mi
door mirca Apr 19, 2012 om 17:02
Voeding & gezondheid

Operaties door chirurg in opleiding.

Ik ben het beslist niet eens met de specialist van het ziekenhuis in Tilburg.

nieuwsbericht

Ik kreeg een kijkoperatie aan knie, verging daarna van de pijn.
Bleek dat de l.kruisband was gescheurd door de ass.orthopeed in opleiding. Jammer ,foutje ,kan gebeuren. was het antwoordt van de orthopeed.
6 wkn. in een ijzeren spalk gelopen, van enkel tot knie.
Ik weet dat zij ook een kans moeten krijgen, maar fouten worden er wel degelijk gemaakt.

3352 26 Rapporteer

jo
door jorisw - Apr 19, 2012 om 17:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je geen fouten maakt kan je nooit iets leren ook. Deze orthopeed in opleiding zal deze fout hoogstwaarschijnlijk niet zo gauw nog een keer maken. Niet dat jij daar nu wat aan hebt....

schanullekuh
door schanullekuh - Apr 19, 2012 om 19:05
25 Antwoorden / 12 Vragen

Was je voor de ingreep op de hoogte gesteld, dat dit ging gebeuren door een chirurg in opleiding, want dat zijn ze volgens mij wel verplicht en jij moet daar zelf toestemming voor geven. Heb je dat niet gedaan, dan heb je volgens mij gewoon vette pech ben ik bang. Trek het anders eens na bij je zorgverzekeraar. Misschien dat deze je verder kan helpen, want ik begrijp, dat je hier niet bepaald vrolijk van wordt. Beterschap en ga dit gewoon uitpluizen zou ik zeggen.

mi
door mirca - Apr 19, 2012 om 21:55
11 Antwoorden / 3 Vragen

schanullekuh,
Nee ik was er niet van op de hoogte. Had het anders beslist geweigerd.
Maar door de mondkapjes en mutsen op is het bijna niet goed te zien.
zelf lig je ook nog eens achter een soort scherm.
Ga binnenkort mijn 6e operatie aan de knie tegemoet, duim maar voor me dat er weer geen ass. aankomt.
Die van de knieband was in 2008, kan nu dus geen verhaal meer halen bij de zorgverzekeraar.

ikbenik
door ikbenik - Apr 19, 2012 om 22:46
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Chirurg in opleiding even goed als ervaren arts.

Blindedarmoperaties worden door chirurgen in opleiding even goed uitgevoerd als door ervaren artsen. Dat is de conclusie van een onderzoek uitgevoerd door het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg.

Driekwart van de blindedarmoperaties in het Tilburgse ziekenhuis wordt uitgevoerd door artsen in opleiding. Voor het onderzoek zijn in totaal 1400 operaties bestudeerd. Bij de chirurgen in opleiding was het aantal operaties waar iets misging even hoog als bij de ervaren chirurgen.

bron: fok.nl

valerius-2
door valerius-2 - Apr 20, 2012 om 00:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U zal er toestemming voor hebben gegeven, als er bij mijn huisarts een stagloper is vraagt hij ook of ik dat goed vind, dat deze mij behandelt

ikbenik
door ikbenik - Apr 20, 2012 om 01:20
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 20 apr 2012, 00:43]U zal er toestemming voor hebben gegeven, als er bij mijn huisarts een stagloper is vraagt hij ook of ik dat goed vind, dat deze mij behandelt
Dat is iets anders.

schanullekuh
door schanullekuh - Apr 20, 2012 om 19:15
25 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mirca schreef op donderdag 19 apr 2012, 21:55]schanullekuh,
Nee ik was er niet van op de hoogte. Had het anders beslist geweigerd.
Maar door de mondkapjes en mutsen op is het bijna niet goed te zien.
zelf lig je ook nog eens achter een soort scherm.
Ga binnenkort mijn 6e operatie aan de knie tegemoet, duim maar voor me dat er weer geen ass. aankomt.
Die van de knieband was in 2008, kan nu dus geen verhaal meer halen bij de zorgverzekeraar.

