gallito
door gallito Jan 28, 2015 om 23:44
Voeding & gezondheid

Smakelijk cq. smaakvol

Het is mij opgevallen dat de laatste tijd het woord smaakvol verkeerd gebruikt wordt door zowel de media als in reclamefolders.
Vooral als het om recepten of eten gaat gebruikt men dit woord verkeerd.
Eten kan smakelijk zijn of vol van smaak.

Inrichting, kleding enzovoort kan smaakvol zijn.
Zie de betekenis hieronder

smaakvol: ` smaak - vol
bijvoeglijk naamwoord en bijwoord

van goede smaak (bet 5) getuigend
smaakvol: chic, esthetisch, keurig, schoon

smakelijk: ` sma - ke - lijk
bijvoeglijk naamwoord en bijwoord
goed van smaak, lekker, heerlijk: een smakelijke maaltijd ;
smakelijk vertellen
levendig, beeldend vertellen;
met goede eetlust, appetijtelijk: smakelijk eten ;
` sma - ke - lijk - heid
de -woord (vrouwelijk)
smakelijk: goed smakend, lekker, aanlokkelijk, appetijtelijk, geurig, goed, heerlijk, smeuïg

Ik vind het jammer dat dit verkeerd woordgebruik onze taal binnensluipt en iedereen het daarna klakkeloos overneemt.
Is dit anderen ook opgevallen en wat vind je er dan van.

3009 30 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2015 om 23:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ach, smaakvol of smakelijk: wat maakt het uit: in een restaurant is het of niet lekker of smakelijk (of thuis natuurlijk); wat de een smaakvol vind qua kleding of wat dan ook is voor de ander niet smaakvol. Daar komt geen discussie mee op gang, dat is wel zeker. Ik persoonlijk vind "smaakvol" ook op deze site: hoe men reageert niet altijd "smaakvol" oftewel soms beledigend, dus "take your pick" hoe u iets opvat.

door 1953 - Jan 29, 2015 om 04:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ach college!

Smaakvol van aroma's veronderstellend!

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 29, 2015 om 07:05
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Het is mij niet opgevallen maar zal er eens op letten.In elk geval smaakvol niet i.v.m.voedsel gebruiken begrijp ik.
Vr. gr.

edrick3
door edrick3 - Jan 29, 2015 om 09:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gallito,

Normaal gesproken reageer ik niet bij Discussies, maar wil je nu toch even melden dat ik het helemaal met je eens ben.
De taal 'verloedert' helaas en dat schijnt normaal gevonden te worden.
Er zijn nog wel meer voorbeelden aan te halen dan alleen het door jou gegeven voorbeeld. Helaas.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2015 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bleef het verkeerde taalgebruik maar bij de toepassing van smakelijk of smaakvol, dan was het allemaal nog niet zo erg.

Maar ik begrijp best dat u zich daaraan irriteert.;-)) (ook zoiets)

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 29, 2015 om 10:44
7196 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 jan 2015, 10:35]Bleef het verkeerde taalgebruik maar bij de toepassing van smakelijk of smaakvol, dan was het allemaal nog niet zo erg.

Maar ik begrijp best dat u zich daaraan irriteert.;-)) (ook zoiets)
Dit zal de discussie gaande houden ;-)

acjzr1
door acjzr1 - Jan 30, 2015 om 21:18
295 Antwoorden / 3 Vragen

Nog zo'n mooi voorbeeld;
Er wordt in diverse media regelmatig gezegd dat iets of iemand iets of iemand "op een haar na gemist" heeft. Als men bedoelt;"net gemist". "Op een haar na gemist" betekent echter: "Net geraakt".
Op een haar na geraakt betekent;"Net gemist".
Jaren geleden gebeurde dit zelden.
Tegenwoordig iedere dag meerdere keren.
En vrijwel niemand ziet het nog omdat ze "begrijpen wat er bedoeld wordt".
Dat maakt het nog geen correct Nederlands!
Net zoals een dat een "verkeerslicht" regelmatig "stoplicht" genoemd wordt, ook als het licht op groen staat. Als je er iets over zegt staat men je aan te kijken alsof ze water zien branden.
Al is dat laatste waarschijnlijker dan dat men in Nederland ooit nog goed Nederlands gaat leren.

