ti
door tien May 29, 2013 om 12:24
Voeding & gezondheid

Overdosering vitamine B12 van de HEMA

Vegetariërs wordt aangeraden om vitamine B12 te nemen.Deze kocht ik bij de HEMA. Op het potje staat dat er 25 mcg. B12 in zit en dat dit 1000% ADH is terwijl je maar 2,5 mcg. nodig hebt per dag en ook staat er dat je 1 tablet per dag moet innemen. Dit betekent m.i. dat je dus dagelijks 10 x de benodigde hoeveelheid inneemt. De HEMA heeft dit ook via mail bevestigd. Nu schijnt een te hoge dosis niet schadelijk te zijn maar ik vraag mij af waarvoor fabrikanten dan niet er 2,5 mcg. per tablet in doen.

34517 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 29, 2013 om 12:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens hier onder veilig e.v.
Je kunt toch van een ander (huis-) merk vitamines kopen? Kijk eens bij het Kruidvat, Trekpleister etc. Verder geldt dat je die vitamines kennelijk niet uit dierlijke producten haalt.

vr.gr.

dearagain
door dearagain - May 29, 2013 om 13:15
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*waarschijnlijk zullen de produktiekosten van het lagere gehalte hoger zijn

sk
door skyjack - May 29, 2013 om 18:06
121 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn feitelijk twee soorten vitaminen die je kan slikken om B12 binnen de krijgen, de multivitamine en de B-complex soorten. Wat je ziet is dat de multivitamine vaak meer in de richting van de algemene dagelijks aanbevolen hoeveelheid zit. De B-complex potjes zitten altijd op overdosering, zijn ook meer boosters als er al lange tijd tekorten zijn geweest.

Dus wil je zonder tekorten gewoon B bijslikken omdat je die in de dieet wat mist, neem dan gewoon een multivitamine, voor boosters en hogere doseringen B- complex slikken. Er zijn trouwens ook binnen de B-complex soorten ook verschillende doseringen, maar het blijven overdoseringen voor zover ik weet.

ti
door tien - May 31, 2013 om 23:44
32 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga inderdaad andere merken zoeken die wél de juiste dosering per dag hebben. Het zou ook wel een financieel verhaal kunnen zijn maar het blijft dan tóch wel vreemd want wie is er dan gebaat bij 1000% ADH??
Tsja, en multivitamines slikken daar ben ik niet bij gebaat want alle andere vitamines e.d. krijg ik genoeg binnen met mijn voeding.want ik eet erg veel en ook veel verschillende groenten + minimaal 2 x per week vis, 1 x per week meelwormen (echt heel lekker hoor, speciaal gekweekt voor mensen en gevriesdroogd), verder regelmatig recepten op basis van kikkererwten en/of noten en zo'n 1 á 2 x per week vlees dus B12 is alleen een aanvulling voor de dagen dat ik b.v. vegetarische gerechten maak.

ti
door timelu - Jun 1, 2013 om 16:57
43 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk hier nog even http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/12-feiten-over-vitamine-b12-90/

Oraal ingenomen vit B12 kan heel slecht opgenomen worden in het lichaam.
In dat artikel staat iets over de percentages die opgenomen worden door het lichaam.

Als er maar een beperkte hoeveelheid van de ingenomen vit B12 opgenomen wordt is het logisch dat er meer in zit. Tabletten met 1000mcg (= 1mg) vit B12 zijn geen uitzondering en gewoon vrij verkrijgbaar.

zwemmer
door zwemmer - Jun 2, 2013 om 10:26
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Terziide, als je door arts laat bepalen dat je een vit B tekort hebt kun je een of twee vit.B injecties voorgeschreven krijgen .Ga dat eens na. Zo'n injectie is een heerlijke boost! En kost je niets!

zoekster
door zoekster - Jun 2, 2013 om 10:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tien schreef op vrijdag 31 mei 2013, 23:44]
verschillende groenten + minimaal 2 x per week vis, 1 x per week meelwormen (echt heel lekker hoor, speciaal gekweekt voor mensen en gevriesdroogd), verder regelmatig recepten op basis van kikkererwten en/of noten en zo'n 1 á 2 x per week vlees dus B12 is alleen een aanvulling voor de dagen dat ik b.v. vegetarische gerechten maak.
Maar je bent blijkbaar helemaal geen vegetariër. Je eet vis, vlees en meelwormen, dus waar gaat dit over? Je krijgt genoeg vit B12 binnen.

ti
door tien - Jun 3, 2013 om 12:26
32 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, ik ben geen vegetariër maar ik dacht dat als je niet ELKE dag iets eet waar vitamine B12 in zit dat je dan op die dagen Vit.B12 moet slikken????