as
door asuurs Oct 21, 2003 om 09:46
Voeding & gezondheid

Vitaminen

Ik krijg het gevoel dat wanneer mensen in een goede voedingstoestand zijn en dan ook nog allerlei vitaminepreparaten slikken, dat ze dan teveel van bepaalde vitamines binnenkrijgen. is dit zo en zo ja, voor welke vitamines geldt dat en welke nadelen zitten eraan?

6781 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is eerder een tekort dan een overschot aan vitamines. Overtollige vitamines worden of niet opgenomen of direct afgebroken. Echt schadelijke vitamines bestaan niet. Echter zwangers vrouwen moeten oppasssen met vitamine A, bij overmatig gebruik van deze vitamine kan er schade optreden bij het ongeboren kind.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Te veel kan weldegelijk schadelijk zijn , maar bij vitaminepreparaten moet je het wel erg bont maken om te veel binnen te krijgen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet ieder lichaam heeft dezelfde vitamines nodig. Voor de een kan extra vitamine b wel erg goed zijn, voor de ander niet. Laat je persoonlijk voorlichten door de huisarts, die zijn tegenwoordig erg goed op de hoogte van de geschikt- en ongeschiktheid van vitaminepreparaten.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een afwisselend "dieet"heeft iemand in nederland geen extra vitamines nodig. Pas bij een eenzijdig dieet (elke dag friet of chinees) kunnen er tekorten ontstaan. Donkere kinderen hebben extra vitamine D nodig (tenzij ze veel in de zon lopen).
Een teveel aan vitamines binnenkrijgen kan bijna niet (is wel jammer voor de portemonnaie) behalve van vitamine A en D (de vetoplosbare vitamines want die worden opgehoopt in het lichaam; pas op bij zwangerschap !). De andere zijn wateroplosbaar en worden uitgeplast. Wat een verspilling !

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn 4 vetoplosbare vitamines, behalve A en D ook nog E en K. Van de vitamines A en D kun je inderdaad teveel binnenkrijgen, van de andere niet. Overigens is het zo dat bij opgroeiende kinderen en ouderen toch vrij makkelijk een tekort aan bepaalde vitamines kan ontstaan, niet alleen in het geval van eenzijdige voeding.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aderen verharden niet door vitamine c (ascorbinezuur). Hooguit loop je na gebruik van extreem hoge doses, wat dus echt geen nut heeft, kans op nierstenen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je goede voeding hebt alles vers dan heb je hellemaal geen pillen nodig ik heb bij mijn vader gewoont die kookt met vers alles vers en daar had ik veel meer energie dan bij me moeder die met allemaal lidl dingen kookt ik merk echt het verschil en het is toch niet psychies of hoe je het ook schrijft, dus verse dingen koken heb je hellmaal niks nodig en ze kunnen ook een slechte werking hebben groetjes ik hoop dat je er wat aan hebt

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pas ook op met vitamine C, als je daar teveel van binnenkrijgt kan dat slecht zijn voor je aderen, veel mensen denken dat je alles gewoon weer uitplast maar als je teveel vit. C binnen krijgt via supplementen kunnen je aderen verharden.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang je een goed en evenwichtig dieet hebt zijn extra vitamines niet nodig, tenzij je huisarts ze voorschrijft. Vitamine B en C zijn in water oplosbaar en je plast ze dus gewoon uit. Tenzij je extreem hoge doses slikt kunnen deze dus geen kwaad. Vitamine A en D zijn in vet oplosbaar en daarvan kun je beslist te veel binnenkrijgen en dat kan hele nare en zelfs gevaarlijke bijwerkingen hebben.
Laat de verkopers van die pillen dus maar praten en eet gewoon gezond. Dan heb je die pillen helemaal niet nodig.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang je een goed en evenwichtig dieet hebt zijn extra vitamines niet nodig, tenzij je huisarts ze voorschrijft. Vitamine B en C zijn in water oplosbaar en je plast ze dus gewoon uit. Tenzij je extreem hoge doses slikt kunnen deze dus geen kwaad. Vitamine A en D zijn in vet oplosbaar en daarvan kun je beslist te veel binnenkrijgen en dat kan hele nare en zelfs gevaarlijke bijwerkingen hebben.
Laat de verkopers van die pillen dus maar praten en eet gewoon gezond. Dan heb je die pillen helemaal niet nodig.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van vitamines kun je WEL teveel binnen krijgen. je moet met name opletten op de vitaminen K, A, D, E. maar TE veel van wat voor vitaminen dan ook, is slecht!

