jo
door joalie65 Feb 10, 2011 om 21:37
Voeding & gezondheid

Zijn smaakstoffen hetzelfde als smaakversterkers?

Op de verzamelzakken chips van Lays patatoe head chips (met daarin zoute, cheese onion en paprika chips) staat dat er geen kleur-, geur-, en smaakstoffen inzitten. Voor de zoute en de cheese onion klopt dit ook, maar in de paprika chips zit wel degelijk mononatriumglutamaat, ook wel bekend als E621 smaakversterker. Ook op ieder zakje staat dat er geen kleur-, geur-, en smaakstoffen zitten, dus ben ik gisteren gaan bellen met Lays NL. Ten eerste krijg je bij het telefoonnummer van de klantenservice wat op het zakje staat een fax. Dus heb ik via internet een contactmogelheid gezocht en toen kreeg ik een ander 0800 nr. te zien. Dit heb ik gebeld en volgens die mevrouw zijn smaakstoffen en smaakversterkers voor de wet niet hetzelfde en is het dus toegestaan om op een zakje waar smaakversterkers inzitten toch te zetten dat er geen smaakstoffen zitten! Ik vind dit pure misleiding; ik word namelijk heel ziek van smaakversterkers en moet constant alle verpakkingen al lezen. Als ze hier nu ook al een loopje mee gaan nemen... Is hier nu niets tegen te doen?

11070 24 Rapporteer

rj
door rjw - Feb 10, 2011 om 21:49
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Smaakstoffen en smaakversterkers zijn inderdaad niet hetzelfde. Smaakversterker (de naam zegt het al) versterken een al aanwezige smaak. In de aziatische keuken wordt daarvoor vaak ve tsin gebruikt (ook te koop in potjes van conimex). Dit is op zich een smaakloze stof die ervoor zorgt dat aanwezige smaken beter waarneembaar worden. Zout en zelfs mosterd hebben ook smaakversterkende eigenschappen.

Smaakstoffen brengen een smaak aan die zonder die stof niet aanwezig is. Smaakstoffen kunnen natuurlijk of kunstmatig zijn. De meest beruchte vind ik de bananensmaakstof die in snoep en toetjes zit en totaal niet naar banaan smaakt.

vladja
door vladja - Feb 10, 2011 om 22:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

vetsin = mononatriumglutamaat = E621.

Vladja

nico s
door nico s - Feb 11, 2011 om 14:56
87 Antwoorden / 26 Vragen

vetsin werd in een duits consumentenprogramma bestempeld als ondeugd
nicos

ch
door chef54 - Feb 19, 2011 om 13:25
30 Antwoorden / 2 Vragen

MSG monosodiumglutamaat ( aromat,chips chinees eten,babyvoeding) wordt toegevoegd met de bedoelling de smaak tw de kruiden en smaakstoffen te versterken.het is dus een door eter.des te meer u eet,des te meer de omzet van de fabrikant is.begin jaren 80 mochten wij het bij de marine niet meer gebruiken,vanwege hoge bloeddruk. hier bedoel ik de vetjin. u kunt dit terugvinden in alle poeder vormen pakjes sausen droge soep..maar het zou verboden zijn.
in baby voeding vind met het terug onder mo 5? dacht ik.

vanille citroen rum en veel meer zijn op olie gebaseerde smaakstoffen.

conny2
door conny2 - Feb 19, 2011 om 16:09
256 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt wel of het in steeds meer producten zit, zag laatst dat het nu ook al in verse biefstuk zit. Boodschappen doen in een gewone supermarkt is moeilijk als je een allergie hebt.
Wat kan je doen is je vraag, je kan Lays vragen geen smaakversterker meer in de chips te stoppen, de warenklachtenlijn bellen (0800-0488) en vertellen dat je het etiket onduidelijk vindt, de allergiestichting je probleem voorleggen etc. etc..

gd
door gdgr - Mar 11, 2011 om 13:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja jammer he ? met de knorr soepen is dit ook zo, de voorkant zegt zonder toegevoegde smaakversterkers, maar de ingredientenlijst vermeldt wel degelijk: maltodextrine, dus pas op, ze zetten er soms een misleidende tekst op of noemen niet e 621 of msg maar dus iets anders bv: gistextract of gewoon aroma's.......

lees het boekje eens: wat zit er in uw eten- corinne gouget, zakformaat om handig mee te nemen bij de boodschappen....

vladja
door vladja - Mar 11, 2011 om 14:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gdgr schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 13:57]ja jammer he ? met de knorr soepen is dit ook zo, de voorkant zegt zonder toegevoegde smaakversterkers, maar de ingredientenlijst vermeldt wel degelijk: maltodextrine, dus pas op, ze zetten er soms een misleidende tekst op of noemen niet e 621 of msg maar dus iets anders bv: gistextract of gewoon aroma's.......

lees het boekje eens: wat zit er in uw eten- corinne gouget, zakformaat om handig mee te nemen bij de boodschappen....

