li
door linda heikens Sep 5, 2016 om 20:31
Voeding & gezondheid
Waarom zit er geen honing in honingdrop?

Voor mijn zere keel kocht ik laatst een zakje 'honingdrop'. Met de verontstelling dat daar honing ik zou zitten (want dat werkt namelijk goed tegen een zere keel). Ik was echter verbaast toen ik de ingredienten las en zag dat er maar 0,1% honing daadwerkelijk is toegevoegd aan het product. Dit is vrijwel niks. Weet iemand waarom het dropje eigenlijk 'honingdrop' wordt genoemd?

14348 19 Rapporteer

costnix
door costnix - Sep 5, 2016 om 20:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Doop een gewoon dropje in honing en u kunt zelf bepalen hoeveel honing dit dropje bevat.

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2016 om 20:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen
frtits22
door frtits22 - Sep 5, 2016 om 21:11
46 Antwoorden / Vragen

Honing is ongeveer 99% suiker, dus in honingsnoepjes zal het ook wel stikken van de suiker.
Er zit weinig verschil tussen honing en suiker.

marita5
door marita5 - Sep 5, 2016 om 21:30
11515 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Linda Heikens ,

Neem honing tegen keelpijn .

Honing heeft antibacteriële eigenschappen en werkt daardoor goed tegen keelpijn. Vele studies hebben aangetoond dat honing een effectief middel is om zowel inwendige als uitwendige infecties te bestrijden. Daarnaast heeft honing ook nog eens een verzachtende werking. Je kan gewoon een lepel pure honing nemen, maar je kan er ook een drankje mee maken. Bijvoorbeeld door het te mengen met wat lauw water en citroensap. Doe jij je honing liever door je thee? Laat de thee dan eerst wat afkoelen voordat je de honing toevoegt. Als je honing in kokend heet water doet, gaan veel van de helende eigenschappen verloren.
Let op: lang niet alle honing is even effectief. Veel honingsoorten die in de supermarkt te verkrijgen zijn, hebben door de bewerking hun belangrijke helende eigenschappen verloren. Biologische koudgeslingerde honing is het beste .

bron : infobron.nl

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koudgeslingerd, maar dan toch zeker wel linksgedraaid? Want anders werkt het nog niet.

costnix
door costnix Sep 5, 2016 om 21:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Rechtsom je thee roeren gaat dit effect tegen :-)

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 21:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je bent in de war met links gedraaide yoghurt. ;-)

marita5
door marita5 Sep 5, 2016 om 21:38
11515 Antwoorden / 15 Vragen

linksom - rechtsom tegen die tijd ben je doorgedraaid ;-))

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik draai niet zo gauw door. Komische vragen op dit forum helpen daartegen. :-))

ph
door philip36 - Sep 5, 2016 om 21:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt ook schoolkrijt drop, lijkt op schoolkrijt.
Honingdrop, smaak honingzoet misschien?

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2016 om 21:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Omdat er een - zeer - vage honingsmaak aan zit?

......Weet iemand waarom het dropje eigenlijk 'honingdrop' wordt genoemd?......

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat dacht u van Autodrop. Ben er nog nooit een auto in tegengekomen.

Edit. Maar dat weten de makers ook, want die zeggen al: Het zou verboden moeten worden. En zo is het maar net.:-))

marita5
door marita5 Sep 5, 2016 om 21:56
11515 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie er nu in uw reactie 2 ;-))

tenormin
door tenormin Sep 5, 2016 om 22:07
16834 Antwoorden / 108 Vragen

Zeg maar nee, dan krijg je er twee. ☼

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, zal er een verwijderen.

gerbera
door gerbera Sep 5, 2016 om 22:46
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Ze worden anders wel tijdens een operatie gegeten;-))

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

edit, dubbel.

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2016 om 22:11
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Er is 0,1% honing in verwerkt dus mag het honingdrop genoemd worden.

Waarom zit er geen honing in honingdrop?

Er zit dus wel degelijk honing in. Dit in tegenstelling tot mergpijpen, daar zit geen merg in.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij die van de slager anders wel.

gerbera
door gerbera Sep 6, 2016 om 16:14
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Bestaan die dan nog, ik bedoel de mergpijp bij de slager ;-))

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2016 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard, perfect om soep van te trekken en ook mijn hond is er dol op. Ze zit er net op een te knabbelen.

