re
door remaegir Apr 1, 2019 om 16:59
Voeding & gezondheid

Overzetten Lantus naar Abasaglar

I.v.m. diabetes gebruikt mijn vrouw al 14 jaar Lantus, nu komt de apotheker opeens met Abasaglar aanzetten en zegt dat de Lantus niet meer vergoed
wordt door de verzekeraar(Anderzorg). Bij navraag blijkt deze overzetting op Abasaglar alleen voor nieuwe gebruikers te gelden. Kan een apotheker je zonder enig overleg zomaar overzetten op een ander medicijn?
Ik neem aan dat een huisarts hierin toch zeker een rol speelt.
Ws.zijn er wel meer mensen die pro-actief door de apotheker worden overgezet op Abasaglar.

10619 7 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Apr 1, 2019 om 17:18
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Lantus-gebruikers

Gebruik je Lantus ®? Dan word je niet zomaar op Abasaglar® overgezet. De arts zal dit zorgvuldig met je bespreken en je begeleiden volgens afspraken die hierover gemaakt zijn in het stappenplan van de Nederlandse Diabetesfederatie (NDF). Diabetesvereniging Nederland (DVN) heeft meegewerkt aan dit stappenplan dat ervoor zorgt dat de overstap naar een ander medicijn veilig en onder goede begeleiding gebeurt.
Bron: Klik -> Hier

edrick3
door edrick3 - Apr 1, 2019 om 17:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik neem aan dat een huisarts hierin toch zeker een rol speelt.
En wat zegt de huisarts hier dan over?

Uw arts kan het nodig vinden u een speciaal merkgeneesmiddel voor te schrijven. In dat geval mag de apotheker u geen generiek medicijn meegeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2019 om 17:51
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@EDRICK3, helaas ligt het genuanceerder: de apotheker mag wel degelijk een ander medicijn meegeven maar geeft dan een rekening omdat de apotheker anders zelf voor de kosten 'opdraait'.  Tenzij de verzekeraar toch toestemming geeft met als voorwaarde al of niet eerst ten laste van het eigen risico.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 1, 2019 om 17:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Op basis van eigen ervaring geldt voor de meeste verzekeraars dat ten eerst een verklaring van medische noodzaak van de huisarts gewenst is. Zodra die er is navraag doen bij uw zorgverzekeraar omdat dan sprake zou moeten zijn van het wel verstrekken van het door u genoemde Lantus maar dan wel eerst ten laste van het eigen risico.
De apotheker handelt op basis van niet alleen de overeenkomst met de zorgverzekeraar maar ook regels die zijn gesteld door het ministerie m.b.t. kosten besparing.
Het uitgangspunt is dat van het andere product de werkzame stof het zelfde is maar door andere hulp/vulstof kunnen problemen ontstaan in allergiesfeer.
Het product met dezelfde werkzame stof en dus met als uitgangspunt dat het dezelfde werking heeft wordt dan veel goedkopere geleverd.
Een voorbeeld is is bijv. ook Plavix vervangen door Grepid die beiden als basis/werkzame stof clopidogrel hebben maar andere hulpstoffen.

Zie ook de eerste twee antwoorden m.b.t. dt typische 'diabetes' product.

En het overzetten zal zeker en vast ook gelden voor andere gebruikers.

lo
door lovewinnie - Apr 1, 2019 om 19:28
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit mag niet.  Ze wilde zelfde bij zoontje doen. Maar na telefoon dvk toch oude gekregen  Ze schrijft letterlijk lantus voor en moeten ze lantus geven.
Het is een andere insuline en mag enkel veranderen in overleg diabetes verpleegkundige of internist.
Ze moeten de oude vertrouwende meegeven.  De nieuwe goedkopere versie mag enkel aan nieuw patiënten gegeven worden.

Ik heb het idee dat apothekers dit niet weten en maar wat doen. Laatst was novorapid op (kort werkende) en kreeg ik bijna fiasb mee. Das echt super snel werkende en is een nieuwe insuline en kwa inhoudt niet eens het zelfde. Deze insuline mag zelfs niet aan kinderen gegeven worden

Sj
door Sjoukje-Ede - Sep 6, 2019 om 19:37
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben na 14 jaar gebruik van Lantus over gezet naar  Abascalar. ben er niet blij mee  moet veel meer eenheden suiten, omdat mijn suiker hoger worden.. HA zegt dat het het zelfde is. Maar mijn suiker was eindelijk stabiel maar nu met abascalar weer veel te hoog! Wat kan ik hier aan doen om weer lantus te krijgen Huisarts werkt niet mee.

aurora1
door aurora1 - Sep 6, 2019 om 19:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom neemt uw vrouw daarover geen contact met haar huisarts op?