Volstrekte onzin en veroorzaakt misverstanden en voedselhysterie/fobie.

E621 of MSG mag niet anders genoemd worden en wordt dat ook niet.

Maltodextrine, gistextract, aroma's (peper, zout, etc.) is geen MSG.

Vladja

am
door amuer1 - Jul 29, 2011 om 21:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 14:25][quote=gdgr schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 13:57]ja jammer he ? met de knorr soepen is dit ook zo, de voorkant zegt zonder toegevoegde smaakversterkers, maar de ingredientenlijst vermeldt wel degelijk: maltodextrine, dus pas op, ze zetten er soms een misleidende tekst op of noemen niet e 621 of msg maar dus iets anders bv: gistextract of gewoon aroma's.......

lees het boekje eens: wat zit er in uw eten- corinne gouget, zakformaat om handig mee te nemen bij de boodschappen....

Volstrekte onzin en veroorzaakt misverstanden en voedselhysterie/fobie.

E621 of MSG mag niet anders genoemd worden en wordt dat ook niet.

Maltodextrine, gistextract, aroma's (peper, zout, etc.) is geen MSG.

Vladja

Toch zijn er wel degelijk meerdere benamingen voor E621:
mononatriumglutamaat
natriumglutamaat
accent
gutamaat

Afhankelijk van waar de producten komen, Duitsland bijvoorbeeld worden nog ander namen gehanteerd zoals:
monosodiumglutamaat

vladja
door vladja - Jul 29, 2011 om 21:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Natrium is precies hetzelfde als sodium. De naam sodium (voor natrium) wordt gebruikt in het Engels en in de Romaanse talen. Voor beide elementen in het periodiek systeem is de afkorting: Na met atoomnummer 11.

Vladja

ro
door roberttuytel - Oct 5, 2011 om 14:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is logisch dat er smaakstoffen en smaakversterkers niet het zelfde zijn. Met name omdat ze een andere functie in de voeding hebben.

Ook zout en suiker behoren tot de smaakversterkers. Sterker nog, lucht in een product is zelfs een smaakversterker.

Mag luchtig toetje dan ook niet, in het kader van de claim, op het moment dat ze geen smaakstoffen zouden toevoegen?

en
door enummervrij.nl - Apr 27, 2012 om 00:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie reclame]

J. Schipper
door J. Schipper - Apr 27, 2012 om 13:54
64 Antwoorden / 30 Vragen

Ik bezit het boekje "Wat zit er in uw eten"? De gids die ons allert maakt op al die E-nummers", door Corinne Gouget en Will Jansen. www.bouillonmagazine.nl
Uitgeverij Bouillon Bilthoven. Tel. 030 2280315
ISBN 9789077788288. Gaat in op wat additieven en E-nummers zijn.
E621 Mononatriumglutamaat (MSG) staat daarin in de rode rubriek: "Dit additief moet u echt vermijden". Als enige van alle ECHT gevaarlijke E-nummers wordt er nog een aparte pagina (77) extra aan gewijd. Laatste regel van dat stukje informatie: E621 ECHT VERMIJDEN.
Ik begrijp niet dat dát additief nog toegestaan wordt in onze voedsel.
Je zou bij de producent zelf , tekst en uitleg kunnen vragen op grond waarvan men dat gevaarlijke additief nog steeds toevoegt aan hun chips.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 27, 2012 om 14:57
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ve tsin is niets meer of minder dan een zoutsoort die door fermentatie is ontstaan.
Het is een natuurproduct, dat ook in een fabriek gemaakt kan worden.
Tegen ve tsin wordt gewaarschuwd dat overmatig gebruik een hoge bloeddruk kan veroorzaken.
Dat is logisch, het is een zoutsoort, gewoon keukenzout heeft hetzelfde effect bij ruim gebruik.
In sommige voedingsmiddelen zit van nature ve tsin, door rijping ontstaan.
De in het voedingsmiddel aanwezige eiwitten worden door rijping (fermentatie)
omgezet in een natuurlijk zout dat wij kennen onder de naam ve tsin.
Alleen wordt het niet zo genoemd als het op natuurlijke wijze is ontstaan.
Dit fermentatieproces kan ook in een fabriek worden nagebootst, en het product daarvan kunt u kopen onder de naam ve tsin.
Als u bv zeer oude kaas eet dan knersen er zoutkristalletjes tussen de tanden.
Dat is geen zout, zoals iedereen denkt, het is natuurlijk ontstaan ve tsin door rijping van de kaas.
En die ve tsin zorgt voor de pittige smaak van oude kaas.
Natuurlijke ve tsin kunt u vinden in blauw schimmelkaas, sommige wijnen, en geloof het of niet, moedermelk.
Hierboven noemt iemand mosterd en zout een smaakversterker.
O ja ? smeer eens mosterd op een speculaasje, smaakt dat speculaasje dan nog speculaaseriger ?

