Lange responsetijden van bedrijven
Dat bedrijven alles op alles zetten om klachten, opmerkingen, vragen of ander "lastig" gedrag van klanten te ontmoedigen, dat weten we nu wel. En dat de Overheid daar niets tegen doet, is ronduit teleurstellend.
Sommige bedrijven maken het wel heel bont. Neem nu De Efteling. Zij hanteert een responsetijd van 2 werkweken! Ja, u leest het goed: Wanneer u een emailvraag stuurt, dan kan het zijn dat u pas na 2 volle werkweken bericht terug krijgt. Volkomen belachelijk natuurlijk. Maar het kan nog gekker: Wanneer u het in uw hoofd haalt om geen vraag te stellen maar een klacht in te dienen, straft De Efteling dat direct af met nog een extra week, dus in totaal 3 werkweken! De Efteling kan schoentjes laten dansen, muziek uit paddestoelen laten komen en tapijten laten zweven, maar een e-mail beantwoorden geeft problemen...
Heeft u ook ervaringen met lange responsetijden? Welke bedrijven maken er een potje van als het gaat om klantenservice en een berichtje terug? We zijn benieuwd.
[quote=marvette schreef op maandag 12 dec 2011, 19:20] En dat de Overheid daar niets tegen doet, is ronduit teleurstellend. .
De overheid hanteert zelf een termijn van 6 weken.........
dus die kan moeilijk protesteren als een ander het in de helft van die termijn doet........
Dus bedrijven doen het daarmee vergeleken zo slecht nog niet,
zal ook geen zaak van leven of dood betreffen bij de Efteling dus waarom zoveel haast ?
Of je je geld bij een of welk bedrijf brengt bepaal je wel zelf, bevalt iets je niet dan ben je niet verplicht zaken met ze te doen..........
Bij de overheid werken ze feitelijk van jouw (belasting)centen en heb je daarin geen vrije keuze dus daar zou termijn wel wat korter mogen wat mij betreft.....
Twee weken voor een reactie lijkt me overigens helemaal niet zo slecht. Het feit dat jouw e-mail binnen 1 seconde bij een bedrijf is nadat jij op de Zend knop hebt gedrukt maakt natuurlijk niet uit. Het zijn nog altijd mensen die de e-mail moeten lezen en verwerken. Je kan natuurlijk ook honderden mensen e-mails laten beantwoorden, maar die moeten ook betaald worden.
En de overheid zou hier natuurlijk regelgeving op kunnen maken, maar hoeveel bent u bereid extra te betalen? Of moeten al die extra mensen die dan nodig zijn maar voor niks gaan werken?
PS: hoe is het bij u op het werk geregeld? Als u 2 weken belachelijk lang vindt neem ik aan dat het daar veel beter is gedaan.
[quote=rjw schreef op maandag 12 dec 2011, 21:09]Twee weken voor een reactie lijkt me overigens helemaal niet zo slecht.
Interessante benadering. Maar is het niet zo dat als je standaard 2 weken reactietijd hebt en dat in stand kunt houden, je eigenlijk standaard 2 weken achterstand hebt.
Zou je die eenmaal inlopen (door bijvoorbeeld 2 weken lang dubbele diensten te draaien), dan zou je dus een verwerkingstijd van bijv. 1 dag kunnen handhaven. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben, dat is gewoon logica.
marvette, kan eigenlijk niet meegaan in uw klacht over lange "wachttijden" wat betreft vragen, klachten e.d. aan bedrijven die ik heb benaderd. De meeste worden toch wel binnen een werkweek afgehandeld; zelfs als ze dat niet kunnen krijg ik daar informatie over. Waar ik soms een klacht over heb (via email) is de Belastingdienst. Maar die doen het bij mij weer goed met telefonische benadering. Dus nee, ik heb geen klacht over lange responsetijden.
Vooral telefonisch is het een verschrikking! Dure nummers, waarbij je nog gemiddeld 20 minuten moet wachten, voordat je iemand te spreken krijgt, waardoor de kosten flink op kunnen lopen! Hiervoor hebben ze nu een maximum tarief ingesteld, maar dan nog wordt wel de wachttijd in rekening gebracht. Zo zouden ze kunnen verplichten om, net als in Duitsland, deze wachttijd niet te berekenen.
@RWJ: Niet alle mail komt binnen 1 seconden aan! Dit ligt aan hoe snel de server is van jouw mailprovider! Het is zeldzaam, maar zo heb ik laatst een mail ontvangen, die meer dan een maand onderweg was!
@Marvette: Met dubbele diensten kun je inderdaad achterstand inlopen, maar de meeste bedrijven doen dit niet, omdat het hen teveel geld kost! Aangezien de meeste bedrijven op twitter zitten, kan ik je aanraden om een twitteraccount te maekn, en je klachten/opmerkingen via twitter te doen. Mijn ervaring leert mij dat je dan binnen 1 a 2 dagen al antwoord hebt!
Heb in mijn jonge jaren bij een overheid gewerkt die dit zó oploste:
Het bestuur had de wens dat we snel antwoord gaven aan burgers etc. Het management loste dit zo op, dat we mensen een brief stuurden dat hun brief ontvangen was, dat werd intern gezien als binnen zoveel dagen gereageerd. (Wat de norm in die tijd precies was, weet ik niet meer).
