gu
door gul Jan 6, 2011 om 22:10
Voeding & gezondheid

Tantarts

Hoi allen,

Ik wilde van tandarts veranderen omdat mijn eigen tandarts met pensioen gaat. Ik heb een andere tandarts gevonden, deze wilt eerst een aantal foto's maken (28.70) + een orthopanthogram (61.49).Hij wil ook een periodieke controle doen (19.47) + een medische anamnese (19.47) in totaal een bedrag van 129.13.
Ik vind dit erg overdreven, omdat ik altijd 2x per jaar onder controle heb gestaan bij mijn eigen tandarts.
Als ik nog nooit bij de tandarts ben geweest kan ik me dat wel voorstellen. Ik heb aangeboden om mijn foto's en dossier van mijn tandarts mee te nemen, maar dit is hun werkwijze. Heeft iemand dit ook eerder meegemaakt, en hebben jullie hier iets van gehoord

1080 10 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jan 6, 2011 om 23:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja ik heb een tijdje een tandarts gehad die zowat elke keer foto's wilde maken etc. etc.
Je hebt als patient wel een stem, maar de meeste mensen denken dat alles wat de tandarts wil doen ook echt noodzakelijk is. Volgens mij worden er veel onnodige handelingen verricht waardoor de nota flink wordt opgekrikt en ik ben ook helemaal niet blij met elke keer zo'n röntgen kanon op je hoofd gericht. Van mij mag je best wat meer tegenstribbelen.

elenay
door elenay - Jan 6, 2011 om 23:30
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Klopt edwardus heeft gelijk, praktijken waar mensen niet blij mee zijn.

En ik vind bij deze dat u dit gewoon moet kunnen weigeren.

Als u nu een klacht zou hebben, dan wordt het een ander gveal, maar daarvan is hier geen sprake.

En als hij dan nog foto's wil maken, dan zou ik hem gewoon vragen of hij dat op zijn kosten wil doen. Eens kijken of de boodschap dan overkomt?

Ik zou als ik u was mijn zorgverzekering daar eens over opbellen.

rj
door rjw - Jan 7, 2011 om 00:05
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Een tandartspraktijk is ook maar een gewone onderneming waar omzet (en winst) gedraaid moet worden. Vragen kan hij natuurlijk altijd, maar het is nog altijd de klant die bepaald.

testcase
door testcase - Jan 7, 2011 om 00:42
189 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer het is bij een ander zou ik zeggen.

getty
door getty - Jan 7, 2011 om 12:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

tandartsen mogen hun eigen werkwijze bepalen. Het risico als u weigert om met de instroomeisen akkoord te gaan, is dat de tandarts u niet als patient accepteert.
Dus of een andere tandarts zoeken die akkoord gaat met dossieroverdracht of deze en dus zijn werkwijze accepteren.

berlynhof26
door berlynhof26 - Jan 7, 2011 om 14:07
31 Antwoorden / 22 Vragen

Ik heb ook zoiets meegemaakt maar dan bij een verzekering! Een heel gedoe
om 1 a4 tje! Maar misschien kun je ook even bij je verzekering te raadde gaan?
Ik vind het trouwens wel heel argwanend dat een tandarts geen genoegen neemt met een recent dossier of foto van de tandarts die met pensioen is gegaan. Ik zou zeggen zoek een andere tandarts en ga in iedergeval na of deze op de zelfde wijze werkt!
Succes Fleur.

gu
door gul - Jan 10, 2011 om 14:32
46 Antwoorden / 23 Vragen

Bedankt voor de antwoorden,

Deze praktijk leek me namelijk erg profesioneel, doen veel. Hebben mondhygieniste en orthodontist in huis. Leek me wel handig met de kids.
Mijn man is al een jaar of 2 niet meer op controle geweest bij de tandarts, voor hem zou het wel goed zijn zo'n uitgebreide onderzoek. Voor me zelf ga ik onderhandelen. Wie weet lukt het me wel....

poltol
door poltol - Jan 10, 2011 om 15:22
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=gul schreef op maandag 10 jan 2011, 14:32]Bedankt voor de antwoorden,

Deze praktijk leek me namelijk erg profesioneel, doen veel. Hebben mondhygieniste en orthodontist in huis. Leek me wel handig met de kids.
Mijn man is al een jaar of 2 niet meer op controle geweest bij de tandarts, voor hem zou het wel goed zijn zo'n uitgebreide onderzoek. Voor me zelf ga ik onderhandelen. Wie weet lukt het me wel....

@gul,
Laat hier nog eens horen hoe het afgelopen is?
Zou erg fijn zijn.

Bvd, poltol

valerius-2
door valerius-2 - Jan 10, 2011 om 17:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Deze tandarts wordt dus verantwoordelijk dus wil hij zelf zien of de vorige tandarts u goed heeft behandeld.
Ons kent ons!

birgit67
door birgit67 - Feb 2, 2011 om 01:23
83 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij is het een hele normale procedure dat als je naar een andere tandarts gaat, die dan foto's maakt en onderzoekjes doet.
Schijnt zo te horen. ik heb het vaker gehoord.
Is vreemd want ze kunnen alles zo opvragen bij de vorige tandarts.
De zorgverzekeraars vinden het ook wel best, die grijpen niet in.