vliegenderob
door vliegenderob - Apr 27, 2012 om 15:03
292 Antwoorden / 1 Vragen

simpel, smaakstoffen zijn chemisch, smaakversterkers zijn (meestal) kruiden, dus niet hetzelfde. Smaakstoffen kunnen uiteraard ook als smaakversterkers of smaakmakers gebruikt worden. Wat is nu eigenlijk de vraag van TS? Of smaakstoffen en smaakmakers het\zelfde zijn of dat er tegen de volgens haar voorkomende misleiding iets te doen is.
Smaakversterkers zijn geen smaakstoffen dus is er geen sprake van misleiding en heeft de mevrouw van Lays gelijk. Ik begrijp overigens het hele dilemma van de TS niet, ze heeft alles al uitgezocht en heeft er een antwoord voor. Of ze moet het niet eens zijn met haar eigen antwoord. . . . Overigens staat dat ziek worden, vooral van ve-tsin (mononatriumglutamaat) bekend als het Chinees-restaurantsyndroom waar de één wél en de ander geen last van heeft.

ra
door ragdolletje - Apr 27, 2012 om 15:29
30 Antwoorden / 2 Vragen

Voor iedereen die meer wil weten over smaakversterkers, kijk eens hier:

www.smaakversterkers.eu

Knorr en Unox hebben al veel producten waar geen kunstmatige smaakversterkers meer in zitten.
Honig gaat stug door. Ik weet zelf hoe ziek je van alles tussen de E620 t/m E637 kunt worden.
Gewoon goed etiketten lezen en die troep niet meer kopen, dan stopt het vanzelf!
Misschien gaan fabrikanten dan eens nadenken, we worden gewoon ziek gemaakt met al die E-nummers in ons eten.
Terug naar de natuur, want waarom zijn er zoveel mensen met kanker?
En kinderen met ADHD?
Ik merk zelf als rustig persoon dat ik heel erg een opgejaagd gevoel in me krijg als ik smaakversterkers binnen krijg.
Denk daar allemaal maar eens over na, zeker als u kinderen met ADHD heeft.
Goed etiketten lezen en laat die dingen eens een poosje staan, je wordt een heel ander mens, ik spreek uit ervaring!

ru
door ruitenboer - Apr 27, 2012 om 16:00
64 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou je af kunnen vragen waarom onze politici de industrie de kans geven om met de etikettering te sjoemelen. Hoewel sjoemelen, de EU staat het toe.

Maar ieder gezond mens zou zich af moeten vragen waarom E621 in veel landen (o.a. de VS) verboden is.

vliegenderob
door vliegenderob - Apr 27, 2012 om 16:35
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ruitenboer schreef op vrijdag 27 apr 2012, 16:00]Je zou je af kunnen vragen waarom onze politici de industrie de kans geven om met de etikettering te sjoemelen. Hoewel sjoemelen, de EU staat het toe.

Maar ieder gezond mens zou zich af moeten vragen waarom E621 in veel landen (o.a. de VS) verboden is.

In bovengenoemd geval wordt niet gesjoemeld, hooguit door consumenten, waaronder TS, niet goed gelezen. Daar komt wél bij dat deze teksten vaak door juristen en psychologen worden opgesteld.

Waarom soms in het ene land iets wél,en een ander land niét wordt toegestaan heeft vele, vaak andere oorzaken. Voorbeeld:(ik weet het off-topic) in Duitsland is een parachute om een Ultra-light vliegtuig in geval van problemen veilig aan de grond te krijgen verplicht, in Engeland is hetzelfde verboden). En nodig is het niet. Volgens mij heeft dat te maken en inzicht en de sterkte van de personen die ergens voor lobbyen.

pe
door peterlvb - Apr 28, 2012 om 14:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo. E621 ,ongeveer 2 jaar geleden op TV 3 .een vraag gesprek met een Dokter van het ziekenhuis in Hoorn.dit E nummer is ook kanker verweker, dat wil niet zeggen dat ieder een kanker krijg,maar het zit in alle verpakte vlees waren en sausen en soepen,men kan er ook gewrichts en spier klachten van krijgen,daar ben ik zelf achter gekomen, om dat ik dit al jaren had ,en niet wist waar door dat kwam,ik kreeg een hind van een huis Arts,men kan dit ook terug vinden op internet .www E621.nl ,mensen die klachten heb, van gewrichts en spierklachten moeten hier is naar kijken,groetjes.ps ik eet haast geen eet waren waar E621 in zit mijn klachten zijn minder want het duurd natuurlijk een tijd voor dat dit het lichaam verlaat,

gvang
door gvang - Apr 28, 2012 om 16:05
13 Antwoorden / 0 Vragen

Het wordt steeds duidelijker dat fabrikanten de verplichte natriumzoutvermindering compenseren met E621 om om hun smakelijkheid gecompenseerd te krijgen. Met de huidige laagconjunctuur wordt het dus driedubbel opletten hoe de fabrikant aan zijn centjes denkt te komen! Jammer dat je altijd weer via de achterdeur belazerd wordt. Worden je nieren dus niet ten gronde gericht door het verhoogde zoutgebruik (hypertensie), dan is E621 dus de oplossing om het ongemerkt óók te laten plaatsvinden.