tenormin
door tenormin - Jan 30, 2015 om 21:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@gallito, dit nog eens doorlezend: ergert u zich dan ook aan het gebruik van Engelse woorden? Wat ook daar worden we mee overspoeld (en ik doe daar vrolijk aan mee, maar dat komt omdat mijn eerste 6 jaren in 't Engels waren). Maar toch erger ik me daar ook wel eens aan; onze taal is best mooi. En het woord "apartheid" gebruikt men in bijna elk land.
@aczjr1 (lekker makkelijk!!) Geen idee hoe oud je (U) bent, maar dit alles is wel begonnen toen de Mammoetwet in werking kwam, lees 'armoedig' onderwijs.

gallito
door gallito - Jan 30, 2015 om 21:57
479 Antwoorden / 66 Vragen

@edrick
Fijn je reactie te lezen. Het valt mij op dat jij een van de weinigen bent, die altijd correct Nederlands schrijft.

@tijger1
Ook zoiets ja, ik verbaas mij er ook over dat iedereen het binnen de kortste keren overneemt.

@sjoppie
Ik hoop het, want dat onze taal aan het verloederen is en steeds meer verengelst, vind ik echt armoede.

@tenormin
Uw antwoord kruiste mijn al geschreven reactie.
Ergeren? Nou nee, het stoort mij wel. En elke keer als onze taal verkeerd gebruikt wordt , gaat er automatisch een pingeltje in mijn hoofd.

Ik weet niet hoe het komt dat dit gebeurt. Slecht taalonderwijs, slordigheid of misschien mede door de invloed van onze multiculturele samenleving?

Al opgevallen dat de volgende woorden ook verkeerd worden gebruikt?

mensheid c.q. menselijkheid
er zin aan hebben ipv er zin in hebben

en dan nog het inmiddels niet meer uit te roeien
hun ipv hen
kan ipv kunt
hun ipv zij
ze ipv haar
(beter) dan mij, ipv (beter) dan ik (zet er een werkwoord achter en dan merk je de fout)

Bij ons thuis werd er altijd gewezen op correct taalgebruik, zoals ik het ook bij mijn kinderen en kleinkinderen heb voorgezet.
Er zullen altijd personen zijn die dit allemaal maar geneuzel vinden, als je het maar begrijpt en de rest is niet belangrijk....
En dat vind ik erg jammer, want het is een onderdeel van onze identiteit.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2015 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@galloto

Ik ben het honderd procent met u eens. Ik wijs regelmatig mijn omgeving op het verkeerde gebruik van de Nederlandse taal, uiteraard op een vriendelijke manier. Of het tegenwoordig echt slechter is dan vroeger en of het door het onderwijs komt, zou ik niet durven zeggen.

Ik merk wel dat veel mensen in een soort sms-taal gaan schrijven, terwijl er geen beperking is in het aantal tekens. Dan moet jij maar gaan uitvogelen wat er bedoeld wordt.

tenormin
door tenormin - Jan 30, 2015 om 22:18
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@gallito. Zelf probeer ik ook zoveel als mogelijk te letten op schrijf- en spreekfouten. Wat me nog meer op achterstand brengt is dat ik dyslectisch ben en vaak woorden totaal verkeerd lees; dus van een 'spontane' reactie mijnerzijds is nimmer sprake. Als ik al op preview druk zie ik het nog niet en op reageer: dan denk ik: alweer fout gespeld. Maar ik probeer ook b.v. mijn kleindochter telkens te verbeteren: ik heb 'me ding' weer gedaan. En ik kan u verzekeren: mijn correcties worden niet in dank afgenomen, integendeel. We zullen moeten leven met : hullie en zullie, ben ik bang. Maar het zou ook zo maar kunnen zijn dat BN 's ertoe hebben bijgedragen: Pim Fortuyn: "ik heb er zin an" en "iedere gek heb z'n gebrek". Denk ook dat de sms - taal daaraan debet is. (Ik heb hier 20 minuten over gedaan om het zo correct mogelijk te verwoorden). ;-)

