careltje
door careltje Dec 26, 2012 om 21:36
Voeding & gezondheid

Oliebollen bakken in olijfolie

Is het mogelijk lekkere oliebollen te bakken in olijfolie?

16436 17 Rapporteer

snah
door snah - Dec 26, 2012 om 21:40
654 Antwoorden / 61 Vragen

Mogelijk -- Ja
Lekker -- Nee

tijger1
door tijger1 - Dec 26, 2012 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u? Wat is er tegen zonnebloemolie of zo?

dc
door dcz - Dec 26, 2012 om 21:59
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=snah schreef op woensdag 26 dec 2012, 21:40]Mogelijk -- Ja
Lekker -- Nee

Helemaal mee eens, olijfolie gebruik je daar niet voor!

diumenge
door diumenge - Dec 26, 2012 om 22:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote]In welke olie kan ik het beste oliebollen bakken?
Zonnebloemolie, slaolie of Arachideolie (pindaolie). Zonnebloemolie is het meest neutraal van smaak. Met Arachideolie kun je wat langer frituren. Je hebt ± 2 liter olie per pan nodig. De temperatuur van de olie moet ± 190°C zijn. Oliebollen bakken in olijfolie gaat niet goed.

careltje
door careltje - Dec 26, 2012 om 22:20
18 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 26 dec 2012, 22:12][quote]In welke olie kan ik het beste oliebollen bakken?
Zonnebloemolie, slaolie of Arachideolie (pindaolie). Zonnebloemolie is het meest neutraal van smaak. Met Arachideolie kun je wat langer frituren. Je hebt ± 2 liter olie per pan nodig. De temperatuur van de olie moet ± 190°C zijn. Oliebollen bakken in olijfolie gaat niet goed.

careltje
door careltje - Dec 26, 2012 om 22:22
18 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 26 dec 2012, 22:12][quote]In welke olie kan ik het beste oliebollen bakken?
Zonnebloemolie, slaolie of Arachideolie (pindaolie). Zonnebloemolie is het meest neutraal van smaak. Met Arachideolie kun je wat langer frituren. Je hebt ± 2 liter olie per pan nodig. De temperatuur van de olie moet ± 190°C zijn. Oliebollen bakken in olijfolie gaat niet goed.

Dank je wel. Ik begrijp dat olijfolie een bijsmaakje geeft...

diumenge
door diumenge - Dec 26, 2012 om 22:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zie dat er iets fout is gegaan met de link. Hierbij nogmaals: Veelgestelde vragen oliebollen.

tenormin
door tenormin - Dec 26, 2012 om 22:32
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 26 dec 2012, 22:23]Zie dat er iets fout is gegaan met de link. Hierbij nogmaals: Veelgestelde vragen oliebollen.

Op eten-en-drinken.nl.infonu.nl staat tot mijn verbazing dat je wel olijfolie kan gebruiken. Lijkt me in ieder geval niet lekker. Maar de temperatuur die je aangeeft 22:12 is wat hoog: dan komt 175º beter in de buurt.

diumenge
door diumenge - Dec 26, 2012 om 22:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee, ik bak nooit oliebollen. "Mijn" antwoord kwam van Koopmans.

sweeterlake
door sweeterlake - Dec 27, 2012 om 02:49
468 Antwoorden / 16 Vragen

Olijfolie heeft geen specifieke neutrale smaak en de vraag blijft uit welk komt die olijfolie & classificatie? Spanje, Italië, Griekenland, of een ander land?

Meest voor de hand was vroeger de slaolie die gebruikt werd voor oliebollen bakken.

Een arachideolie al overwogen?

De olie moet sowieso goed bestand zijn tegen hoge (langdurige) hitte!

vr1944
door vr1944 - Dec 27, 2012 om 20:13
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat wordt dan de volgende dag met dunne op de WC zitten

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2012 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=vr1944 schreef op donderdag 27 dec 2012, 20:13]Dat wordt dan de volgende dag met dunne op de WC zitten

Je krijgt geen diaree van olijfolie. Als je oliebollen goed bakt zijn het geen olie bollen.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2012 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Arachideolie is ook een beetje duur voor oliebollen.

careltje
door careltje - Dec 27, 2012 om 21:19
18 Antwoorden / 19 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken over het al of niet gebruik van olijfolie. Ik heb besloten geen olijfolie te gebruiken. Dus wat mij betreft kan de overvloedige en ook grappige bijdragen van jullie hiermee afgesloten worden. Ik wil voorkomen dat door mijn vraag jullie niet toekomen aan het bakken van goudbruine bollen. Eet smakelijk en eet er niet te veel van. Anders moet je alsnog een extra gang richting toilet maken. En dan mis je weer het vuurwerk.
Careltje.

ha
door harryromijn - Dec 28, 2012 om 13:57
272 Antwoorden / 0 Vragen

Over liefde, smaak en vermaak valt niet te twisten.
Oliebollen met welke olie dan ook? Hangt ervan af, wat je zelf resp voor wie je ze maakt lekker vindt EN of je eens een andere smaakbeleving wilt proberen.
Ik heb mijn Thaise schoonzusje wel eens sambal op brood zien doen, zelfs oliebollen met kokosmelk en rijstkiemolie zien bakken. Ja, wil je eens iets anders proeven, zal je er een ander ingrediënt aan toe moeten voegen.
Leuke website hiervoor gevonden: http://www.tropifood.net/coconut%20milk%20in%20bakery%20recipe%20ideas.html

Wie weet, maak je zo een kans eens in de AD lijst te komen... ? ?

danath
door danath - Dec 28, 2012 om 14:10
88 Antwoorden / 1 Vragen

Olijfolie koekt ook aan.
Arachideolie kan problemen geven voor mensen met een pinda allergie!
Arachideolie is n.l. pindaolie.
Zonnebloemolie is er uitstekend geschikt voor

sweeterlake
door sweeterlake - Dec 31, 2012 om 02:00
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=vr1944 schreef op donderdag 27 dec 2012, 20:13]Dat wordt dan de volgende dag met dunne op de WC zitten

Zeker als er 'Haarlemmerolie' is gebruikt.