Md
door MdHA Aug 30, 2023 om 12:11
Voeding & gezondheid

Nalatigheid fokker

Dag,

In 2021 heb ik een puppy gekocht. Vader en moeder hebben een stamboom en zijn gezond, zo vertelde de fokker, tevens eigenaar van de teef.
Met 10 maanden foto's laten maken: groeipijn.
Nu, 2 jaar later blijkt mijn puppy allerlei aandoeningen te hebben (ED, spondyolose, forse artrose) naar aanleiding van preventieve foto's tbv de hondensport. Omdat ik de stamboom van moeder ook nog steeds niet had ontvangen na meermaals aandringen, opnieuw een bericht gedaan naar de fokker met dit nieuws.

Nu blijkt de teef kort geleden overleden. Ze zijn de papieren al langere tijd kwijt, ze heeft een puppyenting gehad maar is daarna nooit naar de dierenarts geweest en daarom zou er ook nergens een chipnummer te achterhalen zijn.

Het verhaal geeft een vervelende bijsmaak.
Niet alleen heb ik het idee dat de fokker belangrijke informatie niet heeft gedeeld (én ik heb er nooit bij na gedacht om te moeten vragen of ze jaarlijks door een dierenarts gezien wordt), ik heb ook het gevoel dat hij heeft gelogen over de stamboom en mogelijk de gezondheid van de teef (zichtbaar konden wij niets zien).
Mijn hond zal uiteindelijk (veel) korter leven en als gevolg van de aandoeningen zal ik vroeg of laat een keuze moeten maken hem te laten gaan.
Behandeling of operatie is niet meer mogelijk.
Graag wil ik weten of er vergelijkbare verhalen zijn en welke stappen hiervoor genomen zijn.
(1) Is een schadevergoeding bijvoorbeeld mogelijk?
(2) Acties richting de dierenarts die de echo's heeft afgenomen bij de teef en de puppy's heeft gechipt?
(3) Diagnose groeipijn die achteraf gezien toch ED/ artrose is geweest waarbij de dierenarts een verkeerde inschatting heeft gemaakt?

Mijn hond gaat niet terug naar de fokker, en krijgt ondersteunende middelen en behandeling voor een zo pijnvrij mogelijk leven.
Het voelt echter als onrecht en alsof de dierenarts nalatig is geweest, evenals de fokker. Hier wil ik graag wat mee als dit mogelijk is.

6650 19 Rapporteer
hereistom
door hereistom - Aug 30, 2023 om 12:16
736 Antwoorden / 1 Vragen
marita5
door marita5 - Aug 30, 2023 om 12:18
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mdha ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.licg.nl/consumentenrecht/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 30, 2023 om 12:20
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte MDHA,

Dit soort kwesties zijn hier al vaker aan de orde geweest.

Iedereen ,die een rashond puppy koopt, neemt een risico.

Koop voortaan een "vuilnisbak-rashond".

Lees ook nog even de volgende link:

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/meldpunt-over-puppyhandelaren-geopend-door-dierenwelzijnsorganisatie

Dr
door Driver56 Sep 1, 2023 om 13:28
1 Antwoorden / Vragen

Amsterdammer,

Bij een "vuilnisbak-rashond"  heb je denk ik nog meer risico op een zieke pup.

Wij hebben een mooie raspup, Oud Duitse Herder gekocht.  We zijn vanaf het begin af aan erg betrokken geweest bij onze pup die nou twee jaar bij ons is. Nog steeds kunnen wij terecht bij de fokker met vragen over gezondheid, voeding etc.  Voor ons dus geen vuilnisbak-rashond, dan eerder eentje uit het asiel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 1, 2023 om 14:06
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Driver56,

Ik beweer niet dat alle rashonden ziek kunnen worden.

Maar het risico op inteelt is groter.

Veel plezier met uw hond.:<))

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 30, 2023 om 12:26
2067 Antwoorden / Vragen

U bent natuurlijk in goed Nederlands gewoon belazerd en het is zeker mogelijk daar een zaak van te maken, de vraag is alleen wat u kunt bewijzen, wat de schade is en hoeveel geld u wilt uittrekken voor de zaak.

wi
door wilhelmina59 - Aug 30, 2023 om 12:38
516 Antwoorden / 0 Vragen

Heb even in mijn geheugen moeten graven maar kwam dit tegen
Ik denk dat dit duidelijk is
Beter is om voortaan erg ver van rashonden te blijven
O ja Ventipulmin en Clenbuterol zijn paardenmedicijnen voor de luchtwegen en de laatste heeeft als bijwerking spieropbouw=slachtgewicht bij runderen..

https://www.boerderij.nl/belgische-dierenarts-vermoord-door-hormonenmaffia

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 30, 2023 om 21:31
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Wilhelmina,

Uw link is waarschijnlijk de verkeerde : de link gaat over een vermoorde dierenarts door de hormonenmaffia.....

