Zw
door Zwemmer431 Jan 10, 2024 om 12:51
Voeding & gezondheid

Rozijnen wassen voor gebruik?

Ik wel altijd de rozijnen voor gebruik, en spoel ze daarna af - ik denk dat dat gunstig is voor de mogdelijkebestijdingsmiddelen die er opkunnen zitten - maar ... is het per sé nodig?

5137 7 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Jan 10, 2024 om 12:56
854 Antwoorden / 3 Vragen

Het wassen van fruit, in welke vorm dan ook, is altijd goed. Dus ook bij de rozijnen. Bij veel fruit is na het namelijk zo, dat de vitaminen vlak onder de schil of zo zitten.

Topantwoord

ju
door juliomariner - Jan 10, 2024 om 12:59
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Ik was mijn fruit ook altijd want je weet nooit wie er allemaal met zijn smerige poten aan heeft gezeten.
Ik snap echter niet wat vitaminen  die vlak onder de schil zitten te maken hebben met het afwassen?

sira
door sira - Jan 10, 2024 om 13:26
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik was fruit nooit, een appel veeg ik hooguit af. Mijn eigen fruit (appels, peren pruimen) is onbespoten en voor het overige fruit vertrouw ik op mijn afweersysteem.
Ik denk dat moeders, die hun peuters/kleuters een mini doosje rozijnen geven, deze ook nooit wassen.

Krenten en rozijnen moeten wel wellen als ze voor een ingrediënt gebruikt worden. Wellen zorgt ervoor dat ze zacht en sappiger worden.

ju
door juliomariner Jan 10, 2024 om 14:20
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat je er restanten van bestrijdingsmiddelen mee kunt verwijderen.
Wel een deel van de bacterien van de verschillende mensen die het fruit hebben aangeraakt. Als de sorteerder in het sorteercentrum zijn/haar handen niet heeft gewasen na toiletbezoek kan het fruit al besmet zijn.
Ik hebt ooit een tv programma gezien waar (het was wel in de VS) verschillende mensen besmet en dodelijk ziek werden na een e-coli infectie. Het bleek dat ze fruit of noten hadden gegeten uit een biologiosche boomgaard. Het valfruit werd ook  verzameld en verkocht. In de boomgaard kwamen regelmatig herten die waren besmet met de e-coli.
Dan was ik toch liever het fruit ff voor ik het eet.

sira
door sira Jan 10, 2024 om 15:36
2336 Antwoorden / 24 Vragen

In feite kun je een heleboel ziekten onderweg al oplopen. Je doet je boodschappen bij de supermarkt en onderweg naar huis zit je aan je gezicht of mond. Hoeveel mensen gebruiken de handschoenen bij een benzinestation.

Kwamen er maar reeën bij mij in de boomgaard, leuk, wel volop konijnen en hazen en tegenwoordig loopt ook hier in de omgeving de wolf. Wat dat laatste betreft ben ik blij dat mijn geiten niet meer leven, want dat zou ik wel heel erg vinden.

Nu heb jij het over e-coli door herten. Maar wat ik niet wist, is dat het eten van ongaar rundvlees gevaarlijker, zelfs dodelijk, kan zijn dan varkensvlees, terwijl het meestal wordt gekoppeld aan varkensvlees. Ook gezien in een documentaire uit de VS

ju
door juliomariner Jan 10, 2024 om 15:43
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Rauw varkensvlees eten wordt afgeraden vanwege de eitjes en larves van de varkenslintworm die erg gevaarlijk is voor mensen (kunnen cystes veroorzaken in de hersenen). Rundvlees van runderen die onhygienisch zijn geslacht kan besmet zijn met o.a. e-coli. (vlees is dan in contact geweest met de darmen of darminhoud)
In Europa wordt hier streng op gecontroleerd. Misschien is de controle in de VS wat minder streng?

gerbera
door gerbera - Jan 10, 2024 om 15:51
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Gewoon blijven doen baat het niet schaad het niet, wellen geeft de rozijn, en krenten, meer smaak. Kijk eens naar het water na het wellen, echt schoon is het dan niet meer.

Jo
door JohnnyH - Jan 12, 2024 om 13:00
15 Antwoorden / Vragen

Rozijnen, abrikozen gedroogd kunnen gewaveld zijn, beter even spoelen. Zal ook aan het 'merk' liggen en de verwerking.
beetje geweekt zijn ze ook wat zachter

johanna66
door johanna66 - Jan 12, 2024 om 15:43
48 Antwoorden / 6 Vragen

Gewone rozijnen bevatten veel pesticiden en afwassen heeft weinig nut. Koop uitsluitend biologische rozijnen dan bent u van het probleem af.

gerbera
door gerbera Jan 12, 2024 om 16:06
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer u heeft weinig kennis van krenten en rozijnen want dat zijn gewoon gedroogde druiven. En het gebruik van pesticiden bij driuiven valt nog wel mee, vandaar dat ze ook in de schijf van vijf genoemd worden als zijnde gezond. En dat biologisch gedoe, wist u dat de grond waarop biologisch geteeld wordt ongeveer 7 jaar nodig heeft voordat alle mest en gifstoffen er uit zijn en dan pas echt biologische teeltgrond is.

Ja
door JannyBoe Jan 12, 2024 om 19:42
515 Antwoorden / Vragen

Dat gebruik van pesticiden valt nu juist niet mee @GERBERA. Uit onderzoek in 2020 bleken er gemiddeld 11,3 soorten gif op rozijnen te zitten. Met uitschieters naar 30 soorten.
Wat die optelsom van gif als geheel met een mens doet is niet bekend want men onderzoekt alleen de individuele soorten op toxiciteit. Maar beter geen risico nemen...

Rozijnen van biologische herkomst zijn verreweg de beste optie omdat bio rozijnen in onderzoeken vele malen schoner getest zijn.

Ja
door JannyBoe Jan 13, 2024 om 09:53
515 Antwoorden / Vragen

En het duurt geen 7 jaar voordat traditioneel geboerde grond gebruikt mag worden voor bilogische teelt.
De termijn is twee à drie jaar.
Zie de info op de site van Skal Biocontrole de toezichthouder op de biologische keten in Nederland.

ka
door kama Jan 16, 2024 om 13:46
161 Antwoorden / 19 Vragen

Het nadeel van biologische teelt is dat de schimmels veel meer kans krijgen en schimmels zijn minstens zo giftig als restjes bestrijdingsmiddelen.

Ja
door JannyBoe Jan 16, 2024 om 15:54
515 Antwoorden / Vragen

Die laatste uitspraak durf ik te betwijfelen. De meeste schimmels kunnen geen kwaad. Alleen sommige schimmels en dan nog in grote hoeveelheden zouden kwaad kunnen.

Restjes bestrijdingsmiddel lijkt me eufemistisch gezien de cocktail en hoeveelheid aan gifstoffen uit onderzoeken.

ze
door zeemannetje - Jan 12, 2024 om 15:48
120 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom niet, ook op ander fruit zit allerlei vuil, stof, kruipsporen en uitwerpselen van insecten en kleine dieren, slijmsporen van slakken?, bestrijdingsmiddelen, ongewassen handen na toiletbezoek, etc etc.