acjzr1
door acjzr1 - Jan 30, 2015 om 22:19
295 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 30 jan 2015, 21:45]@gallito, dit nog eens doorlezend: ergert u zich dan ook aan het gebruik van Engelse woorden? Wat ook daar worden we mee overspoeld (en ik doe daar vrolijk aan mee, maar dat komt omdat mijn eerste 6 jaren in 't Engels waren). Maar toch erger ik me daar ook wel eens aan; onze taal is best mooi. En het woord "apartheid" gebruikt men in bijna elk land.
@aczjr1 (lekker makkelijk!!) Geen idee hoe oud je (U) bent, maar dit alles is wel begonnen toen de Mammoetwet in werking kwam, lees 'armoedig' onderwijs.

? Heb ik iets verkeerds gezegd?

Het onderwijs is ver beneden maat.
Zeker op het gebied van taal en rekenen.
Dat mag echter nooit een excuus zijn voor medewerkers van de landelijke media.
Als je redacteur bent van een krant, tijdschrift, omroep of iets dergelijks, dan ben je dagelijks met de Nederlandse taal bezig en mogen de kijkers en lezers ook op zijn minst verwachten dat het taalgebruik vrijwel foutloos is! Waarom ben je anders (eind)redacteur?
Vergissen mag!
Dat doe ik ook.
Maar structureel de zelfde fouten maken terwijl je vakgebied duidelijk verbonden is met de Nederlandse taal kan gewoon niet.
Dat jongeren (vaak) niet meer in staat zijn om een fatsoenlijke zin te formuleren is de schuld van het "moderne" onderwijs...
Ik zat in de overgangsfase waarin het onderwijs de nek omgedraaid werd!
Dus niet "Lekker makkelijk"!
Ik werd er zelfs op afgerekend als ik mijn rekenmachine niet gebruikte omdat ik het uit mijn hoofd kon! Men probeerde mij dus het hoofdrekenen af te leren! Het is dus niet zo verwonderlijk dat de gemiddelde scholier (die het op de basisschool al niet meer geleerd heeft) niet meer kan hoofdrekenen.
Met de lessen Nederlands is het net zo.
Er worden ook steeds vaker tablets gebruikt.
Lekker makkelijk, met die spellingscontrole...
Alleen "ziet" die spellingscontrole de "d t"fouten en vele andere fouten niet!
Er worden wel woorden herkend, maar niet de zinsopbouw.
Niet ; verleden of tegenwoordige tijd ect.

Samenvatting: Als een bouwvakker, melkboer of schoonmaker taalfouten maakt, dan stoor ik mij daar niet zo aan. Als ik echter keer op keer in kranten, op teletekst, op de radio, op tv, tijdens nieuwsuitzendingen e.d. geconfronteerd wordt met taalfouten waar ik op de lagere school nog straf voor kreeg, dan raak ik toch wel een beetje geïrriteerd!

gallito
door gallito - Jan 30, 2015 om 22:22
479 Antwoorden / 66 Vragen

@tenormin
Misschien is het een optie uw reactie eerst in Word te typen met de spelling- en grammaticacontrole aan?

Het blijft jammer dat op dit forum geen correctietoets aanwezig is.

gallito
door gallito - Jan 30, 2015 om 22:30
479 Antwoorden / 66 Vragen

@acjzr1
Uw antwoord is de essentie van deze discussie. Ik ben het helemaal met u eens.

