ma
door marvette Dec 12, 2011 om 19:20
Vrije tijd & tuin

Lange responsetijden van bedrijven

Dat bedrijven alles op alles zetten om klachten, opmerkingen, vragen of ander "lastig" gedrag van klanten te ontmoedigen, dat weten we nu wel. En dat de Overheid daar niets tegen doet, is ronduit teleurstellend.
Sommige bedrijven maken het wel heel bont. Neem nu De Efteling. Zij hanteert een responsetijd van 2 werkweken! Ja, u leest het goed: Wanneer u een emailvraag stuurt, dan kan het zijn dat u pas na 2 volle werkweken bericht terug krijgt. Volkomen belachelijk natuurlijk. Maar het kan nog gekker: Wanneer u het in uw hoofd haalt om geen vraag te stellen maar een klacht in te dienen, straft De Efteling dat direct af met nog een extra week, dus in totaal 3 werkweken! De Efteling kan schoentjes laten dansen, muziek uit paddestoelen laten komen en tapijten laten zweven, maar een e-mail beantwoorden geeft problemen...
Heeft u ook ervaringen met lange responsetijden? Welke bedrijven maken er een potje van als het gaat om klantenservice en een berichtje terug? We zijn benieuwd.

3180 22 Rapporteer

stacey
door stacey - Dec 12, 2011 om 20:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marvette schreef op maandag 12 dec 2011, 19:20] En dat de Overheid daar niets tegen doet, is ronduit teleurstellend. .

De overheid hanteert zelf een termijn van 6 weken.........
dus die kan moeilijk protesteren als een ander het in de helft van die termijn doet........
Dus bedrijven doen het daarmee vergeleken zo slecht nog niet,
zal ook geen zaak van leven of dood betreffen bij de Efteling dus waarom zoveel haast ?

Of je je geld bij een of welk bedrijf brengt bepaal je wel zelf, bevalt iets je niet dan ben je niet verplicht zaken met ze te doen..........
Bij de overheid werken ze feitelijk van jouw (belasting)centen en heb je daarin geen vrije keuze dus daar zou termijn wel wat korter mogen wat mij betreft.....

rj
door rjw - Dec 12, 2011 om 21:09
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Twee weken voor een reactie lijkt me overigens helemaal niet zo slecht. Het feit dat jouw e-mail binnen 1 seconde bij een bedrijf is nadat jij op de Zend knop hebt gedrukt maakt natuurlijk niet uit. Het zijn nog altijd mensen die de e-mail moeten lezen en verwerken. Je kan natuurlijk ook honderden mensen e-mails laten beantwoorden, maar die moeten ook betaald worden.

En de overheid zou hier natuurlijk regelgeving op kunnen maken, maar hoeveel bent u bereid extra te betalen? Of moeten al die extra mensen die dan nodig zijn maar voor niks gaan werken?

PS: hoe is het bij u op het werk geregeld? Als u 2 weken belachelijk lang vindt neem ik aan dat het daar veel beter is gedaan.

ma
door marvette - Dec 12, 2011 om 22:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjw schreef op maandag 12 dec 2011, 21:09]Twee weken voor een reactie lijkt me overigens helemaal niet zo slecht.

Interessante benadering. Maar is het niet zo dat als je standaard 2 weken reactietijd hebt en dat in stand kunt houden, je eigenlijk standaard 2 weken achterstand hebt.
Zou je die eenmaal inlopen (door bijvoorbeeld 2 weken lang dubbele diensten te draaien), dan zou je dus een verwerkingstijd van bijv. 1 dag kunnen handhaven. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben, dat is gewoon logica.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2011 om 12:26
16849 Antwoorden / 108 Vragen

marvette, kan eigenlijk niet meegaan in uw klacht over lange "wachttijden" wat betreft vragen, klachten e.d. aan bedrijven die ik heb benaderd. De meeste worden toch wel binnen een werkweek afgehandeld; zelfs als ze dat niet kunnen krijg ik daar informatie over. Waar ik soms een klacht over heb (via email) is de Belastingdienst. Maar die doen het bij mij weer goed met telefonische benadering. Dus nee, ik heb geen klacht over lange responsetijden.

ro
door rondol - Dec 15, 2011 om 12:37
43 Antwoorden / 5 Vragen

Vooral telefonisch is het een verschrikking! Dure nummers, waarbij je nog gemiddeld 20 minuten moet wachten, voordat je iemand te spreken krijgt, waardoor de kosten flink op kunnen lopen! Hiervoor hebben ze nu een maximum tarief ingesteld, maar dan nog wordt wel de wachttijd in rekening gebracht. Zo zouden ze kunnen verplichten om, net als in Duitsland, deze wachttijd niet te berekenen.

