da
door daimy Jan 25, 2010 om 12:09
Voeding & gezondheid

Pinda allergie

Ik heb een vraag: Mijn dochter van 8 heeft een ernstige pinda allergie. Als zij iets van pinda eet of zelfs een spoor van pinda kan zij komen te overlijden. Ik heb via het voedingscentrum een boek waar alle produkten instaan die ze mag. Althans, dat dacht ik....Tot mijn verbazing zag ik dat er evengoed op het produkt soms staat, ondanks dat het in het boek staat wat "pindavrij"moet zijn dat er pinda in kan zitten!! Na het voedingscentrum gebeld te hebben kwamen zij met het antwoord dat bijna iedere fabrikant er standaard opzet dat er pinda in kan zitten. Dit om claims te voorkomen. Dit betekend dus dat ik bijna niks meer kan kopen. Dat was mijn eigen keuze zeiden ze...Kon het natuurlijk ook wel kopen, met het risico dat het fout gaat. Ik begrijp hier dus niets van..Ik ga uiteraard in dit geval niks "gokken" Mag dit zomaar? Dus de fabrikant geeft wel aan het voedingscentrum door dat het vrij is van pinda, maar op de verpakking staat dat het er wel in kan zitten...

4828 24 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jan 25, 2010 om 12:53
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Hopelijk bent u in het bezit v. een epipen.

Zorg dat op school de onderwijzer(es) weet hoe ze deze moet gebruiken in geval van nood. Leg het ook uit aan de ouder van een kind, waar ze gaat spelen.

Ook sporen van pinda kunnen een allergische reactie uitlokken. Vandaar dat fabrikanten zich indekken.

Ik ben bang dat u elk etiket moet lezen als er geen lijst van voedingsmiddelen waar geen pindasporen in zit verkrijgbaar is.

tdehond
door tdehond - Jan 25, 2010 om 12:57
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Zie ook hier

Quote:
[[ Bij het Voedingscentrum kunt u een merkartikelenlijst bestellen voor producten die vrij zijn van diverse allergene voedselbestanddelen. Het is belangrijk dat u regelmatig controleert of de lijsten zijn aangepast of bijgewerkt. Zo blijft u bij de tijd. Honderd procent zekerheid krijgt u echter nooit. Daarom is het belangrijk dat u of uw kind altijd noodmedicatie bij zich heeft. ]]

da
door daimy - Jan 25, 2010 om 13:03
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dit is niet echt een antwoord op mijn vraag.

Uiteraard heb ik een epipen, en ja dat boek van t voedingscentrum heb ik, daar gaat de vraag ook over.

tdehond
door tdehond - Jan 25, 2010 om 13:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik neem aan dat het mag dat een fabrikant zich indekt tegen mogelijke pindasporen in zijn producten.

Als er in zijn fabriek noten verwerkt wordt of notenolie gebruikt wordt is er een risico van besmetting van voedsel wat notenvrij zou moeten zijn.

tdehond
door tdehond - Jan 25, 2010 om 13:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

notenvrij + fabrikanten

Ik hoop dat de link werkt.
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http://www.nonuts.co.uk/manufacturers.htm

Misschien heeft u er wat aan.

erik008
door erik008 - Jan 25, 2010 om 13:43
1401 Antwoorden / 25 Vragen

In fabrieken worden machines voor meerdere producten gebruikt.
Er hoeft maar 1 keer een snippertje blijven zitten.
Vandaar de melding op de verpakking.

tdehond
door tdehond - Jan 25, 2010 om 13:48
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=erik008 schreef op maandag 25 jan 2010, 13:43]In fabrieken worden machines voor meerdere producten gebruikt.
Er hoeft maar 1 keer een snippertje blijven zitten.
Vandaar de melding op de verpakking.

Dat gaf ik al in mijn eerste reactie aan. Het lijkt mij logisch dat fabrikanten zich indekken om enorme schadeclaims te voorkomen.

stacey
door stacey - Jan 25, 2010 om 13:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

--Dus de fabrikant geeft wel aan het voedingscentrum door dat het vrij is van pinda, maar op de verpakking staat dat het er wel in kan zitten...--

Probleem is dat voor product Geen pinda`s worden gebruikt, maar het in sommige gevallen wordt geproduceerd ergens waar Wel pinda`s worden verwerkt............

Kans is heel klein maar ze kunnen het dus Niet 100% uitsluiten gezien het risico.

Je zou eens kunnen kijken hoe het staat met natuurvoeding, wellicht is dat veiliger (geproduceerd), helaas veelal wel stuk duurder.

Succes,

da
door daimy - Jan 25, 2010 om 14:28
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ik vind het dus niet logisch dat fabrikanten zich indekken door het bij voorbaat al op de verpakking te zetten. Daarbij.....ze geven aan het voedingscentrum wel door dat het vrij is van pinda, ik heb namelijk een boek van ze ( 20 euro) Maar dit boek heeft dus totaal geen zin. Dat bedoelde ik ermee. Ik vind het natuurlijk goed dat het op de verpakkingen staat, dat voorop gesteld, maar dan moet het wel terecht zijn, en niet om claims te voorkomen.