Op de school van mijn kleizoon van 10, wordt een nieuwe rekenmethode gehanteerd waarvan ik tot nu toe helemaal niets snap. Voor mij ontbreekt de totale logica hiervan en ik hoop dat hij in het voortgezet onderwijs hier geen problemen mee gaat krijgen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 30, 2015 om 22:36
7196 Antwoorden / 3 Vragen

@Gallito,
wat ik ook jammer vind is dat aan het eind van een zin in sommige tijdschriften de lettergrepen verkeerd worden afgebroken,dat leest niet prettig.

tenormin
door tenormin - Jan 30, 2015 om 22:36
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@gallito, geen idee wat Word is, sorry. Op andere fora krijg ik correctie (rode lijntjes) dus kan ik ietwat alerter zijn. Onder uw nickname (net als dit woord) komt ook een rood lijntje, maar ik kan uw naam 'ook niet wijzigen', toch?

@acjzr1, U heeft niets verkeerds geschreven, voor mij is uw nickname moeilijk, dat is alles. Verder volledig met u eens dat, vooral in dag/weekbladen, zelfs ik behoorlijke spelling fouten lees.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2015 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gallito

Zeker de nieuwe manier van staartdelingen? Ik heb daar jaren geleden met mijn kleinzoon ook naar zitten staren. Dwaasheid.

fl
door flessebon - Jan 31, 2015 om 08:42
418 Antwoorden / 7 Vragen

@Galito. Het is vooral kwalijk dat zelf het Journaal van de NOS en menige grote krant menselijk en mensheid door elkaar haalt. Geen wonder dat steeds meer mensen taalfouten maken, je krijgt elke dag het verkeerde voorbeeld voorgeschoteld door de grote mediabedrijven.

ma
door marnix1 - Jan 31, 2015 om 09:35
256 Antwoorden / 22 Vragen

Het is inderdaad droevig gesteld met het taalgebruik tegenwoordig, ik erger me er niet aan maar geniet er samen met mijn familie van.
Ik vermoed dat de televisie ook een rol speelt, niet het medium op zich maar de mensen die allemaal wat te zeggen denken te hebben.
Ook de teletekst is vaak een bron van vermaak.
-hun/hen/zij
-ik bedenk me dat...
-wat schetst mijn verbazing
-mensen worden gevraagd...
-iets wordt mond op mond doorgegeven
-er zijn een groep mensen boos.

pi
door pieterwolters - Jan 31, 2015 om 12:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang de doorsnee reclametekst nog altijd oneindig veel beter is dan het doorsnee taalgebruik van internetreageerders zoals o.a. op deze site, zijn er belangrijke zaken die aangepakt moeten worden qua taalgebruik.

ma
door marnix1 - Jan 31, 2015 om 13:25
256 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 31 jan 2015, 12:25]Zolang de doorsnee reclametekst nog altijd oneindig veel beter is dan het doorsnee taalgebruik van internetreageerders zoals o.a. op deze site, zijn er belangrijke zaken die aangepakt moeten worden qua taalgebruik.

Welke dan? Ik begrijp u niet helemaal, of bedoelt u ' belangrijkeRE"?

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 31, 2015 om 13:59
7196 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marnix1 schreef op zaterdag 31 jan 2015, 13:25][quote=pieterwolters schreef op zaterdag 31 jan 2015, 12:25]Zolang de doorsnee reclametekst nog altijd oneindig veel beter is dan het doorsnee taalgebruik van internetreageerders zoals o.a. op deze site, zijn er belangrijke zaken die aangepakt moeten worden qua taalgebruik.

Welke dan? Ik begrijp u niet helemaal, of bedoelt u ' belangrijkeRE"?
Het is al zover met mij gekomen dat ik "belangrijkere" heb gelezen.;-)

valerius-2
door valerius-2 - Jan 31, 2015 om 14:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als dat het enige is waar over struikelt dan gaat het nog, Maar u daar werkelijk een hobby van gaat maken dan is er voorlopig wel tijd zat nodig. Verbastering van de taal is heel normaal door alle verschillende dialecten die er zelfs in Nederland zijn. Door dat dus veel mensen uit bepaalde streken verhuizen die brengen daar hun eigen manier van spreken mee. Ik zou u een voorbeeld kunnen noemen mijn is geboren in een vissersplaats die kwam altijd met dat soort uitdrukken te voorschijn en zo af en toe ik zelfs vragen vertel het is in Nederlands.

ma
door marnix1 - Jan 31, 2015 om 17:47
256 Antwoorden / 22 Vragen

Mooi voorbeeld!

door 1953 - Feb 1, 2015 om 21:58
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=marnix1 schreef op zaterdag 31 jan 2015, 17:47]Mooi voorbeeld!