@RWJ: Niet alle mail komt binnen 1 seconden aan! Dit ligt aan hoe snel de server is van jouw mailprovider! Het is zeldzaam, maar zo heb ik laatst een mail ontvangen, die meer dan een maand onderweg was!

@Marvette: Met dubbele diensten kun je inderdaad achterstand inlopen, maar de meeste bedrijven doen dit niet, omdat het hen teveel geld kost! Aangezien de meeste bedrijven op twitter zitten, kan ik je aanraden om een twitteraccount te maekn, en je klachten/opmerkingen via twitter te doen. Mijn ervaring leert mij dat je dan binnen 1 a 2 dagen al antwoord hebt!

Em
door Emmap - Dec 15, 2011 om 12:49
162 Antwoorden / 8 Vragen

Heb in mijn jonge jaren bij een overheid gewerkt die dit zó oploste:
Het bestuur had de wens dat we snel antwoord gaven aan burgers etc. Het management loste dit zo op, dat we mensen een brief stuurden dat hun brief ontvangen was, dat werd intern gezien als binnen zoveel dagen gereageerd. (Wat de norm in die tijd precies was, weet ik niet meer).
Na die ontvangstbevestiging hadden we ruim de tijd om een antwoord te maken, en soms kon dat gemakkelijk en snel, soms was er heel veel uitzoekwerk en overleg voor nodig. Het lag een beetje aan de persoon hoe snel die probeerde te antwoorden, maar je hebt het niet altijd in de hand, soms is ander werk gewoon belangrijker.
Dit maakt niet dat ik bovenstaande handelwijze goedkeur, of het zelf aan de andere kant van het loket, of de lijn, fijn vind dat het zo werkt :-)

jpm
door jpm - Dec 15, 2011 om 12:55
820 Antwoorden / 28 Vragen

Blijkbaar krijgt de Efteling veel emailvragen. Een response tijd van twee weken lijkt me soms lastig, maar op tijd mailen met uw vraag zou wellicht een oplossing kunnen zijn. Overigens is twee weken inderdaad niet zo lang, een automatisch emailbericht dat zegt dat uw vraag is ontvangen en in behandeling zal worden genomen binnen een bepaalde termijn zou wel zo prettig zijn.

@rondol. Een emailtje dat een maand onderweg was? Er is iets meer aan de hand, want dit kan echt niet. De meest langzame computer zal er misschien wat langer dan een paar minuten over doen, maar dit zou dan hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met een attachment dat een groot bestand bevat.
Vroeger bij de post bleef een brief of een kaart nog wel eens ergens achter hangen, in een postzak of machine? Zoiets. Maar bij mijn weten gaat dit bij emails toch anders... :-)

mabureau
door mabureau - Dec 15, 2011 om 12:59
102 Antwoorden / 12 Vragen

Sorry, maar ik als het inderdaad zo is dat "binnen 14 dagen" in de praktijk betekent dat er een werkvoorraad ligt van 13 of 14 dagen en er inderdaad pas op de laatste dag wordt gereageerd, dan heeft u gelijk.
In de praktijk zal er echter sneller worden gereageerd en wil men juist voorkomen dat er irritaties en extra werkdruk (en oponthoud) ontstaan doordat iedereen na een paar dagen al gaat reageren.
Dat men ingeval van een klacht een week extra neemt, geeft alleen maar te kennen dat ze u niet af willen schepen met een snel standaard antwoord.

traporgel
door traporgel - Dec 15, 2011 om 13:03
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=rondol schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:37]@RWJ: Niet alle mail komt binnen 1 seconden aan! Dit ligt aan hoe snel de server is van jouw mailprovider! Het is zeldzaam, maar zo heb ik laatst een mail ontvangen, die meer dan een maand onderweg was!

