sa
door saturnus Jan 20, 2011 om 17:00
Voeding & gezondheid

Wat te doen met grafsteen

Na dertig jaar zijn de grafrechten van mijn overleden man verlopen.
Mijn 2 kinderen en ik hebben besloten niet te verlengen.

Enige tijd geleden hoorden wij van een wandelpad belegd met grafstenen in een natuurgebied maar tot onze spijt betrof dit een kunstproject dat inmiddels af is.

Wat nu te doen met de grafsteen: het klinkt misschien wat sentimenteel maar verpulveren willen wij niet en in de tuin leggen is ook geen optie.

Weet iemand misschien of er elders gelijke wandelpaden worden aangelegd of heeft iemand een andere suggestie waar wij tevreden mee kunnen zijn?

27144 26 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Jan 20, 2011 om 21:49
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een optie kan zijn om de steen te laten slijpen zodat hij blanco is.
of voor eigen gebruik oid
een steen hebben wij gezien waar een tafel van gemaakt was.met zelfs nog een glas plaat er overheen.
er is elke vorm aan tegeven die u wenst.
een andere oplossing is om een steen tegeven aan een arme drommel die geen steen kan betalen .
dit kan annoniem via een grafsteen leverancier in plaats van een paaltje met nummer.

ti
door tieuwe - Jan 21, 2011 om 12:51
18 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn ook steenhouwers die voor de hobby objecten maken van oude grafstenen. Deze stenen zijn hier namelijk goed geschikt voor.

Als u zo'n hobby-houwer vindt, is er vast iets te regelen waardoor u een leuk gehouwen "aandenken" krijgt en de hobby-houwer het restmateriaal voor zichzelf kan houw(d)en...

lenyenfred
door lenyenfred - Jan 21, 2011 om 12:58
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Saturnus,
Dit is bij veel mensen een probleem, maar vaak heb je weinig tot geen keus.
De steen is eigendom van een nabestaande, maar er zijn weinig mogelijkheden, als je hem niet in de tuin wil.
Vergis je overigens ook niet over het gewicht en het eventuele vervoer van de steen.
Recycling is heel erg kostbaar en daar zal een ''steenhouwer'' ook weinig voor voelen.
Heb je al met de begraafplaats overleg gehad, wat zij met de steen gaan Doen, als je geen alternatief hebt?
Moeilijke keus en we wensen je dan ook veel succes met de afloop.

defries
door defries - Jan 21, 2011 om 15:31
69 Antwoorden / 0 Vragen

Een gevoelige zaak vaak. Ik heb de steen van mijn grootvader in mijn tuin, omdat ik het jammer vond om deze weg te doen.
Men ziet soms de steen aan beide kanten benut. Voorzichtige gedachte: opslaan voor hergebruik?

ja
door jank - Jan 21, 2011 om 16:32
168 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=defries schreef op vrijdag 21 jan 2011, 15:31] Voorzichtige gedachte: opslaan voor hergebruik?
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar is er vaak niet een tekst ingehouwen? Dan lijkt hergebruik, of schenken aan een arme drommel geen bruikbare optie.

sa
door saturnus - Jan 21, 2011 om 17:34
72 Antwoorden / 12 Vragen

Ik wil alle deelnemers alvast bedanken voor de moeite die genomen is om mee te denken over mijn probleem. Tieuwe, inspireerde mij het meest.
Nu nog hopen dat er steenhouwers reageren.
p.s. volgens mij is het een leistenen grafsteen.
met dank.

defries
door defries - Jan 21, 2011 om 19:40
69 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil even op jank reageren.
Je draait de zerk om en op de achterkant worden opnieuw teksten in gemaakt.
Het is alleen zinvol voor familie die wwrde hecht aan de oorspronkelijke tekst (die dan op de achterkant zit). Komt voor op begraafplaatsen (ik kom daar nog wel eens).
Soms plaatst men de oorspronkelijke zerk achter de nieuw geplaatste, omdat men kennelijk hecht aan het handhaven van de oude.