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2023 om 12:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Het is niet lelijk bedoelt maar: u heeft er nooit aan gedacht dat uw pup ieder jaar naar een dierenarts moet, voor de nodige inentingen? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen, heel eerlijk gezegd. Ben redelijk nieuwsgierig waar u de pup heeft gekocht. Een broodfokker of een echte fokker? De laatste is zeer zorgvuldig met de papieren van zijn/haar honden. Zeker met het paspoort dat u ook wel heeft meegekregen. Want de pup moet, voor hij  moeder mag verlaten, al de nodige entingen en ontwormingskuren al hebben gehad. En die zaken staan in het paspoort. Heeft u destijds ook het nestje gezien en ook, indien er meerdere pups waren, ook kunnen kiezen? Dat laatste hoeft natuurlijk niet altijd als er nog maar een over is. Krijg het nare idee dat dit een broodfokker is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 30, 2023 om 21:32
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Ik vrees ook dat de fokker ergens in Brabant zit.....

tenormin
door tenormin Aug 30, 2023 om 22:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Kan zeker @GA, maar ook uit de Oostbloklanden. Trucks vol met puppies, als ze aankomen zijn er ook al veel overleden tijdens transport. Daarom zou ik graag de naam van de fokker weten, maar ja, dat antwoord komt, helaas, niet.

ne
door neodutchio - Aug 30, 2023 om 14:29
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Hoeveel rode vlaggen moeten er zijn? Als het een eerlijke fokker zou zijn, dan waren alle papieren in orde, was alles direct in te zien en kreeg u mee wat er mee moest.

Het is hetzelfde als het kopen van een auto waar op een later moment de tweede sleutel of het onderhoudsboekje opgestuurd zullen worden. Want die waren net even niet op de plek waar de horen te liggen. Hoor je ook nooit meer iets over.

Een dier is voor de wet een ding. En daarvoor geldt dat als het niet in orde is de koop ongedaan gemaakt kan worden. Maar dat wil wel zeggen dat de hond weer terug moet. Wilt u iets anders, zoals de hond houden en een compensatie, dan zal u naar de rechter moeten.

atlas1302
door atlas1302 Aug 30, 2023 om 14:36
341 Antwoorden / 13 Vragen

Leest u dit eens over dieren, wanneer zullen mensen dan ook eigenlijk ook geen dingen zijn? lekker ding.
ik ben geen ding

ne
door neodutchio Aug 30, 2023 om 15:29
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Dat maakt voor het verhaal niet uit. Het word nog steeds hetzelfde behandeld als een ding.

1paul
door 1paul - Aug 30, 2023 om 14:54
3155 Antwoorden / 0 Vragen

na een aantal jaar moet u bewijzen ten aanzichte van de fokker, doe dit maar eens in de praktijk, een arts heeft een prestatieplicht maar kan niet altijd prcs de oorzaak inschatten, dat is dan ook deze niet te verwijten.

al met al denk ik dat u weinig tot geen verhaal mogelijkheden heedt afgaande op uw verhaal!!

wi
door wilhelmina59 - Aug 30, 2023 om 16:08
516 Antwoorden / 0 Vragen

Een eerlijke fokker fokt niet meer, al die fijne rashonden,katten en paarden hebben allerhande genetische defecten als platte neuzen, te kleine schedel, HD, dwerggroei en nog wel een flink aantal andere mankementen.(Panel 5)

ju
door juliomariner Sep 2, 2023 om 19:01
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een onzinnig vooringenomen antwoord.

sw
door swat1500 - Aug 30, 2023 om 19:04
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt van alles en van iedereen eisen. Echter, wie eist bewijst.
U zult dus moeten aantonen dat de verkopende partij bewust informatie voor u heeft achter gehouden die, als deze bij u bekend was geweest u van de aankoop had weerhouden.
Dat wordt lastig zeker omdat u op voorhand al akkoord was gegaan met het achteraf aanleveren van de gegevens mbt de stamboom.