Ik beheer nu al meerdere jaren een grote website met veel bezoekers, en zit met deze website in een netwerk van wetenschappers. Dit netwerk omvat letterlijk de hele wereld, inclusief Antarctica (!).

En het is hóógst zelden als een e-mail er lang over doet. Als een mail een reistijd van een maand heeft gehad, is er terdege sprake van een "hik in het systeem".

Ik handel elke dag opnieuw honderden e-mails af. Lange lappen tekst met vaak grote tot zeer grote bijlagen. En ik zie werkelijk uiterst zelden vertragingen groter dan een paar minuten.

ro
door rondol - Dec 15, 2011 om 13:07
43 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jpm schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:55]

@rondol. Een emailtje dat een maand onderweg was? Er is iets meer aan de hand, want dit kan echt niet. De meest langzame computer zal er misschien wat langer dan een paar minuten over doen, maar dit zou dan hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met een attachment dat een groot bestand bevat.
Vroeger bij de post bleef een brief of een kaart nog wel eens ergens achter hangen, in een postzak of machine? Zoiets. Maar bij mijn weten gaat dit bij emails toch anders... :-)

Ik schreef ook al dat het een zeldzaamheid is, maar ik heb het al 3 keer meegemaakt, dat de datering van de mail een maand eerder was, dan de datum waarop ik die ontving. Ligt ook aan de snelheid van de server, waarop het mailaccount draait, schreef ik ook al eerder!

ltmvz
door ltmvz - Dec 15, 2011 om 15:40
949 Antwoorden / 18 Vragen

De allerergste klantenservice die ik ken is die van Veolia. Zij hanteren 15 werkdagen dus 3 volle weken. Echter bij hun is het ook volstrekt normaal om helemaal geen antwoord te geven. Ook het geven van absurde, duidelijk onjuiste antwoorden staat op hun repertoire.

Met stip op 2 staat de klantenservice van de heilige ov-chipkaart.

lampje1watt
door lampje1watt - Dec 15, 2011 om 19:11
35 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=rondol schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:37]
Het is zeldzaam, maar zo heb ik laatst een mail ontvangen, die meer dan een maand onderweg was!

Afzender heeft datum verkeerd staan.

ma
door marvette - Dec 15, 2011 om 19:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik geef leiding op de marketing-afdeling van een internationaal merk. Alle binnenkomende email naar het algemene adres en de vragen/klachten worden op onze afdeling afgehandeld en verdeeld naar de juiste mensen. Normaalgesproken worden de emails (ca. 100 per dag) tijdens kantooruren direct na binnenkomst beantwoord door een team van 2 mensen die daarnaast ook nog erg productief zijn met andere zaken. Binnen een paar minuten heeft men dus antwoord.

Soms vragen mensen om een antwoord dat uitgezocht moet worden. Later die dag of uiterlijk de volgende dag heeft men dan antwoord.

Elk bedrijf kan een korte responsetijd invoeren. Als je maar wil. Niemand vraagt om een responsetijd van 10 seconden. Maar standaard 10 werkdagen is ook belachelijk. En: Zijn er vragen die niet binnen 1 of 2 dagen kunnen worden beantwoord maar wel binnen 2 werkweken? Ik ben ze in 11 jaar tijd nog niet tegengekomen. Een responsetijd van 1 of 2 dagen en de meeste mensen zijn tevreden. Zit je als bedrijf daarboven, dan moet je gewoon even de achterstand wegwerken en daarna ga je weer op je oude tempo verder. En daar, beste bedrijven, is geen speld tussen te krijgen, vraag het maar even aan de rekenmeesters in je firma.

rj
door rjw - Dec 15, 2011 om 19:43
3280 Antwoorden / 5 Vragen

@marvette: Eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht. De verwerkingstijd van een email is helemaal afhankelijk van het soort bedrijf en de soort vragen die je daardoor binnenkrijgt.

Als jouw mensen binnen een paar minuten kunnen antwoorden betekent dat, dat het vaak dezelfde vragen zijn waarvoor ze niets hoeven op te zoeken. Dat betekent uiteraard niet dat andere bedrijven dat ook maar moeten kunnen. Voorbeeld: het maakt nogal wat uit of de vraag iets is als "Hoeveel kost product A bij U?", of "Kunt u mij adviseren wat het beste product voor mij is".