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2016 om 22:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En geen munten in muntdrop, geen katten in katjesdrop, etc.

ja
door jackyh - Sep 5, 2016 om 22:21
953 Antwoorden / 4 Vragen

Leuke reacties op een oninteressante vraag.

ha
door halex - Sep 5, 2016 om 22:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nog nooit gehoord dat honingdrop tegen een zere keel werkt. Als u honing voor uw keel wilt eten, koop dan ook gewoon honing. Beetje naïef om dan te denken dan honingdrop ook wel helpt. Dan had u net zo goed bij een imker een pondje bijen kunnen kopen. Of veronderstelt u niet dat honingbijen ook tegen keelpijn helpen? Is wel hip trouwens, insecten eten. En schijnt ook goed te zijn. Maar niet specifiek voor keelpijn.

costnix
door costnix Sep 6, 2016 om 11:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als u allergisch voor bijengif bent, gaat de keelpijn gegarandeerd over en komt deze nooit meer terug.

ha
door halex Sep 6, 2016 om 11:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

:-)

hansje klein
door hansje klein - Sep 5, 2016 om 23:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waarschijnlijk moet de naam en soms ook de vorm van een bijenkorf een associatie oproepen met de zoete smaak van honing. Dit integenstelling tot bij voorbeeld zoute drop. Volgens mij kan in suikervrije drop helemaal geen echte honing verwerkt zijn, want honing is suiker.

Bij Venco is er bij voorbeeld 0,3% honing verwerkt, maar deze honingdrop is NIET suikervrij.

CITAAT:  "Deze stevige Honingdrop in de authentieke vorm van een bijenkorf hebben we perfect op smaak gebracht met zuiver dropextract, salmiak en natuurzuivere honing. Dit geeft ze hun karakteristieke honingzoete dropsmaak. Ingrediënten: suiker, gemodificeerd zetmeel, glucosestroop, melado, gelatine (sulfiet), zoethoutwortelextract, salmiakzout, honing 0,3%, plantaardige oliën (kokos, palm), aroma, glansmiddel (carnaubawas, bijenwas), tarwebloem".

Overigens: wordt keelpijnverzachting hoofdzakelijk bewerkt door zuigbewegingen!

De verschillende namen lijken mij eerder voor een onverwisselbare traditionele smaakrichting te staan en niet voor een overheersing van zuivere ingrediënten. Een paar traditionele fantasie- en vormnamen:

  • Zoete drop
  • Zoute drop
  • Engelse Drop
  • Blokdrop
  • Autodrop
  • Boederijdrop
  • Zwartwitdrop
  • Katjesdrop
  • Trekdrop
  • Krijtjesdrop
  • Zoethoutdrop
  • Laurierdrop
  • Honingdrop
  • Sleuteldrop
  • meeuwenflatsen
  • jujubes
  • flopjes
  • dinodrop

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 23:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Meeuwenflatsen? Bah. :-))

hansje klein
door hansje klein Sep 5, 2016 om 23:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ordinaire dropsoorten........

Het zoetwarenmerk BonBon zocht in de jaren '90 een manier om op te vallen met hun producten. Ze gaven hun snoep zeer opmerkelijke namen: 'Mierenzeikers', 'Hondenscheten', 'Meeuwenflatsen' en 'Smultietjes'. Het snoepmerk viel niet alleen op door de benamingen, maar ook de gewaagde televisiereclame, die werd ingesproken door Bart de Graaf.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2016 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heb ze even bekeken, maar tot mijn verbijstering kende ik er geen een. Weer wat geleerd.

hansje klein
door hansje klein Sep 6, 2016 om 00:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik had ook nog nooit van de 'ordinaire dropjes' gehoord, maar was toendertijd ook niet in Nederland woonachtig.