Wat is een mooi voorbeeld?

pi
door pieterwolters - Feb 1, 2015 om 22:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marnix1 schreef op zaterdag 31 jan 2015, 13:25][quote=pieterwolters schreef op zaterdag 31 jan 2015, 12:25]Zolang de doorsnee reclametekst nog altijd oneindig veel beter is dan het doorsnee taalgebruik van internetreageerders zoals o.a. op deze site, zijn er belangrijke zaken die aangepakt moeten worden qua taalgebruik.

Welke dan? Ik begrijp u niet helemaal, of bedoelt u ' belangrijkeRE"?

Inderdaad, belangrijkere. Ik neem aan dat je wel snapt wat ik daar mee bedoel.

ma
door marnix1 - Feb 2, 2015 om 09:31
256 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 1 feb 2015, 21:58][quote=marnix1 schreef op zaterdag 31 jan 2015, 17:47]Mooi voorbeeld!

Wat is een mooi voorbeeld?
Dat laat ik uit fatsoen maar even in het midden.

reflecs
door reflecs - Feb 2, 2015 om 11:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

On/off topic :)

=tenormin schreef op vrijdag 30 jan 2015, 22:36: @gallito, geen idee wat Word is, sorry. Op andere fora krijg ik correctie (rode lijntjes) dus kan ik ietwat alerter zijn. Onder uw nickname (net als dit woord) komt ook een rood lijntje, maar ik kan uw naam 'ook niet wijzigen', toch?

"Word" is de tekstverwerker van Microsoft Office. In veel browsers is er een optie spellingcontrole, die onafhankelijk van het gebruikte forum werkt. In I.E. schijnbaar niet.

reflecs
door reflecs - Feb 2, 2015 om 12:33
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=acjzr1 schreef op vrijdag 30 jan 2015, 22:19]
Het onderwijs is ver beneden maat.
Zeker op het gebied van taal en rekenen.
Dat mag echter nooit een excuus zijn voor medewerkers van de landelijke media.
Als je redacteur bent van een krant, tijdschrift, omroep of iets dergelijks, dan ben je dagelijks met de Nederlandse taal bezig en mogen de kijkers en lezers ook op zijn minst verwachten dat het taalgebruik vrijwel foutloos is! Waarom ben je anders (eind)redacteur?
.
[quote=flessebon schreef op zaterdag 31 jan 2015, 08:42]@Galito. Het is vooral kwalijk dat zelf het Journaal van de NOS en menige grote krant menselijk en mensheid door elkaar haalt. Geen wonder dat steeds meer mensen taalfouten maken, je krijgt elke dag het verkeerde voorbeeld voorgeschoteld door de grote mediabedrijven.
Het zal wel een combinatie zijn van onderwijs en tijd (=geld).
Ik vind het ook jammer en ergerlijk, al moet ik toegeven dat lang niet alles me opvalt.
Aan de andere kant taal verandert voortdurend. Wanneer iets maar lang genoeg gebruikt wordt, wordt het normaal.

Wat betreft het taalgebruik van schrijvers op internetforums.
Het foutieve taalgebruik kan verschillende oorzaken hebben: onvoldoende taalkennis, luiheid, slordigheid, snelheid en ook gebrekkig zicht.
"Onjuist" taalgebruik in de zin van beledigen of hatelijkheden kan komen door misverstanden. Waarmee ik het niet goedpraat!
En zelfs wanneer je het goed probeert te doen glippen er foutjes door.

edrick3
door edrick3 - Feb 3, 2015 om 16:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Momenteel maakt men zich druk om een 'rekentoets'.
Een 'taaltoets' zou ook wel eens mogen.
Te beginnen op de PABO's!