Daarnaast kan de verdeling van e-mails over de dag en over de week per bedrijf flink verschillen. Als er bijvoorbeeld heel veel in het weekend binnenkomt dan kan het wel vergeten dat je binnen een paar dagen alles kunt beantwoorden.

ma
door marvette - Dec 15, 2011 om 19:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mabureau schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:59]Sorry, maar ik als het inderdaad zo is dat "binnen 14 dagen" in de praktijk betekent dat er een werkvoorraad ligt van 13 of 14 dagen en er inderdaad pas op de laatste dag wordt gereageerd, dan heeft u gelijk.
In de praktijk zal er echter sneller worden gereageerd en wil men juist voorkomen dat er irritaties en extra werkdruk (en oponthoud) ontstaan doordat iedereen na een paar dagen al gaat reageren.
Dat men ingeval van een klacht een week extra neemt, geeft alleen maar te kennen dat ze u niet af willen schepen met een snel standaard antwoord.

Allereerst: De door u genoemde "werkvoorraad" is een modern synoniem voor achterstand. Voor diegenen die het nog niet wisten. Het klinkt misschien vriendelijker maar is des te ergerlijker.

Het klopt dat in de praktijk vaak een antwoord sneller komt dan aangegeven. In het geval van De Efteling en mijn vraag (maar dat wist u natuurlijk al) had ik binnen een paar dagen antwoord hoewel 10 dagen als standaard wordt genoemd in de ontvangst-email die ik kreeg. Een prima score dus van de klantenservice eigenlijk, maar wat een misser van de afdeling Marketing dat ze dat niet uitbuiten. Want waarom zou je iets negatiever maken dan het in werkelijkheid is?

Maar het gaat mij zeker niet in het bijzonder om De Efteling. Die heeft slechts gediend als voorbeeld in de stelling. In het algemeen komt het nog veel te vaak voor dat bedrijven het normaal vinden dat een antwoord op een vraag 14 dagen of langer mag duren. In deze steeds sneller wordende wereld is dat echt veel te lang.

@Rondol
Natuurlijk kan een Twitter-account helpen. Echter, een bedrijf dat via Twitter een snelle klantenresponse heeft, heeft meestal ook via email geen achterstand (of "werkvoorraad"). Dezelfde afdeling en dezelfde manier van "electronisch" afhandelen.

ma
door marvette - Dec 15, 2011 om 20:17
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjw schreef op donderdag 15 dec 2011, 19:43]@marvette: Eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht. De verwerkingstijd van een email is helemaal afhankelijk van het soort bedrijf en de soort vragen die je daardoor binnenkrijgt.

Als jouw mensen binnen een paar minuten kunnen antwoorden betekent dat, dat het vaak dezelfde vragen zijn waarvoor ze niets hoeven op te zoeken.

Op dat punt ben ik het niet met u eens. Er zijn vragen die je zo kunt beantwoorden, dus die mensen hebben in een paar minuten antwoord. Andere vragen hebben iets meer tijd nodig. Maar ik laat me graag overtuigen met een vraag die niet in 1 of 2 dagen beantwoord kan worden, maar wél in 10 werkdagen.

mahadma
door mahadma - Dec 15, 2011 om 20:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Zeker met klachten duurt het voor er repliek van de aangeklaagde komt één maand, met automatisch maximaal één maand stille verlenging mogelijk.

ro
door rondol - Dec 15, 2011 om 20:53
43 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marvette schreef op donderdag 15 dec 2011, 19:53]

@Rondol
Natuurlijk kan een Twitter-account helpen. Echter, een bedrijf dat via Twitter een snelle klantenresponse heeft, heeft meestal ook via email geen achterstand (of "werkvoorraad"). Dezelfde afdeling en dezelfde manier van "electronisch" afhandelen.