Wikipedia kent nog een paar dropsoorten meer  dropnamen

ha
door halex Sep 6, 2016 om 00:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een bronvermelding was wel netjes geweest. Bijvoorbeeld: http://wikikids.nl/Drop

Cookies
door Cookies Sep 6, 2016 om 09:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Halex: Sterker nog, de bron vermelden is zelfs wettelijk verplicht.

hansje klein
door hansje klein Sep 6, 2016 om 10:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Halex. Gezien de vroege uurtjes ben ik de hyperlink vergeten (eindigt ook niet met een punt), alhoewel het slechts aanvullende informatie was en niets met de oorspronkelijke vraag te maken had.

Ik vind overigens wèl dat @Linda Heikens erg weinig informatie en véél onzin als antwoorden heeft gekregen. Je wéét iets of je rechercheert voor de vraagsteller.....of je houdt (het dropje in)   je mond.

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2016 om 23:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo, zit er geen honing in honingdrop?
Er zit toch 0,1% honing in? Daarom heet het natuurlijk honingdrop.
Ik zit overigens wel te wachten op commentaren die u nutteloos noemt, vooral bij een dergelijke ("nuttige") vraag.
Het is natuurlijk niet aan u om te bepalen wat voor antwoorden worden gegeven.

hansje klein
door hansje klein Sep 6, 2016 om 12:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Indien u mij hier heeft aangesproken (?) over lulli-antwoorden heeft u gelijk dat men geen invloed op de zakelijkheid van antwoorden heeft, maar vertel mij dan a.u.b. hoe je de notificatie kunt uitzetten m.b.t. alle vervelende antwoorden die helemaal nergens toe doen.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2016 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein. Aurora1 sprak niet u aan maar de Ts. Die reageerde onder een antwoord van mij onder meer dat dat antwoord nutteloos was, en heeft mijn reactie ook laten verwijderen.

Mijn antwoord was het advies een pot honing te kopen en daar een lepel van te nemen, als zij veronderstelde dat dat zou helpen.

pi
door pieterwolters - Sep 6, 2016 om 07:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou raar opkijken als ze in drop bijvoorbeeld 10% honing stoppen. Net als chocoladevla. Als daar een flinke hoeveelheid cacao in zit, is het echt niet meer lekker.

ne
door neodutchio Sep 6, 2016 om 08:50
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Je zou pas raar opkijken als je konginnesoep zou kopen en Maxima zou ineens op je bord liggen.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2016 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die maken ze dan ook van oude koninginnen.

costnix
door costnix Sep 6, 2016 om 11:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is wel majesteitsschennis, net zoals Koningslaan in Soestdijk.

ma
door maarten heest - Sep 6, 2016 om 11:36
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Linda, goeie vraag eigenlijk. Er zit inderdaad honing in maar dan in zo'n minieme heveelheid dat je als consument besodemieterd wordt. De Europese wet Voedselinformatie verplicht fabrikanten wel op het etiket te vermelden wat er in een product zit maar verplicht geen minimale hoeveelheid echte bestanddelen. Er zit honing in en daarom mag het honingdrop heten maar feitelijk heeft het daar niets mee te maken. Bij het Voedingscentrum kun je meer info vinden over deze materie.

Dit antwoord is een stuk serieuzer dan de meeste antwoorden hier maar dat komt omdat ik lang niet zoveel witte wijn en rosé genuttigd heb tijdens het schrijven als menigeen hier in de kleine uurtjes. Geen drup zelfs!

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2016 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zelfs geen mede?

ja
door jackyh Sep 6, 2016 om 12:09
953 Antwoorden / 4 Vragen

Geen drup zelfs, ja wat wil je s-ochtends om 11.36 uur.

gerbera
door gerbera Sep 7, 2016 om 11:06
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Goh u verteld hetzelfde als ik al had geschreven. Alleen maak ik mij niet zo druk over die Europakliek. En echt ik ben geheel alcoholvrij.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2016 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijk dat hier reacties verdwijnen. Het advies om een pot honing te kopen voor die keelpijn was toch niet zo slecht?

ja
door jackyh Sep 6, 2016 om 19:48
953 Antwoorden / 4 Vragen

Valt mij ook op dat plotseling reacties zijn verdwenen. Ra ra.

gerbera
door gerbera Sep 7, 2016 om 14:34
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Het advies om een pot honing te kopen voor die keelpijn was toch niet zo slecht?
Er stond géén soort bij, vandaar denk ik;-))