ja
door jank - Jan 21, 2011 om 20:29
168 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=defries schreef op vrijdag 21 jan 2011, 19:40]Ik wil even op jank reageren.
Je draait de zerk om en op de achterkant worden opnieuw teksten in gemaakt.
Het is alleen zinvol voor familie die wwrde hecht aan de oorspronkelijke tekst (die dan op de achterkant zit). Komt voor op begraafplaatsen (ik kom daar nog wel eens).
Soms plaatst men de oorspronkelijke zerk achter de nieuw geplaatste, omdat men kennelijk hecht aan het handhaven van de oude.
Dank defries voor je reaktie. Deze optie had ik niet in gedachte, maar kan dus wel.
Weer wat opgestoken!

grindweg
door grindweg - Jan 21, 2011 om 20:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jank schreef op vrijdag 21 jan 2011, 16:32][quote=defries schreef op vrijdag 21 jan 2011, 15:31] Voorzichtige gedachte: opslaan voor hergebruik?
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar is er vaak niet een tekst ingehouwen? Dan lijkt hergebruik, of schenken aan een arme drommel geen bruikbare optie.

lees mijn eerste oplossing

he
door hennasol - Jan 21, 2011 om 22:19
40 Antwoorden / 7 Vragen

geachte saturnus,
wat zijn de afmetingen (l/b/d), weet u welke steensoort het is?
indien de steen geschikt is, is het misschien mogelijk dat een van mijn (beeldhouw)leerlingen of ik de steen bij u ophaal(t). met vriendelijke groet, h.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 21, 2011 om 22:50
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=hennasol schreef op vrijdag 21 jan 2011, 22:19]geachte saturnus,
wat zijn de afmetingen (l/b/d), weet u welke steensoort het is?
indien de steen geschikt is, is het misschien mogelijk dat een van mijn (beeldhouw)leerlingen of ik de steen bij u ophaal(t). met vriendelijke groet, h.

Misschien zou je er een foto van kunnen maken en die bewaren en dan de steen wegdoen als die geschikt is?

ka
door kassandraro - Jan 22, 2011 om 01:57
6 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=saturnus schreef op donderdag 20 jan 2011, 17:00]Na dertig jaar zijn de grafrechten van mijn overleden man verlopen.
Mijn 2 kinderen en ik hebben besloten niet te verlengen.

Enige tijd geleden hoorden wij van een wandelpad belegd met grafstenen in een natuurgebied maar tot onze spijt betrof dit een kunstproject dat inmiddels af is.

Wat nu te doen met de grafsteen: het klinkt misschien wat sentimenteel maar verpulveren willen wij niet en in de tuin leggen is ook geen optie.

Weet iemand misschien of er elders gelijke wandelpaden worden aangelegd of heeft iemand een andere suggestie waar wij tevreden mee kunnen zijn?

De begraafplaats is eigenaar van de grafsteen. Uitspraak Hoge Raad in HR 25 oktober 2002, LJN AE6999. Een grafsteen is duurzaam met de grond verenigd in de zin van art. 5:20 lid 1 sub e BW. De eigenaar van de grond is daarom door natrekking ook eigenaar van de grafsteen (en daarmee aansprakelijk voor eventuele schade door omvallen).

he
door hennasol - Jan 22, 2011 om 10:10
40 Antwoorden / 7 Vragen

en de begraafplaats ruimt de stenen op en die belanden nog wel eens bij een natuursteenhandel....

defries
door defries - Jan 22, 2011 om 10:31
69 Antwoorden / 0 Vragen

@kassandraro
Ik betwijfel dit ten zeerste. Geldt deze uitspraak niet voor een specifieke omstandigheid?
@ hennasol
De beheerder zal eerst contact opnemen met de nabestaanden. Als deze niet gemakkelijk op te sporen zijn, wordt er in de regel een bordje bij geplaatst of een verzoek op het informatiebord geplaatst, om contact op te nemen.

ka
door kassandraro - Jan 22, 2011 om 14:01
6 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=defries schreef op zaterdag 22 jan 2011, 10:31]@kassandraro
Ik betwijfel dit ten zeerste. Geldt deze uitspraak niet voor een specifieke omstandigheid?
@ hennasol
De beheerder zal eerst contact opnemen met de nabestaanden. Als deze niet gemakkelijk op te sporen zijn, wordt er in de regel een bordje bij geplaatst of een verzoek op het informatiebord geplaatst, om contact op te nemen.