Je moet er gewoon heel duidelijk in zijn, dat je absoluut niet geopereerd wil worden door een chirurg in opleiding. Desnoods laat je het gewoon zwart op wit zetten, dat zowel door de arts als door jezelf ondertekend is uiteraard. Mocht er dan eventueel toch iets niet helemaal naar wens zijn verlopen, kun je tenminste je recht halen b.w.v. omdat je het aantoonbaar kunt maken. Zo niet, heb je geen poot om op te staan.

ikbenik
door ikbenik - Apr 20, 2012 om 20:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=schanullekuh schreef op vrijdag 20 apr 2012, 19:15]
Je moet er gewoon heel duidelijk in zijn, dat je absoluut niet geopereerd wil worden door een chirurg in opleiding. Desnoods laat je het gewoon zwart op wit zetten, dat zowel door de arts als door jezelf ondertekend is uiteraard. Mocht er dan eventueel toch iets niet helemaal naar wens zijn verlopen, kun je tenminste je recht halen b.w.v. omdat je het aantoonbaar kunt maken. Zo niet, heb je geen poot om op te staan.
Daar heb je niets over te zeggen.

Als een chirurg in opleiding voldoende kennis en vaardigheid heeft, is hij bevoegd om dergelijke ingrepen te doen.

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2012 om 20:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 20 apr 2012, 20:37][quote=schanullekuh schreef op vrijdag 20 apr 2012, 19:15]
Je moet er gewoon heel duidelijk in zijn, dat je absoluut niet geopereerd wil worden door een chirurg in opleiding. Desnoods laat je het gewoon zwart op wit zetten, dat zowel door de arts als door jezelf ondertekend is uiteraard. Mocht er dan eventueel toch iets niet helemaal naar wens zijn verlopen, kun je tenminste je recht halen b.w.v. omdat je het aantoonbaar kunt maken. Zo niet, heb je geen poot om op te staan.

Daar heb je niets over te zeggen.

Als een chirurg in opleiding voldoende kennis en vaardigheid heeft, is hij bevoegd om dergelijke ingrepen te doen.

Inderdaad, tenzij je blauw bloed door je aderen hebt stromen;-)

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 20, 2012 om 21:49
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Is er onder controle en verantwoording afgestudeerde dit uitgevoerd?

De verantwoordelijk is dan aansprakelijk.
Vooral bij jongere artsen altijd voorzichtig zijn en tijdig klagen als je iets voelde, want er gaat nog helaas genoeg mis in dit vak.

shepu
door shepu - Apr 26, 2012 om 13:44
33 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mirca schreef op donderdag 19 apr 2012, 21:55]

Maar door de mondkapjes en mutsen op is het bijna niet goed te zien.
zelf lig je ook nog eens achter een soort scherm.

Wat knap dat jij kunt zien of iemand wel of niet in opleiding is als het mondkapje en de muts op of af is gezet...
Evengoed vervelend dat het mis ging. Sterkte ermee.

mostertpot
door mostertpot - Apr 26, 2012 om 13:52
162 Antwoorden / 13 Vragen

We mogen er van uitgaan dat de chirurg in opleiding ook toezicht had; dus eigenlijk liep je minder risico. Wie zegt dat een ervaren chirurg alleen ook de probleem niet had veroorzaakt? Je bent gewoon één van zoveel op zoveel waar het mis ging.
Voordat ik reageerde heb ik eerst eens een uurtje nagedacht over of ik het zou willen en de conclusie is: Ja. Juist om het toezicht.
Mijn vrouw, met een ernstige spierziekte, heeft een neuroloog in opleiding en deze weet over haar ziekte al meer dan haar professor. Wij rijden graag ruim 400 kilometer, heen en terug, voor deze neuroloog 'in opleiding'.

mi
door mirca - Apr 26, 2012 om 14:44
11 Antwoorden / 3 Vragen

shapu, inderdaad is niet te zien wie er achter een mondkapje en muts zit.
maar als tijdens de operatie de chirurg aan komt lopen en na dagen de orthopeed in opleiding zijn excuus aanbied omdat hij die fout heeft begaan. Blijft hij voor mij toch een orthopeed in opleiding.
Heb hem daarna nog 1x maal gezien en hij zat er echt mee.
Bij verdere controle bezoeken, deed de orthopeed zelf of er niets aan de hand was.
Ach klein foutje , kan gebeuren. Is nu 4 jr. geleden en heb er nog steeds last van.

getty
door getty - Apr 26, 2012 om 15:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Destijds een klacht ingediend? Als er aantoonbaar fouten zijn gemaakt, lijkt me dat u dat had moeten doen. Mogelijk met letselschadeclaim. Nu na 4 jaar klagen heeft niet zoveel zin meer denk ik.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 26, 2012 om 15:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De patient kan wel degelijk aangeven dat hij door een volwaardig chirurg wil worden geopereerd.
Sterker nog : in het ziekenhuis kunt u aangeven door welke chirurg u wilt worden geopereerd, dus met naam.
Daar wordt dan bij het schema van de chirurg rekening mee gehouden.

