Preferentiebeleid zorgverzekeringen
We weten allemaal wel dat de apotheken tegenwoordig veelal op werkzame stoffen leveren.
Dit houdt in dat merkmedicijnen vervangen worden door iets wat is samengesteld zodat het op de zelfde medicatie lijkt als het merkmedicijn.
Ik merkte dit met een 5-tal medicijnen welke nu verpakt zitten in het doorje van de apotheek.
Wat de werking betreft zegt de apotheek is die exact het zelfde want zegt men er zit dezelfde werkzame stof in.
Ik geloof hier niet in....
Ik merk in het gebruik toch veranderingen en wil daarom het merk medicijn. Niet dus, geen kans het is dit of zelf betalen.
Voorbeeld hoe ver men gaat; gebruik al jaren nosoralcreme met 10% toevoeging van iets. Nu, sinds 2016 mag men die niet meer leveren, kan wel maar dan zelf 35 euro betalen.
Wel kan ik 2 tubes krijgen met elk de stof, alleen moet ik het zelf mengen pfffffffffffff
Men zegt daarover niets in de meeste polissen, soms staat er dat de zorgverzekering kan kiezen voor het preverentiebeleid. Dus niet soms maar altijd.
In de polis zou met duidelijker moeten zijn, maar dan denk ik dat mensen een andere zorgverzekering gaan kiezen die niet daaraan mee doet, of zover tot het uiterste gaat.
Ook met een verklaring van de Specialist of de huisarts is dit niet voldoende. In mijn geval moet de apotheker beslissen wat ik krijg. Het paard achter de kar spannen.
Zij oordeelt op wat ik gebruik en schrijft gewoon het Edah merk voor. Heb hierover al vragen gesteld aan de zorgverzekering, ook omdat zij geen enkele ervaring heeft als specialist of huisarts welke medicatie ik moet krijgen, maar er wel over gaat oordelen.
De apotheek is gemandateerd om te oordelen namen de zorgverzekering.
Moet je dit zomaar accepteren, we leveren al zoveel in en het wordt steeds duurder, maar ook dat iemand nu oordeelt die daar niet de juiste opleiding voor heeft genoten en heeft het andere medicijn de zelfde uitwerking en of samenstelling?
Ik vind dat als je lichaam anders op de medicatie reageert, de apotheek de andere medicatie weer moet aanleveren.
Dit doen ze niet dus.
Kun je tegen zoiets een rechtzaak aanspannen?
Volgens mij slikt iedereen maar alles wat er gebeurd?
Gaat dit zo bij alle zorgverzekeringen?
Ik zelf zit bij IZA - VGZ legt daar hetzelfde preverentiebeleid op...
Wie kan daar duidelijkheid over geven?
Dat klopt, maar er zit een toevoeging bij zoals ik aan aan gaf, triamcinolon genaamd.
Het gaat me niet zozeer om dit, dat was een voorbeeld, maar dat de apotheek je medicatie gaat voorschrijven, een alternatief wat ook nog een mogelijke andere werking kan hebben.
![Tijger2](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/profile/4894562.18e532266eaf8c48b8c4ee5bab9b0a74419dde0c.jpeg)
De apotheker kan uiteraard juist wel oordelen. En als iets per se voirgeschreven moet worden, moet uw huisarts of specialist dat op het recept schrijven.
Als de arts het merk vermeld op het recept, moet de apotheker dat merk verstrekken. Ik heb zelf nooit preferente medicatie. Moet, bij wisseling van apotheek, wel weer de strijd aan gaan, maar krijg ze uiteindelijk wel.
De apotheker kan niet oordelen, hij kent mijn dossier niet!