Een (dieren)arts aansprakelijk stellen voor een kennelijk onjuiste diagbnose is nog lastiger. U moet dan aantonen dat de diagnose van de arts op basis van het medisch onderzoek niet gesteld had kunnen worden.
Dat laatste is heel moeilijk aannemelijk te maken. Het stellen van een diagnose is geen zwart wit iets.

ro
door ronny530 - Aug 30, 2023 om 19:31
2784 Antwoorden / 41 Vragen

U laat een gezonde inmiddels bijna 2 jaar oude hond perventief voor de hondensport keuren en dat doet u niet met een hond die vier maal daags een blokje om gaat toch!.
In de opgroeifase heeft de dierenarts foto's gemaakt en daar waren geen aangeboren afwijkingen op te zien en weet het aan groeipijn die vanzelf overgaat.
In die tussenperiode van de eerste foto's tot de laatste foto's kunnen zich gezondheids problemen ontwikkelen maar deze 'spondyolose' is wel heel erg vreemd want die komt bij oudere honden voor en is voor zover ik kan achterhalen ook niet aangeboren.
De fokker aansprakelijk stellen kan niet want een dier is voor de wet nog steeds een product.
De toenmalige dierenarts aansprakelijk stellen kan niet want die heeft de puppy's samen met de controle van de moederhond gechipt want dat is een verplichting.
De dierenarts die de hond in de groeifase heeft gezien constateerde op de foto's geen abnormale aangeboren afwijkingen en kon dus ook niet weten hoe de hond zich later zou kunnen ontwikkelen.
Als de hond een deel van het gezin uitmaakt dan blijft het een vriendje die nog heel lang mee kan maar helaas blijft het bij een blokje om gaan maar een hond voor de sport gaat hem niet meer worden.

lo
door lovewinnie - Aug 31, 2023 om 15:55
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Eerste wat wij deden met onze pup is een apk bij de dierenarts. Gewoon een controle van Top tot teen en registreren. En hebben niet eens een hond met stamboom maar gewoon een mix. ( Moeder wel getest)
En vervolgens ga je elk jaar voor vaccinatie en apk en vallen zulke gekke op.
Fotos waren blijkbaar goed. Dat kan betekenen dat de spondylodese niet aangeboren is? In dat geval te vroeg en te intensief gaan trainen?

Dierenarts doet bij hele jonge puppies puur de vaccinatie en chip en ze zijn lang niet groot genoeg voor uitgebreide gezondheidscheck en daarom is het zo belangrijk terug te gaan zo rond 5/6 maanden en met het jaar.

Vind u eigenlijk nalatig geweest. Ook al zijn bijde ouders kerngezond, bij doorfokken helaas gebeurd dit ook. Van de 8 puppies waar mijn hond uit komt hebben er 2 hart problemen, 2 zware actrose en 1 hond bijde. Andere zijn kerngezond.  Sommige aandoeningen horen bij een bepaald ras en daar loop je gewoon risico op ( zelfs een Stafford en dat is ook uitgesloten in mijn verzekering ondanks gezondheidsverklaring van de arts)

ze
door zeemannetje - Sep 1, 2023 om 11:04
120 Antwoorden / 0 Vragen

Dit klinkt niet als een echte fokker. Daar worden door de Raad van Beheer allerlei eisen aan gesteld. Zoals de administratie op orde hebben.
Neem anders met de Raad van Beheer contact op en met de rasvereniging, die kunnen dan nog maatregelen nemen als het een officiële fokker was tenminste.

Yv
door Yvonne-909 Sep 2, 2023 om 14:30
15 Antwoorden / 2 Vragen

Zelfs honden van een door de Raad van Beheer goedgekeurde rasvereniging en fokker kunnen broodfok zijn.

Kijk naar de dame met de Gouden Bondspenning die tig Teckels op haar naam (fokkersvoorwaarden) of op naam van anderen geregistreerd had staan.
En zo zijn er veel meer.

Een hond kan door heel veel factoren gewrichtsproblemen krijgen.
Door genetische overerving, genetische veranderingen tijdens dracht, tijdens ontwikkeling als pup, puber, volwassen en ouder wordende hond.
Wat voor voer krijgt de hond, wat voor beweging krijgt de hond op welke leeftijd, heeft de hond als pup veel gespeeld met andere honden, wordt er op (te) jonge leeftijd (te) veel gewandeld of gefietst, zijn er gladde vloeren waar de hond makkelijk of regelmatig op uitglijdt, wordt er intensief gesport met de hond, overgewicht, te weinig beweging, enz., enz.

Ook uit honden van ouders die generaties hd-vrij zijn kunnen honden geboren worden met gewrichts- of andere afwijkingen.