Ikbenik,
u schrijft dat een chirurg in opleiding bevoegd is zulke ingrepen te doen.

Een chirurg in opleiding opereert alleen als een volwaardig chirurg
--supervisor heet dat in het ziekenhuis--meekijkt en adviseert tijdens de operatie.
Want de echte chirurg moet kunnen ingrijpen als er iets niet goed gaat.
Als u tijdens de operatie niet onder volledige narcose bent zal de supervisor eventuele aanwijzingen fluisteren om u niet van streek te maken.

Bij een oudere dame die ik ken werd tijdens een staar operatie, door een leerling, met de punt van een scalpel in het oog gestoken.
Gewoon een stomme fout die ook de supervisor niet kon voorkomen, nog corrigeren.
Inplaats van een beloofd "goed" oog ziet ze met dat oog nu nog maar 30%.

Een andere bekende van mij zou in hetzelfde ziekenhuis ook aan staar worden geopereerd.
Op de operatie dag bleek dat dezelfde onhandige leerling de operatie zou uitvoeren.
Ik vergezelde deze dame, en toen ik de naam van de leerling arts hoorde adviseerde ik haar: laat je niet door deze leerling opereren, maak een nieuwe afspraak.
De baliemedewerkster hoorde het verhaal aan (gaf natuurlijk geen reactie, logisch) en zei ik ga proberen nu iets voor u te regelen.
Ze kwam even later terug, en zei dat de hoofdchirurg persoonlijk zou operen.
Bovendien had ze tijdens het gesprekje al gezegd dat je zelf kon bepalen door wie je wil worden geopereerd, en dat je het recht had een chirurg te weigeren.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ikbenik
door ikbenik - Apr 26, 2012 om 16:03
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Met alle respect, nu wordt hier alleen zaken aangegeven die door een leerling chirurg fout zijn gegaan. Ik vind dat niet correct.

Kijkt men naar de keiharde cijfers, dan doen de leerling chirurgen het helemaal niet verkeerd. De percentages goed en fout liggen vrijwel gelijk aan de gediplomeerde chirurgen.
Natuurlijk is het zeer vervelend als iets verkeerd gaat. Dat ontken ik ook zeker niet.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 26, 2012 om 16:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waar haalt u deze keiharde cijfers vandaan ?
U zegt dat uw bron FOK.NL is met cijfers van het St Elisabeth ziekenhuis in Tilburg.
Nou heb ik gekeken bij FOK.NL, maar in hun zoekvenster is niets te vinden op het woord St Elisabethziekenhuis Tilburg, en ook niet op leerling chirurg.
Bovendien is het zo dat een klacht door een klacht medewerker van het ziekenhuis zelf wordt afgehandeld.
De slager keurt dus zijn eigen vlees.
Zo kun je de statistieken aardig be-invloeden.
En met mooie cijfers naar buiten komen.
U schrijft dat in dat ziekenhuis de echte chirurgen net zo veel fouten maken als de leerlingen.
Dat zijn dus hele beste leraren !
Waar je niet veel van kan leren !
Als ik in Tilburg een been breek dan loop ik wel door naar Breda !

=ikbenik schreef op donderdag 26 apr 2012, 16:03: Met alle respect, nu wordt hier alleen zaken aangegeven die door een leerling chirurg fout zijn gegaan. Ik vind dat niet correct.

Kijkt men naar de keiharde cijfers, dan doen de leerling chirurgen het helemaal niet verkeerd. De percentages goed en fout liggen vrijwel gelijk aan de gediplomeerde chirurgen.
Natuurlijk is het zeer vervelend als iets verkeerd gaat. Dat ontken ik ook zeker niet.

ikbenik
door ikbenik - Apr 26, 2012 om 17:15
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 26 apr 2012, 16:36]
U zegt dat uw bron FOK.NL is met cijfers van het St Elisabeth ziekenhuis in Tilburg.
Nou heb ik gekeken bij FOK.NL, maar in hun zoekvenster is niets te vinden op het woord St Elisabethziekenhuis Tilburg, en ook niet op leerling chirurg.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/538429/1/1/50/chirurg-in-opleiding-even-goed-als-ervaren-arts.html

ja
door japiepee - Apr 26, 2012 om 19:27
19 Antwoorden / 5 Vragen

Als (in het algemeen) chirurgen in opleiding net zo goed zouden zijn als de afgestudeerde en ervaren chirurgen, waarom volgen ze dan nog een opleiding? Best kans dat bij betrekkelijk eenvoudige ingrepen de "leerling" net zulk goed werk levert als de "meester" (die hem voor fouten behoedt), maar het Tilburgse resultaat kun je niet veralgemeniseren.