Er hebben zich in het verleden veel problemen voorgedaan m.b.t. de eigendomsrechten van graftekens. (in het taalgebruik ook wel grafsteen, grafmonument). Vandaar het proefproces dat uiteindelijk tot de uitspraak van de Hoge Raad heeft geleid dat de begraafplaats eigenaar van het grafteken is.
Zie voor uitgebreid juridisch advies/toelichting n.a.v. het arrest van de Hoge Raad.

http://www.uitvaart.nl/?s_page_id=68&scat=49&id=2018&pid=1

http://www.begraafplaats.nl/vraag_en_antwoord/81

In overleg kan de beheerder van een begraafplaats de eigendomsrechten van een grafteken uiteraard ook weer overdragen. B.v. aan een aspirant kunstenaar. E.e.a impliceert ook dat de eigenaar het grafteken niet hoeft te ruimen b.v. uit cultuur historistisch oogpunt of de grafrechten opnieuw mag uitgeven aan één nieuwe rechthebbende. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het beslechten van onenigheden binnen families. Het verwijderen en afvoeren voor recycling (bv. marmersteentjes)) van grafstenen (puinafval) is een kostbare zaak.Verstandig beheer vereist dat er bij de plaatsing van een nieuwe grafteken dan ook vooraf ruimingkosten in rekening zullen worden gebracht of beter in de grafrechten zijn verdisconteerd. Hierover is nog de nodige discussie gaande. Aspirant kunstenaars aarzel niet om voor materiaal contact op te nemen met de beheerder van een begraafplaats. Praktisch gezien is dit de meest vriendelijke en goedkoopste oplossing binnen zijn exploitatie.

sa
door saturnus - Jan 22, 2011 om 17:10
72 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Kassandraro,

Mijn man ligt begraven bij een kerk in Apeldoorn.Van de beheerder kreeg ik het verzoek of de grafrechten te verlengen of niet te verlengen. In dit geval zouden zij de beplanting al weghalen en de steen, die mijn eigendom is, wordt in overleg weggehaald door mijn kinderen. Overigens vind ik de optie van @Hennasol erg symphatiek.
Hier ga ik serieus over nadenken.
Ik meen trouwens dat het leisteen betreft.

=kassandraro schreef op zaterdag 22 jan 2011, 01:57:
=saturnus schreef op donderdag 20 jan 2011, 17:00: Na dertig jaar zijn de grafrechten van mijn overleden man verlopen.
Mijn 2 kinderen en ik hebben besloten niet te verlengen.

Enige tijd geleden hoorden wij van een wandelpad belegd met grafstenen in een natuurgebied maar tot onze spijt betrof dit een kunstproject dat inmiddels af is.

Wat nu te doen met de grafsteen: het klinkt misschien wat sentimenteel maar verpulveren willen wij niet en in de tuin leggen is ook geen optie.

Weet iemand misschien of er elders gelijke wandelpaden worden aangelegd of heeft iemand een andere suggestie waar wij tevreden mee kunnen zijn?

De begraafplaats is eigenaar van de grafsteen. Uitspraak Hoge Raad in HR 25 oktober 2002, LJN AE6999. Een grafsteen is duurzaam met de grond verenigd in de zin van art. 5:20 lid 1 sub e BW. De eigenaar van de grond is daarom door natrekking ook eigenaar van de grafsteen (en daarmee aansprakelijk voor eventuele schade door omvallen).

ka
door kassandraro - Jan 22, 2011 om 21:48
6 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=saturnus schreef op zaterdag 22 jan 2011, 17:10]Beste Kassandraro,

Mijn man ligt begraven bij een kerk in Apeldoorn.Van de beheerder kreeg ik het verzoek of de grafrechten te verlengen of niet te verlengen. In dit geval zouden zij de beplanting al weghalen en de steen, die mijn eigendom is, wordt in overleg weggehaald door mijn kinderen. Overigens vind ik de optie van @Hennasol erg symphatiek.
Hier ga ik serieus over nadenken.
Ik meen trouwens dat het leisteen betreft.