Sorry dat ik het zeg, ik ken bedrijven die 2 weken nodig hebben, om via mail te antwoorden, en dit via twitter binnen 2 dagen doen!!!! Dus onzin wat jij daar zegt!!!!!

ma
door marvette - Dec 15, 2011 om 20:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rondol schreef op donderdag 15 dec 2011, 20:53][quote=marvette schreef op donderdag 15 dec 2011, 19:53]

Sorry dat ik het zeg, ik ken bedrijven die 2 weken nodig hebben, om via mail te antwoorden, en dit via twitter binnen 2 dagen doen!!!! Dus onzin wat jij daar zegt!!!!!

Neem me vooral niet kwalijk!!!!!!!!

zo
door zonnebloem2 - Dec 19, 2011 om 09:12
5 Antwoorden / 0 Vragen

Media markt reageert helemaal niet op klachten.
Had klachtenmail ingestuurd, kreeg de melding dat hij ontvangen was en dat ik een ticketnummer zou krijgen(zo noemt men dat daar).
Na enkele dagen nog geen tciket nummer ontvangen per mail, dus nog een mail dat ik geen ticketnummer had gekregen, kreeg weer een meilding dat ik een tiketnummer kreeg per mail.
Nu kreeg ik meteen een ticketnummer en een melding dat ze mijn klacht niet hadden ontvangen ?????. Nu klacht op nieuw ingediend en nee hoor, weer totaal geen enkele reactie.
Men kan blijkbaar alleen even mail sturen. dat ze de klacht zogenaamd ( ik heb immesr bevestiging) niet hebben ontvangen maar de klacht afhandelen doen ze niet!
.Ik heb hem nu al 2x ingestuurd maar de klacht wordt niet afgehandeld.
Kortom een mail met een klacht ontvangen ze zogenaamd niet om vervolgens als je vraagt na een hele tijd wanneer het antwoord komt je METEEN een mail krijgt met de mededing klacht niet ontvangen, Zeer vreemd!

ro
door rondol - Dec 19, 2011 om 10:14
43 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zonnebloem2 schreef op maandag 19 dec 2011, 09:12]Media markt reageert helemaal niet op klachten.
Had klachtenmail ingestuurd, kreeg de melding dat hij ontvangen was en dat ik een ticketnummer zou krijgen(zo noemt men dat daar).
Na enkele dagen nog geen tciket nummer ontvangen per mail, dus nog een mail dat ik geen ticketnummer had gekregen, kreeg weer een meilding dat ik een tiketnummer kreeg per mail.
Nu kreeg ik meteen een ticketnummer en een melding dat ze mijn klacht niet hadden ontvangen ?????. Nu klacht op nieuw ingediend en nee hoor, weer totaal geen enkele reactie.
Men kan blijkbaar alleen even mail sturen. dat ze de klacht zogenaamd ( ik heb immesr bevestiging) niet hebben ontvangen maar de klacht afhandelen doen ze niet!
.Ik heb hem nu al 2x ingestuurd maar de klacht wordt niet afgehandeld.
Kortom een mail met een klacht ontvangen ze zogenaamd niet om vervolgens als je vraagt na een hele tijd wanneer het antwoord komt je METEEN een mail krijgt met de mededing klacht niet ontvangen, Zeer vreemd!

Dit is het automatische antwoord, dat ze zelf ingesteld hebben.

van leyden
door van leyden - Dec 19, 2011 om 17:16
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=rondol schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:37]Vooral telefonisch is het een verschrikking! Dure nummers, waarbij je nog gemiddeld 20 minuten moet wachten, voordat je iemand te spreken krijgt, waardoor de kosten flink op kunnen lopen! Hiervoor hebben ze nu een maximum tarief ingesteld, maar dan nog wordt wel de wachttijd in rekening gebracht. Zo zouden ze kunnen verplichten om, net als in Duitsland, deze wachttijd niet te berekenen.

Gewoon niet bellen dus.
Jij belt toch? Je weet dat bedrijven hun klanten een poot uitdraaien door hoge belkosten, het is een vast onderdeel van de omzet geworden.
Daarom moet je je ook vantevoren informeren hoe een bedrijf bereikbaar is>> is dat slecht. dan geen zaken meedoen!

Om je maar even voor te zijn>>>ik bel NOOIT dure telnummers, hoef ik ook NOOIT, want ik kies zelf de bedrijven waar ik zaken mee wilt doen.