Pinda zit in vreselijk veel artikelen, dit maakt het voor mijn bijna onmogelijk om eens iets anders op tafel te zetten.
In ieder geval bedankt voor de reacties..ben er alleen niet heel erg veel mee opgeschoten ;-)

stacey
door stacey - Jan 25, 2010 om 14:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--maar dan moet het wel terecht zijn--

Dat zal het in sommige gevallen helaas zijn, er bestaat altijd een kans dat er sporenresten van pinda`s in terecht komen helaas, afhankelijk van de ernst van de allergie zal het niet voor iedereen dodelijk zijn, maar ze moeten je hier toch wel voor waarschuwen op de verpakking zodat je bedacht bent op het risico/gevaar.

da
door daimy - Jan 25, 2010 om 14:42
7 Antwoorden / 1 Vragen

De meeste supermarkten hebben allergie informatie op hun producten, Deen bijvoorbeeld weer niet, daar had ik dus dat boek ook voor aangeschaft. voor het geval er niets op stond. Het blijft gewoon lastig, zeker in het geval van mijn dochter, is echt levensgevaarlijk. Ach...vanavond maar weer the same as usual ;-)

nobadfeeling
door nobadfeeling - Jan 29, 2010 om 09:11
6 Antwoorden / 2 Vragen

De ingrediëntenlijst geeft weer dat in het product geen pinda's worden verwerkt...gezien deze evt. wel in andere producten van het bedrijf worden bestaat de kans dat er pinda in andere producten terecht komt...door gebruik van dezelfde machine (niet goed/juist gereinigd) of evt. omdat een medewerker zowel bij het pinda als het niet-pinda-product moet controleren en zo kleine deeltjes pinda aan/bij een ander product komen...de kans is meestal heel klein

Ik denk dat je bekent bent met de site : voedselallergie.nl

Zo niet dan kun je daar evt. met lotgenoten ervaringen uitwisselen.

Sterkte!

j
door j - Feb 15, 2010 om 17:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb heel het verhaal gelezen over de allergie van je dochter. Ik heb zelf n.l. ook een pinda allergie en ik ben ook nog eens allergisch voor alle peulvruchten (soja, erwten, tauge, alfafa, peultjes, alle soorten bonen). Ik wordt al benauwd van de geur van pinda en kan bij het eten hiervan komen te overlijden, ook ik heb hiervoor een epipen.

Wat ik niet begrijp, dat je zegt dat altijd hetzelfde te moeten eten. Ik eet n.l. vrij gevarieerd. Pinda valt onder de groep peulvruchten en niet onder de groep noten. Er is dus een onderscheidt op het etiket waarop staat vrij van pinda en noten. Als het goed is moet hier een groot verschil in zijn. (heel soms worden pinda's als aardnoten aangegeven, ik ben hier al erg lang mee bezig en ik heb het nog nooit gezien.

Mag ik vragen wat je zoal kookt, wellicht kan ik je een aantal maaltijden doorgeven waar geen pinda in voorkomt.

da
door daimy - Feb 15, 2010 om 20:15
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja maar met een kind van 8 die ook niet alles lust is t best lastig en dus vaak eentonig. Ik kook ook wel gevarieerd maar sommige dingen, zoals wok of chinees durf ik toch niet aan. Of heb jij daar een leuk recept voor? :-)

En wat ik vaak link vind is als er allergie informatie op de verpakking staat, en er staat geen pinda tussen maar bijv. wel plantaardige olie dan gok ik het ook niet. Of ben ik dan erg extreem bezig?

j
door j - Feb 15, 2010 om 20:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad chinees ook inderdaad af. Eigenlijk alles wat met de aziatische keuken te maken heeft. Klinkt raar uit mijn mond, ik ben zelf n.l. half indisch en ik kan het niet eens eten.
Ik wok redelijk vaak, wat ik doe, ik haal altijd alles puur qua groenten en en vlees. Dus nooit geen kant en klaar gerechten, altijd alles zelf bereid. Dan weet je dat je nooit iets fouts kun bereiden. Met kipfilet kun je heel veel en bijna alle kinderen lusten dit. Als je dit in kleine blokjes snijd en je kruid het met zout, peper en paprikapoeder daarna lekker in olijfolie bakken. Je kunt allerlei soorten kant en klare wokgroenten eten. Bijv. thaise mix of hollandse of italiaanse mix (albert hein), gewoon met olijf olie bakken rijst erbij en klaar. Voor je dochter misschien wat komkommer erbij. Volgens mij kun je de nasi van konimex ook maken, kijk maar eens wat hier op de verpakking staat.
Je moet inderdaad wat creatiever worden daarmee bedoel ik meer zelf gaan bereiden.

