opzeggen en uitstellen tot na januari wel handig zijn.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2012 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aleishoop

Wat heeft de AOW met de zorgverzekering te maken?

Vraagsteller is verzekerd, das kan zich nu niet ineens melden als gemoedsbezwaarde. Wat is daarvan trouwens de winst?

Men moet zich vóór 1 februari 2013 verzekerd hebben, dus men kan sowieso niet wachten tot na januari.

Werkvisum voor het buitenland, wat sleept u er allemaal voor onzin bij.

Verzekerde wilde zich gewoon opzeggen bij Ohra en de klantenservice reageerde daar verkeerd op. Dat is alles.

jpm
door jpm - Dec 22, 2012 om 12:12
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het gaat mij iets te kort door de bocht. Er wordt hier gesproken van mensen die tijdelijk worden ingehuurd, studenten enz. Dat kan allemaal wel, maar behoeft helemaal niet het geval te zijn. Men heeft toch niet ineens de vaste medewerkers ontslagen? Waar komt die aanname vandaan?

Bovendien, ook tijdelijke medewerkers en studenten behoren de klanten goed voor te lichten. Als wij als consument de excuses moeten bedenken voor degenen die fouten maken glijden we al wel ver weg van de consumentenbelangen.

Laat ik duidelijk zijn, iedereen kan en mag fouten maken, die maak ik ook. Maar in een voorlichtingssituatie mogen geen fundamentele fouten gemaakt worden of "fouten" die ertoe leiden dat mensen (in dit geval) niet zullen of kunnen overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Inmiddels heeft de zorgverzekeraar de fout van de medewerker toegegeven, hetgeen ze siert. Daarmee is wel op de juiste manier een 'soort excuus' tot stand gekomen.