Na die ontvangstbevestiging hadden we ruim de tijd om een antwoord te maken, en soms kon dat gemakkelijk en snel, soms was er heel veel uitzoekwerk en overleg voor nodig. Het lag een beetje aan de persoon hoe snel die probeerde te antwoorden, maar je hebt het niet altijd in de hand, soms is ander werk gewoon belangrijker.
Dit maakt niet dat ik bovenstaande handelwijze goedkeur, of het zelf aan de andere kant van het loket, of de lijn, fijn vind dat het zo werkt :-)
Blijkbaar krijgt de Efteling veel emailvragen. Een response tijd van twee weken lijkt me soms lastig, maar op tijd mailen met uw vraag zou wellicht een oplossing kunnen zijn. Overigens is twee weken inderdaad niet zo lang, een automatisch emailbericht dat zegt dat uw vraag is ontvangen en in behandeling zal worden genomen binnen een bepaalde termijn zou wel zo prettig zijn.
@rondol. Een emailtje dat een maand onderweg was? Er is iets meer aan de hand, want dit kan echt niet. De meest langzame computer zal er misschien wat langer dan een paar minuten over doen, maar dit zou dan hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met een attachment dat een groot bestand bevat.
Vroeger bij de post bleef een brief of een kaart nog wel eens ergens achter hangen, in een postzak of machine? Zoiets. Maar bij mijn weten gaat dit bij emails toch anders... :-)
Sorry, maar ik als het inderdaad zo is dat "binnen 14 dagen" in de praktijk betekent dat er een werkvoorraad ligt van 13 of 14 dagen en er inderdaad pas op de laatste dag wordt gereageerd, dan heeft u gelijk.
In de praktijk zal er echter sneller worden gereageerd en wil men juist voorkomen dat er irritaties en extra werkdruk (en oponthoud) ontstaan doordat iedereen na een paar dagen al gaat reageren.
Dat men ingeval van een klacht een week extra neemt, geeft alleen maar te kennen dat ze u niet af willen schepen met een snel standaard antwoord.
[quote=rondol schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:37]@RWJ: Niet alle mail komt binnen 1 seconden aan! Dit ligt aan hoe snel de server is van jouw mailprovider! Het is zeldzaam, maar zo heb ik laatst een mail ontvangen, die meer dan een maand onderweg was!
Ik beheer nu al meerdere jaren een grote website met veel bezoekers, en zit met deze website in een netwerk van wetenschappers. Dit netwerk omvat letterlijk de hele wereld, inclusief Antarctica (!).
En het is hóógst zelden als een e-mail er lang over doet. Als een mail een reistijd van een maand heeft gehad, is er terdege sprake van een "hik in het systeem".
Ik handel elke dag opnieuw honderden e-mails af. Lange lappen tekst met vaak grote tot zeer grote bijlagen. En ik zie werkelijk uiterst zelden vertragingen groter dan een paar minuten.
[quote=jpm schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:55]
@rondol. Een emailtje dat een maand onderweg was? Er is iets meer aan de hand, want dit kan echt niet. De meest langzame computer zal er misschien wat langer dan een paar minuten over doen, maar dit zou dan hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met een attachment dat een groot bestand bevat.
Vroeger bij de post bleef een brief of een kaart nog wel eens ergens achter hangen, in een postzak of machine? Zoiets. Maar bij mijn weten gaat dit bij emails toch anders... :-)
Ik schreef ook al dat het een zeldzaamheid is, maar ik heb het al 3 keer meegemaakt, dat de datering van de mail een maand eerder was, dan de datum waarop ik die ontving. Ligt ook aan de snelheid van de server, waarop het mailaccount draait, schreef ik ook al eerder!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Vrije tijd & Tuin
Buurvrouw heeft heg verwijderd
buurvrouw heeft de heg verwijderd die op haar grond stond en nu is alle privacy weg. mag dit zomaar? en is ze verplicht om er een nieuwe schutting of iets neer te zetten. tis gewoon een giga doorkijk tuin. geen privacy niks meer (edit, foto verwijderd - redactie) Lees meer
Woningbouw haalt beschutting weg
Wij wonen nu 9 jaar in onze huurwoning, en achter ons huis zit nog een stukje grond wat eigenlijk bij ons huis hoorde, maar de vorige bewoners hadden dit aan de buren gegeven omdat deze er niks mee deden.... Dit hebben wij jaren geleden terug proberen te krijgen maar op een of andere manier mochten de buren dit houden omdat ze dit al 5 jaar hadden.
Nu zijn de buren verhuist en hebben dit st
...
Lees meer
kattenverjagers, werkt dat?
Ik houd van katten, maar niet in mijn tuin.
Op zoek naar een 'kattenverjager' kom ik taaloze apparaten tegen, die allemaal werken met geluidssignalen. Op batterij, zonne-energie en het stroomnet. Goedkoop zijn ze niet!
Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het echt en welke zijn de moeite van aanschaffen waard?
Lees meer