Geachte Saturnus,

Uit uw bericht lees ik dat u contact hebt gehad met de beheerder van de begraafplaats en deze aan u als oud- rechthebbende (van de grafrechten) toestemming heeft gegeven de grafsteen mee te nemen. In dit geval heeft de beheerder namens de eigenaar van de grafsteen (in uw geval waarschijnlijk het kerkbestuur) de eigendomsrechten aan u overgedragen. Tot een grafsteen behoort overigens ook het fundament waarop de grafsteen ligt. Dit is meestal een betonnen plaat of ring waarvan u dan ook eigenaar geworden bent en die derhalve volgens de regels ook meegenomen zou moeten worden. De meeste beheerders gaan gelukkig soepel om met deze regels. De verwijdering van graftekens is voor hen enkel en alleen een kostenpost. Overleg is belangrijk.

Jammer genoeg zijn initiatieven zoal u die waarschijnlijk bij Kunstfort bij Vijfhuizen/Sluipweg hebt gezien een uitzondering. Ook tegen het licht van alle bezuinigingen op de kunsten. Ik hoop dat u een herbestemming voor de grafsteen vindt, hetzij via een aspirant kunstenaar zoals Tieme en Hennasol voorstellen, hetzij anderszins. Succes.

ja
door janenjanny_1 - May 11, 2011 om 21:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hennasol schreef op vrijdag 21 jan 2011, 22:19]geachte saturnus,
wat zijn de afmetingen (l/b/d), weet u welke steensoort het is?
indien de steen geschikt is, is het misschien mogelijk dat een van mijn (beeldhouw)leerlingen of ik de steen bij u ophaal(t). met vriendelijke groet, h.

Heer hennasol.

Ik wil even wat vragen over. de mogelijkheid dat u of uw leerlingen een grafsteen
kunnen gebruiken.

Het geval is dat het graf van mijn overleden man geruimd gaat worden aanstaande oktober.

Daar ik het jammer vind dat het monument wat op zijn graf staat zomaar verdwijnt lijkt mij het een mooie gedachte dat U of de leerling er nog iets
van zou kunnen gebruiken.

Het gaat om een witte spaanse harde kalksteen 25 cm dik 40 cm breed 80 cm hoog.

Graag hoor ik van U of U daar wat mee kunt.

info@j-brouwers.nl Met vriendelijke groet Janny Brouwers.

ti
door tieuwe - May 12, 2011 om 08:20
18 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jan en Janny,

Zojuist kreeg ik een melding dat er een nieuw bericht geplaatst was (wist niet eens meer dat ik dat aangevinkt had. haha).

Mocht Hennasol niet antwoorden, misschien nog een tip; kijk eens in de gouden gids of er in de buurt beeldhouwes zijn. Wellicht hebben die ook aspiranten o.i.d.? Als ik kijk zie ik de volgende vermeldingen die het dichtst in de buurt zijn:

Link Gouden Gids

Misschien hebben jullie er wat aan...

sa
door saturnus - Aug 14, 2014 om 22:18
72 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=hennasol schreef op vrijdag 21 jan 2011, 22:19]geachte saturnus,
wat zijn de afmetingen (l/b/d), weet u welke steensoort het is?
indien de steen geschikt is, is het misschien mogelijk dat een van mijn (beeldhouw)leerlingen of ik de steen bij u ophaal(t). met vriendelijke groet, h.

Uiteindelijk heb ik de steen meegenomen , omdat het kerkhof op den duur met de kerk plaats zou moeten maken voor nieuwbouw. De steen heeft een aantal jaren een mooi plekje in de tuin gehad maar nu ga ik verhuizen naar een flat.
Heeft u nog belangstelling?

he
door hennasol - Aug 18, 2014 om 00:19
40 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=saturnus schreef op donderdag 14 aug 2014, 22:18][quote=hennasol schreef op vrijdag 21 jan 2011, 22:19]geachte saturnus,
wat zijn de afmetingen (l/b/d), weet u welke steensoort het is?
indien de steen geschikt is, is het misschien mogelijk dat een van mijn (beeldhouw)leerlingen of ik de steen bij u ophaal(t). met vriendelijke groet, h.