elze
door elze - Apr 28, 2012 om 21:10
4 Antwoorden / 2 Vragen

de smaak versterkers en de e- nummers zijn er niet alleen voor waarvoor ze zijn bedoeld, in opdracht van de Bildengroep houden deze stoffen onze geestelijke ontwikkeling tegen en zorgen er tevens voor dat we meer kans maken om de ziekte kanker te krijgen, evenals adhd ..etc..etc ,,,eet zoveel biologische producten ,,,wanneer iemans twijfelt aan deze boodschap, google dan maar eens de --groep Bildenberg - deze groep regeert bijna de hele wereld - machten ,,de grote voedsel leveranciers en de mediamagnaten ..enz....

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 28, 2012 om 21:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas mag een fabriek de grenzen van deze regels misbruiken...
Zolang ze maar officieel aan de goede kant bleven.

Wel is melden dat het hier ook staat vaak een reden om actie te ondernemen.

De plofkip is zo ook nu plotseling populair geworden wegens enkele forums en media aandacht.
Nu er enkele over de streep zijn wil plotseling na jarenlang gebruik vrijwel niemand deze meer hebben....

Dus volg ook voor deze twijfelachtige binnen de regels vallende ook de Plofkip Methode en protesteer ook elders en laat deze fabriek dit forum ook lezen.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 28, 2012 om 22:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Elze, lieve Elze,

U schrijft : E nummers houden de geestelijke ontwikkeling tegen in opdracht van de Bildengroep.

U eet volgens mij al jaren veel te veel E nummertjes want de Bildengroep bestaat helemaal niet !
En de groep bildenberg ook niet !
Elze, lieve Elze, koekel maar ff.
Bovendien kunnen die E nummertjes mij niet deren want ik wordt beschermd door de elfjes.
Het zijn er twaalf.

En tot15karakters heeft het over een plofkip.
Ik ken dat woord niet.
Is dat zo'n Arabische vrouw met een bomgordel ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=elze schreef op zaterdag 28 apr 2012, 21:10: de smaak versterkers en de e- nummers zijn er niet alleen voor waarvoor ze zijn bedoeld, in opdracht van de Bildengroep houden deze stoffen onze geestelijke ontwikkeling tegen en zorgen er tevens voor dat we meer kans maken om de ziekte kanker te krijgen, evenals adhd ..etc..etc ,,,eet zoveel biologische producten ,,,wanneer iemans twijfelt aan deze boodschap, google dan maar eens de --groep Bildenberg - deze groep regeert bijna de hele wereld - machten ,,de grote voedsel leveranciers en de mediamagnaten ..enz....

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 28, 2012 om 22:31
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Plofkip.

Een dier wat normaal in 3 à 4 maanden groeide is na 6 weken als volwassen alleen nog maar te slachten.

En die was mede door enkele fabrieken die nattigheid voelden vooral na de overstap van Unilever nu gevolgd door vele anderen.
Plofkip is dus geen stof die verboden is maar kippenvlees wat niet bepaald dier vriendelijk en meestal wegens de risico's met onnodige antibioticum gekweekt tot snelle vlees producent.

De media aandacht kan mits het negatief is een oorzaak zijn dat vele plotseling dit soort stoffen niet meer willen en gaan vervangen.
Dat bedoelde ik dus met het Plofkip Effect.

zoekster
door zoekster - Apr 28, 2012 om 22:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wimmie, lieve Wimmie,
dat je het woord plofkip niet kent, betekent dat je het nieuws van de afgelopen weken slecht hebt gevolgd. Dit woord is bedacht door een jounalilst (Klootwijk) die zelf zo'n beest is gaan opfokken. Koekel er maar eens op. Gelukkig komt door alle media aandacht een einde aan het 'gebruik' van deze dieren. Unilever begint ermee, de andere producenten volgen. Soms lukt het, een actie voor iets meer diervriendelijk omgaan met dieren. Want die 12 elfjes mogen u wel beschermen, voor de gekwelde dieren in de bio industrie doen ze verdomd weinig.
Ook beschermen ze andere mensen niet tegen een arabische vrouw met een bomgordel.
Tel uw zegeningen, zou ik zeggen.