Een patatje halen is ook moeilijk maar bijv. bij mc. donalds kan ze dat wel eten. Hier staat n.l. achterop de papieren placemets precies per gerecht wat erin zin en in wat voor olie ze het bakken. Mocht je nog meer tips qua eten willen dan kun je me altijd mailen.

da
door daimy - Feb 16, 2010 om 09:48
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja klopt mc donalds heeft een hele lijst! Dat is inderdaad ideaal.
Gebruik jij met wokken ook woksaus? Stond wel in het boek van het voedingscentrum maar op de verpakking stond weer anders.
Het blijft gewoon erg lastig...en gevaarlijk ook!

j
door j - Feb 16, 2010 om 10:08
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik eet er vaak heinz tomaten ketchup bij, maar je kun ook veel varianten van calve kopen, hier ook even het etiket lezen.
Ik gebruik het boek van het voedingscentrum al jaren niet meer, ik heb het zo'n 4 jaar gekocht en nu weet ik wel zo'n beetje wat ik wel en niet kan eten. Ik kijk gewoon op het etiket.

Het enige waar je extra op moet letten als de verpakking van een produkt vernieuwd wordt kunnen ook de ingredienten van het produkt aangepast zijn. Ik heb dit al een paar keer meegemaakt met spullen die ik al jaren at die ik ineens niet meer kon eten.

ge
door gerritjevan - Mar 28, 2010 om 10:42
5 Antwoorden / 0 Vragen

daimy
mijn zoon van 24 heeft zelf ook n ernstige pinda allergie
en die baalt enorm van de toevoeging :kan sporen bevatten van pindas en noten,
toch weerhoudt hem het erniet van om deze dingen te eten

ge
door gerritjevan - Mar 28, 2010 om 10:45
5 Antwoorden / 0 Vragen

o ja op de side van conimex staat ook de allergenen informatie van al hun produkten

da
door daimy - Mar 28, 2010 om 11:19
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja oke, dat is dan zijn keuze...ik vind het levensgevaarlijk...Heeft hij wel een epipen? De kinderarts heeft toen tegen mij gezegd dat mensen makkelijker worden als ze een epipen hebben.

ba
door bachanaal - Mar 28, 2010 om 12:54
248 Antwoorden / 7 Vragen

op alle verpakkingen staat altijd of er sporen van pinda's in kunnen zitten. biologische winkels en natuurvoedingszaken zijn gespecialiseerd in allerlei allergieen.(dus ook deze) meestal is de winkelier aldaar ook deskundig.

ge
door gerritjevan - Mar 28, 2010 om 22:24
5 Antwoorden / 0 Vragen

ja n epipen heeft ie
maar zoals hijzelf zegt dan kun je niks meer eten onderhand door die waarschuwing

da
door daimy - Mar 29, 2010 om 08:59
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is ook wel weer zo. Die site van conimex is trouwens goed! Alles staat er inderdaad op. Daar ga ik ff mee aan de gang ;-)

ge
door gerritjevan - Mar 30, 2010 om 09:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=j schreef op maandag 15 feb 2010, 20:55]Ik raad chinees ook inderdaad af. Eigenlijk alles wat met de aziatische keuken te maken heeft. Klinkt raar uit mijn mond, ik ben zelf n.l. half indisch en ik kan het niet eens eten.
Ik wok redelijk vaak, wat ik doe, ik haal altijd alles puur qua groenten en en vlees. Dus nooit geen kant en klaar gerechten, altijd alles zelf bereid. Dan weet je dat je nooit iets fouts kun bereiden. Met kipfilet kun je heel veel en bijna alle kinderen lusten dit. Als je dit in kleine blokjes snijd en je kruid het met zout, peper en paprikapoeder daarna lekker in olijfolie bakken. Je kunt allerlei soorten kant en klare wokgroenten eten. Bijv. thaise mix of hollandse of italiaanse mix (albert hein), gewoon met olijf olie bakken rijst erbij en klaar. Voor je dochter misschien wat komkommer erbij. Volgens mij kun je de nasi van konimex ook maken, kijk maar eens wat hier op de verpakking staat.
Je moet inderdaad wat creatiever worden daarmee bedoel ik meer zelf gaan bereiden.

Een patatje halen is ook moeilijk maar bijv. bij mc. donalds kan ze dat wel eten. Hier staat n.l. achterop de papieren placemets precies per gerecht wat erin zin en in wat voor olie ze het bakken. Mocht je nog meer tips qua eten willen dan kun je me altijd mailen.
ben een keer met zoon bij n chinees restaurant geweest
Duidelijk gezegd dat er geen pindas in mochten zitten
kreeg ie loempiatjes met daarbij n saus,waar overduidelijk pindas in zaten
zij bleven echter volhouden van niet
gevolg: zoon ziek naar huis en wij ontzettend boos