Hij weet niet dat ik een plekje in mijn slokdarm heb van teruglopend maagzuur gekregen omdat mijn klep niet goed functioneerd. Losec heb ik voorgeschreven gekregen van de specialist, er zijn foto's gemaakt die in mijn huisartsendossier zitten. Dus Losec is voorgeschreven omdat die 100% het maagzuur oplost! Nu krij ik een alternatief voorgeschreven wat niet 100% werkt en ik kan dat weten en voelen. De slokdarmwand is al dun, zeker op dat plekje, dus dat moet niet nog dunner worden.
Nu oordeelt de apotheker dat ik toch dat preverentie middel moet nemen, het andere medicijn was te duur....
Dit ondanks de medische indicatie, toch een oordeel van de apatheker die nog niet eens wist van mijn plekje in de slokdarm.
Dit bedoel ik dus, heb haar zelfs gevraagd om contact te zoeken met mijn huisarts, maar dat doet ze niet.
Daar sta je dan machteloos.
Zo ook de medicatie van mijn bloeddruk en de medicatie van mijn diabetesmedicatie.
Elke keer weer dezelfde discussie....
Per 1 januari ontkomt er niemand meer aan, zij hebben de macht en wij het nakijken.
Wat ik wil weten of dit zomaar kan dat dit tot het uiterste wordt doorgedreven?
Kun je een zaak aanspannen tegen de zorgverzekeraar die de apotheek gemandateerd hebben, zodat zij van het vervelende gedoe af zijn.
![marita5](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/27437faaaca3fff9e729f3ebf87dd4bb57c72f22b279f4b076b1f1f31b6afd3c.png)
Hallo Parish ,
Lees hier eens de vragen en antwoorden preferentiebeleid voor patiënten ,
https://www.knmp.nl/praktijkvoering/bekostiging/preferentiebeleid
![marita5](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/27437faaaca3fff9e729f3ebf87dd4bb57c72f22b279f4b076b1f1f31b6afd3c.png)
@parish ,
Als u een medicijn krijgt wat u niet verdraagt , moet de huisarts of specialist op het recept medische noodzaak schrijven .
Dit is vooral bekend bij maagzuurremmers .
Dank EDRICK, staat veel in wat ik aan het zoeken was.
Wat me stoort is ondanks de medische indicatie ik toch het Edah merk moet nemen...
En dat ze niet kan oordelen over iets wat ze niet weet (de kwaal) maar dat toch doet en weigerachtig is om contact te zoeken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Problemen met zichtgarantie bril
Eind 2022 meting voor bril gehad in optiekwinkel en begin 2023 bril met enkelvoudige glazen ontvangen. € 238 per glas. Vanaf begin aangegeven hier niet goed mee te kunnen zien. En ook verergering van zicht en hoofdpijn klachten.
Vaak gemeld ook per mail. Werd telkens aangegeven dat bril goed is. Uiteindelijk werd het geschoven op een hersen probleem, te hoge eisen aan gezichtsvermoge
...
Lees meer
![Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/question/6a635cc6f9b366b4d64c6e08a64597de8b28ac15.png)
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet
Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer
Behandelen jullie nog klachten mbt Ryan air?
onterechte fee gevraagd bij incheck balie eindhoven, door fout in systeem van Ryan air.
Om in te checken moet je land van uitgifte van je paspoort opgeven .
Onze paspoorten zijn uitgegeven in Curacao, maar het systeem van Ryan air geeft die optie niet.
Dus konden we niet online inchecken
Nadat we onze bagage hadden afgegeven bij de drop off balie, zijn we naar andere bali
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
![rebek](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/3635addad96f15184ad219da14b4363240839aec637e62d40950bf38bc35beff.png)
![ALDI Duurdere Notenmelange](https://kassa-static.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/uploads/question/9f97b72c8f80908d49d0333aa863015bd2f32403.jpeg)
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
![R81](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/215832779a84ee33b1d5faaab865de475e59a8173e6d3d3bb4bd4f429360e1ed.png)
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
![Lidl_ira](https://mijn.bnnvara.nl/avatar/400b58d6046536fa415fe53eb11c22a62503ee481d740af95fc57a6eec6aa797.png)