jh
door jhuurneman Jul 25, 2006 om 21:54
Voeding & gezondheid

Werking Melatomatine

Ik heb begrepen dat dit middel kan helpen bij het hervatten van het slaapritma na b.v. een jetlag. Wie heeft hier  ervaring mee? Moet je al van te voren beginnen met slikken ervan? Zijn er nevenwerkingen van bekend? Ik ben benieuwd naar bruikbare reacties. Al vast bedankt. Vr. gr. Jan.

14731 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Lees dit kassa artikel eens ;

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=397489

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 00:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

zie mogelijke bijwerkingen op bijsluiter, U mag deze voor aankoop lezen, anders niet kopen.

Meestal is de Jetlag in uw hoofd, ik denk er niet eens aan en nooit geen problemen, maar als je denk dat het fout gaat, gebeurt het ook!

Psygology is niet mijn vak, en dat hou ik graag zo.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

een jetlag ontstaat door verstoring van het bioritme en is dus zeker geen mentale zaak. Vooral wanneer je in Nederland terugkomt om bv 8 uur in de ochtend en het is dan in je vertrekland  bv 7 uur vroeger is de kans op problemen groot. Ik zou deze vraag aan mijn huisarts voorleggen, behalve bijwerkingen kunnen medicijnen ook niet altijd goed samen gaan met andere medicijnen en of kwalen!

ve
door verwijderd - Jul 27, 2006 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

Melatonine is een lichaamseigen stof die een belangrijke rol speelt in de regulering van het dag-nachtritme. Simplistisch gesteld wordt melatonine aangemaakt zodra het donker wordt. Het zorgt ervoor dat het ‘circadiaan laag’ wordt ingezet, waardoor het lichaam tot rust kan komen. Onder andere daalt de lichaamstemperatuur licht en kan door het hormoon de natuurlijke slaap ingezet worden.
Onderzoek heeft aangetoond dat de natuurlijke productie van melatonine (zo’n 30mg pr etmaal bij de mens) wordt bepaald door licht. Zodra het donker wordt, wordt de productie ingezet. Overdag is de productie nihil (bij de mens).

Melatonine is sinds 1996 een middel dat uitsluitend door een arts mag worden voorgeschreven en dus ook uitsluitend bij een apotheek kan worden verkregen (OP RECEPT). Echter een sterk verdunde (homeopathische) vorm van hooguit 0,1 mg wordt gedoogd in drogisterijen en reformwinkels. Let wel; gedoogd is iets anders dan toegestaan, Melatonine heeft geen KOAG/KAG registratie.....

(zie volgend bericht verder)

ve
door verwijderd - Jul 27, 2006 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg:

...In Amerika wordt Melatonine aangemerkt als voedingssupplement en mag daar dan ook vrij verkocht worden (in bewezen effectieve tabletten van 3-5 mg). Echter Melatonine is een hormoonpreparaat en beïnvloedt dus sterk de hormoonhuishouding (net als de anticonceptiepil). Het onderzoek naar de bijwerkingen op de lange termijn is voor wat betreft melatonine nog lang niet afgerond.

De op dit moment bekende bijwerkingen van Melatonine (is een dosering van 3 mg-5 mg) zijn: concentratieverlies, hoofdpijn, misselijkheid, nachtmerries, gemakkelijk geïrriteerd worden, buikkrampen, duizeligheid en verminderde seksuele activiteit. Deze bijwerkingen kunnen optreden bij langdurig gebruik in gestelde dosering.

Bij de drogist is, zoals gezegd, alleen een dosering van 0,1 mg te koop. Deze dosering heeft geen bewezen effectiviteit. Fabrikanten proberen dit te omzeilen door heel veel tabletten van 0,1 mg in een verpakking te stoppen (bijv. Melatomatine Pure; 500 st.), zodat u bij voldoende inname toch de dosis binnen kan krijgen waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het zeer effectief is bij een jetlag. Want de effectiviteit van Melatonine is namelijk absoluut een feit. Het wordt aanbevolen bij mensen die tenminste vier tijdzones overbruggen (d.w.z. vier uur tijdsverschil). Bij vluchten naar het oosten is het effectiever dan naar het westen.

Conclusie: Melatonine heeft een bewezen effectiviteit bij jetlags met tenminste 4 uur tijd verschil, echter de effectiviteit is bewezen verklaard bij een dosering van 3-5 mg. In Nederland is deze dosering alleen op doktersrecept te verkrijgen. Bij de drogist zijn tabletten van 0,1 mg Melatonine te koop, maar deze hebben geen bewezen effectiviteit. Om deze wel te krijgen zal er dus veel (meer als in de bijsluiter staat vermeld) van die tabletten moeten worden ingenomen.

Groet Richard

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

DE wettelijke regels voor Melatoninie zijn de laatste jaren behoorlijk veranderd. Een huisarts mag geen Melatonine meer voorschrijven. Dit mag alleen nog maar door een Neuroloog en Kinderarts.