veel liefs,

Apothekersassistente
Susan

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, van sommige vitamines mag je niet te veel innemen omdat deze in het lichaam achterblijven. Je weet ondertussen wel welke dat zijn (zie antwoorden) en een wandeling op het WWW laat je wel zien wat de gevolgen er van zijn als je toch teveel binnenkrijgt.
Als je geen klachten hebt die je huisarts zou kunnen aanmerken alszijnde een vitamine gebrek dan hoef je geen extra preparaten te slikken. Frisse lucht, zonlicht, beweging, fruit, granen, vis en de rest uit de schijf van 5 geven je exact wat je nodig hebt. Als je erg actief bent en je bent bang dat je huidige voedingspatroon niet voldoende is dan zou je in principe wat kunnen schuiven met bepaalde stoffen maar dat zullen nimmer de vitamines zijn.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een teveel van vetoplosbare vitaminen, zoals a en d kan inderdaad schadelijk zijn van een teveel aan vitamine d kan je onder andere botpijn krijgen. Het teveel aan de wateroplosbare vitaminen, zoals vitamine c plas je gewoon weer uit. Een extra hoeveelheid vitaminen kan geen kwaad, want tegenwoordig heb je meer dan de ADH nodig (volgens alternatieve geneeswijzen), dit komt door de leefomstandigheden en vrije radicalen. Als je rookt is het zeker aan te raden om extra vitamine c in te nemen, dit werkt als anti-oxidant tegen de vrije radicalen die bij het roken vrij komen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan, Bij een normaal gebruik en inname van enkele goede voedingssupplementen komt overdosering niet voor. Vitamine A kan gevaarlijk zijn in hoge doseringen, het geeft schade aan het ongeboren kind en dus mogen zwangeren niet te veel vitamine A binnenkrijgen. Een tekort aan vitamine A in de zwangerschap is trouwens zeker zo ernstig.

Mensen die niet zwanger zijn of willen worden kunnen over het algemeen veel hogere doseringen vitamine A verdragen. Bij een echte overdosering van vitamine A krijg je een zware niet overgaande hoofdpijn en een hele droge huid en droge ogen. Stop je dan verdwijnt dit weer vanzelf.

Vitamine D bevordert de opname van calcium. Teveel vitamine D kan theoretisch een te hoge calciumspiegel in het bloed geven.
Vitamine E in zeer hoge doseringen kan "bloedverdunnend" werken, het kan zorgen dat het langer duurt voordat een bloeding stopt. We hebben het dan over doseringen van 1200 I.E. of hoger.

De wateroplosbare vitaminen geven zelden problemen. Wel zie je vaak dat de urine fel geel kleurt, dit komt door vitamine B2 (riboflavine). Een teveel aan vitamine B6 kan schade geven aan de zenuwen (een doof en tintelend gevoel).
Er zijn aanwijzingen dat vitamine B1 in hoge doseringen de groei van kankercellen mogelijk kan bevorderen. We hebben het dan over doseringen van 100 mg of hoger.

Selenium in doseringen hoger dan 800 mcg is ongezond

Zink in doseringen hoger dan 30 mg is ongezond, tenzij het kortdurend is om even een tekort aan te vullen. Langdurige inname van teveel extra zink verlaagt de afweer.

IJzer is vaak niet extra nodig. Teveel ijzer geeft extra vrije radicalen belasting. Voor mannen adviseren we zo weinig mogelijk ijzer (en vlees) in te nemen. Vrouwen raden we extra ijzer aan zolang ze menstrueren. Daarna ook niet meer.

Koper mag niet hoger dan 8 mg per dag.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een normaal eetgedrag heb je echt geen supplement nodig. Toegevoegde vitamines zijn overbodig.Het maakt ook niet uit waar je de producten haalt.De "oude" methode van aardappelen,groenten en fruit werkt prima.Wanneer je geen overtuigde vegetarier bent kun je ook nog een en lekker stukje vlees nemen.Je komt dan echt niets te kort.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2012 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nadeel is dat je hele dure urine gaat produceren.

http://www.youtube.com/watch?v=m0Eo7ju54aY

ve
door verwijderd - Dec 2, 2012 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

He muts je doet je naam eer aan. Een vraag uit 2003!!

ve
door verwijderd - Dec 2, 2012 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een antwoord uit 2012 dus up to date!