Ik heb liever een rashond van een fokker die allerlei testen heeft gedaan om dingen zoveel mogelijk uit te sluiten dan een kruising van honden (of een hond van kruising X kruising) waar helemaal niks bij getest is.
Daar heb je (drie)dubbel zoveel kans op een hond met (erfelijke) ziekten.

jansje
door jansje - Sep 1, 2023 om 11:16
131 Antwoorden / 14 Vragen

Stamboom moet aanwezig zijn. Dus daarin zijn ze al nalatig geweest. Weet dus bijna wel zeker, dat er iets niet klopt.
\geef het aan bij de kynolochische vereniging. \die kunnen verder kijken.

ba
door baro - Sep 1, 2023 om 11:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Deze situatie is zo oud als de weg naar Rome. Dergelijke broodfokkers liegen en bedriegen aan de lopende band en verpesten het betreffende ras. Altijd een hond aanschaffen na overleg met de rasvereniging. Dit probleem dus aan de rasvereniging voorleggen.

ma
door marleenvanh - Sep 1, 2023 om 12:12
451 Antwoorden / 1 Vragen

Slap verhaal. Ik heb medelijden met de hond. Hondensport? Een hond van 2 met zwaar artrose? Je bent genaaid of je hebt dat dier zelf veel te jong (hard) laten trainen, voor jouw (!) hobby. Schadevergoeding? De enige die een 'schadevergoeding'  zou moeten krijgen is de hond. Allemaal mensen die eigenlijk bij de speelgoedwinkel hadden moeten werken dan wel kopen. En ver weg hadden moeten blijven van levende dieren!

lo
door lovewinnie Sep 1, 2023 om 17:10
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heb dat vermoeden ook. Gewoon veel te snel, vollop ik de groei kei hard trainen. :(. Ten koste van zijn of haar gezondheid. Spondylodese is lang niet altijd aangeboren en onstaat vaak door foute en te jong intensief trainen.

mo
door mof - Sep 1, 2023 om 16:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mbt 1) u heeft een product gekocht dat niet aan de kwaliteit voldoet die u mag verwachten.Wanneer u dit van een priversoon heeft gekocht heeft u pech. Wanneer de fokker (semi) bedrijfsmatig werkt, heeft u recht op geld terug, vervangend product of reparatie. Ook als de koopwaar een hond betreft.
mbt 2) nee, dat gaat niet. U heeft met de verkoper een overeenkomst, niet met de dierenarts. Dat zal de verkoper moeten oplossen.
mbt 3) nee, niet als de op dat moment te herkennen symptomen daar niet op hebben gewezen.

Barns
door Barns - Sep 1, 2023 om 23:58
12 Antwoorden / Vragen

Ze moeten honden fokken aan banden leggen. Zijn zoveel van die stakkers in het dierenasiel, die hebben een goed thuis en liefde nodig!

ro
door ronny530 - Sep 2, 2023 om 10:15
2784 Antwoorden / 41 Vragen

2021 was een jaar waarin het Coronavirus nog volop heerste en veel mensen aan huis gekluistert waren en wat deden veel van die mensen een huisdier aanschaffen en wat is er nu mooier dan een schattig klein hondje die bij aanschaf geen aantoonbare gezondheidsproblemen heeft.
Tijd te over om met de pup naar buiten te gaan lekker rennen en de pup met kwaliteitsvoedsel lekker te verwennen onder het mom van een goede opvoeding geven maar een pup heeft ook veel rust nodig om op te kunnen groeien en kan al naar gelang het ras zo'n twee jaar in beslag nemen.
In de opgroeitijd kent de pup geen grenzen en gaat bijna door tot die echt niet meer kan maar moet wel door omdat het baasje denkt dat de pup het leuk vindt terwijl de pup liever in de mand of nog erger in een bench wil slapen want die is bek af.
Zodra de pup signalen van pijn of ongemakkelijk bewegen gaat geven is het al te laat omdat vooral het kraakbeen die de gewrichten soepel op elkaar aan laat sluiten overmatig belast worden en daardoor ook slijten.
De groeipijnen zijn daar een eerste indicatie van en dan is het zaak om met de pup te gaan wandelen maar niet te lang en zeker niet te laten rennen want dan kan blijvende schade aan de gewrichten ontstaan.
Hoe goed vraagsteller het ook bedoeld heeft, door eigen toedoen is de hond niet meer geschikt voor de hondensport maar kan met de juiste medicatie en regelmatige controle door de dierenarts nog steeds de liefste hond zijn en op die manier een deel van het gezin uitmaken.