ikbenik
door ikbenik - Apr 26, 2012 om 19:43
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=japiepee schreef op donderdag 26 apr 2012, 19:27]Als (in het algemeen) chirurgen in opleiding net zo goed zouden zijn als de afgestudeerde en ervaren chirurgen, waarom volgen ze dan nog een opleiding? Best kans dat bij betrekkelijk eenvoudige ingrepen de "leerling" net zulk goed werk levert als de "meester" (die hem voor fouten behoedt), maar het Tilburgse resultaat kun je niet veralgemeniseren.
Een chirurg in opleiding mag zich nog geen gediplomeerde chirurg noemen.

Net als bij het autorijden. Een persoon die rijles neemt, kan ook heel goed rijden, alleen mag dan nog niet zelfstandig rijden. En dat is bij de leerling chirurg ook het geval.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 27, 2012 om 00:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ikbenik,

wat is dit voor onzin ?
Op 20 april 20.37 schrijft u : als een chirurg in opleiding voldoende kennis en vaardigheid heeft IS HIJ BEVOEGD om dergelijke ingrepen te doen.
Op 20 april mag het van u wel.

Maar op 26 april 19.43 spreekt u zich volkomen tegen en beweert u dat een leerling chirurg NIET zelfstandig mag opereren.
Hoe zit dat ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=ikbenik schreef :
Een chirurg in opleiding mag zich nog geen gediplomeerde chirurg noemen.
Net als bij het autorijden. Een persoon die rijles neemt, kan ook heel goed rijden, alleen mag dan nog niet zelfstandig rijden. En dat is bij de leerling chirurg ook het geval.

[/quote:

ikbenik
door ikbenik - Apr 27, 2012 om 02:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 27 apr 2012, 00:48]Ikbenik,

wat is dit voor onzin ?
Op 20 april 20.37 schrijft u : als een chirurg in opleiding voldoende kennis en vaardigheid heeft IS HIJ BEVOEGD om dergelijke ingrepen te doen.
Op 20 april mag het van u wel.

Maar op 26 april 19.43 spreekt u zich volkomen tegen en beweert u dat een leerling chirurg NIET zelfstandig mag opereren.
Hoe zit dat ?

Toch klopt het wel degelijk hoor.

Een leerling chirurg kan niet onder eigen naam naar een ander ziekenhuis gaan en op eigen titel operaties uitvoeren.

Al voert een chirurg zelfstandig operaties uit in het ziekenhuis van opleiding, dan staat hij onder toezicht van het betreffende ziekenhuis.

Daarnaast heb ik niet beweert dat een leerling chirurg NIET zelfstandig mag opereren.

Mijn vergelijking met het autorijden is dat iemand die geen rijbewijs heeft niet in een willekeurige auto mag stappen en onder persoonlijke titel gaan rijden.

Laat ik het anders stellen: een huisarts in opleiding die het laatste jaar van de opleiding een jaar lang compleet zelfstandig een huisartsenpraktijk draait, draait die op naam van de huisarts waar die huisartsleerling onder valt. Echter mag die leerling zich niet uitgeven voor huisarts en mag ook niet onder persoonlijke titel buiten de praktijk om als huisarts optreden.

Hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoelde.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 27, 2012 om 03:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ikbenikeigenwijs blijft maar doorgaan met gezwam ;

een huisarts in opleiding mag helemaal niet zelfstandig een praktijk draaiend houden.
Daartoe heeft hij/zij de bevoegdheid niet.
Want het huisarts diploma ontbreekt.

Een chirurg in opleiding doet helemaal niet zelfstandig operaties.
Daartoe ontbreekt de bevoegdheid.
Want het chirurg diploma ontbreekt.

De voornoemde artsen in opleiding mogen alleen patienten behandelen onder supervisie van een gediplomeerd arts die tijdens de handeling aanwezig is.