Uiteindelijk heb ik de steen meegenomen , omdat het kerkhof op den duur met de kerk plaats zou moeten maken voor nieuwbouw. De steen heeft een aantal jaren een mooi plekje in de tuin gehad maar nu ga ik verhuizen naar een flat.
Heeft u nog belangstelling?h

he
door hennasol - Aug 18, 2014 om 00:19
40 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=saturnus schreef op donderdag 14 aug 2014, 22:18][quote=hennasol schreef op vrijdag 21 jan 2011, 22:19]geachte saturnus,
wat zijn de afmetingen (l/b/d), weet u welke steensoort het is?
indien de steen geschikt is, is het misschien mogelijk dat een van mijn (beeldhouw)leerlingen of ik de steen bij u ophaal(t). met vriendelijke groet, h.

Uiteindelijk heb ik de steen meegenomen , omdat het kerkhof op den duur met de kerk plaats zou moeten maken voor nieuwbouw. De steen heeft een aantal jaren een mooi plekje in de tuin gehad maar nu ga ik verhuizen naar een flat.
Heeft u nog belangstelling?

he
door hennasol - Aug 18, 2014 om 00:23
40 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=saturnus schreef op donderdag 14 aug 2014, 22:18][quote=hennasol schreef op vrijdag 21 jan 2011, 22:19]geachte saturnus,
wat zijn de afmetingen (l/b/d), weet u welke steensoort het is?
indien de steen geschikt is, is het misschien mogelijk dat een van mijn (beeldhouw)leerlingen of ik de steen bij u ophaal(t). met vriendelijke groet, h.

Uiteindelijk heb ik de steen meegenomen , omdat het kerkhof op den duur met de kerk plaats zou moeten maken voor nieuwbouw. De steen heeft een aantal jaren een mooi plekje in de tuin gehad maar nu ga ik verhuizen naar een flat.
Heeft u nog belangstelling?

aan Saturnus:
misschien wat laat met reageren, heb nu pas bericht gezien.
helaas hebben mijn oud-leerlingen geen belangstelling voor de steen.
met vriendelijke groet, h.

door 1953 - Aug 18, 2014 om 01:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=saturnus schreef op donderdag 14 aug 2014, 22:18][quote=hennasol schreef op vrijdag 21 jan 2011, 22:19]geachte saturnus,
wat zijn de afmetingen (l/b/d), weet u welke steensoort het is?
indien de steen geschikt is, is het misschien mogelijk dat een van mijn (beeldhouw)leerlingen of ik de steen bij u ophaal(t). met vriendelijke groet, h.

Uiteindelijk heb ik de steen meegenomen , omdat het kerkhof op den duur met de kerk plaats zou moeten maken voor nieuwbouw. De steen heeft een aantal jaren een mooi plekje in de tuin gehad maar nu ga ik verhuizen naar een flat.
Heeft u nog belangstelling?

Deze topic is ruim 3½ jaar oud en u komt ons nu meedelen dat u de steen toch destijds heeft meegenomen en in de tuin heeft gelegd, wat overigens destijds geen opties waren.

Suggestie: museum? Verzamelaar grafstenen?

aurora1
door aurora1 - Aug 18, 2014 om 08:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@saturnus, ergens op internet las ik dat kunstenares/beeldhouwer Heleanne van Andel grafstenen hergebruikt. Ik heb haar site opgezocht klik hier.
Misschien kan zij u verder helpen of heeft zij nog tips voor u?

@1953, een wat wonderlijke en weinig sympathieke reactie van u vind ik. U begrijpt naar mijn indruk iets niet.

sa
door saturnus - Aug 18, 2014 om 08:39
72 Antwoorden / 12 Vragen

Aurora, bedankt voor je suggestie. Ik ga mevrouw van Andel z.s.m. benaderen!!

1953, dit was in 2011 ook niet mijn bedoeling. Een pad leek me mooi, een leerproject voor steenhouwers was toen nog geen optie. Vorig jaar kwam ik toevallig in mijn oude woonplaats en bracht toen ook een bezoekje aan het graf. Daar hoorde ik dat de kerk al gesloten was en dat er geen nieuwe graven meer zouden komen, alles conform het nieuwe bestemmingsplan. Oude graven, waarvan de huurtermijn was verlopen waren niet geruimd, Zo ook het graf van mijn overleden man. Al met al gaf dit al een verwaarloosde en desolate aanblik. Toen heb ik besloten, na overleg met de beheerder, de steen toch mee te nemen. Mijn tuin was inmiddels veranderd van veel gras met borders in veel terras met grote plantenbakken. Toen kon het wel.