fo
door foodgood10 Jun 5, 2014 om 23:00
Voeding & gezondheid

Overbodige fysiotherapiebehandelingen

Na een aanrijding met een race-fietser meld ik me na 3 maanden via de huisarts bij een fysiotherapeut met een slepende knieklacht.
Bij de receptioniste direkt genoteerd voor 20 behandelingen, er had nog geen hond naar de knie gekeken!
Kan toch niet, een diagnose vanachter de balie.
Na 3 behandelingen hield ik het voor gezien, de oefeningetjes had ik zelf ook al thuis bedacht en uitgevoerd; in principe moet je gewoon veel bewegen bij de meeste aandoeningen.
Geen wonder dat de kosten van de gezondheidszorg de pan uit vliegen; zijn er meer mensen die zich hier wild aan ergeren? Ik heb ook de indruk dat mensen veel te snel naar een fysiotherapeut gaan, vaak gaan klachten vanzelf weer over als je een beetje geduld hebt en in beweging blijft.
Er zijn overigens ook aardig wat ouderen die een bezoek aan de fysiotherapeut wel gezellig vinden, een vorm van aandacht vragen. Te vergelijken met de ouderen die maandelijks hun urine naar de huisarts brengen voor onderzoek, waarom en waarvoor is onduidelijk maar het komt veel voor.
Te veel mensen verdienen te vaak geld aan vage klachten en uiteindelijk betalen we steeds meer door de jaarlijks oplopende premies voor de zorgverzekering.
Ik roep iedereen op alleen zorg te vragen als het echt nodig is dan verdwijnen er minder broodnodige vergoedingen uit het zorgpakket voor echte patienten.

705 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2014 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar klaagt u nu over? Fysiotherapie zit niet in het nadispakket.

zoekster
door zoekster - Jun 6, 2014 om 01:09
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 5 jun 2014, 23:39]Waar klaagt u nu over? Fysiotherapie zit niet in het nadispakket.
Niet in het nadispakket? Zeker wel!

:-P

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 08:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad we in de nadis ;-) Maar tot 20 behandelingen niet in de basis ;-)

Ik moet blijkbaar ook, ga scheef tikken. ;-)

ge
door gerboe - Jun 6, 2014 om 10:36
806 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, maar ik geloof helemaal niets van dit verhaal. Best mogelijk dat u alvast i.v.m. de interne organisatie in een planning wordt opgenomen. Maar een receptioniste die een diagnose stelt? Echt niet, en die diagnose van haar lees ik trouwens ook niet.
Wat u achterwege laat in uw verhaal is de eerste behandeling door de therapeut. Die heeft op dat moment ruim te tijd genomen om uw klachten te onderzoeken en een diagnose te stellen. En er is een behandelplan opgesteld.
Waarom ging u eigenlijk naar de fysiotherapeut als u zelf al een diagnose had gesteld en een behandeling had uitgestippeld?

ge
door gerboe - Jun 6, 2014 om 11:09
806 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvullend nog een waarschuwing: als het klachten als bijvoorbeeld aanhechtingen van pezen aan de knie betreft kunnen die zo maar eens chronisch worden bij een verkeerde diagnose en behandeling.

ma
door marnix1 - Jun 6, 2014 om 16:03
256 Antwoorden / 22 Vragen

Tijger ,wat maakt het uit of het onder de basisverzekering valt of niet?
Ik moest ook naar de fysio ,ik was ervoor verzekerd ,knakker zag hoe ik verzekerd was en maakte gelijk een plan voor 12 afspraken. Dat betalen we mooi met zijn allen.
Na een aantal keer wist ik de oefeningen ook wel en ben niet meer geweest.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat betalen we niet mooi met zijn allen, maar alleen degenen die aanvullend verzekerd zijn. Niemand "moet" naar de fysio. En dat u uw behandelaar "knakker" noemt, getuigt ook niet van veel respect.

Kijk voortaan maar op internet welke oefeningen u nodig hebt en zeg uw aanvullende verzekering tegen het einde van het jaar op.

pi
door pieterwolters - Jun 7, 2014 om 14:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige klachten gaan inderdaad wel weer over zonder fysiotherapie, maar met een beetje fysiotherapie gaan ze veel sneller over.

zwemmer
door zwemmer - Jun 24, 2014 om 20:06
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Inderdaad, fysiotherapie is meestal flut. Zoek op het internet wat je kunt doen en laat die fysiotherapeuten die mijns insziens meestal alleen nuttig zijn voor bepaalde sportblessures maar in hun eigen sop gaar koken. Het wordt steeds meer een maatschappij waarin men onpersoonlijk en als een soort automaat functioneert: even de voorschriften naleven, doch nadenken en betrokkenheid verdwijnt steeds meer. Sterkte met de knie, het gaat op den duur wel over neem ik aan.

Zwemmer