Hou toch op met dat zinloze wijsgedoe.
En dat zinloze rijbewijsverhaal slaat totaal niet op dit onderwerp, wat een onzin !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++======

=ikbenik schreef op vrijdag 27 apr 2012, 02:36:
=wimmi20 schreef op vrijdag 27 apr 2012, 00:48: Ikbenik,

wat is dit voor onzin ?
Op 20 april 20.37 schrijft u : als een chirurg in opleiding voldoende kennis en vaardigheid heeft IS HIJ BEVOEGD om dergelijke ingrepen te doen.
Op 20 april mag het van u wel.

Maar op 26 april 19.43 spreekt u zich volkomen tegen en beweert u dat een leerling chirurg NIET zelfstandig mag opereren.
Hoe zit dat ?

Toch klopt het wel degelijk hoor.

Een leerling chirurg kan niet onder eigen naam naar een ander ziekenhuis gaan en op eigen titel operaties uitvoeren.

Al voert een chirurg zelfstandig operaties uit in het ziekenhuis van opleiding, dan staat hij onder toezicht van het betreffende ziekenhuis.

Daarnaast heb ik niet beweert dat een leerling chirurg NIET zelfstandig mag opereren.

Mijn vergelijking met het autorijden is dat iemand die geen rijbewijs heeft niet in een willekeurige auto mag stappen en onder persoonlijke titel gaan rijden.

Laat ik het anders stellen: een huisarts in opleiding die het laatste jaar van de opleiding een jaar lang compleet zelfstandig een huisartsenpraktijk draait, draait die op naam van de huisarts waar die huisartsleerling onder valt. Echter mag die leerling zich niet uitgeven voor huisarts en mag ook niet onder persoonlijke titel buiten de praktijk om als huisarts optreden.

Hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoelde.

ikbenik
door ikbenik - Apr 27, 2012 om 09:33
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 27 apr 2012, 03:16]Ikbenikeigenwijs blijft maar doorgaan met gezwam ;

een huisarts in opleiding mag helemaal niet zelfstandig een praktijk draaiend houden.
Daartoe heeft hij/zij de bevoegdheid niet.
Want het huisarts diploma ontbreekt.

Jammer dat je niet begrijpend leest.

mostertpot
door mostertpot - Apr 27, 2012 om 09:56
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 27 apr 2012, 09:33][quote=wimmi20 schreef op vrijdag 27 apr 2012, 03:16]Ikbenikeigenwijs blijft maar doorgaan met gezwam ;

een huisarts in opleiding mag helemaal niet zelfstandig een praktijk draaiend houden.
Daartoe heeft hij/zij de bevoegdheid niet.
Want het huisarts diploma ontbreekt.

Jammer dat je niet begrijpend leest.

Dat heb ik hem ook wel eens proberen uit te leggen; maar zolang je blijft schrijven, blijf je hem kietelen en aangezien hij alleen zijn eigen woorden wil begrijpen praat je echt langs hem heen en is elke discussie zinloos. Hij neemt geen genoegen met een beetje gelijk, hij wil helemaal gelijk en altijd. Jammer dat hij geen genoegen kan nemen met soms gelijk. Het maakt de leesbaarheid en de toegankelijkheid van dit forum daarmee een stuk kleiner, met al dat gehakketak.

tr
door trish1985 - Sep 18, 2013 om 15:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mirca schreef op donderdag 19 apr 2012, 17:02]Ik ben het beslist niet eens met de specialist van het ziekenhuis in Tilburg.

nieuwsbericht

Ik kreeg een kijkoperatie aan knie, verging daarna van de pijn.
Bleek dat de l.kruisband was gescheurd door de ass.orthopeed in opleiding. Jammer ,foutje ,kan gebeuren. was het antwoordt van de orthopeed.
6 wkn. in een ijzeren spalk gelopen, van enkel tot knie.
Ik weet dat zij ook een kans moeten krijgen, maar fouten worden er wel degelijk gemaakt.

Beste Mirca,

al een hele tijd geleden dat je bovenstaande geplaatst hebt maar mag ik vragen door welke prutser in opleiding je geopereerd bent? Ik ben namelijk 3 weken geleden geopereerd aan een triggerfinger en vandaag ben ik er achter gekomen dat dit door een arts in opleiding is gedaan. Ik heb sinsdien vele malen meer problemen met mijn vinger, verga van de pijn en mijn vinger schiet steeds op slot. Word s nachts continu wakker van de pijn. Ik hoop dat je mijn reactie nog leest en ik hoor graag van je.

gr. Trish